Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin elämästä tuli näin köyhää?

Vierailija
25.01.2024 |

Olen pitänyt itseäni vahvasti keskiluokkaisena, mutta havahduin siihen, että minulla ei ole enää varaa käydä kampaajalla tai hierojalla. Kuntosalijäsenyyden irtisanoin myös, matkustelusta voi vain haaveilla. Vaikka tulot ovat suhteellisen hyvät (tai pitäisi olla), menee tili asuntolainaan ja muuhun välttämättömään. Olen samalla tulotasolla elänyt myös ajan, jolloin minulla oli varaa myös muuhun. Milloin tämä muuttui? Onko muilla samaa kokemusta? 

Kommentit (89)

Vierailija
1/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inflaation myötä. Sähkön, lämmön ja polttoaineiden hinnan jatkuvan nousun myötä. Korkotason nousun myötä. Asuntojen hintakuplan myötä. 

Vierailija
2/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman. Vielä 15-20v sitten kävin kosmetologillakin joskus. Sain vakityön vuonna 2011, palkka oli 2600e. Oli ostovoimaa mun tilanteeseen nähden. Nyt palkka on 3150e, kaikki hinnat nousseet reippaammin. En enää osta palveluita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tajusin vuosi sitten. Säästötilillä, kun piti alkaa käydä tekeen siirtoja. On ollut pakko nipistää menoista. Tälle talvelle piti ostaa talvikengät, mutta jäi ostamatta, kun nekin olisi pitänyt säästötililtä maksaa. 

Vierailija
4/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitä vihervasemmistoa korkeista veroista.

Vierailija
5/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sanot sitten, kun persut nostaa veroja? Ketä silloin kiitetään? 

Vierailija
6/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä tainneet verot juuri nousta viime hallituskaudella.

Vierailija
7/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoi vuonna 2019 ja jatkui neljä vuotta Duunarin kurjistaminen,kaikki tilastot kertoo tämän.

Vierailija
8/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Pärjäsin muutama vuosi sitten ihan hyvin, kun käteen jäi 1700e. Miehelläkin oli tuolloin pienempi palkka, mutta aina saatiin ostettua hyvin ruokaa ja ehkä ennen palkkapäivää saattoi olla päivän pari tiukempi budjetti ruokailun suhteen. Nyt kun käteen jää 2200 ja miehelläkin suurempi palkka, ei riitä rahat millään palkkapäivään asti. Usein jopa lähes 2 viikkoa ennen palkkapäivää täytyy jo tinkiä ruuasta ja pihistellä. Mitään ylimääräistä en voi ostaa tai ei riitä rahaan ruokaa loppukuusta. En käytä rahaa edes mitenkään tuhlaillen tai osta mitään ihmeellisyyksiä, mutta se ei vain riitä kuukauden ajalle nykyhinnoilla. Maksan laskut, ostan bensaa ja ruokaa ja siinä se. Kauhistuttaa miten tullaan pärjäämään, kun lapset 4v ja 6v kasvaa ja alkavat syödä enemmän. 

Vierailija
9/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin hinnat on nousseet parissa vuodessa niin paljon, ihan kauttaaltaan, ihan kaikki, joten ei se ole mikään ihme jos ei sama raha riitä siihen kaikkeen mikä riitti vielä pari vuotta sitten. Ja köyhiinhän se koskee eniten joilla ei rahat kunnolla riittäneet ennenkään, ja nyt tulee nämä leikkaukset, niin ihmisillä alkaa olla paniikki, ja kun se nyt tulee oikein voimaan, niin en tiedä mitä ihmiset tekee.

Palkkatuloveroa on alennettu jo 30 vuotta, eli ihan turha mitään Marinin hallitusta syyttää, ei sekään veroja juuri nostanut kuin jotain tupakka-alkoholi tyyppisiä jotka ei ole ihmisille elintärkeitä asioita, mutta persu meinaa nyt tässä kohtaa nostaa ruuan alvia, sehän ei rikkaiden elämässä juuri tunnu kun heillä pieni osa rahoista menee ruokaan, mutta ne joiden rahoista asumisen jälkeen menee lähes 100% ruokaan, ei riitä enää mihinkään muuhun, pitää valita ostaako lääkkeet vai ruokaa, ostaako kengät vai ruokaa jne.

Se että sulla on omistusasunto, ja sun rahoista menee suuri osa siihen, on kuitenkin suuri etu verrattuna niihin joilla ei ole sellaisia hyviä tuloja kuin sulla, että sinä kasvatat omaa omaisuuttasi joka kuukausi kun maksat lainaa. Ne jotka maksaa vain vuokraa, ovat 20 vuoden kuluttua yhtä persaukisia kuin nytkin, sulla on silloin omaisuutena velaton asunto. Eli sinä olet tehnyt valinnan, että panostat omaisuuden kerryttämiseen ja pihistelet sitten kampaajasta ja hierojasta. Köyhemmillä ei ole niihin ollut koskaan varaa.

Vierailija
10/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoan hinta nousi 20 vuodessa 50%, Bensan myös, mikä vaikutti kaiken muun hintaan.

Palkat on nousseet lähinnä suuremmissa tuloluokissa yhtä merkittävästi.

Ollaan siirrytty entistä vapaampaan globaalikapitalismiin jossa yhä useampi elättää itsensä välistävetämisellä. Espoossa on lasitaloissa tuhat firmaa joiden tarkoitus on avustaa kansainvälisejä konserneja nyhtämään voittoa kaikesta mitä suomalaiset keskenään tekee. Aivopesu, lobbaus ja korruptio on aloja jotka työllistää yhtä suuremman osan suomalaisista ja työnteko on enää kallis harrastus.

Toivottavasti tulevat lakot ovat alku muullekin kuin puolustustaistelulle.

Vierailija
11/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on köyhempää nyt kaikkialla maailmassa. Meillä vielä kaikki hyvin, mutta esim Kanadassa hinnat kolminkertaiset meidän hintatasoon nähden. 

Aina näitä talouden vaihteluita on ollut, eivätkä ne ole ikuisia. 

Vierailija
12/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Pärjäsin muutama vuosi sitten ihan hyvin, kun käteen jäi 1700e. Miehelläkin oli tuolloin pienempi palkka, mutta aina saatiin ostettua hyvin ruokaa ja ehkä ennen palkkapäivää saattoi olla päivän pari tiukempi budjetti ruokailun suhteen. Nyt kun käteen jää 2200 ja miehelläkin suurempi palkka, ei riitä rahat millään palkkapäivään asti. Usein jopa lähes 2 viikkoa ennen palkkapäivää täytyy jo tinkiä ruuasta ja pihistellä. Mitään ylimääräistä en voi ostaa tai ei riitä rahaan ruokaa loppukuusta. En käytä rahaa edes mitenkään tuhlaillen tai osta mitään ihmeellisyyksiä, mutta se ei vain riitä kuukauden ajalle nykyhinnoilla. Maksan laskut, ostan bensaa ja ruokaa ja siinä se. Kauhistuttaa miten tullaan pärjäämään, kun lapset 4v ja 6v kasvaa ja alkavat syödä enemmän. 

Eli teidän taloudessa on käytettävissä nettotuloja joku 4500€ tai enemmän? Ja siitä menee ruokaan ehkä tonni? Asumiseen menee sitten varmasti ihan liikaa jos ei tuo raha riitä. Kuinka älyttömän ison asuntolainan te olette noilla tuloilla oikein ottaneet? No, teilläkin kuitenkin omaisuus kasvaa koko ajan, eli olette tehneet valinnan sijoittaa rahoista suuren osa omaisuuden hankkimiseen, siinä on turha sitten valittaa että rahat menee siihen, itse olette päättäneet sen suuruusluokan.

Vierailija
13/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen matalapalkka-alan työläinen. Noin on aina ollut minulla. Hauskaa että tekin pääsette maistamaan samaa lääkettä.

Minä olen aloittanut pätkätöiden takia työttömänä neljän päivän paastojen. Olen ollut ennenkin syömättä päiviä.

Ennätykseni on neljä päivää syömättä. Minusta on hyvä että te pääsette maistamana samaa missä meikäläiset on olleet jo pitkään. Toki meidän täytyy olla nyt syömättä päiviä kuukaudessa, mutta ei haittaa. Kyllä teillekin tekisi hyvää kun katsoo miten pulleita monet on. Verotettavaa olisi edelleen. Ei pahalla mutta ei hyvälläkään.

Kamalasti ei meidän duunareiden asioita ole pariinkymmenen vuoteen ajettu, vain kurjistettut. Pian pääsette tekemään myös meikäläisten hommia, kun loppuu jättikokoisten ansiosidonnaisten makselut.

Vierailija
14/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnittelen. Mä oon tehnyt listan hyvistä ja edullisista ruuista. Niitä syödään. Lisätuloja siitä, mistä saadaan.

Paikkaan vaatteita, poimin nokkosia, myyn tarpeetonta, ostan käytettynä. Saan työnantajalta virikettä. Ostin ennen joulua leffalippuja, myin ne nyt, kun oli yleisöryntäys Maijaan, kesällä myin lippuja, ihmiset meni katsomaan barbieta.

Monta rautaa tulessa. Pari v sitten vuokrasin 2 makkaria aurbnb.n kautta. Parkkipaikka ja huone 40 euroa. Sain harva se viikko 200 euroa. Nyt asun miesystävän luona ja olen ehdottanut samaa

Asumme niin kaukana, ei kuka tahansa tule. Ei ainakaan rähinäihmiset.

Vierailija
15/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen matalapalkka-alan työläinen. Noin on aina ollut minulla. Hauskaa että tekin pääsette maistamaan samaa lääkettä.

Minä olen aloittanut pätkätöiden takia työttömänä neljän päivän paastojen. Olen ollut ennenkin syömättä päiviä.

Ennätykseni on neljä päivää syömättä. Minusta on hyvä että te pääsette maistamana samaa missä meikäläiset on olleet jo pitkään. Toki meidän täytyy olla nyt syömättä päiviä kuukaudessa, mutta ei haittaa. Kyllä teillekin tekisi hyvää kun katsoo miten pulleita monet on. Verotettavaa olisi edelleen. Ei pahalla mutta ei hyvälläkään.

Kamalasti ei meidän duunareiden asioita ole pariinkymmenen vuoteen ajettu, vain kurjistettut. Pian pääsette tekemään myös meikäläisten hommia, kun loppuu jättikokoisten ansiosidonnaisten makselut.

Katkeruus on sellainen asia mitä ei helpota edes kaikki maailman verot. 

Vierailija
16/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tajusin tänä syksynä. Olemme eläneet hyvin huoletonta elämää, netto yhteensä aivan riittävästi ja asumisen taso alhaisempi mitä voisi olla näillä tuloilla. Paljon ravintolakäyntejä, matkustelua yms. Tili ei ollut ikinä tyhjä palkkapäivään mennessä, rahaa kertyi. Nykyään lähes kaikki menee mikä tulee, ravintoloissa käydään harvoin, ei matkustella tai lomailla.

Vierailija
17/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te ette pärjää? Edes parisuhteessa kahden ihmisen palkalla elävät?! Mihin ihmeeseen tuhlaatte rahanne oikein?! Olen 37v mies ja tienaan bruttona vähän yli 3100 € kuussa. Minulla on laina kt-kaksiosta, josta maksan kokonaiskorkoa 4 % ja vastikkeet maksan ja vielä sijoituksiin/säästöihin 450 € kk. Sen lisäksi pitää maksaa maksut autosta ja prätkästä ja osaomistetusta (kimppavene) maksan omat osani maksuista. Ja varani riittävät. Miten teillä ei muka rahat riitä? Mihin te tuhlaatte ne? Siis oikeasti TUHLAATTE!

Vierailija
18/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä joudun syömään perunatkin kuorineen että saisin niistäkin sen vähän ravinnon. Köyhällä ei oo varaa ees perunoita kuoria

Vierailija
19/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai milloin sinun keskiluokkaisen elämä muuttui?

Se muuttui Sanna Marinin vasemmistohallituksen aikana.

Vierailija
20/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama, palkka 5 000 e/kk mutta kaikki menee pakollisiin kuluihin. Tietysti kun on pakko olla auto ja ruokkia perhe ja maksaa vaatteet ja harrastukset niin kaikki menee mitä tulee koska energian hinnan nousu 2022 ja inflaatio ovat nostaneet tasaisesti kaiken hintaa. Palkka ei ole noussut. 

En siis ole köyhä koska elän ja pärjään, mutta todellakaan ei ole enää varaa illallisiin ravintolassa tai hierontoihin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi