Millainen on asperger-henkilö
Mietin kun tunnen yhden lääkärin. Ei oikein osaa olla seurassa. On kummallinen. Fiksu kyllä, mutta jotenkin sosiaalisesti outo.
Kommentit (176)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa se kanssaihmisten diagnosointi ja
A) Älä vietä aikaa ihmisten kanssa joita pidät outoina, epäilyttävinä, ärsyttävinä jne.
B) Jos joudut viettämään aikaa tällaisen ihmisen kanssa, niin älä keskity siihen mikä hänessä on vikana vaan keskity omaan suhtautumistapaasi ja siihen miten kanssakäyminen sujuisi mahdollisimman kivuttomasti.
Kiitos.
Lopettakaa aspergerit se kanssaihmisten arvostelu ja
A) Älä vietä aikaa ihmisten kanssa joita pidät outoina, epäilyttävinä, ärsyttävinä jne.
B) Jos joudut viettämään aikaa tällaisen ihmisen kanssa, niin älä keskity siihen mikä hänessä on vikana vaan keskity omaan suhtautumistapaasi ja siihen miten kanssakäyminen sujuisi mahdollisimman kivuttomasti.
Kiitos.
Ai niin, paitsi, että hehän odottavat joustoa vain siltä toiselta osapu
Mä maskaan joka ikinen päivä (no en niinä päivinä, kun ei tarvii lähteä kotoa minnekään). Se on joustoa.
Enkä vaadi mitään joustamista muilta.
Sellaista diagnoosia ei enää ole olemassa kun Asperger. Päivitä tietosi.
Itsellä vähän assipiirteitä samoin kuin kahdella lapsella neljästä. Yksi on päällepäin normaali mutta hyvin harkitsevainen ja Mensan jäsen. Toinen on myös skarppi matematiikassa mutta kielet menee yli hilseen, osittain myös suomen kieli. Koodaus on intohimo ja toivottavasti siitä tulee myös ammatti koska muuten tulee syrjäytymään.
Rutiineista poikkeaminen on asseille myrkkyä johon menee niin paljon aivokapasiteettia, että seuraava päivä menee toipuessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos.
Kiitos.
Ai niin, paitsi, että hehän odottavat joustoa vain siltä toiselta osapu
Älä nyt jaksa. Asperger-lapsia on suurinta osaa kiusattu tarhasta lähtien hysteerisesti nenttien toimesta, suurinta osaa myös hakattu koko kouluaika. Tästä hienona esimerkkinä Ilmajoki-case. Työelämässä ja siviilissä sama scheisse jatkuu hyväksikäyttövivahteella. Ihan tolkutonta menoa. Terveisiä Vaasaan, kiusaamisen mekkaan.
Vierailija kirjoitti:
Sellaista diagnoosia ei enää ole olemassa kun Asperger. Päivitä tietosi.
Ei pitäis olla, kun on siirtymässä autismin kirjon häiriöiden alle, mutta kyllä asperger-diagnooseja annetaan yhä. Ja jo annetut pysyy tietysti.
"Sen sijaan just nuorempana mä en oikeasti käsittänyt, ettei ihmiset normaalissa arkipuheessa punnitse sanavalintojaan sillä lailla neuroottisesti, kuin minä itse. Tää aiheutti parisuhteessa ongelmia, kun ylianalysoin ties mitä toisen sanavalinnoista. Kuten sanottua, nykyään olen oppinut tästä enemmän. Silti jotkut "väärät" ilmaisut tuntuu musta kamalilta. Esim. suurinhokkini "heijastin on halpa henkivakuutus". Kyllä mä ymmärrän, mitä sillä tarkoitetaan, mutta se on silti mun mielestä aivan älytön ilmaus, koska henkivakuutushan ei ole millään lailla henkeä suojaava asia.
Mutta siis tää taipumus tulkita asioita kirjaimellisesti voi ilmentyä monenlaisilla tavoilla, ei se ole aina se kliseinen "ei ymmärrä sarkasmia ja kielikuvia"."
Olet asian ytimessä ja jos erikoiskiinnostuksesi on kieli niin sinulla on siinä taitoa paljon. Hirveän vaikeaa selittää kenellekään jolla ei ole paljoa kokemusta kommunikaatiosta asd1:sten kanssa.
Tuossahan tuo "heijastin henkivakuutuksena" ilmaus, niin siinä yleensä on mukana ironiaa varmaankin (vai onko tuo jonkun mielestä oikeasti hauska vitsi...) eli ikäänkuin voidaan myös kommentoida sitä tapaa kommentoida ja sen kautta epäsuorasti vaihtaa informaatiota, joka on kommunikaation keskeisimpiä mekanismeja. Tavallaan niinkuin vitsaillaan sille samalla että tällainenkin hupaisa ilmaus on ja joku sitä vielä käyttää... eli siinä on sellainen metataso kommunikaatiossa mukana mahdollisesti (riippuen tilanteesta). Jos kuuntelija ei lue kertojan tunnetilaa, nonverbaliikkaa tai muuten arvaa oikein mitä mielessä on, niin sitten voi jäädä jumiin tähän esim. "mutta oikeasti heijastin ei voisi olla henkivakuutus" -tyyppiseen ihan ymmärrettävään ärsytykseen sanojen tasolla -- kun tärkeintä olisi haluta ymmärtää oikein sen toisen ihmisen tarkoittamaa viestiä sillä seuraavalla kommunikaation tasolla johon kuuluvat esim. toisten tunteet ja niiden kunnioittava arvostaminen sekä auttaminen. Tämäkin on erittäin tilannekohtaista, jopa tuo "heijastin on halpa henkivakuutus" voi tarkoittaa niin montaa eri asiaa kun otetaan huomioon tämä toinen ilmaisun taso.
Tällainen pelkkä kielikuvien ymmärtäminen tai sitten ei, ei ole kovinkaan vaarallista, mutta sen juurisyy eli toisen ihmisen näkökulman ja tarkoitusperän väärinymmärtäminen ja vähättely voi johtaa parisuhteessa varsinkin todella kiperiin tilanteisiin joista ehkä pienin paha on ylianalysointi. Ratkaisu tähän voisi olla oman ajattelun joustavoittaminen, nopeiden johtopäätösten välttäminen ja avoimuus sille ettei tosiaankaan itse ole aina välttämättä kaikessa oikeassa - - ja joskus sillä ei edes ole väliä kuka on oikeassa koska on tärkeämpiäkin asioita kuin oikeassa oleminen.
Vierailija kirjoitti:
"Minä kyllä Aspergerina inhoan ja jopa vihaan suurinta osaa ihmisistä."
Pystytkö sä vihaamaan täysin sulle tuntemattomia ihmisiä vain koska he kuuluvat tiettyyn ihmisryhmään, ja sulla ois joku ennakkoluulo, että kaikki siihen ihmisryhmään kuuluvat ois tietynlaisia? 🤔
Halla-ahon mielipiteet perustuvat faktoihin ja tilastoihin, eivät suinkaan mihinkään ennakkoluuloihin. -eri ( ja asperger minäkin)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystytkö sä vihaamaan täysin sulle tuntemattomia ihmisiä vain koska he kuuluvat tiettyyn ihmisryhmään, ja sulla ois joku ennakkoluulo, että kaikki siihen ihmisryhmään kuuluvat ois tietynlaisia? 🤔
Halla-ahon mielipiteet perustuvat faktoihin ja tilastoihin, eivät suinkaan mihinkään ennakkoluuloihin. -eri ( ja asperger minäkin)
Mikään fakta ja tilasto ei kerro, että kaikki tiettyyn ihmisryhmään kuuluvat vastaisivat näiden faktojen ja tilastojen pohjalta muodostettua käsitystä. Enkä puhunut mielipiteistä, vaan siitä vihasta ja halveksunnasta, jota niiden mielipiteiden pohjalta kokee. Oon kuvitellut, että kykenemättömyyteni moiseen ois mun autismista johtuva piirre.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään fakta ja tilasto ei kerro, että kaikki tiettyyn ihmisryhmään kuuluvat vastaisivat näiden faktojen ja tilastojen pohjalta muodostettua käsitystä. Enkä puhunut mielipiteistä, vaan siitä vihasta ja halveksunnasta, jota niiden mielipiteiden pohjalta kokee. Oon kuvitellut, että kykenemättömyyteni moiseen ois mun autismista johtuva piirre.
Lässyn lässyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan ole kaikista puhunutkaan. Mutta tilastollisesti niin suuri osa, että ei kannata ottaa riskiä.
"Ei kukaan ole kaikista puhunutkaan. Mutta tilastollisesti niin suuri osa, että ei kannata ottaa riskiä."
Että ei kannata ottaa riskiä olla vihaamatta?
No, noinhan se neurotyypillisten maailmassa menee.
Meidän lähipiirissä on parikymppinen assi. Hän on älykkyydeltään normaaali, mutta hyvin kiltti, kuuliainen, hyväuskoinen ja ottaa asiat kirjaimellisesti. Valitettavasti koulussa ja jo päiväkodissa jotkut lapset kiusasivat ja jymäyttivät häntä, pilailivat joskus räikeästikin hänen kustannuksellaan. Keskusteluun hän osallistuu yleensä vain silloin, kun hänelle selkeästi osoitetaan kysymys. Puhetyyli on omintakeinen, lauseet tulevat vähän niin kuin yksittäisinä "haukahduksina". Sellainen normaali vuorovaikutteinen keskustelu saati velmumpi läpänheitto ei hänen kanssaan luonnistu, mutta toisaalta hän ei tunnu kiusaantuvan myöskään hiljaisuudesta. Kiinnostuksenkohteet ovat kapea-alaisia ja hän keskittyy niihin todella tarkasti. Hän on onneksi erityslahjakas tietyllä saralla eikä ammatinvalinnassa ole tullut ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos.
Kiitos.
Ai niin, paitsi, että
Mä maskaan joka ikinen päivä (no en niinä päivinä, kun ei tarvii lähteä kotoa minnekään). Se on joustoa.
Enkä vaadi mitään joustamista muilta.
Joo, sinä, mutta ei suurin osa. Monet ei osaisi vaikka pyydettäisiin. Ja jos kaikki maskaisivat, ei nentit olisi koskaan huomanneetkaan että on olemassa erilaisia.... Luulen että maskaaminen on mahdollista vain jos oireisto on lievä. Pystyy ymmärtämään, mikä on sosiaalisesti hyväksyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Halla-Ahoa kun katsot niin saat aika hyvän käsityksen.
Lukuunottamatta hänen kroonista vihaansa ja neuroottista pelkoaan. Klunks
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei, vaan sinä juurikin halusit piiloutua _minun_ diagnoosini taakse virheinesi ja epätarkkuuksinesi - ja teet sen jälleen. Ja koska lähdet tuolle ad hominem-linjalle, niin mennään sillä. Poika-parka."
Yritätkö sä trollata, vai ootko vaan tosi nuori?
Aika ikävää kuvaa annat meistä aspergereista tolla käytöksellä.
Minäkin takerruin nuorempana ihmisten epäeksakteihin sanavalintoihin. Näin päälle nelikymppisenä sitä jo ymmärtää ja hyväksyy, että suuri osa ihmisistä käyttää kieltä suht suurpiirteisesti, ja on tärkeämpää yrittää sisäistää, mitä he tarkoittavat, kuin takertua siihen, millä sanoilla he ovat sen ilmaisseet.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000010131390.html
*Pelkäätkö luottaa ih
Samoin. Luulen että aika moni ihminen tuntee näin, mutta juurikaan tuollaista, perustavanlaatuista misantropiaa ei ole ilmeisesti sitten sopivaa sanoa ääneen. Pitää teeskennellä ihqa ja kivaa kun ihmiskunta sotii ja mellastaa. Ihana ihmisyys. Ihana.
"Joo, sinä, mutta ei suurin osa. Monet ei osaisi vaikka pyydettäisiin. Ja jos kaikki maskaisivat, ei nentit olisi koskaan huomanneetkaan että on olemassa erilaisia.... Luulen että maskaaminen on mahdollista vain jos oireisto on lievä. Pystyy ymmärtämään, mikä on sosiaalisesti hyväksyttävää. "
Kyllä mua pidetään siitä maskaamisesta huolimatta omituisena. Että ei se sitä tarkoita, että kukaan ei huomais sitä erilaisuutta.
Mutta vaikkei maskaiskaan, niin kyllähän vähän kaikki kodin ulkopuolella toimiminen vaatii autistilta joustoa, kun neurotyypillisille suunnitellussa yhteiskunnassahan me eletään.
"Samoin. Luulen että aika moni ihminen tuntee näin, mutta juurikaan tuollaista, perustavanlaatuista misantropiaa ei ole ilmeisesti sitten sopivaa sanoa ääneen. Pitää teeskennellä ihqa ja kivaa kun ihmiskunta sotii ja mellastaa. Ihana ihmisyys. Ihana."
Mut just sen vihan takiahan ne ihmiset sotii ja mellastaa.
Yksin viihtyvä monesti sen takia, että muut pitävät vähän erikoisena ja herkkä autisti tämän kyllä tiedostaa. Kärjistäen vois sanoo: autistit ovat yksinäisiä susia, oman tiensä kulkijoita, muut laumasieluja kuin naakat.
Vierailija kirjoitti:
Halla-Ahoa kun katsot niin saat aika hyvän käsityksen.
Tässä hyvä esimerkki vassari-aspergeristä netissä.
Kiitos.
Ai niin, paitsi, että hehän odottavat joustoa vain siltä toiselta osapuolelta. Useimmat aspergerit eivät tajua kuinka silkkihansikkain monet meistä heitä kohtelevat. Eli vähemmän kuvainnollisesti: Me nentit joustetaan paljon aspergereiden takia ja suututtaa kun he eivät edes huomaa sitä ja kieltäytyvät itse joustamasta.