Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi monet masentuneet eivät halua käydä suihkussa?

Vierailija
26.01.2024 |

Eikö siitä tulisi itselle paljon parempi olo, kun on raikas ja puhdas? Kesäkuumalla suihku viilentää mukavasti, ja talvella taas on mukava mennä kuumaan suihkuun, kun tulee ulkoa kylmästä ja palelee. Ei ole tarkoitus tuomita; ihmettelen vain tätä. Olen itsekin vaikeasti masentunut, ja siksi juuri ihmettelen tätä, kun suihkusta tulee aina itselleni huomattavasti mukavampi olo ja siihen ei mene kuin muutama minuutti. 

Kommentit (169)

Vierailija
21/169 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On paljon muitakin asioita joita pahasti masentunut ei pysty tekemään vaikka haluaisi. Jos et tunne diagnoosia, ei pitäisi aloittaa näin ala-arvoista keskusteluketjua. Masennus on sellainen tunne kuin että sekä pää, jalat, kädet ja koko keho olisi sementin peitossa.

Jep. Joka päivä uskottelee itselleen että tänään käyn suihkussa ja pesen pyykkiä, teen ruokaa yms. Todellisuudessa kaikki aika vaan menee sumussa ohi ja illalla mahdollisimman aikaisin nukkumaan ja uusi yritys seuraavana päivänä. Toistakaa tämä 2v putkeen ja tulkaa sitten huutelemaan uudelleen.

Kyllä vain. Masentunut on selkeästi tietoinen siitä, että jotain pitäisi tehdä tai saada aikaiseksi, ei masentunut ole yhtäkuin tyhmä, aivojen välittäjäaineissa on vain jokin mennyt pieleen, nykymeno, haasteet, työelämä ja pitäisi vain jaksaa, kaikki eivät jaksa ja masennus on seuraus tästä tai jostain post-traumaattisesta kokemuksesta. Jos päättää tänään, että huomenna teen tuon tai tämän, sitä jotenkin jähmettyy rämpimään, en tiedä, ihan kuin ei olisi edes oma itsensä, välillä toki sujuu paremmin, mutta aina ne mielen ankeuttajat palaa takaisin ja jää miettimään että miksi kävi kuten kävi tai miksi jokin ei mennyt kuten suunnittelin. Yleensä luova ja herkkä ihminen ehkä masentuu helpommin. Ennen täysin terve, toimiva, sosiaalinen ja ulospäinsuuntautuvatkin voivan masentua.

Vierailija
22/169 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vaikeasti masentunut ei jaksa nousta edes sängystä ylös, niin miksi hän jaksaisi raahautua suihkuun asti? Aloittaja ei tiedä mitä on vaikea masennus. Luulee tietävänsä, mutta ei oikeasti tiedä. 

Kyllä ihminen jaksaa kahdelle jalalle nousta, oli masentunu tai ei. Toi on heikon ihmisen puhetta ja laiskan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/169 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut vakava masennus, psykoottinen masennus ja olen ollut itsetuhoinen (mm. viillellyt). Silti olen koko ikäni käynyt päivittäin suihkussa, en vaan pysty olemaan likaisena. Kai se on jotain neuroottisuutta sitten minulla, mutta ei tulisi kuuloonkaan olla peseytymättä.

Vierailija
24/169 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko tämä masennusta vai mitä, mutta puuttuu täysin kaikki motivaatio tehdä juuri muuta kuin nukkua, syödä ja roikkua koneella. No vessassa joutuu myös käydä ettei housuun sentään tule. Siinäpä se elämä pääosin. Suihkussa käyn sitten viimeistään kun alkaa ihan todella omaa nenää kuvottamaan.

Aika helposti jään itsekin selaamaan nettiä ja siitä on tosi vaikea irrottautua. Joskus vaan sammutan koneen kokonaan, kun se tuntuu ainoalta keinolta mikä oikeesti saa liikkeelle. Aina on vielä yks asia mikä pitää katsoa tai kirjottaa. 

Vierailija
25/169 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vaikeasti masentunut ei jaksa nousta edes sängystä ylös, niin miksi hän jaksaisi raahautua suihkuun asti? Aloittaja ei tiedä mitä on vaikea masennus. Luulee tietävänsä, mutta ei oikeasti tiedä. 

Mulla on ihan diagnosoitu vaikea masennus ja käyn terapiassa. Tiedän, että masennus vaikuttaa jaksamiseen ja ymmärrän, että esim. kodin siivoaminen on jo huomasti raskaampaa ja ikävämpää. Suihkussa käynti ei vaan omasta mielestäni vaadi mitään erityistä voimaa tai yrittämistä sen kun ottaa vaatteet pois ja hana päälle.

Vierailija
26/169 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska vihaan suihkussa käymistä! Tulee kylmä, vesi on joko liian kuumaa tai viileää, tukan pesu kestää ikuisuuden (rasvoittuva hiuspohja) ja märkänä on inhottava astua ulos suihkusta kun palelee, vaikka vessassa on patteri.

Sitten pitää kuivatella ja taas palelee...Vihaan myös palelemista ja palelen helposti. Ja kun olen syrjäytynyt enkä juuri muualla käy kuin ruokakaupassa ja apteekissa enkä näe muita ihmisiä niin miksi vaivautua? Menen suihkuun kerran, joskus kaksi viikossa ja silloinkin vetkutan koko päivän suihkuun menoa...

Sama! Siinä suihkussa käymisessä on epämiellyttävä aistikokemus. Saunassa käyminen tai kesä auttaisi asiaan, mutta saunaa ei ole eikä suurimman osan ajasta sitä kesääkään... 

Vierailija
27/169 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On paljon muitakin asioita joita pahasti masentunut ei pysty tekemään vaikka haluaisi. Jos et tunne diagnoosia, ei pitäisi aloittaa näin ala-arvoista keskusteluketjua. Masennus on sellainen tunne kuin että sekä pää, jalat, kädet ja koko keho olisi sementin peitossa.

Jep. Joka päivä uskottelee itselleen että tänään käyn suihkussa ja pesen pyykkiä, teen ruokaa yms. Todellisuudessa kaikki aika vaan menee sumussa ohi ja illalla mahdollisimman aikaisin nukkumaan ja uusi yritys seuraavana päivänä. Toistakaa tämä 2v putkeen ja tulkaa sitten huutelemaan uudelleen.

Jep, näin se menee. Suunnittelen kovasti etukäteen, että huomenna yritän tsempata ja teen asioita. Sitten huomaan päivän menevän sumussa ja odotan vain, että pääsen nukkumaan. Välillä saan jotain tehtyä, mutta sen jälkeen olen tosi väsynyt.

Vierailija
28/169 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan masentuneena ajatelleeni suihkussa, et mitä mä täällä teen. Ihan turhaa, kun parin päivän päästä oon taas likanen kuitenkin.

Vierailija
29/169 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut vakava masennus, psykoottinen masennus ja olen ollut itsetuhoinen (mm. viillellyt). Silti olen koko ikäni käynyt päivittäin suihkussa, en vaan pysty olemaan likaisena. Kai se on jotain neuroottisuutta sitten minulla, mutta ei tulisi kuuloonkaan olla peseytymättä.

Sama mulla. Se on oikeastaan perustarve, jota mieleni kaipaa ja peseytyminen on yhtä itsestään selvä asia kuin syöminen, nukkuminen, juominen ja vessassa käynti. Minulla ajatus siitä, että en pystyisi peseytymään tekisi oloni entistä masentuneemmaksi.

Vierailija
30/169 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole masentunut, mutta en minäkään tykkää pestä itseäni liian usein. Iho kuivuu, ja pitkien hiusten peseminen ja kuivaaminen vie aikaa. Suihkussa käyn, jos olen hikoillut ja muuten ehkä joka toinen päivä. Hiukset pesen kerran tai kaksi viikossa.

Vierailija
31/169 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentunut en ole, mutta jos n. viikon rännin jälkeen huomaan ettei suihku jaksa napostella. Ei vaan jaksa. Edes farkkuja en saa enää jalkaan. Käyn verkkareissani tuosta alkosta hakemassa viinaa ja lähinnä häröilen yksin kotona. Kuuntelen musaa, törkypalstailen päissäni ja soitan somessa suutani. Haisen viinalle, hielle ja rasvaiselle iholle. Tiiän että pitäis mennä suihkuun, mutten saa sitä aikaiseksi ennen kuin putki katkee ku rahat on ryypätty. 

Vierailija
32/169 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska modernit ihmiset rakastavat olla uhreja ja saada sääliä muilta. On paljon helpompaa istua kotona passiivisena katsellen Netflixiä kuin yrittää. Varsinkin kun on käytössä taikasana nimeltä masennus. Ilman Suomen tukiverkostoa nämäkin ihmiset olisivat töissä ja luultavasti iso osa ei olisi masentuneita - ainakaan samasta syystä.

t. Vakavasti masentunut ohjelmoija

Vierailija
33/169 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan masentuneena ajatelleeni suihkussa, et mitä mä täällä teen. Ihan turhaa, kun parin päivän päästä oon taas likanen kuitenkin.

Mä taas ajattelen niin päin, että nyt on tän päivän ajan huomattavasti parempi olo kun käyn suihkussa.

Vierailija
34/169 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeimmin masentuneet jopa laskevat sänkyyn alleen, koska eivät jaksa mennä vessaan. Sitä on ap vakavaa ja vähän vakavampaa masennusta.

Vierailija
35/169 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin nuorempana tuollainen. Oli samat rutiinit joka aamu: suoraan suihkuun ja hampaiden pesu, kahvia ja luin uutiset. Vaikka päivään ei muuta ohjelmaa sitten kuulunutkaan, niin ne asiat oli aika pakko saada pois alta ensimmäisenä. Loput päivästä sitten meni miten meni, ei väliä. Nyt vanhempana ei ole energiaa edes noihin juttuihin eikä edes odota itseltään enää niitä. Kaikki menot ahdistaa monta päivää etukäteen niin paljon että niitä lähtee perumaan ihan vain siksi, että helpottaa ahdistus. 

Vierailija
36/169 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska aivot eivät toimi. Hyvä kun silloin jaksaa ajoittain käydä vessassa. Kokeilepa joskus.

Masennuksen olemassaolon kiistää yleensä se väki, joka käyttää aivojaan lähinnä viinan ja urean säilyttelyyn, muttei esim. loogiseen ajatteluun, tiedon omaksumiseen  tai toiminnanohjaukseen.

Vierailija
37/169 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole masentunut, mutta en minäkään tykkää pestä itseäni liian usein. Iho kuivuu, ja pitkien hiusten peseminen ja kuivaaminen vie aikaa. Suihkussa käyn, jos olen hikoillut ja muuten ehkä joka toinen päivä. Hiukset pesen kerran tai kaksi viikossa.

Hiuksiin voi laittaa suihkumyssyn pesun ajaksi. jos on kuivat hiukset niitä ei kannatakaan pestä päivittäin.

Vierailija
38/169 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on näitä kanssahenkilöitä, jotka sanovat masentuneelle, PAINU SUIHKUUN SIITÄ HELVETIN ÄÄLIÖ ja peli on selvä, sen jälkeen ei mennäkään suihkuun 2 viikkoon tai 2 kuukauteen. Jos sinulla on jalka poikki, sen näkevät kaikki ja ymmärtävät, mutta jos sinulla on mieli rikki, luullaan, että ole umpityhmä. Jopa aivan lähiomaiset kieltävät että masennusta on edes olemassa, kutsuvat luulosairaaksi, laiskaksi, tyhmäksi ja miksiköhän Irmasta tai Laurista tuli tuollaisia hölmöläisiä. 

Vierailija
39/169 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masennus on muotisana ja helppo selitys sille, että on todellisuudessa vain laiska vätys.

Ja sitten tekevät ovelasti itsareita muita hämätäkseen?

Hirveitä ihmisiä olette te

Vierailija
40/169 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummasti vaan jaksavat kuitenkin ruokaa laittaa ja syödä, ei sitä sängyssä voi tehdä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi