Millainen on asperger-henkilö
Mietin kun tunnen yhden lääkärin. Ei oikein osaa olla seurassa. On kummallinen. Fiksu kyllä, mutta jotenkin sosiaalisesti outo.
Kommentit (176)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei, vaan sinä juurikin halusit piiloutua _minun_ diagnoosini taakse virheinesi ja epätarkkuuksinesi - ja teet sen jälleen. Ja koska lähdet tuolle ad hominem-linjalle, niin mennään sillä. Poika-parka."
Yritätkö sä trollata, vai ootko vaan tosi nuori?
Aika ikävää kuvaa annat meistä aspergereista tolla käytöksellä.
Minäkin takerruin nuorempana ihmisten epäeksakteihin sanavalintoihin. Näin päälle nelikymppisenä sitä jo ymmärtää ja hyväksyy, että suuri osa ihmisistä käyttää kieltä suht suurpiirteisesti, ja on tärkeämpää yrittää sisäistää, mitä he tarkoittavat, kuin takertua siihen, millä sanoilla he ovat sen ilmaisseet.
Tämä 😂
Huonot sosiaaliset taidot voivat vievä asperger-ihmisen huonoon seuraan jo nuorena. Voi olla vahva miellyttämisen tarve ja voi tehdä tyhmiäkin asioita saadakseen "kavereita". Tiedän yhden tapauksen nuoruudestani 90-luvulla, jolla elämä meni nopeasti alas kun alkoi pyöriä huumeporukoissa.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se asseista vaiettu puoli, että he voivat loukata toisia tahattomasti. Kuten me kaikki.
Oletteko katsoneet autistien deittiohjelmia? Siellä he antavat toisinaan aika kylmäävää palautetta toisilleen. Esimerkiksi mies antoi naiselle itse tekemänsä korun, ja sanoi sen epäonnistuneen pahasti. Nainen siihen että "kiitos, tämä sormus muistuttaa minua sinusta, koska sekään ei ole täydellinen, kuten et sinäkään."
Mietin tuossa, että jos kaksi autistia tapailevat, niin kyllähän se toinen voi tuosta silti loukkaantua? Tölväisy ei ollut ensimmäinen parin välillä, vaikka ei se miehen ihastusta vähentänyt.
Toinen taas ei ymmärrä edes, mitä teki väärin, koska kertoi vain totuuden ja perimmäinen sanoma oli positiivinen.
Se möläyttely ei meillä kaikilla ole tuota tasoa, mutta kyllä tunnistan itsessänikin tämän ongelman, että tulee sanottua sellaista mistä myöhemmin tajuan että sehän oli loukkaavaa. Nämä eivät ole niin ilmeisiä juttuja kuin nyt vaikka tuossa esimerkissä, kyllä minä sen tajuan ettei tuollaista pidä mennä sanomaan. Mutta aika paljon on ollut sellaista, että kadun ja häpeän sitä mitä olen sanonut. Toisissa tapauksissa hoksaan, kun ajattelen asiaa, että mikä se loukkaava juttu oli ja miksi se oli loukkaavaa. Mutta sitten on niitä, joista en vain tajua, että mikä jossakin sanomassani asiassa tai toimintatavassani oli vialla. En vaikka miten yritän. Jos joku toimisi minun kohdallani samoin, en todellakaan loukkaantuisi koska en ylsinkertaisesti käsitä mikä siinä oli loukkaavaa. En halua antaa tästä esimerkkiä ettei kukaan tunnista minua, mutta nämä ovat kai jotain sellaisia kirjoittamattomia sääntöjä, joita ei voi perustella millään "älä käyttäydy toista kohtaan tavalla, jolla et haluaisi itseäsi kohtaan käyttäydyttyvän" -periaatteella. Minua on pidetty huonotapaisena tai outona näiden vuoksi ja nämä ovat semmoisia asioita ettei niitä voi edes opetella mistään, ne pitää vain tietää.
Vierailija kirjoitti:
Asperger on huono pelaamaan sosiaalisia valtapelejä ja usealla aspergerilla on vahva oikeudentaju. Siinä mielessä hyvin luotettavia ihmisiä. Osa oppii imitoimaan sosiaalisia tilanteita luontevasti ja osa ei kykene järkevään vuorovaikutukseen lainkaan.
Minkälaista on mielestäsi "järkevä vuorovaikutus"?
Eivät kaikki neurotyypillisetkään kykene järkevään vuorovaikutukseen. Kun itse As-diagnoosin aikuisiällä saaneena pitäisin järkevänä sitä, että keskustelu käydään ilman huutamista ja kilpailua siitä, kuka "voittaa" ja muita kuunnellaan, vaikka olisi eri mieltä, tämä ei kaikille käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se asseista vaiettu puoli, että he voivat loukata toisia tahattomasti. Kuten me kaikki.
Oletteko katsoneet autistien deittiohjelmia? Siellä he antavat toisinaan aika kylmäävää palautetta toisilleen. Esimerkiksi mies antoi naiselle itse tekemänsä korun, ja sanoi sen epäonnistuneen pahasti. Nainen siihen että "kiitos, tämä sormus muistuttaa minua sinusta, koska sekään ei ole täydellinen, kuten et sinäkään."
Mietin tuossa, että jos kaksi autistia tapailevat, niin kyllähän se toinen voi tuosta silti loukkaantua? Tölväisy ei ollut ensimmäinen parin välillä, vaikka ei se miehen ihastusta vähentänyt.
Toinen taas ei ymmärrä edes, mitä teki väärin, koska kertoi vain totuuden ja perimmäinen sanoma oli positiivinen.
Se möläyttely ei meillä kaikilla ole tuota tasoa, mutta kyllä tunnista
Minulla on ollut tätä samaa, sen lisäksi ns mukaymmärtämättömyyttäni on käytetty törkeästi hyväksi/kiusaamiseen. Yhden kerran olen antanut jutun jatkua, ja oikein katsonut kuinka pitkälle vastapuoli kehtaa kiusaamisessaan mennä. Ja hän todella kehtasi. Olisi sadisminsa kiimassa kierteellä kiduttanut minut (henkisesti) hengitä. Sitä määkimisen määrää kun annoin tulla samalla mitalla takaisin - ilman sitä kierrettä!
Yksi läheinen on ns. kirjolla.
On kauniisti sanottuna hyvin "autonominen" tyyppi, vähemmän kauniisti sanottuna itsekeskeinen. Akateemisesti älykäs, menestyy ekkonsa vuoksi alallaan tosi hyvin. Kotinsa on kaatopaikka ja vaatteet välillä aika resuisia. Ottaa asiat usein tosi kirjaimellisesti, mistä seuraa joskus huvittavia ja joskus raivostuttavia kommelluksia. Kiltti ja hyväntahtoinen, mutta tekee asiat kyllä oman päänsä mukaan toisia huomioimatta.
Vierailija kirjoitti:
Huonot sosiaaliset taidot voivat vievä asperger-ihmisen huonoon seuraan jo nuorena. Voi olla vahva miellyttämisen tarve ja voi tehdä tyhmiäkin asioita saadakseen "kavereita". Tiedän yhden tapauksen nuoruudestani 90-luvulla, jolla elämä meni nopeasti alas kun alkoi pyöriä huumeporukoissa.
Miellyttämisen tarve ei kuulosta kovin tyypilliseltä koska ei ole niitä sosiaalisia taitoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halla-Ahoa kun katsot niin saat aika hyvän käsityksen.
Lukuunottamatta hänen kroonista vihaansa ja neuroottista pelkoaan. Klunks
Eihän Halla-aho ole mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa se kanssaihmisten diagnosointi ja
A) Älä vietä aikaa ihmisten kanssa joita pidät outoina, epäilyttävinä, ärsyttävinä jne.
B) Jos joudut viettämään aikaa tällaisen ihmisen kanssa, niin älä keskity siihen mikä hänessä on vikana vaan keskity omaan suhtautumistapaasi ja siihen miten kanssakäyminen sujuisi mahdollisimman kivuttomasti.
Kiitos.
Joskus kyllä huvittaa tämä halu laittaa Halla-ahon tyyliset ihmiset aspergereiksi/autisteiksi, vaikka he eivät ole itse kertoneet että olisi diagnoosia. Olin aikoinaan töissä yliopistolla tutkijana, ja siellä 90% ihmisistä oli sellaisia, että varmaan tämän palstan asiantuntijat sanoisivat että on asperger. Enpä usko että oli kuitenkaan. Vahva introversio vaan vaikuttaa jossain määrin samalta, kun keskittyy enemmän asioihin kuin ihmisiin eikä välttämättä kaipaa niin kauheasti seuraa.
Miksi nykypäivänä täytyy kaikki tuttujen piirteet ja olemus analysoida ja diagnosoida? Mitä väliä sillä on mikä joku tuttu tai sukulainen on?
Yhteisenä piirteenä tuntuu olevan suunnaton yhtäkkinen raivostuminen jostain asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi nykypäivänä täytyy kaikki tuttujen piirteet ja olemus analysoida ja diagnosoida? Mitä väliä sillä on mikä joku tuttu tai sukulainen on?
Samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Tuntemani asperger on sosiaalisesti kömpelö. Ihan periaatteessa mukava tyyppi, eikä tarkoita pahaa, mutta silti hiukan raskasta seuraa. Hän ei mm. yleensä tervehdi ensimmäisenä, ei hoksaa oma-alotteisesti ojentaa ruokapöydässä eikä muutenkaan huomioi muita ihmisiä. Saattaa loukata muita sanomisillaan, kun ei aina hoksaa mitä kannattaisi jättää sanomatta. Jos loukkaa, ei huomaa sitä toisen eleistä. Hän jää usein seisomaan kohtaan, jossa on tiellä, eikä ymmärrä, jos muut vähän sadatellen tai suurieleisesti väistävät, pitää pyytää erikseen siirtymään. Ottaa sanonnat kirjaimellisesti ja joskus vitsit menevät ohi. Välillä ei ymmärrä miksi jotain tehdään. Eli tekee asian x ja on tyytyväinen, vaikka lopputulos on päin honkia. Hänhän teki mitä pyydettiin. Hänellä on myös välillä vaikeuksia erottaa, että muut ovat erillisiä olentoja ja ajattelevat eri lailla. Hänelle valkeni vasta aika isona teininä, että muilla ihmisillä on eri suos
Hyvä esimerkki assista.
Tuskin on asperger-tapaus, kun viihtyy esillä ja on ns. hyvä puhuja - olkoonkin, vaikka puhuu paljon potaskaa.