Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko yli- vai alipukeutuja

Vierailija
23.01.2024 |

Vai ehkä mielestäsi tilannetajuinen? Mietin siis, että eikö jokainen ole mielestään tilannetajuinen pukeutuja vaikka muiden mielestä ei olisi? Ainahan joku motkottaa esim hupparista juhlissa, mutta varmaan huppariheikin itsensä mielestä hän pukeutuu ihan hyvin tai ei mieti asiaa lainkaan. Tuskin kukaan tahalleen vähättelee toisten juhlia?

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huppari on lasten vaate.

Itse en käytä hupparia, mutta olet väärässä. 

Mun mielipide on mulle 100% ja sun 0%. Eli turhaan huutelet siellä muka tärkeänä.

Täällä palstalla on katsos muitakin kuin sinä. Totta kai tiesin jo kommentistasi, että olet todennäköisesti juuri tuollainen ärsyttävä, tuomitseva ihminen. Minä saan kertoa mielipiteeni siinä missä sinäkin. 

Niin erityisesti minulle halusit kertoa? Itse en lainannut ketään juuri siksi etten kohdistanut mielipidettäni kenellekään. Sinä kohdistit minulle ja haluat minun reagoivan mielipiteeseesi. Perustele ensin miksi ylipäätään välittäisin siitä.

ps. eikö kotona opetettu että haukkuminen on rumaa vaikka kuinka harmittaisi 

Vierailija
42/59 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kotivaatteet on monta kertaa hienommat kuin joidenkin arkivaatteet. Nyt päällä paksut laadukkaat pellavaculottesit, korkeakauluksinen puuvillapaita rypytetyillä hihoilla sekä ehjät saman parin nilkkasukat. Hiukset siistillä nutturalla, kello ja sormukset käsissä.

Joskus lähikaupassa näkee sellaisia jotka on vetäneet kauhtuneen toppatakin kuluneen pyjaman päälle. Likaiset hiukset sotkuisella nutturalla tai joku pipo vedetty syvälle päähän. Jalassa likaiset ja linttaan astutut toppakengät. Tulee fiilis että eikö tämä ihminen koe ansaitsevansa tuon enempää huolenpitoa ja vaivannäköä.

Heh. Ehkä sitä ihmistä vaan kiinnostaa muut asiat elämässä. Mäkin tykkään pukeutua kivasti, mutta tässä haiskahtaa ylemmyydentunto. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä ylipukeutumista ei ole olemassakaan. Hupparissa en menisi edes töihin, saati sitten juhliin.

Höpö höpö. Frakkiin ja täyspitkään iltapukuun pukeutunut pariskunta vaikkapa ristiäisissä iltapäivällä on ihan yhtä tilanteeseen sopimattomasti pukeutunut kuin hupparihemmokin.

Vierailija
44/59 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhliin pukeudun asianmukaisella tavalla, samoin hautajaisiin yms. Arkena olen niin sporttinen, että pukeudun vain sporttivaatteisiin. Työssä kotihoidossa joudun myös liikkumaan niin paljon ja vääntymään eri asentoihin ja tekemään kyykkyliikettä koko päivän, että työasuna huppari, verkkat ja lenkkarit.

Työ määrittää tosi paljon ihmisten arkipukeutumista. Tietysti jos olisin töissä jossain toimistossa, panostaisin ihan erilaiseen pukeutumiseen. Tasapainotan tilannetta niin, että käytän aina jotain nättejä korviksia ja meikkaan hillitysti. Kynnet on tietysti superlyhyet ja lakattomat, niin kuin meillä hoitsuilla tuppaa olemaan.

Vierailija
45/59 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen todennäköisemmin useammin alipukeutunut. Äitini oli sellanen ylivaatimattomuutta korostava nöyristelemällä itseään nostava suomalainen, tiedätte kyllä. En minä mitään hienojen ihmisten vaatteita, ei voi tälläytyä ja koreilla, ettei luule itsestään liikoja. Ei nyt missään ryysyissä kuljettu, mutta mahdollisimman huomaamaton ja tapetinvärinen. 

Olen nyt aikuisena yrittänyt opetella, että voin pukeutua kauniisti, ja ylipukeutuminenkaan ei ole niin kauheaa. Ennemmin yli- kuin alipukeutunut. 

Vierailija
46/59 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kotivaatteet on monta kertaa hienommat kuin joidenkin arkivaatteet. Nyt päällä paksut laadukkaat pellavaculottesit, korkeakauluksinen puuvillapaita rypytetyillä hihoilla sekä ehjät saman parin nilkkasukat. Hiukset siistillä nutturalla, kello ja sormukset käsissä.

Joskus lähikaupassa näkee sellaisia jotka on vetäneet kauhtuneen toppatakin kuluneen pyjaman päälle. Likaiset hiukset sotkuisella nutturalla tai joku pipo vedetty syvälle päähän. Jalassa likaiset ja linttaan astutut toppakengät. Tulee fiilis että eikö tämä ihminen koe ansaitsevansa tuon enempää huolenpitoa ja vaivannäköä.

Heh. Ehkä sitä ihmistä vaan kiinnostaa muut asiat elämässä. Mäkin tykkään pukeutua kivasti, mutta tässä haiskahtaa ylemmyydentunto. 

Suomessa ei tarvitse kuin rakastaa ja kunnioittaa itseään terveellä tavalla niin nostaa itsensä jo muiden mielestä yläpuolelle. Vaatteiden valinta täytyy tehdä joka tapauksessa, oli kyseessä siistit tai kuluneet vaatteet. Eri asia jos äiti ostaa, tuo kaappiin ja pesee.

Vierailija
47/59 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemmin varmaan ylipukeutunut. Mulla on aina siistit ja tyylikkäät vaatteet päällä ja enkä suostu menemään edes lähikauppaan missään verkkareissa tai toppahousuissa. Kyllähän tuolla kaupungilla näkee ties minkänäköistä turapersettä sellaisissa vaatteissa, mitä itse en käyttäisi edes kotona. Mutta kukin tavallaan ja tyylillään, pääasia nyt varmaan, että vaatteet ovat ehjät ja puhtaat sekä kantajalleen mieluisat. Juhlapukeutumiseen toivoisin kyllä ihmisten panostavan hiukan enemmän, esim. Hupparit ja farkut eivät ole juhlavaatteita. 

Vierailija
48/59 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huppari on lasten vaate.

Itse en käytä hupparia, mutta olet väärässä. 

Mun mielipide on mulle 100% ja sun 0%. Eli turhaan huutelet siellä muka tärkeänä.

Täällä palstalla on katsos muitakin kuin sinä. Totta kai tiesin jo kommentistasi, että olet todennäköisesti juuri tuollainen ärsyttävä, tuomitseva ihminen. Minä saan kertoa mielipiteeni siinä missä sinäkin. 

Niin erityisesti minulle halusit kertoa? Itse en lainannut ketään juuri siksi etten kohdistanut mielipidettäni kenellekään. Sinä kohdistit minulle ja haluat minun reagoivan mielipiteeseesi. Perustele ensin miksi ylipäätään välittäisin siitä.

ps. eikö kotona opetettu ett

En todellakaan olisi halunnut, että reagoit poliisimaisilla kommenteillasi :D Eiköhän lopeteta tämä vääntö ja hyväksytä, että olemme todella erilaisia ihmisiä. Illanjatkoja!  

Vierailija
49/59 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei tarvitse kuin rakastaa ja kunnioittaa itseään terveellä tavalla niin nostaa itsensä jo muiden mielestä yläpuolelle. Vaatteiden valinta täytyy tehdä joka tapauksessa, oli kyseessä siistit tai kuluneet vaatteet. Eri asia jos äiti ostaa, tuo kaappiin ja pesee.

Turhaa hienostelua hinkata itseään jatkuvasti suihkussa jotain kauppareissua varten.

Vierailija
50/59 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän pukeutua etiketin mukaisesti, mutta sitten paikan päällä huomaan, että olen ylipukeutunut muihin verrattuna. Mutta mieluummin olen yli- kuin alipukeutunut. Esim. siskoni häissä juhlatilaisuuteen oli ilmoitettu, että rennot, siistit vaatteet. Minulle se tarkoitti kesäistä maksimekkoa, ja jollekin toiselle verkkareita.

Olen ihan iltapuvussakin ollut iltatilaisuudessa, jossa siis on etukäteen ilmoitettu etiketti. Olen itse todella tarkka tuollaisissa tapahtumissa esim. käsilaukun, hiusten ja kenkien suhteen, mutta aina niissä näkee etiketin rikkojia.

Vierailija
51/59 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juhliin pukeudun asianmukaisella tavalla, samoin hautajaisiin yms. Arkena olen niin sporttinen, että pukeudun vain sporttivaatteisiin. Työssä kotihoidossa joudun myös liikkumaan niin paljon ja vääntymään eri asentoihin ja tekemään kyykkyliikettä koko päivän, että työasuna huppari, verkkat ja lenkkarit.

Työ määrittää tosi paljon ihmisten arkipukeutumista. Tietysti jos olisin töissä jossain toimistossa, panostaisin ihan erilaiseen pukeutumiseen. Tasapainotan tilannetta niin, että käytän aina jotain nättejä korviksia ja meikkaan hillitysti. Kynnet on tietysti superlyhyet ja lakattomat, niin kuin meillä hoitsuilla tuppaa olemaan.

Sama täällä. Olen liikunta-alalla, joten kuljen työmatkatkin liikuntavaatteissa (kesäisin pyöräilen työmatkat). Ennen olin toimistotyössä, jossa pystyi pitämään mekkoja, hameita, farkkuja, jakkuja ja vaikka punaisia huulia. Siksi välillä tuntuu, että ylipukeudun, kun laittaudun vaikka ravintolaan, ja laitan farkut/mekon/hameen ja meikissä on huulipunaa, luomiväriä ja rajauskynää. Ja isot korut! Ja tykkään laittautua, eli varsinkin juhlissa panostan, kun arkena ei voi.

Vierailija
52/59 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellenikin tulee olo, että olen ylipukeutunut kun käytän värejä. Monet niin mustissa tai hillityissä väreissä. Tai sitten olen ylipukeutunut jos on mekko kun useimmilla on housut. 

Vierailija
53/59 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on hyvin oleellinen pointti, että riippuu, mistä suunnasta asiaa tarkastelee: Jos työssä ja vapaa-aikana menee urheiluasu-hupparilinjalla, jo monelle muulle tavallinen arkilaittautuminen voi tuntua paljolta panostukselta ja herättää tunteen jopa ylipukeutuneisuudesta. 

Sivumennen sanoen, vaatteet tulisi osata myös kantaa. Esimerkiksi Urheilugaala on surullinen esimerkki siitä, kun arkeaan  urheiluasuissa elävät, terveet ja hyvävartaloiset ihmiset näyttävät säälittäviltä liikkuessaan iltapukuasuissaan kömpelösti ja ryhdittömästi. Siinä tilanne, jossa asu ei auta, vaan pahentaa vaikutelmaa.

Vierailija
54/59 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urheilugaalaa en katsonut, mutta varmastikaan juhlapukeutuminen ei ole niin luontevaa ammattiurheilijalle kuin esimerkiksi edustustyötä tekevälle. Tällöin kuitenkaan ihminen ei koe oloaan ylipukeutuneeksi suhteessa muihin mutta kyllä suhteessa itseensä.

Vierailija
55/59 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin työporukalla tyhypäivänä keilaamassa ja mentiin pitsalle sen jälkeen, päiväaikaan siis. Yksi tuli noin polvipituisessa neulemekossa, sukkahousuissa ja maihareissa. Muilla oli tyyliin farkut ja neule tai huppari. Yksi hupparipukeutuja heti kysyi mekkoon pukeutuneelta, oliko tämä yökerhoon menossa. Mitä mieltä olette: oliko mekkoon pukeutunut ylipukeutunut? Minusta hän ehkä oli suhteessa muihin, mutta ei mielestäni suhteessa tapahtuman luonteeseen. Mekko ei ollut mikään juhlamekko vaan aika arkinen. AP

Vierailija
56/59 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo neulemekko ei tee asua "juhlavaksi". Hyvä esimerkki siitä, miten tasapäisesti jotkut saattavat mieltää tilanteen mukaisen pukeutumisen - tuo muu työporukka siis. 

Vierailija
57/59 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä osaan mielestäni melko hyvin pukeutua tilanteen mukaan. Mun arkipukeutumiseen kuuluu farkkuja, hameita, mekkoja, neulepaitoja, toppeja, pitkähihaisia ja collegepaitoja. Käytän myös koruja ja valitsen kengät, takin ja laukun asuun sopivaksi. Osaan yhdistellä vaatteita melko hyvin niin, että voin arkena käyttää vaikka satiinipaitaa tai nahkahametta, ja saada asun näyttämään silti arkiselta. 

Mun mielestä hupparit, t-paidat, lökärit ja legginsit on alipukeutumista arkena. Eri asia toki jos vaikka ajaa työkseen roska-autoa tai on urheilemassa, mutta yleensä nämä on kyllä aikuisilla ihan suoraa alipukeutumista. Toki näitä vaatteita käyttävät ihmiset väittää pukeutuvansa ihan tavallisesti arkena, joten kukaan ei ole vastannut tänne olevansa alipukeutuja 

En ihan rehellisesti ymmärrä, miksi suomalaiset pukeutuu niin huonosti. Olisikin piristävää nähdä joskus oikeaa ylipukeutumista Suomessa. Aina vaan keksitään tekosyitä kuinka siistit vaatteet ovat kalliita, epämukavia tai epäkäytännöllisiä Suomen ilmastossa, vaikka mikään näistä ei oikeasti pidä paikkansa. Mutta kai se on turvallisinta pukeutua kuin olisi flunssassa, jottei ketään vaan kiinnitä huomiota

Vierailija
58/59 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti mieluummin ali-. Ylipukeutuminen antaa ylimielisen vaikutelman. Alipukeutuja vaikuttaa hiukan tietämättömältä mutta lähestyttävältä.

Vierailija
59/59 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on pettämätön silmä, kyse on luontaisesta lahjakkuudesta, joka tulee esiin tyylitajuna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän