Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En voi mitenkään ymmärtää miten yrittäjät voi pärjätä?

Vierailija
23.01.2024 |

Olen kokeillut sivutoimista yrittäjyyttä käytännössä nollainvestoinneilla, eli mitään kuluja ei ole, tuloja vaan.

Vaikka teen keikkoja mukavasti, on kyllä pe***kuleen vaikea saada omalle tilille mitään ilman hirmuverotusta. Lakisääteisiä luluja taas on vaikka muille jakaa. Teen kovapalkkaista tietotyötä jossa katteet on hyvät.

Miten ihmeessä jotkut duunariyrittäjät pärjäävät? Entä miten voit uskaltaa työllistää? Millä te elätte päätoimiset yrittäjät?

Kommentit (108)

Vierailija
101/108 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen havainnut, että ero yrittämisen välillä Suomessa ja monessa muussa maassa on se, että Suomessa yrittäjät maksavat veronsa. Se tekee yrittämisestä usein kannattamatonta. Jos taas pyrkimys on elättää itsensä ilman sosiaalitukia, kyllähän se yrittämällä onnistuu, mutta jos maksat täydet verot ja maksut, pienyrittäjän todellinen veroaste on huomattavasti korkeampi kuin palkansaajan. 50t euron tulosta menee suoraan veroihin ja maksuihin 27t euroa eli yli puolet. Palkansaajana et ikinä maksa yhtä paljon veroja tulostasi, et vaikka tienaisit miljoonan.

Ihmiset luulevat asian olevan näin, koska palkkakuitissa ei näy työnantajan maksuja. Jos kyseiset maksut tulisivat näkyviin olisi mellakat pystyssä.

Tätä olen aina ihmetellyt. Työnantajien intresseissä olisi raportoida kaikki sivukulut palkkakuitilla ja laskea brutto-bruttotulot ja kokonaisveroprosentti sen mukaan. Monet vakuutusmaksuiksi kutsutuista sivutuloista ovat oikeasti veroluonteisia: työttömyysvakuutus, sairausvakuutus ja itse asiassa jopa eläkemaksut ovat veroluonteisia, koska et maksa oikeasti omaa eläkettäsi, vaan yhteiseen pooliin (etuusperäinen vs. maksuperusteinen eläkejärjestelmä).

Vierailija
102/108 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielikuvani (ei fakta!) mukaan pienet ja pienituloiset yrittäjät on sellainen ryhmä, joka pysyy viimeiseen asti pois tuilta ja haluaa tulla toimeen omillaan, vaikka leipä ei leveä olisikaan. 

Ajaako yel-uudistus tämän porukan kortistoon? Onko se viimeinen niitti, jonka jälkeen yritystoiminta on pakko lopettaa?

Mielenkiintoinen kysymys, se että maksaa oman eläkkeensä pakottaa lopettamaan?

Etuusperäisessä eläkejärjestelmässä et maksaa omaa eläkettäsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/108 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei täällä palstallakaan yrittäjiä arvosteta. Esim. tunnin hieronnasta ollaan valmis maksamaan maksimissaan 10e.

Se on köyhälle päivän ruokaraha.

Ei kyllä ainakaan sen hierojan, jolle ei jää rahaa edes ruokaan. Kympistä ensin pois alv 24%, ja loput menevätkin sitten YEL:iin (joka ei riipu siitä onko yrittäjällä varaa maksaa itselleen senttiäkään, ja jota ei saa nykyisin edes määritellä itse). Sitten omalla kustannuksella maksetaan firman kulut, tilat ja välineet. Palkkaa ei tule, velkaa ja miinusta kyllä.

Maksaako hierojat alv?

Jos hieronta on terveydenhoitoon perustuvaa ei siitä makseta alvia, mutta jos se on rentoutukseen ja lihashuoltoon tarkoitettua hyvinvointihierontaa on sen alv 25,5%

En tiedä kuinka nuo käytännössä erotellaan toisistaan. Ehkä lähetteen mukaan

Vierailija
104/108 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse lopetan siivoushommat vuodenvaihteessa. Olen tehnyt niitä toiminimellä. Ensi vuonna kotitalousvähennys pienenee merkittävästi, se tietää omalta osaltaan asiakaskatoa melkoisella varmuudella. Asiakkaissa on ihania tapauksia ja sitten niitä hankalia. Epävarmuus on läsnä jatkuvasti. Vaikka hoitaisit työsi hyvin, asiakas voi joutua silti irtisanoa sopimuksen esim. omien rahaongelmiensa vuoksi. En tiedä yhtään mitä ensi vuonna teen, mistä saan töitä. En voi kuitenkaan tätä toimintaa enää jatkaa, stressaa ihan liikaa.

Tästä olikin lehdessä juttua että asiakkaat ovat alkaneet perua viikkosiivouksia.

Joulusiivouksia on toisen lehden mukaan nyt tänä vuonna tilattu erityisen paljon.  Mikähän näistä kaikista ledistä on oikeassa?

Vierailija
105/108 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielikuvani (ei fakta!) mukaan pienet ja pienituloiset yrittäjät on sellainen ryhmä, joka pysyy viimeiseen asti pois tuilta ja haluaa tulla toimeen omillaan, vaikka leipä ei leveä olisikaan. 

Ajaako yel-uudistus tämän porukan kortistoon? Onko se viimeinen niitti, jonka jälkeen yritystoiminta on pakko lopettaa?

Mielenkiintoinen kysymys, se että maksaa oman eläkkeensä pakottaa lopettamaan?

Oharina sellainen tieto, että yel-maksua ei enää saa itse päättää. Minullekin tuli eläkeyhtiöstä kirje, jossa sanottiin, että minun pitäisi nyt maksaa yel-maksu eli 24,4% tuloista, jotka eläkeyhtiön mukaan ovat 41 000 euroa vuodessa. Todellisuudessa verotettavat tuloni ovat alle 20 000 euroa. Eli ei riitä, että maksan alvit ja verot, nyt pitää maksaa 50% tuloista eläkemaksuina.

Niin. Tämmöistä jälkeä edellinen hallitus sai aikaan. Nykyinen voisi perua nämä. 

Ei ketään kiinnosta Suomessa yrittäjien asiat 

Vierailija
106/108 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjänä tein töitä 55 tuntia viikossa jotta tienasin 2000 euroa kk. Lopulta myin firmani koska en jaksanut vaan ja nykyään tienaan 3000 euroa paljon pienemmällä tuntimäärällä toisen firman työntekijänä.

Vierailija
107/108 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei täällä palstallakaan yrittäjiä arvosteta. Esim. tunnin hieronnasta ollaan valmis maksamaan maksimissaan 10e.

Se on köyhälle päivän ruokaraha.

Ei kyllä ainakaan sen hierojan, jolle ei jää rahaa edes ruokaan. Kympistä ensin pois alv 24%, ja loput menevätkin sitten YEL:iin (joka ei riipu siitä onko yrittäjällä varaa maksaa itselleen senttiäkään, ja jota ei saa nykyisin edes määritellä itse). Sitten omalla kustannuksella maksetaan firman kulut, tilat ja välineet. Palkkaa ei tule, velkaa ja miinusta kyllä.

Maksaako hierojat alv?

Jos hieronta on terveydenhoitoon perustuvaa ei siitä makseta alvia, mutta jos

Koulutettu hieroja (suorittanut näyttötutkinnon) ei ole alv-velvollinen, hierontaterapeutti (ei ole suorittanut näyttötutkintoa) on.

Vierailija
108/108 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppp

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kaksi