Miten elämässä pitäisi mennä eteenpäin jos töihin ei pääse, kouluihin ei pääse? Loppuelämä työttömänä?
Miten elämässä pitäisi mennä eteenpäin jos töihin ei pääse, kouluihin ei pääse? Loppuelämä työttömänä?
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Peruskoulu ja lukio on käytynä, olen hakenut ammattikorkeakouluun mutta en ole päässyt, olen hakenut amikseen mm. lähihoitaja koulutukseen, merkonomi koulutukseen, tieto ja viestintä tekniikan koulutukseen mutta en ole päässyt...
Olisikohan tässä karmeassa kirjallisessa ulosannissa syy siihen, että ovet eivät aukea mihinkään? Kielioppi- ja etenkin yhdyssana-asiat kuntoon ja sitten yrittämään uudelleen.
Puhelin heittelee ylimääräisiä välejä yhdyssanoihin - ainakin mulla. eri
Hae verkkokoulutukseen
Liiketalous | Tradenomi (AMK) | verkko-opiskelu
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamk, Verkossa
Täällä lisää
https://www.ammattikorkeakouluopinnot.fi/koulutushaku/kauppatiede-liike…
Onhan niitä hyviä pääsykoeoppaitakin monille aloille. Niissä on entisiä kokeita valmiina vastauksineen ja kokeissa tarvittavat teoriat. Sen verran sille alalle kohdistettua teoriaa, mitä sinne hakevalta yleensä odotetaan. Muista että sellainen ei pääse 100% varmuudella mihinkään joka ei haekaan mihinkään. Sitä mitä ei vielä osaa, voi opetella. Jos ei usko itseensä niin sitäkin voi kehittää.
Omasta näkökulmastani kyse on paljolti motivaatiosta. Jos entisissä kuvioissa tai entisessä työssä palaa lätty pohjaan lopullisesti, niin kyllä sitten jo automaattisesti alkaa suunnitella opiskeluja. Suomessa opiskelu on kuitenkin se tie mitä kautta pääsee minne vain, ja opiskelu on aika helppoa jos on motivaatiota. Itse muutin aikoinaan opiskeluajaksi koulun lähelle ja siitä oli helppo pyörällä suhauttaa kilometrin verran koululle. Hyppytunneilla saattoi jopa käydä joskus kotona lepäilemässä. Opiskelemaan lähtö olikin kyllä paras päätös mitä koskaan tein. Pääsykoeopas auttaa.
Mites työkokeilu?
En kyllä lähtisi lähihoitajakoulutukseen jos se ei ole kutsumusammatti.
Laitoshuoltaja ja hoiva-avustaja saa lähes saman palkan.
Vierailija kirjoitti:
Miten muka ei voi päästä sisään ammattikouluun? Jokin ei nyt täsmää...
Pk-seudulla ammattikouluihin on satoja hakijoita jopa aikuispuolella ja vain parikymmentä opiskelupaikkaa. Jossain maaseudulla amikseen varmaan pääsee kuka tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Lähtisin miettimään tilannetta siitä suunnasta, että miksi kouluihin ei pääse. Työpaikka voi jäädä saamatta vaikka mistä syystä, ja pitemmän työttömyyden myötä se vaikeutuu entisestään, mutta kouluihin valitaan opiskelijat tiettyjen ennakoitavien kriteerien mukaan, ja monella linjalla eri oppilaitoksissa jää paikkoja myös tyhjäksi. Mihin kouluihin siis olet hakenut, ja miksi et ole päässyt niihin? Onko sulla peruskoulu suoritettuna? Jos ei, googlettele aikuisten peruskoululinjoja, joita löytyy mm. monilta kansanopistoilta joissa voi olla myös ilmainen majoitus ja ruoka peruskoululaisille tarjolla. Jos taas peruskoulutodistus löytyy, pitäisi johonkin ammattioppilaitokseen jossain päin Suomea ovet kyllä avautua.
Moni toki tekee töitä ilman kyseisen alan tutkintoa, ja on olemassa töitä, joihin mitään tiettyä koulutusta ei edes ole. Mutta nyky-Suomessa pelkän peruskoulun varassa oleminen on helposti merkki siitä, että ihmisessä on jot
Yllä oleva oli hyvä kirjoitus. Esimerkiksi ammattikouluja, erilaisia linjoja ja suoritustapoja on nykyään tosi paljon. Opintoja voi myös monilla aloilla suorittaa paljon etänäkin. Lähes varmaan kaikissa kouluissa on nykyään joku harjoittelu, niin sitä kautta saa kokemusta työelämästä ja pääsee työelämään. Koulun ohella voi työskennellä osa-aikaisesti esimerkiksi kaupassa tms.
Toteuta itseäsi. Aika hoitaa loput.
Laitoshuoltajan tutkintoon opiskelemaan otetaan kyllä kuka vaan, niin iso pula juurikin ammattitaitoisista. Ja jos ei tuohon niin toimitilahuoltajaksi, suunnilleen sama asia.
Oletko noihin hakenut ap?
Ala opiskelemaan itsenäisesti. Netistä saa loputtomasti tietoa alalle kuin alalle. Luet vuoden ja sitten pääset pääsykokeista heittämällä.
kirjoita kirjaa,käy kansanopiston mielenkiintoisilla kurseilla. hae töitä vaikka tiskarina ei tarvi koulutusta ,työssä opetetaan. etsi elämänkumppania,työttömänä on aikaa treffailla. kehitä itseäsi lukemalla kirjoja. retkeile. kun saat uusia ajatuksia ja käyt vaikka kirjastossa, joka päivä , pysyt liikkeellä ja pääset työttömyysjumista uusiin ajatuksiin.
Itse elin aiemmin isossa kaupungissa (tampere) ja hain silloin lähihoitajaksi, mutta hakijoita oli niin paljon etten tullut valituksi. Myöhemmin muutin pienemmälle paikkakunnalle ja hain silloin uudestaan lähihoitajaksi. Hakijoita oli paljon vähemmän ja pääsin opiskelemaan. Tätä voisin suositella muillekin, että hakevat haluamaansa opiskelupaikkaa syrjäisemmiltä alueilta jolloin mahdollisuudet ovat paljon paremmat.
Tämä ei ehkä vastaa suoraan kysymykseesii, mutta jos vaikka AMK:iin hakee tekniikan alalle, pääsykokeessa tarvitaan matematiikkaa, fysiikka ja kemiaa, mutta siinä saa valita vastaako fysiikan vai kemian kysymyksiin. Itse jätin kokeisiin valmistautumisessa kemian täysin pois. Lukiossa sain kaikista noista aineista vain 5-6 numeroita, kun opiskelu ei silloin kiinnostanut.
Oltuani muutaman vuoden töissä, hankin pääsykoeoppaan jota treenasin noin 4 kk. Haluamalleni linjalle pääsin ja pisteitä tulikin tuplasti siihen verrattuna mitä olisi tarvinnut, koska pisteitä sai myös ylioppilastutkinnosta, ammatillisesta koulutuksesta ja työkokemuksesta. Olisin päässyt sillekin linjalle, mihin vaadittiin kaikista eniten pääsykoepisteita. Opiskeluaika oli leppoisaa ja oli paljon uutta ja virikkeitä ja haasteitakin. Erään opettajan mukaan silloin oli kaikkien aikojen huonoin työllisyystilanne. Työllistyin melkein heti valmistumisen jälkeen uuden koulutuksen mukaiseen työtehtävään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hae aloille, joilla työvoimapulaa ja helppo päästä sisään, kuten lähihoitaja. Hae harjoittelupaikkoja vaikka niistä ei maksettaisi. Kun saat työkokemusta, voit saada myös palkallista työtä. Laita avoimia hakemuksia yrityksiin ja organisaatioihin. Soittaakin voi tai kysäistä suoraan töitä vaikka huoltoasemilta tai kaupoista.
Olen hakenut lähihoitaja koulutukseen mutta en pääsyt, siellä oli soveltuvuuskoe, matematiikka testi, ryhmähaastattelu, enkä niissä kovin hyvin pärjännyt.
ap
Lukion käyneenä pitäis selvitä lähärimatematiikasta (kaikella kunnioituksella lähihoitajia kohtaan)
Olen huomannut, ettei läheskään kaikkia tämä maa tarvitse. Ihmisellä ei mitään arvoa. Paremminkin alkuperäiset ovat riesa kuin voimavara. Mitäpä sitä äänestää kään. Sotaa lietsovat. Ehkäpä on taas nuoria miehiä liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruskoulu ja lukio on käytynä, olen hakenut ammattikorkeakouluun mutta en ole päässyt, olen hakenut amikseen mm. lähihoitaja koulutukseen, merkonomi koulutukseen, tieto ja viestintä tekniikan koulutukseen mutta en ole päässyt...
Olisikohan tässä karmeassa kirjallisessa ulosannissa syy siihen, että ovet eivät aukea mihinkään? Kielioppi- ja etenkin yhdyssana-asiat kuntoon ja sitten yrittämään uudelleen.
Puhelin heittelee ylimääräisiä välejä yhdyssanoihin - ainakin mulla. eri
Niin minullakin. Miten saa pois.
Vierailija kirjoitti:
Katso työkkärin tarjoamat työvoimakoulutukset ja rekrytointikoulutukset . Nämä on ensisijaisesti työttömille .
Rekrykoulutukset ovat tällä hetkellä puhdasta hyväksikäyttöä. Niihin otetaan vain valmiita ammattilaisia, joista ehkä 2% saa työpaikan.
Itselleni aikoinaan antoi motivaatiota se kun ajattelin että haluanko olla se joka ei koskaan päässyt ongelmiensa yli?
Luulis et esim. siivousalan töitä vois saada ilman koulutusta.
Ehdottomasti kannattaa opiskella ammatti.
Onko sulla paskat paperit? Voisitko korottaa numeroita?
Mistään amk- tai yliopisto-opinnoista on turha haaveilla huonolla todistuksella.
Meillähän on kuulemma kaamea työvoima- pula. Nyt ei kaikki täsmää! Joku valehtelee ja pahasti.
Opiskele opintokokonaisuuksia kesäyliopistossa tai hae yhdistyksiin tai seurakuntiin vapaaehtoishommiin. Kyllä sitten pitös tärpätä työ tai opiskelupaikka.