En voi mitenkään ymmärtää miten yrittäjät voi pärjätä?
Olen kokeillut sivutoimista yrittäjyyttä käytännössä nollainvestoinneilla, eli mitään kuluja ei ole, tuloja vaan.
Vaikka teen keikkoja mukavasti, on kyllä pe***kuleen vaikea saada omalle tilille mitään ilman hirmuverotusta. Lakisääteisiä luluja taas on vaikka muille jakaa. Teen kovapalkkaista tietotyötä jossa katteet on hyvät.
Miten ihmeessä jotkut duunariyrittäjät pärjäävät? Entä miten voit uskaltaa työllistää? Millä te elätte päätoimiset yrittäjät?
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Mä teen sivutyötä työkorvauksella. Vaikka vero on kovempi kuin normaalista palkkatyöstä, niin olen laskenut että niin kauan kuin ei tarvitse, ei kannata toiminimellä tehdä. Kuluja alkaa olla heti enemmän. Eikä minullakaan paljon kuluja ole, samantapaista hommaa kuin ap:lla. Saan siis palkkion tekemästäni työstä määrän mukaan, tekemäni työ menee vain kahdelle toimeksiantajalle ja teen saman verran joka kuukausi. Määrät pidän sen verran pienenä, että voin tehdä työkorvauksella ja päätyö on lisäksi.
Mitä kuluja toimenimessä on? Minulla on toiminimi ja teen opiskelujen ohessa keikkaa, mutta yhtään ylimääräistä laskua ei ole tullut. Tarkoitatko alvia ja yelliä?
Vierailija kirjoitti:
Hallituksen ansiopäivärahan porrastusmalli koskee Ylen uutisten mukaan myös yrittäjiä:
"Lausunnossaan Yrittäjäkassa toteaa napakasti, että ansiopäivärahaan esitetty porrastusmalli vaikuttaa Yrittäjän Työttömyyskassan jäsenten etuustasoihin dramaattisesti ja johtaa siihen, että päiväraha laskee peruspäivärahan tasolle jopa kolmasosalla kassan jäsenistä."
Noinhan se tulee käymään myös kaikilla osa-aikaa tekevillä. Ainakin minulla ja tutuilla, mitä ollaan kahvipöytä keskusteltu, tulee seuraavan anssarin kanssa ongelmia ja köyhyys. Ts. En juurikaan saa rikki tuota vaadittavaa 930 e/kk ja jos saa, ei silti ole anssari työmarkkinatukea suurempi. Pitäisi rikkoutua liki 1.5 kertaisesti, että myönteisesti vaikuttaisi. Sitten kerryttämisaika nousee vuoteen. Ts. Minulla menee n. 2 vuotta saada anssari. Käytännössä siis jatkossa elämiseen käytettävä raha on työmarkkinatuki. Koska, vaikka saisin 1000e päivärahan, niin 20% ja myöhemmin 25% leikkaus siitä antaa taas tulokseksi työmarkkinatuen. Tähänhän hallitus pyrkikin. Köyhälistämään kaikki alemmat kansanosan. Rikkaille annettiin vain lisää!
Tärkeintä olisi nyt kannustaa ihmisiä yrittäjäksi. Paras keino siihen on poistaa listaamattoman osakeyhtiön huojennettu osinkovero. Eihän sellaista ole missään muuallakaan? Ja kuka tällaisen huojennuksen on joskus keksinyt.
On kaksi eri todellisuutta.
Toisessa todellisuudessa yritykset / yrittäjät tekee huimia tuloksia, riistävät voittonsa työntekijöiden selkänahasta ja siirtävät varansa veroitta Bahaman veroparatiisiin. Tähän uskoo yllättävän moniheikkoälyinen hyväuskoinen.
Toisessa todellisuudessa yrittäjä tekee melkoisesti töitä aika pienillä tuloilla. Rahat häviää pakollisiin maksuihin verokiilaan yms. eikä se yritys ole mikään kultakaivos. Sitten jos yritystä saa kasvatettua ja on varaa palkata siihen työntekijöitä, niin alkaa ennemmin tai myöhemmin valitus siitä, kun ei makseta enemmän palkkaa. Yrittäjä varmaan mielellään maksaisikin, jos vain olisi varaa. Mutta sitä ei välttämättä ole. Tai jos onkin ja palkkoja korotetaan, niin kilpailija menee halvemmalla kulurakenteella ohi ja vie asiakkaat.
Kyse on vain siitä, kummassa todellisuudessa kukakin elää. Uskooko omiin konkreettisiin kokemuksiinsa vai yleisiin ideologisesti värittyneisiin mielikuviin.
Vierailija kirjoitti:
Toisessa todellisuudessa yritykset / yrittäjät tekee huimia tuloksia, riistävät voittonsa työntekijöiden selkänahasta ja siirtävät varansa veroitta Bahaman veroparatiisiin. Tähän uskoo yllättävän moniheikkoälyinen hyväuskoinen.
Toisessa todellisuudessa yrittäjä tekee melkoisesti töitä aika pienillä tuloilla. Rahat häviää pakollisiin maksuihin verokiilaan yms. eikä se yritys ole mikään kultakaivos. Sitten jos yritystä saa kasvatettua ja on varaa palkata siihen työntekijöitä, niin alkaa ennemmin tai myöhemmin valitus siitä, kun ei makseta enemmän palkkaa. Yrittäjä varmaan mielellään maksaisikin, jos vain olisi varaa. Mutta sitä ei välttämättä ole. Tai jos onkin ja palkkoja korotetaan, niin kilpailija menee halvemmalla kulurakenteella ohi ja vie asiakkaat.
Kyse on vain siitä, kummassa todellisuudessa kukakin elää. Uskooko omiin konkreettisiin kokem
mulla on kolmas todellisuus. Yrittäminen ei kannata suomessa.
-Yrittäjä perheen laman lapsi.
Perustin nuorena reilu 25 vuotta sitten firman. Minulla meni 2 vuotta, ennenkuin pystyin nostamaan euroakaan palkkaa.
Seuraavat 2 vuotta menikin kuin raketti ja nostin hyvää palkkaa, parhaimmillaan kuukaudessa saman mitä duunari vuodessa.
Sitten itsestä riippumattomista syistä firman toiminnalle tuli loppu. Elin noiden parin lihavan vuoden aikana tienatuilla rahoilla vapaaherran elämää 2 vuotta, ennenkuin loppuivat.
Yrittäminen on kyllä yhtä arpapeliä. Nyt olen ollut pitkään palkkatöissä ja jos ryhtyisin uudelleen yrittäjäksi, niin muualla kuin Suomessa, jossa markkina on pieni ja kulut ja verot suuret.
Olin yli 10 v yrittäjänä. Olin aikoinaan käynyt työni vuoksi 10+ krt vuodessa Kiinassa.
Ostin mielettömät määrät irtohelmiä.
Verkkosivut pystyyn ja sidoin helminauhoja. Ystäväni oli lentoemäntä ja postitti helmet Pariisin kentällä.
Sitten tuli kilpailijoita, ystäväni vaihtoi työtä ja helmetkin loppui, niin uskomatonta, kun se olikin.
Olin mieheni isoäidin omaishoitaja, asumme samassa talossa. Hyvin pärjättiin. Verkkokaupasta en maksanut mitään veroja.
Itse olen havainnut, että ero yrittämisen välillä Suomessa ja monessa muussa maassa on se, että Suomessa yrittäjät maksavat veronsa. Se tekee yrittämisestä usein kannattamatonta. Jos taas pyrkimys on elättää itsensä ilman sosiaalitukia, kyllähän se yrittämällä onnistuu, mutta jos maksat täydet verot ja maksut, pienyrittäjän todellinen veroaste on huomattavasti korkeampi kuin palkansaajan. 50t euron tulosta menee suoraan veroihin ja maksuihin 27t euroa eli yli puolet. Palkansaajana et ikinä maksa yhtä paljon veroja tulostasi, et vaikka tienaisit miljoonan.
Ymmärrän hyvin, mitä tarkoitat. Varsinkin jos toimit toiminimellä, veroja menee hirvittävästi. Perustin osakeyhtiön, niin se verotus vähän pieneni. Toki sitten kirjanpitokulut yms. nousivat. Myyn sen avulla palveluita kovemmalla katteella ulkomaille. Sillä saa paljon paremmin rahaa.
Vierailija kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/59f86c38-a445-4ccc-8d34-133d0789b156
Juttu muutaman vuoden takaa. Noin puolet yksinyrittäjistä tienaa alle 2000 euroa kuukaudessa.
Ja Suomen yrittäjistä yli 60 % on yksinyrittäjiä.
Aika moni palkansaaja pitää yrittäjiä automaattisesti riistoporvareina. Huvittava ajatus, jollei olisi niin surullinen.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen havainnut, että ero yrittämisen välillä Suomessa ja monessa muussa maassa on se, että Suomessa yrittäjät maksavat veronsa. Se tekee yrittämisestä usein kannattamatonta. Jos taas pyrkimys on elättää itsensä ilman sosiaalitukia, kyllähän se yrittämällä onnistuu, mutta jos maksat täydet verot ja maksut, pienyrittäjän todellinen veroaste on huomattavasti korkeampi kuin palkansaajan. 50t euron tulosta menee suoraan veroihin ja maksuihin 27t euroa eli yli puolet. Palkansaajana et ikinä maksa yhtä paljon veroja tulostasi, et vaikka tienaisit miljoonan.
Ja jos/kun yritys menee konkurssiin ja entinen yrittäjä menee sossuun pyytämään tukea hänen varallisuutensa mitataan yrityksen mukaan vaikka käytännössä ei olisi lainkaan varoja.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset luulevat asian olevan näin, koska palkkakuitissa ei näy työnantajan maksuja. Jos kyseiset maksut tulisivat näkyviin olisi mellakat pystyssä.
Olen itse yhden miehen it-konsulttifirman pyörittäjä. En ymmärrä. Olen hieman laiska tai arvostan liikaa omaa aikaani. Eli voisin tehdä enemmänkin töitä. Sitä olisi kyllä. Nyt teen noin puolikasta viikkoa. Sillä jo laskutus pyörii noin 10 000 eurossa kuussa (+ alv) . Yrityshän maksaa veronsa vain tuloksesta. Nostat palkkaa mitä haluat, tulos pienenee. Tunget rahaa vapaaehtoiseen eläkevakuutukseen, tulos pienenee. Otat lounaskortin, virike-edun, työmatkanedun, taas sama. Tabletti, puhelin, TV kotiin niin saat hieman niitä alv palautuksia laskettua. Jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset luulevat asian olevan näin, koska palkkakuitissa ei näy työnantajan maksuja. Jos kyseiset maksut tulisivat näkyviin olisi mellakat pystyssä.
Vaan minkäs teet. Jos alat polkemaan työntekijöiden palkkoja ja oikeuksia niin kohta saat tehdä hommasi yksin etkä työntekijöitä saa mistään. Ainoastaan suuryritykset ja ne pienet, jotka toimivat tarpeeksi korkean tietotaidon tai jalostusasteen piirissä tulevat toimeen. Muu on selviytymistä.
Vierailija kirjoitti:
Kyse on vain siitä, kummassa todellisuudessa kukakin elää. Uskooko omiin konkreettisiin kokem
Kyllähän noi molemmat todellisuudet on periaatteessa olemassa. Kyse on vaan siitä, onko kyseessä kaikkia veroja ja maksuja kikkailemalla välttämään pystyvä suuryritys vai pk yrittäjä, joka ei pysty.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse yhden miehen it-konsulttifirman pyörittäjä. En ymmärrä. Olen hieman laiska tai arvostan liikaa omaa aikaani. Eli voisin tehdä enemmänkin töitä. Sitä olisi kyllä. Nyt teen noin puolikasta viikkoa. Sillä jo laskutus pyörii noin 10 000 eurossa kuussa (+ alv) . Yrityshän maksaa veronsa vain tuloksesta. Nostat palkkaa mitä haluat, tulos pienenee. Tunget rahaa vapaaehtoiseen eläkevakuutukseen, tulos pienenee. Otat lounaskortin, virike-edun, työmatkanedun, taas sama. Tabletti, puhelin, TV kotiin niin saat hieman niitä alv palautuksia laskettua. Jne.
Ihan mielenkiinnosta, ketkä ovat asiakkaitasi? Toiset firmat vai julkinen sektori?
Pitää osata laskuttaa tarpeeksi ja hyödyntää kaikki verovähennykset. Yrityksen laskuun ostat kaiken mikä liittyy töiden tekemiseen niin saat verovähennykset.
Itse teen töitä osuuskunnassa ja maksan tuloista ensin yrityksen verot ja sitten palkasta palkkaverotuksen mukaan. Osinkoja en pysty nostamaan. Osuuskunnan hienouksiin kuuluu vielä se, että palkan maksun yhteydessä maksan sekä yrittäjän että työntekijän osuudet eläkemaksuista.
Oma työ on pitänyt vaan hinnoitella siten, että käteen jäävällä palkalla elää. Siinä olen onnistunut niin hyvin, että töitä tarvitsee tehdä vain alle 30 tuntia viikossa. Lomaa pidän joka vuosi ainakin 2 kk.
Välillä nolottaa tehdä laskuja, sillä pidän niiden hintoja itsekin kohtuuttoman suurina.
Vierailija kirjoitti:
Pitää osata laskuttaa tarpeeksi ja hyödyntää kaikki verovähennykset. Yrityksen laskuun ostat kaiken mikä liittyy töiden tekemiseen niin saat verovähennykset.
Itse teen töitä osuuskunnassa ja maksan tuloista ensin yrityksen verot ja sitten palkasta palkkaverotuksen mukaan. Osinkoja en pysty nostamaan. Osuuskunnan hienouksiin kuuluu vielä se, että palkan maksun yhteydessä maksan sekä yrittäjän että työntekijän osuudet eläkemaksuista.
Oma työ on pitänyt vaan hinnoitella siten, että käteen jäävällä palkalla elää. Siinä olen onnistunut niin hyvin, että töitä tarvitsee tehdä vain alle 30 tuntia viikossa. Lomaa pidän joka vuosi ainakin 2 kk.
Välillä nolottaa tehdä laskuja, sillä pidän niiden hintoja itsekin kohtuuttoman suurina.
Sulla on hyvä tuote, josta ollaan valmiita maksamaan ja hinnoittelu kohdillaan. Hieno juttu. 😊 Pitäisi ehkä miettiä omaakin hinnoittelua vielä uudelleen.
Rakkaudesta lajiin se useimmiten menee. Tulot ei useinkaan kummoiset ole.
Jos hieroja on koulutettu hieroja ei hieronnassa ole alv:ia.