Mikä on sellainen ihana mättöruoka sinulle, jota kehtaat tehdä vain harvoin? Kaikki vinkit kehiin, haluan syntisen hyvää ruokaa.
Minulla on paljon mielessä mitä ruokia teen ensi viikolla.
Ainakin tulista ja kermaista pastaa, erikoisohjeella tehtyä pizzaa sekä kaalipyöryköitä, ruskeaa kastiketta ja kermaperunoita.
Haluan kokeilla kaikkea muutakin todella ihanaa mättöä. Sellaista mitä ihmiset kehtaa tehdä korkeintaan kerran vuodessa sen epäterveellisyyden vuoksi.
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasagne on aina ihanaa, mutta ei se mitään mättäruokaa ole. Helppohan se tehdä on, ja kannattaa käyttää laadukkaita raaka-aineita.
Epäterveellistä ainakin.
Mikä siitä tekee erityisen epäterveellisen? Pasta? Liha-tomaatti-kasvis -kastike? Bechamel-kastike? Juustoa maltillisesti?
Punaista lihaa, valkoista vehnää, runsaasti kovaa rasvaa.
Ei ole pakko tehdä runsaalla rasvalla. Valkoinen vehnä on ihan ok vaikka kerran viikossa syötynä. Itse syön jossakin muodossa usein, mutta en pastana/makaronina. Punaisen lihan voi korvata vaikka kanalla tai munakoisolla. Juustoa todella maltillisesti. Lasagne menee pilalle, jos käyttää paljon juustoa. Bechamel-kastikkeen voi tehdä ilman rasvaa.
Siis haluatko mättöruuan vai syntisen hyvän ruuan? Mikään mättö ei ole syntisen hyvää ja mitään syntisen hyvää ei voi sanoa mätöksi.
Tein eilen iltaruuaksi gluteenitonta pannukakkua ja se onnistui todella hyvin kerrankin, kun en säästänyt rasvan käytössä. Puoli pellillistä meni perheen suihin kerralla.
Jauhelihapasteijat. Liian rasvaisia tehdä useammin kuin kerran vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasagne on aina ihanaa, mutta ei se mitään mättäruokaa ole. Helppohan se tehdä on, ja kannattaa käyttää laadukkaita raaka-aineita.
Epäterveellistä ainakin.
Mikä siitä tekee erityisen epäterveellisen? Pasta? Liha-tomaatti-kasvis -kastike? Bechamel-kastike? Juustoa maltillisesti?
Ei ole pakko tehdä runsaalla rasvalla. Valkoinen vehnä on ihan ok vaikka kerran viikossa syötynä. Itse syön jossakin muodossa usein, mutta en pastana/makaronina. Punaisen lihan voi korvata vaikka kanalla tai munakoisolla. Juustoa todella maltillisesti. Lasagne menee pilalle, jos käyttää paljon juustoa. Bechamel-kastikkeen voi tehdä ilman rasvaa.
Ja lopputulos onkin näiden kaikkien muutosten jälkeen jotain ihan muuta kuin lasagnea :D
Kanapasta.
Kastike tehdään koipilihoista ja paistoliemestä. Reilusti currya ja kermaa. Paprikat käy hyvin. Auraa voi myös lisätä.
Pastaksi pennejä. Pastat ja soossi vuokaan ja reilu juustokuorrute päälle. Uunin kautta naamaan. Menee myös kylmänä.
Mac and Cheese, ribsit ja hodarit on mun lohturuokia.
Patakukot leipäkuorella. Helppo!
Eli täytteeksi tietysti possunkylkeä tai muuta rasvaista possunlihaa, kuten kassleria tai etuselkää.
Sitten muikkua tai lohta tai esikeitettyä lanttua, toimii myös pelkällä lihalla. Mauste: suola! ei muuta.
Kuorena ja pohjana ruispalat. Lado vuokaan, kostuta päällimmäisiä leipäsiivuja ja paketoi tiiviisti.
Uuniin 150 astetta ja min 3 tuntia.
Ihanaa. Paljon voita päälle.
Keittää maissi jyvistä- ei siis mikropoppareista- ISON kattilallisen popcornia.
Vahvasti suolaa.
Jakaa kattilallisen kahteen osaan. Toiseen voi laittaa haluamiaan mausteta suolan lisäksi sitten kaadetaan päälle ja voi/margariini sulaa. Paljon. Desi ainakin, riippuen toki poppareiden määrästä.
Toiseen satsiin kiehautetaan karamellisoitu kinuski johon lisätään kaakaojauhetta. Tämä suklainen kastike kaadetaan poppareille.
Voittaa mennen tullen kaupan valmispopparit. Ja on edullista!!
Lohturuokaa tai leffailtaan, illanistujaisiin.
Nakkeja, spagettia, chilikastiketta, ketsuppia, kermaa, juustoa. Kaikki pannulla sekaisin ja syömään.
Mättö, no kun sitä mättää hillittömästi kitusiin kun se koukuttaa ja sitä voi herkutella yli tarpeen. Ei terveellistä mutta silloin joskus harvoin. .. Pakko saada vaikka napa rutisisi. Niin kuin jouluna jouluherkkuja..saa kerrankin kylläkseen.
Sitten ei tee niin mieli vähään aikaan.
Makkaraperunat hk:n sinisestä. Makkaraa pitää olla vähän enemmän kuin ranuja. Päälle sinappi, ketsuppi ja valkosipulimajoneesi. Juomaksi maitoa. Suonet tukkoon, mutta aijai kun on hyvää! Parasta, jos alla on kunnon hiihtolenkki ja sauna.
Toinen pahe on paistaa pekonia pannulla ja sitten kastaa paahtoleivän paloja siitä irronneseen rasvaan. Nautitaan seisten hellan ääressä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäterveellistä ainakin.
Ei ole pakko tehdä runsaalla rasvalla. Valkoinen vehnä on ihan ok vaikka kerran viikossa syötynä. Itse syön jossakin muodossa usein, mutta en pastana/makaronina. Punaisen lihan voi korvata vaikka kanalla tai munakoisolla. Juustoa todella maltillisesti
Kyllä sen lasagnen voi tehdä monella tavalla. Punainen lihakin voi olla vähärasvaista. Kasvikset kuuluvat vahvasti bolognese-kastikkeeseen, ja lihan voi jättää sivuosaan. Tomaateista ja kasviksista saa verrattain hyvän kastikkeen, mutta kyllä itse käytän hyvälaatuista lihaa, mutta en markettien pakattuja lihoja, vähän huonoja tähän ruokaan. Maukasta juustoa ei tarvitse paljoa käyttää, italialaista tietenkin, kuten pastakin.
Olen syönyt pelkkää mättöruokaa koko ikäni. Tänään tein kanakebabin ranuilla ja herkkullisilla kastikkeilla. Ai että. Olen muuten normaalipainoinen. Jostain syystä vegaaniset tutut ovat lähes poikkeuksetta ylipainoisia. Taitaa sipsit maistua iltaisin kun porkkanoista ei saa tarvittavia ravintoaineita.
Kaupassa oli myynnissä eksoottisten eläimien lihaa. Ostin kerran ja se oli parasta ruokaa jota olen maistanut. En osta enää koska tiedän, että se menee pilalle kun on kovat odotukset.
Livornon Luigi raakamakkarasta puristetaan pannulle pallerot ja paistetaan lähes kypsäksi. Päälle kaadetaan reilu desi kuohukermaa ja annetaan kerman kiehahtaa kasaan.
Tällä välin munanauhatagliatellet ovat kiehuneet sen 6 minuuttia kypsäksi. Nostetaan ne tuonne palleroiden joukkoon ja ripotellaan päälle tuoretta silputtua basilikaa.
Lasiin hyvin tuuletettua tuhtia punaviiniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäterveellistä ainakin.
Ei ole pakko tehdä runsaalla rasvalla. Valkoinen vehnä on ihan ok vaikka kerran viikossa syötynä. Itse syön jossakin muodossa usein, mutta en pastana/makaronina. Punaisen lihan voi korvata vaikka kanalla tai munakoisolla. Juustoa todella maltillisesti. Lasagne menee pilalle, jos käyttää paljon juust
Ei voi 🤦 Bechamel ilman voita ei ole bechamel-kastike! Eijjeijjeii...
Mokkapalakakku, ohje oli vuosia sitten pirkka-kaakaojauhepaketissa. Ideana on se, että kakku tulee pyöreään vuokaan, jolloin kuorrutetta on paksu kerros.
Melanzane alla parmigiana kolminkertaisella juustolla.