Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin elämästä tuli näin köyhää?

Vierailija
25.01.2024 |

Olen pitänyt itseäni vahvasti keskiluokkaisena, mutta havahduin siihen, että minulla ei ole enää varaa käydä kampaajalla tai hierojalla. Kuntosalijäsenyyden irtisanoin myös, matkustelusta voi vain haaveilla. Vaikka tulot ovat suhteellisen hyvät (tai pitäisi olla), menee tili asuntolainaan ja muuhun välttämättömään. Olen samalla tulotasolla elänyt myös ajan, jolloin minulla oli varaa myös muuhun. Milloin tämä muuttui? Onko muilla samaa kokemusta? 

Kommentit (89)

Vierailija
81/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On onni, että olemme alusta asti päättäneet että yksi maksullinen harrastus per lapsi, riittää. Lapsia on kolme, joten jo ihan oman hyvinvoinnin ja ajankäytön vuoksi sovimme puolison kanssa tästä. On onni, että kumpikaan meistä aikuisista ei harrasta mitään sellaista, joka vaatisi paljon rahaa toteutuakseen. Minun soittotuntini maksaa jonkin verran, puoliso taas pelaa sählyä ihan ilmaiseksi kerran viikossa. Hän myös käy kaupungin ilmaisella kuntosalilla sillä aikaa, kun vie yhtä lasta harrastukseen. 

Onneksi meillä ei ole ollut tapana ostaa kaikkea uutena koko ajan. Ei ole ollut tarvetta uusia elektroniikkaa, ellei jokin mene rikki. Ei ole ollut tapana ostaa hienoja vaatteita koko ajan. 

Onneksi olen aina pitänyt ruoan laitosta. Niinpä kun sitä on tehtävä aina vain enemmän itse, jos siinä haluaa pitää kulut aisoissa, niin on hyvä kun olen siinä ihan hyvä. 

Kaupungin ilmainen kuntosali on ihan jokaiselle kaupunkilaiselle. Teinistä vaariin, ei maksa mitään. En ymmärrä miten sellaisen voi nähdä itsekehuna, kun pitemminkin jotkut ajattelee että vain kaupallisella kuntosalilla pystyy treenaamaan. 

Vierailija
82/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitä vihervasemmistoa korkeista veroista.

Mitä sanot sitten, kun persut nostaa veroja? Ketä silloin kiitetään? 

Kiitos Mestari!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huomannut. Olen ollut elämässäni pitkään oikeasti köyhä ja pienituloinen. En ole nytkään rikas, mutta yli 4000 € keskiluokkaisella bruttopalkalla en kyllä itkeskele rahojen riittämättömyyttä. Matkoihinkin riittää rahaa. 

Vierailija
84/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tienaan 30k vuodessa pskaduunilla ja viime vuonna tein neljä ulkomaanmatkaa. Rahat riittää kun menot ovat pienet.

Yksin voi nipistää vaikka miten ja varsinkin ruoan kanssa mutta kun lapsia on kolme niin ei onnistu. Lapsille ei voi sanoa, että nyt pidetään paastopäivä. Lapsille on pakko ostaa vaatteita, kun menee pieniksi ja rikki. 

No mitä ne vaatteet maksaa kirpparilla? Pari euroa. 

Ai niin, mutta kun pitää olla merkkivaatetta uutena. 

Ohiksena sanon, että vauvoille ja pienille lapsille löytää kirpparilta, mutta teinillä on jo oma maku. Toisekseen, ei täällä ainakaan parilla eurolla löydä ja osa kirppiksistä homeessa tai esimerkiksi luteita. Kolmanneksi, ihan ajansäästökysymys. Ainakin itsellä ainoastaan viikonloput aikaa eikä silloin ehdi kirppiksillä ravata. Toki vaatteita ostetaan ihan tarpeeseen halpiskaupoista. 

Vierailija
85/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiluokkaisuus ei ole mitenkään kiveen hakattu, pysyvä olotila. Elektroniikateollisuuden jätettyä Suomen 2013 on köyhäilty meidän perheessä. Äkkiä sitä tottuu elämään nuukasti.

Vierailija
86/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallinen ajatus, että kaikilla pitäisi olla varaa omakotitaloon ja autoon. Käsittämättömästä luksuksesta on tullut jokin perusoletus.

Vierailija
87/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On onni, että olemme alusta asti päättäneet että yksi maksullinen harrastus per lapsi, riittää. Lapsia on kolme, joten jo ihan oman hyvinvoinnin ja ajankäytön vuoksi sovimme puolison kanssa tästä. On onni, että kumpikaan meistä aikuisista ei harrasta mitään sellaista, joka vaatisi paljon rahaa toteutuakseen. Minun soittotuntini maksaa jonkin verran, puoliso taas pelaa sählyä ihan ilmaiseksi kerran viikossa. Hän myös käy kaupungin ilmaisella kuntosalilla sillä aikaa, kun vie yhtä lasta harrastukseen. 

Onneksi meillä ei ole ollut tapana ostaa kaikkea uutena koko ajan. Ei ole ollut tarvetta uusia elektroniikkaa, ellei jokin mene rikki. Ei ole ollut tapana ostaa hienoja vaatteita koko ajan. 

Onneksi olen aina pitänyt ruoan laitosta. Niinpä kun sitä on tehtävä aina vain enemmän itse, jos siinä haluaa pitää kulut aisoissa, ni

Se viesti kokonaisuudessaan huokui itseriittoisuutta. Ei esimerkiksi täällä ole ilmaista kuntosalia. Jos ei edes ymmärrä olevansa monin tavoin etuoikeutettu, on keskustelun jatkaminen aika hedelmätöntä. 

Vierailija
88/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummallinen ajatus, että kaikilla pitäisi olla varaa omakotitaloon ja autoon. Käsittämättömästä luksuksesta on tullut jokin perusoletus.

Kummallinen ajatus, että auto olisi pitkien välimatkojen maassa luksusta. Menepä katsomaan vaikka "köyhää" Kreikkaa, jonne on jaettu tukirahoja roppakaupalla. Autokanta on huomattavasti nuorempaa kuin Suomessa. 

Vierailija
89/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asun Virossa, palkkaa 1800 e netto. Viel 3 v sitten tunsin itseni vapaaksi ihmiseksi. Nyt joksikin orjaksi. Ja silti tää on Virossa tosi hyvä ansio. Monilla on paljon huonommin. Mut orjan tunne tulee siitä, että konsettiliput jotka ennen oli n. 12 e ovat nyt 60 e, ruokaostokset ennen 15 e nyt sama 30 e... Kaikki pitää suunnitella niin pirun tarkasti, mutta kun aina ei voi ennustaa menoja. Vituttaa ettei pysty säästään niinku ennen. Ja et tähän päälle pitäis sit toinen työ ottaa. Halutaanko meidän kuolevan stressiin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme viisi