Miten on rahaa syödä kasviksia ja hedelmiä ja marjoja se määrä mikä pitää?
Tykkään monipuolisesti erilaisista marjoista, vihanneksista, salaateista, hedelmistä ym. Mutta ei ole rahaa ostaa niitä sitä määrää mitä pitäisi. Mustikat, mansikat, appelsiinit, salaatit, paprikat ym on tosi kalliita, jos niitä syö sen puolisen kiloa päivässä. Marjat haluan kotimaisina, koska ulkomaiset marjat pitää keittää enkä halua mitään keitettyjä hilloja ym vaan haluan syödä marjat sellaisenaan suoraan pakastimesta vaikka maidon kanssa, tai viilin päällä. Tomaatit ym käy hyvin ulkomaisetkin.
Neuvokaa miten saada syötyä halvalla tuo puoli kiloa vihanneksia, marjoja ym päivässä.
Kommentit (465)
Et tarvitse rahaa kasviksiin ja vihanneksiin kun jätät ne syömättä. N. 15g rasvaista lihaa per rasvaton painokilo on riittävästi ravintoa eikä muuta ravintoa tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Pikaisella hsulla totedin, että suurin osa eurooppalsisista elintarvikevirastoista suosittelee pakastemarjojen keittämistä/kuumentamista ennen syömistä. Noro, kalikivirus, hepatiitti a - taisi olla jotain muitakin tarttuvia tauteja...
Pikainen haku joo, mutta pointtina oli se ettei tästä tunnuta puhuvan muualla. Kukaan ei ala randomisti googlaamaan pakastealtaalla, että pitääköhän nämä marjat muuten kuumentaa, mitäköhän elintarvikevirasto sanoo. En siis itse ole lainkaan kuumentamista vastaan, mutta ihmetyttää se että vain Suomessa tätä tunnutaan pitävän ehdottoman vaarallisena ja siitä myös puhutaan paljon lehdissä jne. Ja täällä missä niitä marjoja tuotetaan, asiasta ei mainita missään kun eivät paikalliset ole ikinä tällaisesta kuulleetkaan ja syövät kotimaisia marjojaan ihan miten sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talvella pitää syödä usein hapankaalia haudutettuna. Porkkanoita paljon, kaalikeittoa ja kaalilaatikkoa, hernesoppaa ja lihapataa jossa on jselleria, palsternakkaa, porkkanoita, lanttua ja jokunen pottu. Puolukat ovat erinomaisia marjoja talvella kaurapuuron kera. Ei tartte jumatsukka mitään paprikaa, tomaattia ja kurkkua talvella. Etikkakurkut myös hyviä talvella ja ovat edullisia ostaakin. AP sulla iskostunut aivoon, että vain tomaatti, kurkku ja paprika ovat vihanneksia/kasviksia.
Suomen talvi on lyhyt, maksimissaan 2,5kk. Tammikuun lopussa on jo valoisaa. Sen kuukauden aikana ei mielestäni tarvitse lisätä yhtään mitään, koska niin lyhyessä ajassa ei tule mitään terveyshaittoja (ei hyötyjäkään). Tätä talven parjaamista olen aina ihmetellyt kun se on lyhyin vuodenaika ja me syömme sen verran monipuolisesti yleensä että ei tarvitse lisätä mitään ellei ole puutetta.
herneitä voi versottaa ikkunalla pimeimpäänkin aikaan, joten saa ainakin vähän vihreää syödäkseen
Kuivatan kesällä paljon yrttejä, myös porkkanannaatit, nokkoset... Aina jollain kasvilla on niin hyvä vuosi että sitä riittää esim sämpylätaikinaan reilusti talvella, siinä se on lisänä kun muuten kasviksia ei saa yhtä monipuolisesti ja halvalla kuin kesällä.
Sienilläkin saa lisättyä kasvisten määrää, kuivatut ei vie pakastetilaa, esim tatit, suppikset, mustatorvisienet, haperot... Itse teen myös jauhoa kuivatuista sienistä, sitä on niin helppo lisätä vaikka lihapullataikinaan.
Ei sitä puolta kiloa ole tarkoitus syödä vain sellaisenaan, kuten kuvailit, vaan myös aterioiden joukossa. Kastikkeisiin, laatikoihin ym. vaan enemmän kasviksia mukaan, vihannekset sesongin mukaan. Tässä joitain ideoita:
Uunissa paahtamalla saa tosi hyviä juureslisukkeita tai lämpimiä salaatteja. Paahdoin just kilon punajuuria (öljyä, pippuria ja ripaus suolaa) ja ne menee mulla parissa päivässä ihan semmosenaan napostelemalla.
Tein lounaaksi mausteista sosekeittoa myskikurpitsasta ja porkkanasta.
Pakastealtaasta vihreitä papuja tai sokeriherneitä - voi heittää vaikka kanakastikkeen joukkoon, tai nopeasti lisukkeeksi.
Porkkanaraastetta voi tunkea moniin ruokiin, kuten kaalilaatikkoon. Lasagnen kastikkeeseen mukaan porkkanaa, varsiselleriä, sipulia ja herkkusieniä.
Munakoisosta saa maukkaan dippikastikkeen, kun paahtaa uunissa kypsäksi, sekoittaa turkkilaiseen jogurttiin ja maustaa valkosipulilla, sitruunamehulla ym.
Kasviscurryihin voi tunkea mitä sattuu jääkaapista löytymään, kunhan maustehylly on kunnossa.
Olen nainen ja minulla on yhden hengen talous ja minulla menee ruokakauppaan n. 400 euroa kuukaudessa (sisältää myös wc- talouspaperit, pyykinpesu- ja tiskiaineet). Talven marjat olen saanut osin metsästä ja osin torilta (mustikat, puolukat), mansikoita en ostanut viime kesänä pakastimeen. Syön enemmän kuin tuon puoli kiloa hedelmiä, juureksia ja vihanneksia päivässä. Teen itselleni joka päivä vihersalaatin johon tulee jäävuorisalaattia, rucolaa tai jotain muuta salaattia, kurkkua, tomaattia ja vaihdellen muita lisukkeita kuten omenaa, sitrushedelmiä, ananasta, avocadoa, kourallinen puolukoita, pähkinöitä jne. ja öljypohjaista salaattikastiketta (valitsen salaattiaineet usein sen perusteella mitä on tarjouksessa). Pääruuan kanssa valmista usein myös lämpimiä vihanneksia ja/tai juureksia, joita ostan joskus tuoreena ja joskus kaupan pakastealtaasta (parsakaali, kukkakaali, ruusukaali, papuja, sekavihanneksia jne.). Ruokakuluni pysyvät kohtuullisina koska valmistan ruokani itse (en osta eineksiä enkä valmisruokia), ruokakorini ei sisällä punaista lihaa, rasvaisia juustoja, konditoriatuotteita eikä myöskään karkjeja, limppareita ja mehuja.
Vierailija kirjoitti:
Olen nainen ja minulla on yhden hengen talous ja minulla menee ruokakauppaan n. 400 euroa kuukaudessa (sisältää myös wc- talouspaperit, pyykinpesu- ja tiskiaineet). Talven marjat olen saanut osin metsästä ja osin torilta (mustikat, puolukat), mansikoita en ostanut viime kesänä pakastimeen. Syön enemmän kuin tuon puoli kiloa hedelmiä, juureksia ja vihanneksia päivässä. Teen itselleni joka päivä vihersalaatin johon tulee jäävuorisalaattia, rucolaa tai jotain muuta salaattia, kurkkua, tomaattia ja vaihdellen muita lisukkeita kuten omenaa, sitrushedelmiä, ananasta, avocadoa, kourallinen puolukoita, pähkinöitä jne. ja öljypohjaista salaattikastiketta (valitsen salaattiaineet usein sen perusteella mitä on tarjouksessa). Pääruuan kanssa valmista usein myös lämpimiä vihanneksia ja/tai juureksia, joita ostan joskus tuoreena ja joskus kaupan pakastealtaasta (parsakaali, kukkakaali, ruusukaali, papuja, sekavihanneksia jne.). Ruokakuluni pysyvät kohtuullisina koska
400€/kk/yksi henkilö ei ole kyllä kohtuullinen, mutta ymmärrettävä summa jos syö joka päivä rucolaa tms, avokadoja, pähkinöitä, tomaattia... Eikä kai se haittaa, itsekin panostan mielelläni ruokaan, ainakin silloin tällöin.
Hommaa satokausikslenteri, niin tiedät mitkä kasvikset, hedelmät ja marjat ovat halvimmillaan ja parhaimmillaan eli sesongin mukaisia.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole muutamaa euroa päivä ruokaan per henkilö, jokin elämässä on rempallaan.
Jep, viimeiset neljä vuotta ollu sellaista rallia että ettei tiedä pitäisikö tässä jo alkaa nauramaan. Että voikin ihminen löytää monta konkurssikypsää firmaa aivan peräkanaa. Välissä on hankittu uusi tutkintokin, minkä takia ei nuo työssäoloehdotkaan ole täyttyneet. Elämisen arvoiset päivät olleet aika vähissä.
Ostan marjat sesonkiaikaan ja pakastan. Voi niitä poimia itekki. On halvempaa. Se puoli kiloa täyttyy yllättävän nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Hommaa satokausikslenteri, niin tiedät mitkä kasvikset, hedelmät ja marjat ovat halvimmillaan ja parhaimmillaan eli sesongin mukaisia.
Sesonki vaikuttaa aika harvoin hintaan mitenkään merkittävästi. Lähinnä sesonki tarkoittaa että tuote on silloin parhaimmillaan tai ylipäätään saatavissa.
Paljon helpompaa on asentaa ruokakaupan sovellus ja lajitella tuotteet kilohinnan mukaan, halvin ensin. Ja sitten ostaa vain niitä. Eikä koskaan mitään avokadoa tms, vaikka miten olisi sesongissa.
Ostakaa niitä pakaste wokkivihannes pusseja. Niistä saa maukasta maustamalla. Ei maksa maltaita.
En tiedä onko jo linkitetty tänne mutta tästä vinkkejä. https://www.iltalehti.fi/elintavat/a/94190c70-845d-4aaf-84fa-db3ce16507…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miten niin mustikat kalliita? Niitähän saa ilmaiseksi. On tyhmää NYT herätä siihen että haluaa mustikoita ja maksaa itsensä kipeäksi huonolaatuisesta tavarasta.
Saa niitä loppukesällä ilmaiseksi, mutta kun on vain tavallisen pieni pakastin (eikä tähän kerrostaloasuntoon toista mahdu), niin ne kesällä kerätyt muutamat rasiat joita pakastineen mahtui on syöty jo lokakuussa. Ap
No sitten olet ilman mustikoita. Miten näissä keskusteluissa aina koko elämä riippuu niistä mustikoista?
Vierailija kirjoitti:
Et tarvitse rahaa kasviksiin ja vihanneksiin kun jätät ne syömättä. N. 15g rasvaista lihaa per rasvaton painokilo on riittävästi ravintoa eikä muuta ravintoa tarvita.
Paksusuolen syöpä tykkäsi viestistäsi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
appelsiini, kuorittu, 190 g
porkkana, 65 g
tomaattimurskaa 100 g
sipulia 50 g
kaalia 100 g
puolukkaa 20 g
- -
525 g kasviksia ja hedelmiä, melko maltillisin salaattiannoksin, ole hyvä :)
ei ole menty edes ituihin ja kuivattuihin kasviksiin vielä tässä.
Jäin nyt vähän odottelemaan, että joku ampuisi tämän listauksen alas kalliina, mahdottomana tai epäterveellisenä :D
Kaalia on vaikea ostaa 100 g. Se myydään 2 kg pakkauksena.
Voi sentään. Kaalia voi pilkkoa, suikaloida ja raastaa. Jos tätä ei osaa, ei kannata muuttaa pois äiskän ja iskän luota vielä hetkeen. Luontaisen maitohappobakteeripitoisuutensa vuoksi kaali säilyy erittäin hyvin sekä keränä että kevyesti suolattuna salaattina. Jopa sinkkutaloudessa saa kaalinkerän kulumaan helposti ennen kuin se pilaantuu, puhumattakaan isommasta ruokakunnasta.
Porkkanaraaste sen sijaan on syytä käyttää melko tuoreeltaan.
Kaali on ehkä kätevin kasvis! Voi keittää paistaa wokata säilöä pikkelöidä raastaa coleslaw jne lisäksi säilyy piiitkäään