Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita, jotka vähän hymähtävät "vaalikahveille"?

Vierailija
26.01.2024 |

Eivätkö suomalaiset osaa muuten käydä kahvilla? Ja äänestäminenhän on vain pikainen tapahtuma, joka hoidetaan. Miksi pitäisi mennä kahville? Eikö ole mitään muuta tekemistä?

Kommentit (143)

Vierailija
101/143 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin: äänestin just, kohta haen pullat. Vaalikahvit juodaan illemmalla, vaalivalvojaisten aikaan... toivottavasti minun ehdokas voittaa!

Vierailija
102/143 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä me aina äänestämisen jälkeen kotona vaalikahvit keitetään, ollaan 35-vuotiaita. Onhan se nyt hienoa että Suomessa on demokratia ja yleinen äänioikeus!

Miten kahvi siihen liittyy, onkin toinen juttu. 

Kahvia on yleisesti pidetty myös ns. juhlajuomana. Aina juhlissa tarjotaan kahvia. Leivos, pulla tms. ei normaalisti ole mitään jokapäiväistä herkkua, joten "erikoispäiviin" kahvia JA kastamista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/143 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan monet juo Vaalikahvit tänään???

Vierailija
104/143 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä me aina äänestämisen jälkeen kotona vaalikahvit keitetään, ollaan 35-vuotiaita. Onhan se nyt hienoa että Suomessa on demokratia ja yleinen äänioikeus!

Miten kahvi siihen liittyy, onkin toinen juttu. 

Kahvia on yleisesti pidetty myös ns. juhlajuomana. Aina juhlissa tarjotaan kahvia. Leivos, pulla tms. ei normaalisti ole mitään jokapäiväistä herkkua, joten "erikoispäiviin" kahvia JA kastamista. 

Ap:n kaltaiset tuskin tietävät kahvin historiaa??? Sota-aikaan juotiin "korviketta", oikea kahvi oli 'kortilla' ja erittäin kallista. Siksi sitä juotiin vain juhlatilaisuuksissa.

Vaalikahvit kunniaan! Kultareunaisista pikkukupeista, kahvikupeista, eikä mistään jättimukeista. Servietit. Kermaa. Sokeripalat.

Vierailija
105/143 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön leivoksia ja pullaa vaikka millä tekosyyllä. Vaalitkin käy. 

Vierailija
106/143 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdesta ei niin hyvästä pitäisi valita toinen, ketä äänestää. Ei silloin kiinnosta keittää mitään 'vaalikahveja'. Mutta keitän illalla muutoinkin.

Vierailija
107/143 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan monet juo Vaalikahvit tänään???

Kaikki kahvit on tänään vaalikahvit, mulla on myös pyykinpesukahvit.

Vierailija
108/143 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a pitääkö kaiken olla samaa tasaista arkea?

lapsuuudenkodissani ääänestäminen oli tärkeä kansallisoikeus, päälle pistettiin vähän parempaa ja kotona juotiin juhlavammat vaalikahvit.

mummo 59

Vierailija
109/143 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen kahveja tarjottiin useammin. Kaupoissa saattoi olla TÄYTEKAKKU kahvit. Nyt ei ole mitään missään, ainakaan pääkaupunkiseudulla.

Täällä pk seudulla asun ja ei oo kauaa kun s-kaupassa oli synttärikahvit.

Paikallisessa citymarketissa on esittelyjä ja maistiaisia sillointällöin. 

Vierailija
110/143 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähikauppa (M-market) tarjoaa vaalikahvit tänään. 

Toppatakki päälle ja pipo syvään. Täältä tullaan.

Vierailija
111/143 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsuudenkodissa katettiin aina kahvipöytä vaalipäivänä. Siellä kävimme kaikki sisarukset äänestämisen jälkeen. Vanhempani ovat kuolleet mutta itse jatkan perinnettä omassa perheessäni.

Vierailija
112/143 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsuudenkodissa katettiin aina kahvipöytä vaalipäivänä. Siellä kävimme kaikki sisarukset äänestämisen jälkeen. Vanhempani ovat kuolleet mutta itse jatkan perinnettä omassa perheessäni.

Meillä kahvia ryystettiin tauotta. Äänestämässä käytiin, muttei sitä juhlittu mitenkään. 

Vierailija
113/143 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä jonkin tietyn alueen perinne? Itsekin kuulin tästä nyt ihan ekaa kertaa, ja olen jo 44v... Samaten ketjussa mainittu "mitalikahvi" oli ihan uusi ilmiö. En kyllä ole ikinä seurannut mitään urheilua joten siinä ehkä osasyy.

Lienen elänyt tynnyrissä kun tällaiset, ilmeisesti monille itsestäänselvyydet, on ihan outoja juttuja itselle. Olisin luullut että minua puijataan, jos niin moni ei olisi tässä ketjussa väittänyt näitä oikeiksi perinteiksi.

Vierailija
114/143 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ihmettelen lähinnä sitä, että ostetaan ne kahvit ja pullat joltain leirikoulukassaa kerääviltä kakaroilta ja yritetään kerätä sillä jotain parempi ihminen- pisteitä :D Epähygieenistä ja muutenkin inhottavaa asioida kakaroiden kanssa. Itse menisin oikeaan tasokkaaseen kahvilaan, jos vaalikahveja harrastaisin.

Äänestyspaikat ovay usein jossain kunnantaloilla tai koulujen tiloissa. Siellä harvemmin on tasokkaita kahviloita lähistöllä, joten paikallisen yhdistyksen tai koululaisten tukeminen muutamalla eurolla on oikein hienoa yhteisöllisyyttä ja mukava tapa. 

Vierailija
115/143 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähikauppa (M-market) tarjoaa vaalikahvit tänään. 

Toppatakki päälle ja pipo syvään. Täältä tullaan.

Täytyy muistaa ryystää hartaan vakavana. Katse sisäänpäin kääntyen. Turhaa keskustelua välttäen.

Tämä on vakava asia. 

Vierailija
116/143 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänestäminennon juhlallinen asia. Liputuspäivä. Pyhävaatteet päälle ja äänestyspaikalle. Sitten vaalikahvit. Tietenkin. Perinteisesti.

Vierailija
117/143 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Australiassa syödään äänestyksen jälkeen Democracy Sausage - sopisi kyllä suomalaiseen kulttuuriinkin.

Vierailija
118/143 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äänestäminennon juhlallinen asia. Liputuspäivä. Pyhävaatteet päälle ja äänestyspaikalle. Sitten vaalikahvit. Tietenkin. Perinteisesti.

Muista tarkistaa kraka.

Vierailija
119/143 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on hienoa, että on tilaisuuksia ja tapahtumia, joita pidetään arvokkaina. Ei kaiken tarvitse aina olla tasapaksua ja harmaata. Aina on joku kohottelemassa kulmiaan ja katsomassa nokkaansa pitkin. Siinähän on. Mitä hemmetin järkeä tässä elämässä on jos ei pienissä ja suurissa asioissa osaa nähdä mahdollisuutta juhlallisuuteen tai arjen yläpuolelle kohoamiseen.

Vierailija
120/143 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on hienoa, että on tilaisuuksia ja tapahtumia, joita pidetään arvokkaina. Ei kaiken tarvitse aina olla tasapaksua ja harmaata. Aina on joku kohottelemassa kulmiaan ja katsomassa nokkaansa pitkin. Siinähän on. Mitä hemmetin järkeä tässä elämässä on jos ei pienissä ja suurissa asioissa osaa nähdä mahdollisuutta juhlallisuuteen tai arjen yläpuolelle kohoamiseen.

Ei silti tarvitse jäykistellä. Vaaleja tulee ja menee. Älkää olko niin lapsellisia.