Milloin elämästä tuli näin köyhää?
Olen pitänyt itseäni vahvasti keskiluokkaisena, mutta havahduin siihen, että minulla ei ole enää varaa käydä kampaajalla tai hierojalla. Kuntosalijäsenyyden irtisanoin myös, matkustelusta voi vain haaveilla. Vaikka tulot ovat suhteellisen hyvät (tai pitäisi olla), menee tili asuntolainaan ja muuhun välttämättömään. Olen samalla tulotasolla elänyt myös ajan, jolloin minulla oli varaa myös muuhun. Milloin tämä muuttui? Onko muilla samaa kokemusta?
Kommentit (89)
Kaikki halpenee kun liitytään Euroopan unioniin
Vierailija kirjoitti:
Kiitä vihervasemmistoa korkeista veroista.
Niin. Juuri saamamme tiedon mukaan perskokkare-hallitus on nostamassa veroja. Ostovoima jo tuhottiinkin ja raha ei kierrä. Veroalea kokeilivat, ja todettiin että tarvitaankin vielä pari miljardia 😂
Miten pitkään luikitaan vastuuta edellisten hallitusten taakse? Jos ei osata ottaa vastuuta ja johtaa edestä, niin sitten hallitus on syytä vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten te ette pärjää? Edes parisuhteessa kahden ihmisen palkalla elävät?! Mihin ihmeeseen tuhlaatte rahanne oikein?! Olen 37v mies ja tienaan bruttona vähän yli 3100 € kuussa. Minulla on laina kt-kaksiosta, josta maksan kokonaiskorkoa 4 % ja vastikkeet maksan ja vielä sijoituksiin/säästöihin 450 € kk. Sen lisäksi pitää maksaa maksut autosta ja prätkästä ja osaomistetusta (kimppavene) maksan omat osani maksuista. Ja varani riittävät. Miten teillä ei muka rahat riitä? Mihin te tuhlaatte ne? Siis oikeasti TUHLAATTE!
Sinulla on siis sinun omat kulut vain nousseet. Minulla on kolme lasta. Palkka on pysynyt samana, mutta neljän osalta on kaikki kulut nousseet. Menot ovat nousseet selvästi.
Kaikkien hinnat ovat nousseet joten kuukausikustannus on noussut kuin huomaamatta suurimpana 300 euroa/kk enemmän lainankorkoa
Tuskin ne vihervassarit ja sannamariinit Suomen rajojen ulkopuolella kuitenkaan vaikuttaa. Seuratkaa uutisia, ei suomalaiset ole ainoita.
Elämän pitääkin olla hihna kireällä kituuttamista
Nettotulot 2000€. Jätin talvitakin ostamatta kun ei ollut varaa. Teinipoikien elättäminen ei ole halpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten te ette pärjää? Edes parisuhteessa kahden ihmisen palkalla elävät?! Mihin ihmeeseen tuhlaatte rahanne oikein?! Olen 37v mies ja tienaan bruttona vähän yli 3100 € kuussa. Minulla on laina kt-kaksiosta, josta maksan kokonaiskorkoa 4 % ja vastikkeet maksan ja vielä sijoituksiin/säästöihin 450 € kk. Sen lisäksi pitää maksaa maksut autosta ja prätkästä ja osaomistetusta (kimppavene) maksan omat osani maksuista. Ja varani riittävät. Miten teillä ei muka rahat riitä? Mihin te tuhlaatte ne? Siis oikeasti TUHLAATTE!
Sinulla on siis sinun omat kulut vain nousseet. Minulla on kolme lasta. Palkka on pysynyt samana, mutta neljän osalta on kaikki kulut nousseet. Menot ovat nousseet selvästi.
Sinä saat lapsilisiä ja jos olet yh, niin myös elatusmaksua. Turha valittaa jos rahat ei riitä!
Jep, lainankorko nousi 1,5% -> 4,65% sisältää 0,5% marginaalin
Ennen laina lyheni 1000 euroa kuussa ja korko oli 250 euroa nyt lyhenee enää vain reilulla 800 eurolla ja korko on 730 euroa kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki halpenee kun liitytään Euroopan unioniin
Se erinomaisen suuri ja raskas virhe oli luopua markasta ja siirtyä euroon,kiitos Paavo Lipponen ja Sauli Niinistön.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, paljonko sinulla menee asumiseen rahaa? Minulla on suunnilleen samat tulot ja jos minulla ei olisi lapsia niin pärjäisin oikein hyvin, vaikka puolisoa ei olisikaan.
Säästöön jää edelleen n. 2500-3000 euroa vuodessa niin rahaa menee asunto- ja mökkilainaan. Vanha mökki, mutta tiedostan tämän olevan etuoikeus. Asunto on pieni ja vanha ja laina hyvin kohtuullinen, mutta tuore. Ei ole muita lainoja. Lasten harrastukset, bensiini, vakuutukset, sähkö, vastike, vesi, liiton maksu ja ruoka. Siinäpä se suurimmat menoerät. Vaikka sinänsä hyvin pärjäänkin niin kyllä asuntolainan koron nousu (valitettavasti ei ollut nollakoron aikaan mahdollisuutta maksaa lainaa pois) sähkön hinta ja ruoan hinta ovat nostaneet kuukausikuluja monella sadalla eurolla.
Täällä taas joku hyvätuloinen muka valittaa köyhyyttään, kun ei ole kosmetologia, ei hierojaa, ei huolettomia ravintolakäyntejä. Varmaan jahtikin pitää pian myydä. Voi tätä köyhyyttä. 😢
Uskoo ken tahtoo.
Vierailija kirjoitti:
Hankipa lapsia, niin pitää ostaa perheasunto, joka on kalliimpi, ja maksaa lasten aiheuttamat menot. Tietenkin yksinään elää edullisemmin kun tarvitsee huolehtia vain itsestään.
Puuttinhan nimenomaan varoitti että länsimaissa kaikki hinnat tulevat nopusemaan kun venäjän energia täytyy korvata kaummalta tudulla energialla mikä on kalliimpaa.
Korothan ovat ihan normaalilla tasolla. Jos nollakorkojen aikaan on ollut rahaa kaikkeen kivaan, niin sehän tarkoittaa vain, että on nollakorkojen mahdollistamana ostettu tuloihin nähden liian kallis asunto, jossa on tuloihin nähden liian suuri laina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä saat lapsilisiä ja jos olet yh, niin myös elatusmaksua. Turha valittaa jos rahat ei riitä!<
Mikään tuki ei ole noussut. Neljän ihmisen ruoka, sähkö ym asumiskulut, bensa, vakuutukset.. On nousseet. Tekee useita tuhansia vuodessa. Ennen siis kertyi vähän säästöön ja pystyi kerralla ostaan reilusti vaatetta ym. Näillä säästöillä. Nyt pitää miettiä missä välissä ostaa mitäkin, kun säästöjä ei kerry.
Minulla on varaa vaikka mihin ja olen työtön. Kävin salilla vuosia ja maksoin siitä 50 euroa kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä saat lapsilisiä ja jos olet yh, niin myös elatusmaksua. Turha valittaa jos rahat ei riitä!<
Lue ajatuksella ennen kuin alat höyrytä. Eihän hän sanonut, ettei rahat riitä. Hän totesi, että menot on nousseet selvästi. Eikä lapsilisä mitenkään loputon ole. Meillä on kaksi lasta, joista saan lapsilisää reilu 90 euroa. Ei sillä makseta edes harrastusta.
varmaan pitäisi hiukan miettiä, mikä kaikki elämässä on sellaista tarpeellista ja mikä taas "koskamähaluun"-tarpeellista. Kuullostaa tosi omituiselta jos elämä tuntuu ankealta siksi ettei pääse kosmetologille joka on ihan turha ammatti ylipäätään
Onpas harvinaisen katkera kommentti. Miksi et ole itse vaihtanut työtä tai kouluttautunut lisää? Yleensä ne, jotka tienaa enemmän, ovat myös sen eteen töitä tehneet. Olen ollut itse osa-aikatyössä surkealla palkalla, kokopäivätyössä surkealla palkalla ja nyt kokopäivätyössä paremmalla palkalla. Muistuttaisin silti, että verotuksen progressiivisuus on ankara. Pienistä tuloista ei mene edes valtionveroa. Vaikka omat bruttotulot on nousseet n. 1200 eurolla, nettoero on 500 euroa. Veroprosentti on laskettu aika tarkalleen. 500 euroa on paljon rahaa, mutta onko kouluttautumisen ja vaativamman työn arvoista niin siitä en ole varma. Kannattaa myös muistaa se, että jos kulutus loppuu, se vaikuttaa ihan kaikkeen yhteiskunnassamme.