28 neliön yksiö?
Onnistuuko aikuisena? Asunto on hyväpohjainen, paikalla jonne haluan muuttaa ja ennenkaikkea edullinen. Olen kyllästynyt maksamaan liian isoa vuokraa. Talossa on paljon kaksioita ja olisin etusijalla niihin kun asun jo taloyhtiössä .
Onko joku asunut yksiössä aikuisena, miten onnistui?
Kommentit (56)
Mulla nykyään pienehkö kaksio ja en kyllä enää muuttaisi pikkuyksiöön. Vaikka kuinka viihtyisän siitä teinkin niin oli se vaan ahdistava koppero. Vähän enemmän tarvitsen tilaa ympärilleni. Tietty en myöskään tykännyt asua keskikaupungilla, se jatkuva liikenteen melu ym. levottomuus🥴
Kalliossa oli 28 neliön asunto, huone, alkovi, kaittiö ja minivessa. Suihkuttelu haastavia ja pyykit pestävä kyläreissulla tai lavuaarissa, mutta nuorena kaikki kävi, oli ihana asunto stadissa. Nykyään asun 100km päässä rannalla metsässä, aikansa kutakin.
Me asuttiin viisi vuotta puolison kanssa 29 neliön yksiössä. Jäi tilaakin. Toki tavaraa meillä on aina ollut vähän. Pyykkikone mahtui vain eteiseeen, siirrettiin aina pestessä se paikalleen. Ihan hyvin elämä sujui.
Kyllä mahtuu, mutta tavaraa kannattaa karsia ja suunnitella mahdollisimman tehokkaat säilytystilat. Näin kerran myynnissä yksiön, joka oli suunniteltu sisältä niin nerokkaasti ja rakennettu kiinteät kaapistot todella luoviin paikkoihin niin, että ei ollut yhtään hukkatilaa. Siellä oli varmaan enemmän säilytystilaa kuin meillä 3 h asunnossa.
Vanhoissa asunnoissa on useimmiten pieni vessa, jossa ei mahdu edes kääntymään. Uusimmissa yksiöissä on riittävän tilava.
Asun 26 neliössä, en suosittele jos on kertynyt yhtään enempää omaisuutta etkä ole kiinnostunut minimalismista ja tavaroiden karsimisesta. Tänne mahtuu sänky, työpöytä ja tuoli sekä sohva ja tv. Esim. ruokapöytä ei mahdu ellei luopuisi sohvasta.
Käytännössä kaikki "ylimääräiset" tavarat ja vaatteet on varastossa.
Asun 55 neliön kaksioissa, joten kuten mahtuu kaikki tarpeellinen mutta tilaa saisi olla enemmän. Nykyään en välitä enää ostamisesta erityisemmin, minulla kuitenkin on kutakuinkin kaikki mitä haluan ja tarvitsen vaikka ahdasta onkin.
Riippuu todella paljon pohjasta. Itse olen asunut 30 neliön yksiössä, jossa oli alkovi, vaatehuone ja parveke sekä keittokomero, ja kylppäriin mahtui jopa pieni amme. Lisäksi taloyhtiössä oli hyvät varastotilat (ja uima-allas). Toimi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Aikuisen syytä varautua että vähintään kaksi mahtuu.
Miksi ihmeessä? 🤔
Kyllä tuo neliömäärä riittää juuri ja juuri jos tosiaan on hyvä pohja. Itse asuin väliaikaisesti vuoden verran 28m2 kaksiossa (!) eli siinä oli makkariksi erotettu pieni tila. Toimi todella hyvin ja tykkäsin asunnosta.
Samoin asuin jonkin aikaa samankokoisessa yksiössä joka oli pelkkä neliön mallinen yhtenäinen tila, se oli aivan karsea.
Eli jos asunnossa on jotenkin eroteltuna nukkumistila, keittokomero tms. jotain... niin kyllä se toimii jos vaan saat tavarasi mahtumaan.
N48
Elämäntilanteet vaihtelevat. Sen takia yksi vuokralla asumisen etu on, että voi joustavasti vaihtaa asuntoa.
Mä muutin yksiöön yli viisikymppisenä ja olen oikein tyytyväinen. Muuttopäätökseen vaikutti halvemman vuokran lisäksi loistava sijainti. Asun nyt tismalleen siellä missä olen aina halunnut asua. Ei se vanhakaan huono ollut, mutta liian kallis ja nykyinen on siis vielä paremmalla paikalla.
Mikäli elämäntilanteesi joskus muuttuu, voithan aina vaihtaa isompaan.
Muutaman vuoden asumisen ja aikuistumisen jälkeen niitä neliöitään vertailee naapureihin, jolloin sitä isompien asuntojen mukavuutta alkaa paisuttelemaan mielessään ja jokin 80 neliön huoneisto tuntuu aivan valtavan suurelta lukaalilta silloin kun itse asuu pienessä yksiössä, jopa sekin auttaa jos kerroksessa useampi yksiö. Sentään varastokomerot yleensä suhteessa neliöihin tilavia niissä pienemmissä.
Asun tällä hetkellä. Koiran kanssa asun. Hyvin tähän mahtuu kaikki tarpeellinen. Oikeastaan todella hyvin viihdyn. Tässä on myös iso parveke mutta on ihan liian kuuma kesällä. Asunto on melko avara myös.
Mun eräs viisikymppinen kaveri asuu tuon kokoisessa yksiössä. Asunto on aika uusi, eli on hieno ja siistin näköinen. Mielestäni asunto on ihastuttava. Ja kun asunnon pohja on järkevä, niin tuntuu tilavammalta ja on myös helppo sisustaa. Toki hamstraajalle yksiön neliöt ei riitä, ja suuri tavaramäärä tekee isommastakin asunnosta sotkuisen, tunkkaisen ja ahtaan.
Ap mieti asiaa siltä kantilta, että kaipaisitko jossain vaiheessa sittenkin enemmän neliöitä. Jos olet minimalisti, niin et välttämättä tule kaipaamaan lisäneliöitä, vaan nautit siitä, että asuntoon ei edes mahtuisi turhia ylimääräisiä tavaroita.
Riippuu ihan ihmisestä. Itse en pystyisi asumaan noin pienissä neliöissä, ellei siellä ole suuri huonekorkeus, paljon kaappeja ja parvea, enkä usko että siltikään viihtyisin. Mulla on paljon tavaraa ja tilaa vievät harrastukset. Tykkään myös että ihmisiä tulee kylään ja heitä voi majoittaa eri huoneeseen, jotta molemmat saa rauhaa. Kissan tavarat vievät myös tilaa. Mutta jos et tarvitse elämällesi paljoa neliöitä niin voit varmaan hyvinkin viihtyä yksiössä.
Itseasiassa minä välillä haaveilen tuon kokoisesta asunnosta. Ja uskonkin joku päivä muuttavani pienempiin neliöihin. Tällä hetkellä asun 45 neliön kaksiossa, mutta minimalismiin taipuvaisena ihmisenä kohtuullisuus ja yksinkertaisuus tekee minut tyytyväiseksi. Ei tässäkään asunnossa turhaa tavaraa ole, mutta pienemmässä asunnossa tavaraa olisi vieläkin vähemmän. Seuraan Youtubessa japanilaisia, jotka asuvat kymmenen neliön minikodeissa. Niissä on jotain kiehtovaa. Toki joku kymmenen neliötä olisi itsellenikin liian pieni. Mutta 30 neliötä on mielestäni viihtyisän kokoinen. Ja varsinkin uudemmissa asunnoissa on hyvän kokoinen kylpyhuone, jonne mahtuu pesukone.
Ahdistaa jo ajatuskin jostain yksiöstä. Ei ole makuuhuonetta, ei keittiötä ja veskikin on niin pieni, että sinne pitää peruuttamalla mennä. Ei ikinä. Olen sellaisissa kylässä käynyt mutta sekin oli jo kurjaa kun ei liikkumatilaa ja ilmaa ollut alkuunkaan. Sellaiseen Loft-yksiöön voisin mennä asumaan mutta pinta-alaa saisi olla 100 neliötä vähintäin mieluummine enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Ahdistaa jo ajatuskin jostain yksiöstä. Ei ole makuuhuonetta, ei keittiötä ja veskikin on niin pieni, että sinne pitää peruuttamalla mennä. Ei ikinä. Olen sellaisissa kylässä käynyt mutta sekin oli jo kurjaa kun ei liikkumatilaa ja ilmaa ollut alkuunkaan. Sellaiseen Loft-yksiöön voisin mennä asumaan mutta pinta-alaa saisi olla 100 neliötä vähintäin mieluummine enemmän.
Kai tajuat, että vessan koko tai keittiön olemassaolo ei liity mitenkään siihen, onko asunto yksiö vai kaksio vai jotain muuta. Vaikkapa 50-luvun talojen yksiöt on monesti isompia kuin tämän päivän uudiskohteiden kaksiot.
Asumme tyttöystävän kanssa 34 neliön yksiössä. Vuokra alle 400 euroa. Halpa ja hyvä asunto noin 3,5 km keskustasta. Rahaa säästyy paljon koska on halpa vuokra.
Riippuu vähän millainen eläjä olet. Mahtuu jos ihan perusjutut riittää. Jos sinulla on jotain harrastuksia tai välineitä tms asioita joita ilman et voi edes harkita elämistä ja vie tilaa, niin sitten ei tietenkään.