Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oliko se barbi-leffa oikeesti niin hyvä kuin kehutaan?

Vierailija
25.01.2024 |

Minusta ei. Aika olematon juoni. En ihmettele, vaikkei oskareita tullutkaan.

Kommentit (94)

Vierailija
61/94 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain  kaikista älykkäimmät ymmärtävät Barbie elokuva.

Tämä. Vaatii historian ja kultturihistorian tuntemusta esim. naisen asema eri aikakausina.

Mad Men sarjan naisten elämä kuvaa hyvin aikakautta jonka vastakohtana on Barbien maailma. 

Ehkä Barbie avautuu paremmin kun tutustuu ensin asioihin mitä elokuva käsittelee.

Onko nykyihmisistä tullut tosiaan niin tyhmiä, että tuollaisetkin itsestäänselvyydet ovat tajunnanräjäyttäviä oivalluksia?

Mitä itse odotit elokuvalta? Että se olisi ylistyslaulu ontolle ja karikatyyrilselle nukkemaailmalle?

Ei, vaan että sillä olisi ollut jotain oikeasti oivaltavaa sanottavaa siitä naisen aseman h

Kyseessä elokuva barbiemaailmasta sellaisena kaupallisena höttönä kuin se oikeasti onkin. Suffragetelle on oma elokuvansa. 

Vierailija
62/94 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyseessä elokuva barbiemaailmasta sellaisena kaupallisena höttönä kuin se oikeasti onkin. Suffragetelle on oma elokuvansa."

Kovasti sitä yritetään täälläkin puhua hienommaksi kuin onkaan juuri erityisen "sanoman" takia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/94 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kyseessä elokuva barbiemaailmasta sellaisena kaupallisena höttönä kuin se oikeasti onkin. Suffragetelle on oma elokuvansa."

Kovasti sitä yritetään täälläkin puhua hienommaksi kuin onkaan juuri erityisen "sanoman" takia. 

Osaan arvostaa rehellisyyttä ja tämä elokuva oli rehellinen käänteispsykologisesti.  Mieluummin tätä katselee, kun jatkuvasti elokuvissa pyöriviä uudelleenlämmittelyjä tai ylipitkitettyjä rainoja, joita ei osata lopettaa, koska ohjaajat ovat niin rakastuneita itseensä.

Vierailija
64/94 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin miettimään sitä kohtaa, missä firman ukot oli huolissaan Barbien tulosta oikeaan maailmaan. Kenin osalta ei oltu huolissaan. Ken vain pyöräili kavereiden kanssa että "moi, moi".

Barbie pohti enemmän asioita.

Vierailija
65/94 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen mielipide eli omani että ihan p***a. Yritin katsoa ilman ennakkoluuloja ja odotin oikeasti viihdyttävää elokuvaa kun vielä jotkut kehuneet. Mutta äkkiä karisi odotukset. Siis aivan kamalaa kuraa. Vielä kun ferrer ilmestyi kuvioihin niin se oli siinä.

Nollasta kymppiin annan 4. Ja nekin päänäyttelijöille jotka yritti pitää koko söhellyksen uskottavana.

Vierailija
66/94 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olis ollut ihan kunnon lastenleffa, ilman feminismiä, niin olis ollut hyvä.

Jos feminismi olisi poistettu, mitä sinun mielestäsi olisi jäänyt jäljelle?

Vierailija
67/94 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen mielipide eli omani että ihan p***a. Yritin katsoa ilman ennakkoluuloja ja odotin oikeasti viihdyttävää elokuvaa kun vielä jotkut kehuneet. Mutta äkkiä karisi odotukset. Siis aivan kamalaa kuraa. Vielä kun ferrer ilmestyi kuvioihin niin se oli siinä.

Nollasta kymppiin annan 4. Ja nekin päänäyttelijöille jotka yritti pitää koko söhellyksen uskottavana.

Kiitos syvällisestä ja oivaltavasta analyysistäsi.

Vierailija
68/94 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Vaatii historian ja kultturihistorian tuntemusta esim. naisen asema eri aikakausina.

Mad Men sarjan naisten elämä kuvaa hyvin aikakautta jonka vastakohtana on Barbien maailma. 

Ehkä Barbie avautuu paremmin kun tutustuu ensin asioihin mitä elokuva käsittelee.

Onko nykyihmisistä tullut tosiaan niin tyhmiä, että tuollaisetkin itsestäänselvyydet ovat tajunnanräjäyttäviä oivalluksia?

Mitä itse odotit elokuvalta? Että se olisi ylistyslaulu ontolle ja karikatyyrilselle nukkemaailmalle?

Ei, vaan että sillä olisi ollut jotain oikeasti oivaltavaa sanottavaa siitä naisen aseman h

"Monta vuotta sitten" elokuvantekijät olivat miehiä. Eikä miehillä ole ymmärrystä eikä kiinnostusta naisten tarinoihin. Vähän kuin länsimaissa tehtäisiin elokuvia siitä, millaista on elämä Afrikassa. Ai niin mutta niin tehdäänkin! Ymmärryksen puute ei läheskään aina ole este.

Vierailija
69/94 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä oli niin paljon viittauksia kirjallisuuteen ja muihin elokuviin että monilta menee puolet ohi, etenkin ehkä teineiltä, joita leffaa katsomassa paljon näki. Toki siitä voi pitää silti, vaikkea kaikkea ymmärrä. 

Sehän ei ole vaarallista, että teineillä menee viittaukset ohi. Siitä se kiinnostus herää että mihin tämä liittyy.

Vierailija
70/94 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Feminismin tuputusta, siksi huono. Kuvaus muuten ok.

minusta se kertoi tasa-arvosta. Leffa veti kaiken överiksi. Feminismi oli räikeää, mutta lopulta sekin tuomittiin. 

Minua ärsyttää se opettavaisuus jenkkileffojen lopussa. 

Feminismi tarkoittaa tasa-arvon vaatimista. Miksi siis erittelet nämä kaksi asiaa?

feminismi ajaa naisten ylivertaisuutta, ei tasa-arvoa

Vierailija
71/94 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että miksi niin moni kehui sitä maasta taivaisiin johtuu siitä, koska Barbie oli suurimman osan eka elokuva pitkästä aikaa Koronavuosien jälkeen. Moni oli tottunut katsomaan netflixistä sarjoja sun muuta, niin elokuvissa käynti saattoi ällistyttää heidät laadun suhteen vrt. nettisarjoihin? 

Itse ainakin huomasin, kuinka tuo Barbie elokuva oli saanut ihmiset taas käymään elokuvissa. 

Elokuvasta haluan sen verran sanoa, että oli mun mielestä perustasoa. Ei huono, eikä hyvä. Jotkut täällä ovatkin sanoneet hienosti, kuinka oikean elämän kohtaukset olivat täysi pettymys, vaikka konseptina olisi pitänyt olla elokuvan parasta.

Elokuvassa on upea viesti, mutta aivan liian pintapuolisesti. Luulen monien, etenkin naisten, pystyvän samaistumaan viestiin sekä haluavan kuuluttaa sitä ja tämä elokuva on hyvä siihen. 

Vierailija
72/94 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että miksi niin moni kehui sitä maasta taivaisiin johtuu siitä, koska Barbie oli suurimman osan eka elokuva pitkästä aikaa Koronavuosien jälkeen. Moni oli tottunut katsomaan netflixistä sarjoja sun muuta, niin elokuvissa käynti saattoi ällistyttää heidät laadun suhteen vrt. nettisarjoihin? 

Itse ainakin huomasin, kuinka tuo Barbie elokuva oli saanut ihmiset taas käymään elokuvissa. 

Elokuvasta haluan sen verran sanoa, että oli mun mielestä perustasoa. Ei huono, eikä hyvä. Jotkut täällä ovatkin sanoneet hienosti, kuinka oikean elämän kohtaukset olivat täysi pettymys, vaikka konseptina olisi pitänyt olla elokuvan parasta.

Elokuvassa on upea viesti, mutta aivan liian pintapuolisesti. Luulen monien, etenkin naisten, pystyvän samaistumaan viestiin sekä haluavan kuuluttaa sitä ja tämä elokuva on hyvä siihen. 

No eikö se nyt täytä hyvän elokuvan kriteerit, että yleisö samaistuu viestiin?

Vierailija
73/94 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli se viihdyttävä ja hauska. Niin ja ihanan paljon pinkkiä! 

Siinä oli kevyt ote sukupuolten tasa-arvoasioihin ja aika pinnallisesti käsiteltynä. Tuskin antoi mitään uutta ajateltavaa aiheesta juuri kenellekään. Juonikaan ei ihmeellinen. Varmasti siitä olisi löytänyt uutta nähtävää toisellekin katselukerralle, jos arvioissa ei olisi jo käyty läpi asioita, mitä kannattaa bongata.

Eli en ajattele, että se oli huono leffa - olihan minulla kivaa leffateatterissa. En silti ajattele, että se olisi Oscar-ehdokkuuden arvoinen.  

Vierailija
74/94 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole katsonut, mutta jokseenkin veikkaan että suurin osa massasta jolle se on tuotettu kyllä ymmärtää, sitä katsoessaan ei varmaan ole tarvittu fysiikan tohtorin titteliä? Joillekin ehkä kyseisessä elokuvassa esitetyt ilmiöt jne ovat jo ennestään tuttuja? 

Vierailija
75/94 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta Barbie-leffassa oli ihan hauskoja kohtauksia, ja olihan se hauska nostalgia-pläjäys kaikkine (Barbien) vaatteineen/taloineen/autoineen/moottorikelkkoineen, ja rähjäisenä sutattuna/hiukset kynittynä nukkena etc.

Moni varmasti myös samaistui siihen mikä merkitys äidin/tyttären Barbie-leikeillä on ollut, ja viittauksia siihen millainen 'epätodellinen' mutta esikuvallinen hahmo Barbie on.

Mutta minusta leffan sanomaa/hienoutta muuten on yliarvostettu. Sen merkitys on hauskuudessa ja siinä miten 'lapsuuden lelut' joita oli/joista haaveili 'elävät'. 

Ja onhan siinä hetkensä, esim. kun Barbie koitetaan kahlita nippusiteillä laatikkoon ja pakenee, MUTTA hyvin ohueksi/pintapuoliseksi se leffan sanoma minusta jää.

Ihan hauska/ok leffa, mutta ei kuitenkaan erityinen.

Vierailija
76/94 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa lainata kommentteja täällä tai sitten se hajosi mulla. 

Ehkä pelkkä samaistuminen riittää joillekin hyväksi elokuvaksi, mutta tuo on yleensä vain yksi monista kriteereistä, joita minä pohdin elokuvaa arvioidessani. 

Melkein jokaisessa, minun mielestäni, hyvässä elokuvassa on jokin viesti, johon pystyn samaistumaan jollain tapaa. Niissä on myös sen lisäksi monia muitakin asioita, jotka tekevät niistä hyviä elokuvia. 

En muuten alapeukuttanut sinua. Antakaa jokaisen ilmaista oman mielipiteensä ilman peukutteluja, kiitos!

Vierailija
77/94 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elokuvassa oli hauskaa ja hyvää mutta mikään mestariteos se ei ollut. Saamani vaikutelma oli, että yritettiin ehkä enemmän kuin kuitenkaan saavutettiin. Joissakin arvosteluissa ja kommenteissa loppua oli pidetty koskettavana, itseäni se ei liikuttanut lainkaan. Pidin siitä miten muovilelumaisuus oli tuotu esille, ilman sitä elokuva olisi ollut hyvin heikko.

Vierailija
78/94 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on jo alkujaan tyhmä idea tehdä ns feministielokuva, jossa tähtinä on isotissiset ja täysin normin mukaiset päähenkilöt. Ei leffa ainakaan vedonnut tällaiseen keski-ikäiseen, joka odotti jotain nostalgista satuelokuvaa, jossa olisi silmänruokaa (ihania taloja, vaatteita, barbien puutarhoja). 

Elokuvan mukasyvällinen idea oli sekin aika halpa yritys, ja epäuskottava, tekopyhä jne. Barbit ovat kuitenkin tutkimusten mukaan leluja, jotka eivät edistä feministisiä asenteita tyttöjen parissa, ei edes ne lääkäribarbit, joten tämä oli minusta Mattelin yritys tehdä mustasta valkoinen. 

En voinut myöskään entisenä lapsena samastua tapaan, jolla tyttö leikki barbeilla. Olin pettynyt.

Vierailija
79/94 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut.

Typisti naisen edelleen barbinukeksi.

Vierailija
80/94 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein kirpeimmät roolit oli jaettu sivuhenkilöille. Katsokaa sivuillenne, niin tajuatte. Barbie oli pelkkä hämäys.