Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis käyttääkö joku oikeasti perunamuusijauhetta lisukkeena ruoka-annoksissa? En käsitä

Vierailija
25.01.2024 |

Miten helppoa on tehdä itse muussi. Noissa jauheissa on vaikka mitä lisättyjä arominvahventeita ja lisäaineita yäks

Kommentit (155)

Vierailija
121/155 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pulverimuusi on mahtava keksintö! Ruotsissa sitä myydään snägäreillä nimellä mosbricka.

Vierailija
122/155 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helppoa? Kai perunat pitää keittää ensin??

Sepä onkin ihan helvetin vaikeaa laittaa perunat ja vesi kattilaan ja antaa kiehua kunnes perunat ovat kypsiä :D

Perunoiden peseminen, kuoriminen ja paloittelu tuosta kätevästi unohtui. 

Totta. Ne osatakseen pitää olla vähintään ydinfysiikan tohtorin tutkinto :D

Helppouden määritelmää toi ei mun mielestä silti täytä. Työvaiheita on paljon, ja ne on inhottavia. Pastan keittämistä kutsuisin helpoksi.

Mä siis rakastan hyvinkin monimutkaista ruoanlaittoa, mutta perunoiden peseminen ja kuoriminen on mun mielestä ihan vihonviimeistä tou

Olen eri mieltä sanan merkityksestä näin ruoanlaiton yhteydessä. Mielestäni helppoa käytetään siinä yhteydessä myös vaivalloisen, ei vain vaikean, vastakohtana. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/155 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naurattaa tämä aloitus, kun itse vetelen parhaillaan ateriaksi paketillisen valmispinaattilettuja. Ilman lisukkeita :D

Itse paistan niitä voissa tai oivariinissa pannulla ja syön salaatin kanssa. Syön usein yksin myös kaupan valmissalaatteja. Ap saa slaagin!

Vierailija
124/155 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perunamuusin tekeminen on yksi helpoimmista ruoista, ja nopeakin, minkä kokemattominkin ruoanlaittaja osaa tehdä. En ymmärrä ensinkään miksi perunoiden kuorimista pidetään työläänä, eihän se sitä ole. Pussimuusi, ei kiitos. 

Nopea? Mä olen huono perunankeittäjä mutta tuntuu että yli puoli tuntia niitä saa keitellä ennenkuin ovat tarpeeksi pehmeitä. Sinänsä siinä ajassa ei ole vielä lihapullatkaan valmiita, mutta jos vertaa pussimuusskin niin kestäähän siinä huomattavasti pidempään.

Vierailija
125/155 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eri mieltä sanan merkityksestä näin ruoanlaiton yhteydessä. Mielestäni helppoa käytetään siinä yhteydessä myös vaivalloisen, ei vain vaikean, vastakohtana. 

Perunoiden peseminen ja kuoriminen ei ole edes vaivalloista. En minäkään siitä nauti, mutta helppoa se silti on. 

Vierailija
126/155 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Hiivauute on yleisnimitys erilaisille muunnelluille hiivatuotteille, joita käytetään elintarvikkeiden lisäaineina tai ravintoaineina bakteeriviljelmissä. Hiivauutteet koostuvat hiivan solujen sisällöstä ilman soluseinämiä"

Naminami!

Nimenomaan naminami. Hiiva on sientä. Sieni on ravinteikasta. Lainauksessasikin lukee, että sitä käytetään ravintona bakteeriviljelmissä, ei sinne mitä tahansa moskaa hyväksyttäisi.

Vierailija
127/155 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perunamuusin tekeminen on yksi helpoimmista ruoista, ja nopeakin, minkä kokemattominkin ruoanlaittaja osaa tehdä. En ymmärrä ensinkään miksi perunoiden kuorimista pidetään työläänä, eihän se sitä ole. Pussimuusi, ei kiitos. 

Nopea? Mä olen huono perunankeittäjä mutta tuntuu että yli puoli tuntia niitä saa keitellä ennenkuin ovat tarpeeksi pehmeitä. Sinänsä siinä ajassa ei ole vielä lihapullatkaan valmiita, mutta jos vertaa pussimuusskin niin kestäähän siinä huomattavasti pidempään.

Pilko ne perunat tarpeeksi pieniksi niin kypsyvät nopeampaan. Itse laitan 4-6 osaan ja ovat ihan muussikunnossa noin vartissa. 

Vierailija
128/155 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän joskus Lidlin jauheperunamuussia esim. paimenen pataan.

Toinen versioni samasta jauheesta on se, että  teen ensin sen muussin, sekoitan siihen pienen rasian ruohosipuli- tai muun makuista tuorejuustoa, laitan vuokaan, päälle korppujauhoja, muutama pikku nokare voita ja raastettua parmesaania. Sitten vuoka uuniin, niin että pinta ruskistuu.  Kyllä meille arkiruuan lisukkeeksi kelpaa hyvinkin. 

Ei kaiken ruuanlaitossa tarvi aina olla niin kurinalaista, improvisointi on kivempaa. 

Vierailija
129/155 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helppoa? Kai perunat pitää keittää ensin??

Sepä onkin ihan helvetin vaikeaa laittaa perunat ja vesi kattilaan ja antaa kiehua kunnes perunat ovat kypsiä :D

Juu. Helppoa ja nopeaa.

Teenpä tänään perunamuusia. Kas, potut on melkein loppu. Laitan ulkovaatteet päälle, koiran hohnaan ja repun selkään. Perunakellarilleni on matkaa noin kilometri - aikoinaan kylän yhteiset kellarit olivat noin 1,5km päässä, että nyt selviän lyhyemmällä matkalla. Haen ne perunat ja tulen kotiin.

No, kellarista noudetut perunat pitää pestä. Siinä menee tovi, syöjiä on päivästä riippuen 5-6. Lisäksi täytyy varara ylimääräistä, kun itsekasvatetut potut ei aina ole täydellisiä, voi olla vihreitä tai kolhiintuneita, jotka ovat alkaneet pilaantua. Ne pois.

Sitten kuorin perunat, siinäkin menee tovi. Ja koska ei ole energiataloudellisesti järkevää keittää portuja kokonaisina, myös pilkon ne.

Ja NYT voinkin heittää perunat kattilaan!

Helppoa ja nopeaa!

Jauho/hiutaleperunamuusilla on paikkansa tässä maailmankaikkeudessa, vaikka ap ei pydtykään ymmärtämään sitä.

Vierailija
130/155 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja anteeksi kirjoitusvirheet, syön tässä samalla pitsaa, johon pohjataikinan tein LEIVINJAUHETTA hyödyntäen, en hiivataikinasta 😱

En myöskään keittänyt tomaattikastiketta itse. Laitoin.....     KETSUPPIA 😱😱😱😱😱😱

Vierailija
131/155 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pilko ne perunat tarpeeksi pieniksi niin kypsyvät nopeampaan. Itse laitan 4-6 osaan ja ovat ihan muussikunnossa noin vartissa. 

Jeps, ostin juuri pari viikkoa sitten pussillisen iso jauhoinen -perunoita, ei tarvinnut montaa kuoria ja pilkkoa ja kypsyivät suunnilleen tuossa ajassa. Vedenkeittimellä keittovettä, kun ei ole induktiotasoa. On mullakin silti ollut muusijauhetta juuri retkillä ja kotivarana, ymmärrän siis senkin. 

Vierailija
132/155 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lidlin muusi:

99% perunaa (EU), emulgointiaine, sitruunahappo, hapettumisenestoaine, kurkuma

Vierailija
133/155 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lidlin muusi:

Aikamoinen ero Mummonmuusi -jauheeseen: peruna (> 92 %), suola (3,9 %) (suola, jodi), rypsiöljy (osittain kovetettu), emulgointiaine (E471), maltodekstriini, stabilointiaine (E450), hiivauute, hapettumisenestoaine (E300), happamuudensäätöaineet (E331, E330),  sipuliaromi.

Vierailija
134/155 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lidlin muusi:

Aikamoinen ero Mummonmuusi -jauheeseen: peruna (> 92 %), suola (3,9 %) (suola, jodi), rypsiöljy (osittain kovetettu), emulgointiaine (E471), maltodekstriini, stabilointiaine (E450), hiivauute, hapettumisenestoaine (E300), happamuudensäätöaineet (E331, E330),  sipuliaromi.

Miksi spämmäät.näitä tuoteselosteita tänne? Kyllä me osataan googlettaa ihan itse ja lukea paketin kylhestä,mitä tuotteet pitävät sisällään.

Vierailija
135/155 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sulla pienet murheet. Hanki isompia

Vierailija
136/155 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten joku voi pillastua noin kovasti siitä, etteivät kaikki pidä perunamuusijauheista??? Mt-ongelmia todellakin tällä pussimuusifanilla

Luuletko että täällä puhuu vain 1 henkilö valmismuussista?

Vierailija
137/155 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako tämä Lidlin jauheen mainostaja hyvätkin provikat kampanjoinnistaan täällä? 

Miten niin mainostaja? Täällä on useampi Lidin muussin käyttäjä.

Vierailija
138/155 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lisään muusiin reilusti MSG:tä eli E621 teille E-koodien pelkääjille - tekee muusista ja kasvisruoista erityisen herkullisia :)

Vierailija
139/155 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaelluksilla oikein hyvä lisukeruoka, mutta aloittaja varmaan kantaa tunturiinkin perunat ja voit ja muussaa koko porukan potut.

Vastasit niin sujuvasti asian vierestä että ihan naurattaa. Ei aloituksessa puhuttu vaellusmuonasta vaan arjen aterioista kotona.

Ei tuossa kyllä tehty mitään selkeitä rajauksia. Ruoka ku ruoka. Makoisia muussihetkiä sinullekin!

Vierailija
140/155 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus käytän Lidlin muusijauhetta. Sisältää 99% perunaa, lisäaineet ei kiinnosta. 

Mummonmuusi: Suomalainen peruna (> 92 %), suola (3,9 %) (suola, jodi), rypsiöljy (osittain kovetettu), emulgointiaine (E471), maltodekstriini, stabilointiaine (E450), hiivauute, hapettumisenestoaine (E300), happamuudensäätöaineet (E331, E330),  sipuliaromi.

Mikäs ongelma tuossa hiivauutteessa on? Sehän on todella ravinteikasta, eli sen puolesta sitä voisi hyvillä mielin käyttää enemmänkin. Noin pienenä määränä se tosin toimii vain mausteena/arominvahventeena.

Ei ole, sekoitat nyt ravinnehiivaan. Hiivauute on natriumglutamaattia, terveellisestä kaukana.&

Hiivauutta käytetään vain makuaineena, ravinnehiiva on se terveellinen aine josta puhut. Eri asioita. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme