Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin elämästä tuli näin köyhää?

Vierailija
25.01.2024 |

Olen pitänyt itseäni vahvasti keskiluokkaisena, mutta havahduin siihen, että minulla ei ole enää varaa käydä kampaajalla tai hierojalla. Kuntosalijäsenyyden irtisanoin myös, matkustelusta voi vain haaveilla. Vaikka tulot ovat suhteellisen hyvät (tai pitäisi olla), menee tili asuntolainaan ja muuhun välttämättömään. Olen samalla tulotasolla elänyt myös ajan, jolloin minulla oli varaa myös muuhun. Milloin tämä muuttui? Onko muilla samaa kokemusta? 

Kommentit (89)

Vierailija
41/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama, palkka 5 000 e/kk mutta kaikki menee pakollisiin kuluihin. Tietysti kun on pakko olla auto ja ruokkia perhe ja maksaa vaatteet ja harrastukset niin kaikki menee mitä tulee koska energian hinnan nousu 2022 ja inflaatio ovat nostaneet tasaisesti kaiken hintaa. Palkka ei ole noussut. 

En siis ole köyhä koska elän ja pärjään, mutta todellakaan ei ole enää varaa illallisiin ravintolassa tai hierontoihin. 

Ei ne kaikki kulut taida olla oikeasti ihan pakollisia. Ja on otettu liian iso asuntolaina ja liian uusi auto eli liian kallis. Teillä omaisuus kasvaa joka kuukausi kun velkoja makselette, eli omaan hyvään menee kaikki.

Vierailija
42/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on minun lisäkseni mies ja 18 v lapsi, minä olen ainoa, joka käy töissä, muut ovat työttömiä. Eli ap voi ottaa laskea, paljonko maksaisi, jos hänen pitäisi hankkia isompi asunto ja alkaa elättää myös kahta aikuista henkilöä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen talous ei ole kasvanut 16 vuoteen, ja väestön vanheneminen aiheuttaa valtavasti sote-menoja. Muuhun jää vähemmän siitä kakusta, joka lakkasi kasvamasta.

Mikrotasolla tuo heijastuu juuri siten kuin tästä ketjusta voi lukea. 

Vierailija
44/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostakaa datša - Moskovassa ei ole ilmahyökkäysten varalle pommisuojia

Moskovan asukkaille ei ole tarjolla tarpeeksi pommisuojia. Ilmahyökkäysten varalle moskovalaisia ohjeistetaan joko kääntymään jumalan puoleen, ostamaan datša eli vapaa-ajan asunto tai muuttamaan toiseen maahan.

Mekin ostettiin datsa jo ennenkuin koronasta oli tietoakaan maailmalla

Vierailija
45/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisä on noin satasen kuussa. Jokainen voi miettiä, miten sillä maksetaan lapsen osuus asumiskuluista, päivähoitomaksu, vakuutukset, lääkärit, vaatteet, lapsen ruoka jne. Lukioikäisenä kulut vaan kasvaa ja lapsilisä loppuu. Lapsen kulut voi helposti olla kymmenkertaiset lapsilisään verrattuna. Tiedän, kolme lastani ovat jo nuoria aikuisia. 

Vierailija
46/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moskovan asukkaille ei ole tarjolla tarpeeksi pommisuojia. Ilmahyökkäysten varalle moskovalaisia ohjeistetaan joko kääntymään jumalan puoleen, ostamaan datša eli vapaa-ajan asunto tai muuttamaan toiseen maahan.

En kyllä viihtyisi missään pommisuojassa tuhansien vieraiden ihmisten seassa vuorokausitolkulla eväitten varassa, mieluummin olen omalla mökullä ja nautin antimista ja rantasaunan lämmöstä.

Vierailija
47/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä viihtyisi missään pommisuojassa tuhansien vieraiden ihmisten seassa vuorokausitolkulla eväitten varassa, mieluummin olen omalla mökullä ja nautin antimista ja rantasaunan lämmöstä.

Mikäli lähtö kaupungista tulee mikä nyt näyttää suomessakin todennäköiseltä että varautua pitää

Vierailija
48/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korothan ovat ihan normaalilla tasolla. Jos nollakorkojen aikaan on ollut rahaa kaikkeen kivaan, niin sehän tarkoittaa vain, että on nollakorkojen mahdollistamana ostettu tuloihin nähden liian kallis asunto, jossa on tuloihin nähden liian suuri laina. 

Nollakorot loivat hintakuplan asuntoihin ja siksi monen talous on kiikun kaakun, kun yli isoon lainaan lätkäistään tuntuvat korot. Hesoissa asuntojen hinnoissa on noin puolet ilmaa ja ne kyllä tulevat ulos kunhan vain rommaus etenee. Nyt menee jo rakennusteollisuus ja perään sukkana palvelualat, koska keskiluokalla ei ole enää varaa kuluttaa kuin aivan minimi. 

Vierailija
49/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen matalapalkka-alan työläinen. Noin on aina ollut minulla. Hauskaa että tekin pääsette maistamaan samaa lääkettä.

Minä olen aloittanut pätkätöiden takia työttömänä neljän päivän paastojen. Olen ollut ennenkin syömättä päiviä.

Ennätykseni on neljä päivää syömättä. Minusta on hyvä että te pääsette maistamana samaa missä meikäläiset on olleet jo pitkään. Toki meidän täytyy olla nyt syömättä päiviä kuukaudessa, mutta ei haittaa. Kyllä teillekin tekisi hyvää kun katsoo miten pulleita monet on. Verotettavaa olisi edelleen. Ei pahalla mutta ei hyvälläkään.

Kamalasti ei meidän duunareiden asioita ole pariinkymmenen vuoteen ajettu, vain kurjistettut. Pian pääsette tekemään myös meikäläisten hommia, kun loppuu jättikokoisten ansiosidonnaisten makselut.

Mää oon matalapalkka-alan työtön. Nettona kuussa käteen 800e. Silti hengissä vielä.;)

Vierailija
50/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisä on noin satasen kuussa. Jokainen voi miettiä, miten sillä maksetaan lapsen osuus asumiskuluista, päivähoitomaksu, vakuutukset, lääkärit, vaatteet, lapsen ruoka jne. Lukioikäisenä kulut vaan kasvaa ja lapsilisä loppuu. Lapsen kulut voi helposti olla kymmenkertaiset lapsilisään verrattuna. Tiedän, kolme lastani ovat jo nuoria aikuisia. 

Nyt tietysti joku tulee viisastelemaan että ei ne lapset mitään tilaa tarvitse ja osta kirpparilta ja bussilla pääsee kulkemaan ilmaisiin harrastuksiin. Näille viisastelijoille sanoisin että kyllä lapsen bussiliput ja kännykkälaskutkin pitää jollain maksaa, niiden asioiden lisäksi mitä äskeinen kommentoija jo luetteli. Lasten elättäminen EI ole ilmaista. 

Vierailija
51/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanna tuhlasi sunkin rahat 

Vierailija
52/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanomissuojaa heikennetään kaikilla myös valtion ja kaupungin työntekijöillä. 

Miten te sitten pärjäätte työmarkkinatuella?

Työmarkkinatuen määrä 

https://www.kela.fi/tyomarkkinatuen-maara-ja-maksaminen

Työmarkkinatuesta menee vero 

https://www.kela.fi/tyottomyysetuuden-verotus

Omistusasuntoon ei saa asumistukea enää vuoden päästä. 

Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua. 

Vierailija
53/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 60 % tekee osa-aikatyötä kaupan alalla ja huhtikuussa leikataan soviteltua päivärahaa ja asumistukea. 

Vierailija
54/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtiölaina / rahoitusvastike ei ole asumismeno toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006142183.html

Vierailija
55/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus leikkaa asumistukea huhtikuussa esim. 300 euron ansiotulovähennys poistuu. 

Vierailija
56/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtio leikkaa palkkarahoja sadoilla miljoonilla. 

Luulen, että ensin irtisanotaan ne kenelle on kertynyt 38 lomapäivää, koska he saavat vähemmän aikaiseksi töitä ja sijaisen joutuu ottamaan pidemmäksi aikaa. 

Vierailija
57/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnaisen leikkaus laskuri ja noista summista verot pois. 

https://yle.fi/a/-20037517

Vierailija
58/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ansiosidonnaisen leikkaus laskuri ja noista summista verot pois. 

https://yle.fi/a/-20037517

Linkki uudelleen 

https://yle.fi/a/74-20037517

Vierailija
59/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnaisesta leikataan lapsikorotukset pois ja se porrastetaan. 

Vierailija
60/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten te ette pärjää? Edes parisuhteessa kahden ihmisen palkalla elävät?! Mihin ihmeeseen tuhlaatte rahanne oikein?! Olen 37v mies ja tienaan bruttona vähän yli 3100 € kuussa. Minulla on laina kt-kaksiosta, josta maksan kokonaiskorkoa 4 % ja vastikkeet maksan ja vielä sijoituksiin/säästöihin 450 € kk. Sen lisäksi pitää maksaa maksut autosta ja prätkästä ja osaomistetusta (kimppavene) maksan omat osani maksuista. Ja varani riittävät. Miten teillä ei muka rahat riitä? Mihin te tuhlaatte ne? Siis oikeasti TUHLAATTE!

Ihan mielenkiinnosta, paljonko sinulla menee asumiseen rahaa? Minulla on suunnilleen samat tulot ja jos minulla ei olisi lapsia niin pärjäisin oikein hyvin, vaikka puolisoa ei olisikaan. 

Säästöön jää edelleen n. 2500-3000 euroa vuodessa niin rahaa menee asunto- ja mökkilainaan. Vanha mökki, mutta tiedostan tämän olevan etuoikeus.

Vastikeet + laina on minulla yhteensä n. 1000 €. Että silleen. Eikä ole mitään mökkejä. En myöskään saa mitään 5500 € tukiaisia:

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e8620778-97f7-4a61-94f0-aae2ddc5776c

En itse asiassa koskaan ole saanut sossutukia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi