Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen on asperger-henkilö

Vierailija
24.01.2024 |

Mietin kun tunnen yhden lääkärin. Ei oikein osaa olla seurassa. On kummallinen. Fiksu kyllä, mutta jotenkin sosiaalisesti outo. 

Kommentit (176)

Vierailija
101/176 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asperger viittaa vaikeuteen lukea toisen tunteita ja asettua tämän asemaan. Siksi he voivat töksäytellä mitä sattuu. On välillä vaikea tietää, onko joku henkilö vain törppö vai as.

Ei näin. 

Asperger suhtautuu asioihin ja tilanteisiin pragmaattisesti ja realistisesti. Hän ei ole sentimentaalinen, tunteiden riepoteltava.

Siksi assin reaktiot ja kommentit jonkun asioihin ovat täysin neutraaleja. Vain hölmöt nentit kutsuvat asiakeskeistä ja älykästä aspergeria törpöksi,vjoka töksäyttelee. Aspergerin puheista voi ottaa opiksi; sellaiseksi ne on tarkoitettu.

Huomatkaa, että asperger ei veetuile,cei manipuloi, ei vihjaile vinosti ja piruile.o Tällainen kieroilu on nenttien käytös

*Ei tunnista toistenkaan ilmeitä kun ei katso kasvoihin tai silmiin.*

Tässä lainaus tekstistäsi. Veikkaisin, että ihan ilman Aspergeriakin tämän ymmärtää _katsomiseksi_. Tunnistaminen ja katsominen ovat kuitenkin aivan eri asioita. Sinä kirjoitat, ettei lapsesi _tunnista_ tunnetiloja, koska ei _katso_ kasvoja. Minä en _tunnista_ ilmeitä tai tunnetiloja, vaikka _katson_. Olisi mukavaa, jos pysyttäisiin korrekteina ja hyväksyttäisiin omat virheet - tässä tapauskessa sinun- leimaamatta muita.

Vierailija
102/176 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asperger viittaa vaikeuteen lukea toisen tunteita ja asettua tämän asemaan. Siksi he voivat töksäytellä mitä sattuu. On välillä vaikea tietää, onko joku henkilö vain törppö vai as.

Ei näin. 

Asperger suhtautuu asioihin ja tilanteisiin pragmaattisesti ja realistisesti. Hän ei ole sentimentaalinen, tunteiden riepoteltava.

Siksi assin reaktiot ja kommentit jonkun asioihin ovat täysin neutraaleja. Vain hölmöt nentit kutsuvat asiakeskeistä ja älykästä aspergeria törpöksi,vjoka töksäyttelee. Aspergerin puheista voi ottaa opiksi; sellaiseksi ne on tarkoitettu.

Huomatkaa, että asperger ei veetuile,cei manipuloi, ei vihjaile vinosti j

"

*Ei tunnista toistenkaan ilmeitä kun ei katso kasvoihin tai silmiin.*

Tässä lainaus tekstistäsi. Veikkaisin, että ihan ilman Aspergeriakin tämän ymmärtää _katsomiseksi_. Tunnistaminen ja katsominen ovat kuitenkin aivan eri asioita. Sinä kirjoitat, ettei lapsesi _tunnista_ tunnetiloja, koska ei _katso_ kasvoja. Minä en _tunnista_ ilmeitä tai tunnetiloja, vaikka _katson_. Olisi mukavaa, jos pysyttäisiin korrekteina ja hyväksyttäisiin omat virheet - tässä tapauskessa sinun- leimaamatta muita."

Huoh. Tunnistaminen ja katsominen liittyy toisiinsa, ei voi tunnistaa, jos ei katso. Minun autistipoikaani tuo kirjoittamani pätee täysin. Hän tunnistaa / huomaa ainakin hyvin voimakkaita tunnetiloja, jos ensin pyytää katsomaan (itse hän ei ota katsekontaktia). Ja taatusti ei tunnista ainuttakaan, jos ei edes katso. 

Todentotta keskustelen nyt autistin kanssa ja ymmärrän, että minun täytyy nyt sanoa että myönnän virheeni, kirjoitin ajatellen vain oman poikani tapaa toimia eikä se kuvaa aukottomasti kaikkia autisteja (voin myöntää vaikka ärsyttää tuo pilkuttaminen, kun tiedän, että sinä olet meistä se mustavalkoisempi etkä tee sitä ilkeyttäsi...) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/176 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta harvemmin itse tajuaa. Siinäpä se juuri se ero nentteihin. Nentti oppii lukemaan tilanteita, ilmeitä, eleitä, äänenpainoja. Autismilapselle ne on tosi vaikeita. Hänellä ei välttämättä ole itselläänkään äänenpainoja, vaan monotoninen ääni. Ei ole paljonkaan ilmeitä. Ei tunnista toistenkaan ilmeitä kun ei katso kasvoihin tai silmiin. 

JA silti voi olla tosi kiltti, kultainen, empaattinen tapaus. Ei vaan osaa toisten kanssa olla, ei osaa sanattomia sopimuksia.

Ihan kuin puhuisit meidän kirjolla olevasta teinistä. Hänellä on kyllä kavereita, mutta yleensä näkee heitä 1-2 kerrallaan, ei liiku isossa porukassa.

Mutta tunnistan niin tuon, että eleitten, ilmeiden ja äänenpainojen lukeminen on vaikeaa. Ne on pitänyt opettaa hänelle erikseen. Nenttilapset, joita meillä on kaksi, ovat oppineet nämä itsestään. Nämä sanattomat viestit, säännöt ja sopimukset ovat asioita jotka neurotyypilliset oppivat ihan vaan olemalla muiden kanssa. Tämä tuntuu olevan nepsyille hyvin vaikeaa ymmärtää.

Samoin tuo kun joku alkoi halkomaan hiuksia katsomisesta ja tunnistamisesta on niin tuttua. Olenkin monesti todennut itsekseni, etten kertakaikkiaan pysty ohjeistamaan nepsyä niin, että se olisi tarpeeksi. Jos vaikka kerron, että tilanteessa x toimitaan tavalla y, yhdenkin pieni asian muutos tilanteessa x voi pilata koko jutun. Teini toimii tavalla y, eikä itse osaa sopeuttaa toimintaansa muutoksen mukaan.

Vierailija
104/176 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei näin. 

Huomatkaa, että asper

Ei, vaan sinä juurikin halusit piiloutua _minun_ diagnoosini taakse virheinesi ja epätarkkuuksinesi - ja teet sen jälleen. Ja koska lähdet tuolle ad hominem-linjalle, niin mennään sillä. Poika-parka. 

Vierailija
105/176 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta! Nepsyjen kiusaajaäidit tulleet palstalle 😳

Vierailija
106/176 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai se, että täällä kertoo lapsensa vaikeuksista nimettömänä ole kiusaamista. Ehkä auttaa jotain tunnistamaan ilmiön ja hakemaan apua omalle lapselleenkin. Pahempaa kiusausta se olisi, että sulkisi silmänsä eikä auttaisi lasta.

Vierailija
107/176 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai se, että täällä kertoo lapsensa vaikeuksista nimettömänä ole kiusaamista. Ehkä auttaa jotain tunnistamaan ilmiön ja hakemaan apua omalle lapselleenkin. Pahempaa kiusausta se olisi, että sulkisi silmänsä eikä auttaisi lasta.

Vähän ohis, mutta jos on itse epätarkka huithapeli, ei se _lapsi_ tarkkana sitä apua tarvitse. Oletko itse ajatellut hakea apua, vaikutat huolimattomalta adhd:lta? Nepsyoireet ovat kirjo ja perinnöllisiä.

Vierailija
108/176 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän ohis, mutta jos on itse epätarkka huithapeli, ei se _lapsi_ tarkkana sitä apua tarvitse. Oletko itse ajatellut hakea apua, vaikutat huolimattomalta adhd:lta? Nepsyoireet ovat kirjo ja perinnöllisiä.

Älä nyt enää viitsi. Kukaan ei ole tässä haukkunut autisteja, vaikka autisteja tuntuu hermojen katkeamiseen asti häiritsevän jotkut sanavalinnat.

Se on hei elämää. Ihmisyyttä. Aina ei kirjoiteta kuin tiedetekstiä, etenkään tällaiseen paikkaan, vaan ennemminkin tajunnanvirtaa. Koita päästä sen yli, että ihmiset eivät ole koneita. Autistillekin annetaan anteeksi niin paljon ettei hän edes huomaa, mutta itse joustamattomana ei anna muiden tehdä mitään virheitä, vaan naputtaa hamaan tappiin asti. 

---

Täällä on toinen ketju jossa useampi autismikirjolla oleva (tai sellaiseksi itseään epäilevä) sanoo ettei tunne elävänsä kun on niin ulkopuolinen kaikesta. Niinkin voi käydä, liian tarkkaan kun toisia tökkii ja virheistä huomauttelee, niin jää ulkopuolelle. Kyllä se lapsi apua tarvii sosiaalisiin taitoihin, jos vaan suinkin pystyy niitä oppimaan. Kaikki ei opi opetettunakaan. 

Vierailija
109/176 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt enää viitsi. Kukaan ei ole tässä haukkunut autisteja, vaikka autisteja tuntuu hermojen katkeamiseen asti häiritsevän jotkut sanavalinnat.

Se on hei elämää. Ihmisyyttä. Aina ei kirjoiteta kuin tiedetekstiä,

Ja kiusaaminen jatkuu. Olen ilmoittanut ketjun.

Vierailija
110/176 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsista en tiedä, mutta sen tiedän, että työpaikalla olen joutunut tosi pahaan paikkaa tällaisen takia. Ja siellä tuo tieteellinen tarkkuus vie voiton. Minusta on assi myös tehnyt valituksen. Suurinta osaa noista (aikuisista) ei ulkopuolisuus haittaa pätkääkään, vaan viihtyvät parhaiten yksin. Eivät tajua lainkaan, että muuta kaipaavat seuraa välillä myös siellä työyhteisössä. 

Vierailija
111/176 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on hei elämää.

"Ja kiusaaminen jatkuu. Olen ilmoittanut ketjun."

Kiusaaminen??? :D Ja ilmoittanut minne? Näinköhän tässä keskustelussa on yhtään kiusaamista kenenkään muun mielestä? 

Vierailija
112/176 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt enää viitsi. Kukaan ei ole tässä haukkunut autisteja, vaikka autisteja tuntuu hermojen katkeamiseen asti häiritsevän

OT: tämä on yliksen jonne. Tunnistaa hymiöstä ja kielenkäytöstä. Ei kannata lähteä trollin matkaan.

Vierailija
113/176 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt enää viitsi. Kukaan ei ole tässä haukkunut autisteja, vaikka autisteja tuntuu hermojen katkeamiseen asti häiritsevän

En ole tuo jonka kanssa väännät, mutta ilmoitus tehdään ylläpitoon (ketjun poisto), tarvittaessa nettipoliisille, ja moni autisti laittaa näitä esim autismiliittoon ja muihin autistien tukijuttuihin jotta tällainen kiusaaminen opitaan tunnistamaan. Saadaan myös käsitys erilaisista kiusaamisen muidoista, joilla ihmiset erilaisuutta tölvivät.

Vierailija
114/176 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt enää viitsi. Kukaan ei ole tässä haukkunut autisteja, vaikka autist

Ja näköjään tarpeeseen tulee, koska vanhemmat kiusaavat jopa lapsiaan 😳

Vierailija
115/176 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kuvailisin itseäni aspergerhenkilönä niin, että olen keskivertoa älykkäämpi, mutta sosiaalisesti vajaa. Juuri luin lääkärin lausuntoa asiasta, ja hämmästyin, että olenko minä siis noin vajaa. Pisteitä siis oli kaikista testeistä enemmän kuin saman diagnoosin saaneilla keskimäärin. 

Vierailija
116/176 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko autistit itsenäisiä? Esim. pyydän kollegaa yhdessä ruokatauolle. Hän suostuu, mutta ei lähdekään kun on tarkoitus mennä koska ei ole nälkä.

Vierailija
117/176 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko autistit itsenäisiä? Esim. pyydän kollegaa yhdessä ruokatauolle. Hän suostuu, mutta ei lähdekään kun on tarkoitus mennä koska ei ole nälkä.

Minä en lähde duunissa muiden kanssa kahville/lounaalle, mutta ilmoitin tästä jo työhaastattelussa. Olen töissä tekemässä duunia, ja tuollaiset tilanteet lähinnä vtuttaa. Syön eväät huoneessani jos nyt ylipäätään syön; pääsääntöisesti päivä on osa paastoaikaani, joten pärjään nesteillä.

Vierailija
118/176 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut on, toiset ei. Autisteilla on kaikilla paljon myös sellaisia piirteitä, jotka eivät liity millään tavalla autismiin. Esim. luonteenpiirteet, temperamentti, älykkyys (tai sen puute). Autistilla voi olla myös muita kuin autismiin liittyviä neurologisia tai ysikaalisia poikkeavuuksia.

Autismi ei itsessään aiheuta älyllistä kehitysvammaa, mutta autistiset piirteet aiheuttavat herkemmin ongelmia kehitysvammaisille kuin normaaliälyisille, joten älyllisesti kehitysvammainen saa "herkemmin" autismidiagnoosin kuin älykkyydeltään vähintään normaali.

Vierailija
119/176 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei, vaan sinä juurikin halusit piiloutua _minun_ diagnoosini taakse virheinesi ja epätarkkuuksinesi - ja teet sen jälleen. Ja koska lähdet tuolle ad hominem-linjalle, niin mennään sillä. Poika-parka."

Yritätkö sä trollata, vai ootko vaan tosi nuori?

Aika ikävää kuvaa annat meistä aspergereista tolla käytöksellä.

Minäkin takerruin nuorempana ihmisten epäeksakteihin sanavalintoihin. Näin päälle nelikymppisenä sitä jo ymmärtää ja hyväksyy, että suuri osa ihmisistä käyttää kieltä suht suurpiirteisesti, ja on tärkeämpää yrittää sisäistää, mitä he tarkoittavat, kuin takertua siihen, millä sanoilla he ovat sen ilmaisseet. 

Vierailija
120/176 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei, vaan sinä juurikin halusit piiloutua _minun_ diagnoosini taakse virheinesi ja epätarkkuuksinesi - ja teet sen jälleen. Ja koska lähdet tuolle ad hominem-linjalle, niin mennään sillä. Poika-parka."

Yritätkö sä trollata, vai ootko vaan tosi nuori?

Aika ikävää kuvaa annat meistä aspergereista tolla käytöksellä.

Minäkin takerruin nuorempana ihmisten epäeksakteihin sanavalintoihin. Näin päälle nelikymppisenä sitä jo ymmärtää ja hyväksyy, että suuri osa ihmisistä käyttää kieltä suht suurpiirteisesti, ja on tärkeämpää yrittää sisäistää, mitä he tarkoittavat, kuin takertua siihen, millä sanoilla he ovat sen ilmaisseet. 

https://www.is.fi/politiikka/art-2000010131390.html

*Pelkäätkö luottaa ihmisiin?

Tämä on kieliopillisesti huono lause, Halla-aho huomautti.

Hän mukaansa pitäisi kysyä mieluummin: Pelkäätkö ihmisiin luottamista? *

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yhdeksän