En voi mitenkään ymmärtää miten yrittäjät voi pärjätä?
Olen kokeillut sivutoimista yrittäjyyttä käytännössä nollainvestoinneilla, eli mitään kuluja ei ole, tuloja vaan.
Vaikka teen keikkoja mukavasti, on kyllä pe***kuleen vaikea saada omalle tilille mitään ilman hirmuverotusta. Lakisääteisiä luluja taas on vaikka muille jakaa. Teen kovapalkkaista tietotyötä jossa katteet on hyvät.
Miten ihmeessä jotkut duunariyrittäjät pärjäävät? Entä miten voit uskaltaa työllistää? Millä te elätte päätoimiset yrittäjät?
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Kauppa se on joka kannattaa. Vesa Keskinen palkitsee itsensä aina välillä urheiluautolla hyvin tehdystä työstä. Osti mm. puoli miljoonaa maksavan Lamborghinin.
Kyllä en näille Suomen perunateille huolisi mitään matalaa urheiluautoa.
Hoh hoh, ei kannattaisi huudella että tämä hallitus onneksi arvostaa yrittäjiä. Ei se arvosta, paitsi niitä isojen yritysten miljonääripomoja. Pk-yrittäjille saattaa tulla suru puseroon kun keskituloiset lopettavat palveluiden ja tuotteiden ostamisen kun hallitus "tukee yrittäjiä".
Olin hetken yrittäjänä IT-alalla ja pistin pillit pussiin alle vuodessa. Rahaa tuli enemmän kuin työssäkäyvänä, mutta ei kestänyt nähdä miten paljon meni veroihin ja maksuihin. Kaikki ns. oheistyö oikean työn rinnalla myös aiheutti harmaita hiuksia. Jos joskus vielä yrityksen perustan, se ei tule Suomeen.
Ap hinta ja strategia kohdilleen niin kyllä se alkaa sujua. Mulla näillä kahdella kohta 10 vuotta kasassa yrittäjänä ja työnantajana
Vierailija kirjoitti:
Hinnat tarpeeksi ylös, onnistunut markkinointi, brändin luominen ja muut perusasiat kuntoon ja rahaa alkaa tulla ovista ja ikkunoista. Kaikista ei vain siihen ole.
Vallila, Finlayson ym just selvitystilassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse yhden miehen it-konsulttifirman pyörittäjä. En ymmärrä. Olen hieman laiska tai arvostan liikaa omaa aikaani. Eli voisin tehdä enemmänkin töitä. Sitä olisi kyllä. Nyt teen noin puolikasta viikkoa. Sillä jo laskutus pyörii noin 10 000 eurossa kuussa (+ alv) . Yrityshän maksaa veronsa vain tuloksesta. Nostat palkkaa mitä haluat, tulos pienenee. Tunget rahaa vapaaehtoiseen eläkevakuutukseen, tulos pienenee. Otat lounaskortin, virike-edun, työmatkanedun, taas sama. Tabletti, puhelin, TV kotiin niin saat hieman niitä alv palautuksia laskettua. Jne.
Ihan mielenkiinnosta, ketkä ovat asiakkaitasi? Toiset firmat vai julkinen sektori?
Toiset firmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse yhden miehen it-konsulttifirman pyörittäjä. En ymmärrä. Olen hieman laiska tai arvostan liikaa omaa aikaani. Eli voisin tehdä enemmänkin töitä. Sitä olisi kyllä. Nyt teen noin puolikasta viikkoa. Sillä jo laskutus pyörii noin 10 000 eurossa kuussa (+ alv) . Yrityshän maksaa veronsa vain tuloksesta. Nostat palkkaa mitä haluat, tulos pienenee. Tunget rahaa vapaaehtoiseen eläkevakuutukseen, tulos pienenee. Otat lounaskortin, virike-edun, työmatkanedun, taas sama. Tabletti, puhelin, TV kotiin niin saat hieman niitä alv palautuksia laskettua. Jne.
Ihan mielenkiinnosta, ketkä ovat asiakkaitasi? Toiset firmat vai julkinen sektori?
Toiset firmat.
Jatkan vielä, että omassa kotitoimistossa töitä tekevä it-yrittäjä, jolla on asiakkaita on kyllä ihan erilaisessa asemassa kuin moni muu. Ei käy itselläni kateeksi, vaikka partureita, kahvilayrittäjiä tai pikkukaupan pyörittäjiä. Siellä saa kyllä töitä tehdä palkkansa eteen. Minun kulut on, että maksan YEL:n 300 euroa kuussa, kirjanpitäjä 100 euroa, netti 30 euroa. Kannettavan joudun hankkimaan ehkä neljän vuoden välein. Tuossa oikeastaan pakolliset mitä tulee mieleen. Loput on sitten säätöä, kuten se vapaaehtoinen eläkevakuutus tai jonkun tabletin tai puhelimen hankinta joskus ja maksan työhuoneesta vuokraa vaimolleni 300 euroa kuussa. Saan nuo kulut kuitattua yhden päivän laskutuksella kuukaudessa. Sen jälkeen kaikki päälle tuleva on plussaa, josta voin nostaa palkkaa tai osinkoina yrityksestä.
Hallitus leikkaa 400 miljoonaa ansiosidonnaisesta, sovitellusta päivärahasta ja asumistuesta. Nuo lähtee kaikki yrittäjiltä. Ihmiset vähentävät kulutusta. Ei enää permanentteja, kestoväriä tai raitoja parturissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä palstallakaan yrittäjiä arvosteta. Esim. tunnin hieronnasta ollaan valmis maksamaan maksimissaan 10e.
Se on köyhälle päivän ruokaraha.
Ei kyllä ainakaan sen hierojan, jolle ei jää rahaa edes ruokaan. Kympistä ensin pois alv 24%, ja loput menevätkin sitten YEL:iin (joka ei riipu siitä onko yrittäjällä varaa maksaa itselleen senttiäkään, ja jota ei saa nykyisin edes määritellä itse). Sitten omalla kustannuksella maksetaan firman kulut, tilat ja välineet. Palkkaa ei tule, velkaa ja miinusta kyllä.
En väittänytkään että hieroja pärjää tuolla palkalla. väitän että köyhällä ei ole varaa maksaa 30e säännöllisestä puolen tunnin hieronnasta.
Lama on juuri sellainen ett
Mut tupakkiin ja viinaan on on näemmä sit varaa? Turha köyhien alkaa kitisemään jos näihin on varaa!
Vierailija kirjoitti:
Monet sanovat minullekkin että ala yrittäjäksi mutta kun eivät tajua ettei se niin helppoa ole, melkein vaikeampaa kuin olla työtön koska yrityksen toiminta pitää saada kannattavaksi ja siinä voi kaatua velat niskaan jos menee huonosti. Suomessa on surkea yrittää. Minä olen ollut sitten työttömänä ja tehnyt pieniä freelancer hommia pimeänä, hemmettiäkö yritystä laittaa pystyyn jo freelancerinäkin tulot ovat surkeat. Vaatii kovaa ammattitasoa, markkinointia ja verkostoitumista. Olen yrittäjyyskoulunkin käynyt joten tajusin mihin ryhtyisin. Suomessa ei yrittäjiä hirveästi tueta ja verotus vie loputkin rahat.
Yksi luokkakaveri rupesi samalla alueella yrittäjä freelanceriksi kuin minä ja olen hänen touhujaan instassa seuraillut, lihonut ihan hirveästi ja jatkuvasti yrityksensä parissa. En usko että hänellä helppoa on. Vaikka oma yritys tuo vapautta, tuo se myös paljon vastuuta ja varmasti huolia. EN suosittele jollei sinulla ole jo valmist
Yrittäjäkoulutus ja liiallinen yksityiskohtiin sekä verotuksen ja muun hankalan selvittäminen ennen yritystoimintaa on sekä järkevää että ei, me aloitettiin isän kanssa n.10v sitten yritys kun perheellä oli verovelkaa 300k eli pakon edessä,ei työtä tekemällä noita hoideta.. . Ei tiedetty sen enempää kuin miten työmme tehdä ja muu selvitettiin samalla kun tehtiin työtä ja hankittiin asiakkaita eli joskus hyvä kun pakko on ainoa moottori eikä täydellinen tieto kaikesta... nyt olemme velaton perhe ja yrityksellä kaksi hallia, aurinkopaneeli kenttä, 5 cnc työstökonetta,maalaamo,4autoa ja 200k vapaata kassaa... joskus se yrittäminen vain kannattaa ja me toimimme vielä teollisuudessa jossa suuret investoinnit,jossain asiantuntijatyössä vasta kannattavuutta onkin piilossa!
Äskeiseen vielä lisätäkseni niin aloitus hoidettiin tekemällä paskahommia yötäpäivää muille muutaman kk että saatiin se eka työstökone autotalliin jossa työt alkoi ekat 6kk... kone oli pakkohuutokaupan kohde ja saatiin se 10k eli noin 1/5 hintaan uudesta ja seuraavat 2 konetta ja isommat työtilat noin 2 vuoden aikana... palkkaa nostettu vähintään 2000e netto ekasta kuukaudesta alkaen aina poislukien korona-aikana 3 palkkaa jätettiin yritykseen ettei kassa päässyt kuivumaan. Nyt tietysti ollut vuosia nettotulot 3500e.
Ei duunari ymmärrä ettei ole varaa. Töitä pitäisi tehdä millä hinnalla hyvänsä. KiKyllä tehtiin ihan ilmaiseksi. Työllä tämä maa pelastetaan.
Mutta ei se täällä onnistu. Kun ei edes kymppiä makseta hieronnasta. Eikö ymmärretä ettei silloin hieroja saa syötyä. Eivät tätä ymmärrä duunarit kun palkkaa vaativat.
Työllä täältä noustaan.
Vierailija kirjoitti:
Ai että kelpaa nautiskella vankilassa kun muut elättää valtion loislaitokset.
Siellä saa 6000 euron edestä kk. kaikkea ja on turvallista. Ruoka tulee ajallaan. Terv hoito pelaa.
Itse lopetan siivoushommat vuodenvaihteessa. Olen tehnyt niitä toiminimellä. Ensi vuonna kotitalousvähennys pienenee merkittävästi, se tietää omalta osaltaan asiakaskatoa melkoisella varmuudella. Asiakkaissa on ihania tapauksia ja sitten niitä hankalia. Epävarmuus on läsnä jatkuvasti. Vaikka hoitaisit työsi hyvin, asiakas voi joutua silti irtisanoa sopimuksen esim. omien rahaongelmiensa vuoksi. En tiedä yhtään mitä ensi vuonna teen, mistä saan töitä. En voi kuitenkaan tätä toimintaa enää jatkaa, stressaa ihan liikaa.
Olen juuri lopettelemassa 6 vuotta toiminutta yritystä.
Verottaja ja kaikki välistävetäjåt hyötyivät työstä eniten. Antaa olla minun puolestani.
Ei kannata olla pienyrittäjä Suomessa
Vierailija kirjoitti:
Suomi on kyllä varmasti kärkikastia maailmassa mitä tulee päällekkäin verottamiseen.
Ja silti valtion rahat ei riitä.
Kauppa se on joka kannattaa. Vesa Keskinen palkitsee itsensä aina välillä urheiluautolla hyvin tehdystä työstä. Osti mm. puoli miljoonaa maksavan Lamborghinin.