Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin elämästä tuli näin köyhää?

Vierailija
25.01.2024 |

Olen pitänyt itseäni vahvasti keskiluokkaisena, mutta havahduin siihen, että minulla ei ole enää varaa käydä kampaajalla tai hierojalla. Kuntosalijäsenyyden irtisanoin myös, matkustelusta voi vain haaveilla. Vaikka tulot ovat suhteellisen hyvät (tai pitäisi olla), menee tili asuntolainaan ja muuhun välttämättömään. Olen samalla tulotasolla elänyt myös ajan, jolloin minulla oli varaa myös muuhun. Milloin tämä muuttui? Onko muilla samaa kokemusta? 

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puuttinhan nimenomaan varoitti että länsimaissa kaikki hinnat tulevat nopusemaan kun venäjän energia täytyy korvata kaummalta tudulla energialla mikä on kalliimpaa.

Vihreä ideologia on tietoinen valinta,ja se maksaa.

Vierailija
62/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Pärjäsin muutama vuosi sitten ihan hyvin, kun käteen jäi 1700e. Miehelläkin oli tuolloin pienempi palkka, mutta aina saatiin ostettua hyvin ruokaa ja ehkä ennen palkkapäivää saattoi olla päivän pari tiukempi budjetti ruokailun suhteen. Nyt kun käteen jää 2200 ja miehelläkin suurempi palkka, ei riitä rahat millään palkkapäivään asti. Usein jopa lähes 2 viikkoa ennen palkkapäivää täytyy jo tinkiä ruuasta ja pihistellä. Mitään ylimääräistä en voi ostaa tai ei riitä rahaan ruokaa loppukuusta. En käytä rahaa edes mitenkään tuhlaillen tai osta mitään ihmeellisyyksiä, mutta se ei vain riitä kuukauden ajalle nykyhinnoilla. Maksan laskut, ostan bensaa ja ruokaa ja siinä se. Kauhistuttaa miten tullaan pärjäämään, kun lapset 4v ja 6v kasvaa ja alkavat syödä enemmän. 

Nyt kannattaa äkkiä alkaa rakentamaan sivutulonlähdettä, kun lapset vielä pieniä. Tulot säästöön ja kasvamaan korkoa. AINA pitää ennakoida. Ennakoi ja säästä, kaksi tärkeintä asiaa kotitaloudessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa erikoista. Itselläni on keskivertoa pienempi palkka, käteen tulee n. 2100 € kuussa, mutta saan helposti n. 800 € säästöön kuussa tai vajaa 10 000 vuodessa, vaikka ihan peruselämää eletään rivitalokolmiossa Helsingissä ja autolla kuljetaan, jos ei pyörällä pääse. Käyn kuntosalilla, harrastan, käydään kerran viikossa ulkona syömässä ja pari-kolme kertaa vuodessa ulkomailla lomilla. Nyt kesäksi on buukattu parin viikon loma USA:han. Emme myöskään ruokakaupassa hirveästi hintoja seuraa ja vaatteetkin ostetaan kaikki uutena. Mieheni tienaa puolet enemmän ja maksaa 2/3 menoistamme, ja hänelläkin jää päälle tonni kuussa säästöön. Lapsia emme kumpikaan halua ja se toki vaikuttaa taloudelliseen tilanteeseen, mutta onko ne sitten se pääasiallinen menonlähde ihmisillä? Tiedä häntä.

Vierailija
64/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te ette pärjää? Edes parisuhteessa kahden ihmisen palkalla elävät?! Mihin ihmeeseen tuhlaatte rahanne oikein?! Olen 37v mies ja tienaan bruttona vähän yli 3100 € kuussa. Minulla on laina kt-kaksiosta, josta maksan kokonaiskorkoa 4 % ja vastikkeet maksan ja vielä sijoituksiin/säästöihin 450 € kk. Sen lisäksi pitää maksaa maksut autosta ja prätkästä ja osaomistetusta (kimppavene) maksan omat osani maksuista. Ja varani riittävät. Miten teillä ei muka rahat riitä? Mihin te tuhlaatte ne? Siis oikeasti TUHLAATTE!

No viehättävänä naisena oleminen on lähtökohtaisesti helkkarin kallista. Teidän ei tarvitse ostaa, ehkäisypillereitä, rintaliivejä, kuukautissuojia, meikkejä, hiustuotteita (pitkään tukkaan menee sata kertaa enemmän), hajuvesiä, voiteita sitten on kampaajat, kodmetologit, kuntosalikortit päälle.

Käytätkö koruja? Käsilaukkuja? Muita asusteita?

Naiset välittää myös kodin sisustuksesta ja pihasta. Sekin on todella kallista lystiä. Tykkäisitkö mennä naisen kotiin treffeille syömään pahvilautasista ja istumaan pizzalaatikon päälle? Mennä naisen kanssa juhliin niin että naisella on kulunut arkitoppatakki mekon päällä ja jalassa linttaan astutut toppakengät?

mieti vähän.

Vierailija
65/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa erikoista. Itselläni on keskivertoa pienempi palkka, käteen tulee n. 2100 € kuussa, mutta saan helposti n. 800 € säästöön kuussa tai vajaa 10 000 vuodessa, vaikka ihan peruselämää eletään rivitalokolmiossa Helsingissä ja autolla kuljetaan, jos ei pyörällä pääse. Käyn kuntosalilla, harrastan, käydään kerran viikossa ulkona syömässä ja pari-kolme kertaa vuodessa ulkomailla lomilla. Nyt kesäksi on buukattu parin viikon loma USA:han. Emme myöskään ruokakaupassa hirveästi hintoja seuraa ja vaatteetkin ostetaan kaikki uutena. Mieheni tienaa puolet enemmän ja maksaa 2/3 menoistamme, ja hänelläkin jää päälle tonni kuussa säästöön. Lapsia emme kumpikaan halua ja se toki vaikuttaa taloudelliseen tilanteeseen, mutta onko ne sitten se pääasiallinen menonlähde ihmisillä? Tiedä häntä.

Haloo. Teillä on siis ainakin 5000 euron nettotulot kahdelle ihmiselle, ei ole edes lapsia. Tottakai te pärjäätte hyvin. Eiköhän tässä ketjussa nyt puhuta normaalituloisista perheistä, eikä kovatuloisista lapsettomista pariskunnista...

Vierailija
66/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikasemmin tuli harrastettua huvikseen shoppailua ja ravintolassa syötiin vähintään kerta viikkoon ja muutenkin kotona oli kaikenlaista ns luksusta. Nyt ostan vaatteita vain silloin kun ihan oikeasti tarvitsee, syödään hyvin perusruokaa ja ravintolassa ei käydä edes kuukausittain. Oikeastaan ravintolat on jääneet kokonaan. Kavereitakaan ei enää tavata baarissa vaan kutsutaan meille tai mennään kylään. Tuloni on nousseet vuoden aikana jonkun verran, mutta rahaa tuntuu olevan käytössä arjen elämiseen ja huvitteluun koko ajan vaan vähemmän.

Vierailija
67/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. Kaikki menee, mikä tulee. Nyt kauhistuttaa autojen katsastukset helmikuun alussa, kädet kyynärpäitä myöten ristiin että menis katsastukset läpi. Muutoin täytyy ottaa lainaa korjauskuluihin.

Vierailija
68/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On onni, että olemme alusta asti päättäneet että yksi maksullinen harrastus per lapsi, riittää. Lapsia on kolme, joten jo ihan oman hyvinvoinnin ja ajankäytön vuoksi sovimme puolison kanssa tästä. On onni, että kumpikaan meistä aikuisista ei harrasta mitään sellaista, joka vaatisi paljon rahaa toteutuakseen. Minun soittotuntini maksaa jonkin verran, puoliso taas pelaa sählyä ihan ilmaiseksi kerran viikossa. Hän myös käy kaupungin ilmaisella kuntosalilla sillä aikaa, kun vie yhtä lasta harrastukseen. 

Onneksi meillä ei ole ollut tapana ostaa kaikkea uutena koko ajan. Ei ole ollut tarvetta uusia elektroniikkaa, ellei jokin mene rikki. Ei ole ollut tapana ostaa hienoja vaatteita koko ajan. 

Onneksi olen aina pitänyt ruoan laitosta. Niinpä kun sitä on tehtävä aina vain enemmän itse, jos siinä haluaa pitää kulut aisoissa, niin on hyvä kun olen siinä ihan hyvä. 

Todellinen onnenpotku oli ostaa lataushybridi-auto, jonka puoliso saa ilmaiseksi ladata työpaikalla. Niinpä autoa on tankattava kerran kuussa. 

Silti olen huomannut, että lähes kaikki kustannukset on nousseet niin, että puhutaan satasista per kuukausi. Meidän nettotulot on 5000€/kk, joskus enemmän. En ole koskaan kokenut meitä pienituloisiksi vaikka moni niin täälläkin ajattelee. Saamme säästöön edelleen rahaa, ja olemme menossa lomalle kesällä koko perhe. Kauas, muutamaksi viikoksi. 

Vierailija
69/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puuttinhan nimenomaan varoitti että länsimaissa kaikki hinnat tulevat nopusemaan kun venäjän energia täytyy korvata kaummalta tudulla energialla mikä on kalliimpaa.

Vihreä ideologia on tietoinen valinta,ja se maksaa.

Lähionnä tässä on öljyn hinta heilahdellut.

Vierailija
70/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten te ette pärjää? Edes parisuhteessa kahden ihmisen palkalla elävät?! Mihin ihmeeseen tuhlaatte rahanne oikein?! Olen 37v mies ja tienaan bruttona vähän yli 3100 € kuussa. Minulla on laina kt-kaksiosta, josta maksan kokonaiskorkoa 4 % ja vastikkeet maksan ja vielä sijoituksiin/säästöihin 450 € kk. Sen lisäksi pitää maksaa maksut autosta ja prätkästä ja osaomistetusta (kimppavene) maksan omat osani maksuista. Ja varani riittävät. Miten teillä ei muka rahat riitä? Mihin te tuhlaatte ne? Siis oikeasti TUHLAATTE!

No viehättävänä naisena oleminen on lähtökohtaisesti helkkarin kallista. Teidän ei tarvitse ostaa, ehkäisypillereitä, rintaliivejä, kuukautissuojia, meikkejä, hiustuotteita (pitkään tukkaan menee sata kertaa enemmän), hajuvesiä, voiteita sitten on kampaajat, kodmetologit, kuntosalikortit päälle.

Käytätkö koruja? Käsilaukkuja? Muita asusteita?<

Vaikutat valitettavasti aika pinnalliselta ihmiseltä. "Teidän ei tarvitse ostaa, ehkäisypillereitä, rintaliivejä, kuukautissuojia, meikkejä, hiustuotteita (pitkään tukkaan menee sata kertaa enemmän), hajuvesiä, voiteita sitten on kampaajat, kodmetologit, kuntosalikortit päälle."

Mitä sinä ehkäisypillereillä teet? Kumiakin voi käyttää. Vai onko sinulla jokin fe...t...ssi ottaa rojut sisään? :D Rintaliivit ovat ihan samanlaista kulutustavaraa kuin t-paidat sun muut. Hiuksiin toki menee, jo pelkästään shampoo yms., sen uskon. Hajuvettä ei pitäisi mennä paljoa, sillä sillä ei kuulu läträtä. Jos hajuvettä käyttää enemmän kuin vähän, niin se dunkkaa nenään ja ällöttää lähinnä! Kampaaja, kosmetologi...oikeasti?! :D Kuntosaliin kannattaa rahaa käyttää, itsekin käyn.

"Naiset välittää myös kodin sisustuksesta ja pihasta. Sekin on todella kallista lystiä. Tykkäisitkö mennä naisen kotiin treffeille syömään pahvilautasista ja istumaan pizzalaatikon päälle?"

Piha? Onko se sellainen joka kuuluu kalliisiin taloihin? Ei mikään ihme jos on korkeat asuinkustannukset...lautaset ostetaan vain kerran ja kestävät melkein ikuisuuden. Huonekalut myös. Elikä kertakustannus. Sekö jo kaataa taloutesi? Niin ja en käy treffeillä, koska naisten vaatimukset miehille ovat ihan älyttömät. Jo alle 180 cm pituus on suurimmalle osalle turn-off.

"Mennä naisen kanssa juhliin niin että naisella on kulunut arkitoppatakki mekon päällä ja jalassa linttaan astutut toppakengät?"

Kuulostaa aikamoiselta luksukselta käydä aina jossain juhlissa. Kävin kyllä vähän aika sitten laivalla ja ryypiskelin siellä hyvät kännit ja oli siellä kännisiä naisia, mutta eipä siellä kukaan nainen mukaan lähtenyt. Vaikeaa on olla mies, mutta tässä iässä ei enää jaksa välittää.

Vierailija
71/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaan 30k vuodessa pskaduunilla ja viime vuonna tein neljä ulkomaanmatkaa. Rahat riittää kun menot ovat pienet.

Vierailija
72/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vievät kohta varmaan tuhkatkin pesästä

Vierailija
73/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tienaan 30k vuodessa pskaduunilla ja viime vuonna tein neljä ulkomaanmatkaa. Rahat riittää kun menot ovat pienet.

Yksin voi nipistää vaikka miten ja varsinkin ruoan kanssa mutta kun lapsia on kolme niin ei onnistu. Lapsille ei voi sanoa, että nyt pidetään paastopäivä. Lapsille on pakko ostaa vaatteita, kun menee pieniksi ja rikki. 

Vierailija
74/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me pärjätään ihan hyvin kun ei ole otettu liian isoja lainoja ja kulutus on ollut alunperinkin maltillisella tasolla. Minä saan käteen 1700e/kk, mies 2400e. Asumiseen menee noin 1200e kk (sisältää lainan, lämmityksen yms). Taloudessa on vain yksi auto ja se on ostettu aikanaan käytettynä käteisellä, maksoi muistaakseni noin 3000e silloin 6v sitten. Ruokaa tehdään paljon kotona mutta syödään myös ulkona säännöllisesti. Käydään elokuvissa tai teatterissa silloin tällöin, kampaajalla käyn kolme kertaa vuodessa, rahaa jää säästöönkin ihan hyvin. Taloudessa on kaksi pientä koiraa myös. 

Vierailija
75/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kohtuullistanut kulutustani huomaamatta koronan aikana ja  jälkeen. Silloin opin, että laitan oikeastaan itse niin hyvää ruokaa, että ravintoloita kaipaan vaan harvoin. Kauppojen hintojen nousua olen kompensoinut syömällä enemmän kasviksia. Olen jättänyt pois kalliimmat kuntoiluharrastukset ja sen sijaan teen pitkiä kävelylenkkejä.

Kun käy harvemmin missään, voi kotona käyttää vaatteita loppuun ja omistaa vain pari edustusasua. Yhteisöllisyyshän tässä vähän karisee, toisaalta kun ei ole enää niin kiire mihinkään, saa vähemmistä kohtaamisista enemmän irti. Oikeastihan länsimaissa meistä monet viettävät varsin mukavaa elämää.

Vierailija
76/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh heh. Luin mielenkiinnolla alussa, koska itse laitoin alunperin 500 euroa säästöön samoista tuloista, vaikka on 2 lastakin. Mutta sieltähän se syy sitten löytyi, puoliso maksaa valtaosan menoista eikä edes lapsia ole. Tokihan se olisi helppo säästää vaikka 1500 euroa kuussa, jos joku muu ne menot maksaisi :)

Vierailija
77/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on paljon kalliimpaa kuin ennen. Jos tuloja ei pysty kasvattamaan, ainoa vaihtoehto on pienentää menoja.

Meillä neljän hengen (perhe + lemmikit) kiinteät kulut on pienet suhteessa tuloihin. Sähkönkulutus (myös lämmitys) koitetaan pitää mahdollisimman pienenä, vakuutukset on kilpailutettu, lasten puhelinliittymät 10€/hlö kiinteähintaiset (aikuisten liittymät työn puolesta), jätteet koitetaan kierrättää mahdollisimman hyvin (pieni jätemaksu), halvat harrastukset kaikilla. Ostetaan yleensä ruokatarvikkeet Lidl / Xtra / Pirkka ja tehdään paljon itse. Autoa käytetään mahdollisimman vähän. Pääasiassa lapset saavat uusia vaatteita alennusmyynneistä, me aikuiset koitetaan pysyä saman kokoisina niin vaatteet ovat käyttökelpoisia helposti 10 vuotta. Eikä matkustella ollenkaan. Käydään harvoin ravintolassa ja vielä harvemmin baareissa.Tällä tavalla rahaa jää säästöön pahan päivän varalle. Nykyään paljon vähemmän kuin ennen.

Vierailija
78/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

;Ei ole samaa kokemusta. Olen pienituloinen ja saan ostettua kaiken mitä haluan ja tarvitsen. 

Vierailija
79/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksin voi nipistää vaikka miten ja varsinkin ruoan kanssa mutta kun lapsia on kolme niin ei onnistu. Lapsille ei voi sanoa, että nyt pidetään paastopäivä. Lapsille on pakko ostaa vaatteita, kun menee pieniksi ja rikki. 

No mitä ne vaatteet maksaa kirpparilla? Pari euroa. 

Ai niin, mutta kun pitää olla merkkivaatetta uutena. 

Vierailija
80/89 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On onni, että olemme alusta asti päättäneet että yksi maksullinen harrastus per lapsi, riittää. Lapsia on kolme, joten jo ihan oman hyvinvoinnin ja ajankäytön vuoksi sovimme puolison kanssa tästä. On onni, että kumpikaan meistä aikuisista ei harrasta mitään sellaista, joka vaatisi paljon rahaa toteutuakseen. Minun soittotuntini maksaa jonkin verran, puoliso taas pelaa sählyä ihan ilmaiseksi kerran viikossa. Hän myös käy kaupungin ilmaisella kuntosalilla sillä aikaa, kun vie yhtä lasta harrastukseen. 

Onneksi meillä ei ole ollut tapana ostaa kaikkea uutena koko ajan. Ei ole ollut tarvetta uusia elektroniikkaa, ellei jokin mene rikki. Ei ole ollut tapana ostaa hienoja vaatteita koko ajan. 

Onneksi olen aina pitänyt ruoan laitosta. Niinpä kun sitä on tehtävä aina vain enemmän itse, jos siinä haluaa pitää kulut aisoissa, niin on hyvä kun olen siinä ihan hyvä. 

Todellinen onnenpotku oli ostaa lataushybridi-au

Olipas harvinaisen itseriittoiseen sävyyn kirjoitettu viesti. Ei siinä, on todella hyvä, että menoja tarkastellaan. Mutta henkilökohtaisesti lapsen harrastus on viimeisiä asioita, joista tinkisin. Toki järki päässä, että mitään kovin kallista ei voi harrastaa. 

Mutta ymmärrätkö, että ilmaiset kuntosalit ja auton lataukset on valtava etu? Ja harva jatkuvasti mitään uutta elektroniikkaa tai vaatteita ostelee. Toki osa töistä on sellaisia, että siistit vaatteet pitää olla. Vähän jäi sellainen maku, että te pärjäätte, koska olette vaan niin fiksuja ja muut sitten tuhlailee turhiin. Ja tuollaisilla tuloilla ette todellakaan ole pienituloisia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yhdeksän