Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

28 neliön yksiö?

Vierailija
27.01.2024 |

Onnistuuko aikuisena? Asunto on hyväpohjainen, paikalla jonne haluan muuttaa ja ennenkaikkea edullinen. Olen kyllästynyt maksamaan liian isoa vuokraa. Talossa on paljon kaksioita ja olisin etusijalla niihin kun asun jo taloyhtiössä .

Onko joku asunut yksiössä aikuisena, miten onnistui?

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on varastotilaa, ja hyvin järjestää, pärjää.  Kun muutin meni hiukan aikaa sain tavarat omille paikoilleen, sohva ei mahtunut.  Tämä on paras asunto jossa ikinä asunut.

Vessa pienehkö, mahtuu pesukone, laitan vain suihkuverhon peseytyessä.

Vierailija
42/56 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut ikävuodet 23-48 tuon kokoisessa yksiössä, välillä koira / kissa seurana. Ei mitään ongelmaa, jos pohja on mieluinen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miten se ikä vaikuttaa siihen miten aikuisena asuu. Jos asut yksin niin sitä asuu vaikka 15 neliöisessä.

Toki se ei ehkä ole ihmiselämän arvoista asua 15 neliöises mutta siitä ylöspäin ihan hyvin pärjää.

Vierailija
44/56 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalo, kuusi huonetta ja keittiö, eteishalli ja laaja lämmin eteinen. Eläkeläispariskunta ja koira. Maalla toinen talo ja kesämökki. Tuleehan kalliiksi. Kiinteistöverot, sähkö-,vesi -ym maksut. Vähäisistä vuokraneliöistä säästää melkoisesti, omistusasunnosta vielä enemmän.

Vierailija
45/56 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

asun 27 neliönn yksiössä. aiinoa ongelma että tämä on aika huonokuntoinen, siis kaikki vanhahkoa ja kulunutta. Mutta itsepä tänne muutin, ei ollut silloin paljon vaihtoehtoja ja oli kiire. Mutta olen viihtynyt koska olen minimalisti ja en tykkää kerää liikaa krääsää muutenkaan. 

Vierailija
46/56 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai yksiössä voi asua minkä ikäisenä tahansa. Itse olen yli 5-kymppinen ja asun n 10 neliötä isommassa yksiössä kuin ap. Asunut vuositolkulla. Helsingissä monet aikuiset sinkut asuu yksiöissä.

Jos ei maku tai pää kestä yksiöasumista, niin sitten ei kannata.

Yksiöitäkin on monenlaisia. Toisissa on kaikki samassa tilassa kylppäriä lukuunottamatta, toisissa on erillinen pieni keittiö, toisissa vain joku keittokomero jne.

Sillä se selviää, kun käy katsomassa niitä asuntoja, minkälaisia ne on ja mitä fiiliksiä niistä tulee.

Vierailija
47/56 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipa kaikki pääasiassa aikuisia on jotka yksiössä asuu...

Vierailija
48/56 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuu toki. Ei kai yksiössä asuminen ole iästä kiinni. Tavaraakin voi karsia, ihminen ei todellakaan tarvitse niin paljon kaiken maailman roinaa, että sitä varten pitäisi olla isompi asunto.

Eri juttu sitten, miten hyvin viihdyt tuollaisessa yhden huoneen asunnossa, jossa lähes kaikki toiminnot on samassa tilassa. Itse asuin ikävuodet 25-31 alle 30 neliön yksiössä ja vaikka pohja olikin hyvä, ahdisti kun keittiö, olohuone ja makuuhuone oli kaikki samassa. Kaipasin eniten erillistä makuuhuonetta ja tuntui, etten oikein koko aikana esim. nukkunut oikein hyvin. Olisin kaivannut erillisen tilan, jonne rauhoittua nukkumaan. 

Vierailija
49/56 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se kämppä pitää valita sen mukaan, mihin omat rahat riittävät.

Vierailija
50/56 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahdistaa jo ajatuskin jostain yksiöstä. Ei ole makuuhuonetta, ei keittiötä ja veskikin on niin pieni, että sinne pitää peruuttamalla mennä. Ei ikinä. Olen sellaisissa kylässä käynyt mutta sekin oli jo kurjaa kun ei liikkumatilaa ja ilmaa ollut alkuunkaan. Sellaiseen Loft-yksiöön voisin mennä asumaan mutta pinta-alaa saisi olla 100 neliötä vähintäin mieluummine enemmän.

Eihän nuo kulje käsikädessä.

Minulla on ollut 28 m2 yksiö, jossa oli valtava jättivessa, ja 84 m2 perheasunto, jossa oli niin pieni vessa, että piti peruuttaa siihen ja jos jotain tippui maahan, piti avata ovi, että mahtui poimimaan sen ylös.

Vierailija
51/56 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahdistaa jo ajatuskin jostain yksiöstä. Ei ole makuuhuonetta, ei keittiötä ja veskikin on niin pieni, että sinne pitää peruuttamalla mennä. Ei ikinä. Olen sellaisissa kylässä käynyt mutta sekin oli jo kurjaa kun ei liikkumatilaa ja ilmaa ollut alkuunkaan. Sellaiseen Loft-yksiöön voisin mennä asumaan mutta pinta-alaa saisi olla 100 neliötä vähintäin mieluummine enemmän.

Olet nähnyt vain jonkun pienimmän yksiön.

Itsellä on yksiön kylppärissä kiinteä korkea kaappi, pesukoneelle paikka, allaskaappi ja yläkaapistot, suihkunurkkaus, pytty. Ja tilaa jääkin vielä. Siisti ja järkevän kokoinen kylppäri. Myös se kk on itse asiassa pikkuruinen keittiö, jonne mahtuu myös pieni ruokapöytä. Makuutila on samaa oleskelutilan kanssa ja tilaa sielläkin hyvin liikkua. Se on kuin luksuskokoinen makkari, jossa voi sekä nukkua että katsella telkkaria sohvalta, niin kuin hotellihuoneissakin.

Varsinkin Helsingissä näkee upeita luksus-yksiöitä, jotka on remontoitu viimeisen päälle.

Vierailija
52/56 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten se ikä vaikuttaa siihen miten aikuisena asuu. Jos asut yksin niin sitä asuu vaikka 15 neliöisessä.

Toki se ei ehkä ole ihmiselämän arvoista asua 15 neliöises mutta siitä ylöspäin ihan hyvin pärjää.

Kyllä pärjäsin ihan hyvin, 16 m2 oli käytössä. Nuorena jaksoi hyvin kiivetä parvelle nukkumaan ja huonekorkeutta kun oli nelisen metriä, niin sinne sai myös vaatekaapin hyvin mahtumaan. Suunnittelukysymys.

Vierailija
53/56 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on erillinen et, kunnon kh, erillinen pikkukeittiö ja vain makuu- ja oleskelutila on yhtä ja samaa tilaa. Myös lasitettu parveke löytyy. Asunto on 1h+kk.

Vierailija
54/56 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne omat unelmat kertoo sen paremmin kuin vauvapalsta, että silloin on riittävän tilava jos ei haikaile lisäneliöitä ja voi keskittyä muuhun. 

Vierailija
55/56 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin pari vuotta 30m2 uudehkossa yksiössä, enkä viihtynyt yhtään, koska en ole minimalisti. Säilytystilaa oli talon omasta takaa 1m2 häkkivarasto, siivouskaappi ja keittiönkaapit. Jos siihen olisi rakennettu vaatehuone, olisin saanut toimimaan paremmin. Ikeasta hankitut kaapit olivat "vääränkokoisia" kun ei pystynyt hyödyntämään kattoon asti. Mulla oli siinä pieni pöytä 50x50, joka toimi sekä työpöytänä, että ruokapöytänä, futon-patja (piilotan kun tulee vieraita), 3 kpl kirjahyllyjä vaatekaappeina, yksi mukava nojatuoli. Enempää siihen ei mahtunut, jos halusi mahtua liikkumaan. Vessa vei tästä 7m2. Parveke on pakollinen pienissä yksiöissä. Viikkosiivous sujuu nopeammim, kun heittää kaikki kalusteet parvekkeelle siksi aikaa kuin rupeaa siirtelemää sentti sinne ja tänne.

Asun nykyään 39m2 yksiössä ja kiitollinen integroidusta kaappitilasta. Alkovi lisää myös asumismukavuutta.

Vierailija
56/56 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin tuon kokoisessa yksiössä puolisoni kanssa kolmekymppiseksi, kunnes meille tuli vauva. Tein sieltä vielä etätöitä ja puoliso opiskeli. Siinä olisi jo vähän enemmän tilaa kaivannut mutta mahtuihan sinne!

Mieluummin kuitenkin yksinkin asuisin asunnossa jossa olisi jotain erillisiä tiloja. Aiemmin meillä oli 36-neliöinen yksiö, jossa oli alkovi, erillinen keittiö ja kunnon eteinen, ja joku sellainen olisi varmaan ideaali. Riippuu varmasti omista mieltymyksistä ja siitä, kuinka paljon kotona viettää aikaa ja mitä siellä tekee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kuusi