En voi mitenkään ymmärtää miten yrittäjät voi pärjätä?
Olen kokeillut sivutoimista yrittäjyyttä käytännössä nollainvestoinneilla, eli mitään kuluja ei ole, tuloja vaan.
Vaikka teen keikkoja mukavasti, on kyllä pe***kuleen vaikea saada omalle tilille mitään ilman hirmuverotusta. Lakisääteisiä luluja taas on vaikka muille jakaa. Teen kovapalkkaista tietotyötä jossa katteet on hyvät.
Miten ihmeessä jotkut duunariyrittäjät pärjäävät? Entä miten voit uskaltaa työllistää? Millä te elätte päätoimiset yrittäjät?
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Mielikuvani (ei fakta!) mukaan pienet ja pienituloiset yrittäjät on sellainen ryhmä, joka pysyy viimeiseen asti pois tuilta ja haluaa tulla toimeen omillaan, vaikka leipä ei leveä olisikaan.
Ajaako yel-uudistus tämän porukan kortistoon? Onko se viimeinen niitti, jonka jälkeen yritystoiminta on pakko lopettaa?
Mielenkiintoinen kysymys, se että maksaa oman eläkkeensä pakottaa lopettamaan?
Vierailija kirjoitti:
Itse lopetan siivoushommat vuodenvaihteessa. Olen tehnyt niitä toiminimellä. Ensi vuonna kotitalousvähennys pienenee merkittävästi, se tietää omalta osaltaan asiakaskatoa melkoisella varmuudella. Asiakkaissa on ihania tapauksia ja sitten niitä hankalia. Epävarmuus on läsnä jatkuvasti. Vaikka hoitaisit työsi hyvin, asiakas voi joutua silti irtisanoa sopimuksen esim. omien rahaongelmiensa vuoksi. En tiedä yhtään mitä ensi vuonna teen, mistä saan töitä. En voi kuitenkaan tätä toimintaa enää jatkaa, stressaa ihan liikaa.
Tästä olikin lehdessä juttua että asiakkaat ovat alkaneet perua viikkosiivouksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielikuvani (ei fakta!) mukaan pienet ja pienituloiset yrittäjät on sellainen ryhmä, joka pysyy viimeiseen asti pois tuilta ja haluaa tulla toimeen omillaan, vaikka leipä ei leveä olisikaan.
Ajaako yel-uudistus tämän porukan kortistoon? Onko se viimeinen niitti, jonka jälkeen yritystoiminta on pakko lopettaa?
Ongelmana on se, että eläkemaksu ei määräydy sen mukaan, paljonko ko yrittäjä pystyy maksamaan itselleen palkkaa.
Palkansaajan kohdalla tarkoittaisi sitä, maksat alan keskiarvopalkan mukaan. Ja maksaisit silloinkin, kun et tienaa mitään.
Törkeää nykyään kun yrittäjät pitävät kesä ja talvilomia, ei ennen pystynyt pitämään!
Vierailija kirjoitti:
Itse lopetan siivoushommat vuodenvaihteessa. Olen tehnyt niitä toiminimellä. Ensi vuonna kotitalousvähennys pienenee merkittävästi, se tietää omalta osaltaan asiakaskatoa melkoisella varmuudella. Asiakkaissa on ihania tapauksia ja sitten niitä hankalia. Epävarmuus on läsnä jatkuvasti. Vaikka hoitaisit työsi hyvin, asiakas voi joutua silti irtisanoa sopimuksen esim. omien rahaongelmiensa vuoksi. En tiedä yhtään mitä ensi vuonna teen, mistä saan töitä. En voi kuitenkaan tätä toimintaa enää jatkaa, stressaa ihan liikaa.
Et välttämättä löydä enää alan töitä. Mulle on käymässä näin, laitoshuoltaja 20+ vuoden kokemuksella, isossa kaupungissa. Käytännössä 1 työnantaja, hyvinvointialue, on säästämässä tukipalveluista, arvaa mihin osuu. Töitä lakkautetaan, jätetään tekemättä ja siirretään hoitohenkilökunnalle. Yksityinen sektori on tehnyt näin jo 20 v, siellä ei töitä ole. Riistofirmojen silpputyöt puolestaan menevät maahanmuuttajille, eivät suomalaisille konkareille. Jos satumaisella tuurilla olisi jotain tarjolla, sinne löytyy nuorempi hakija. Olen 45.
Ja huom, tämäkin on virallisesti "työvoimapula-ala".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä olikin lehdessä juttua että asiakkaat ovat alkaneet perua viikkosiivouksia.
Joo, kyllä nyt alkaa siivousyrityksiäkin katoamaan.
Satkun liikevaihdolla sain 40k käteen vuodessa. Harmi kun terveys petti ja jouduin lopettamaan. Eli ihan hyvin elin yrittämisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa, että millä tavalla nykyhallitus arvostaa pk-yrittäjiä? Tuolla ylempänä on juttu yrittäjien ansiotulopäivien porrastuksesta, sekö on arvostamista?
Ei työtön ole mikään yrittäjä. Yrittäjän arvostaminen pitäisi näkyä verohelpotuksina ja byrokratian keventämisenä, jos haluaa yrittäjiä jotenkin auttaa
Itse ainakin saan ihan pyytämättä 5 prosentin yrittäjävähennyksen verotukseen, muistaakseni Sipilän peruja tämä. Tosin eipä se paljon lämmitä, kun kulut kasvaa koko ajan, hinnat laskee ja enemmän joutuu tekmään hommia kuin aiemmin, jolloin jo kaikki aika meni työn ääressä. Tänään on vapaata, kun olen lääkärissä. ihan omasta pussista maksettuna tietenkin, ja ilman sairaspäivärahaa.
Suomessa ei pienyrittäjän etua aja kukaan. Sipilä oli edellinen, joka edes teki jotain. Muistaakseni hänen aikanaan asumistuki laajennettiin koskemaan myös yrittäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä palstallakaan yrittäjiä arvosteta. Esim. tunnin hieronnasta ollaan valmis maksamaan maksimissaan 10e.
Se on köyhälle päivän ruokaraha.
Ei kyllä ainakaan sen hierojan, jolle ei jää rahaa edes ruokaan. Kympistä ensin pois alv 24%, ja loput menevätkin sitten YEL:iin (joka ei riipu siitä onko yrittäjällä varaa maksaa itselleen senttiäkään, ja jota ei saa nykyisin edes määritellä itse). Sitten omalla kustannuksella maksetaan firman kulut, tilat ja välineet. Palkkaa ei tule, velkaa ja miinusta kyllä.
Maksaako hierojat alv?
Kaikesta menee alv päältä. Nyt 25,5%. Sen jälkeen 24% eläkkeisiin, sitten tulovero jos jotain verotettavaa enää jää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oharina sellainen tieto, että yel-maksua ei enää saa itse päättää. Minullekin tuli eläkeyhtiöstä kirje, jossa sanottiin, että minun pitäisi nyt maksaa yel-maksu eli 24,4% tuloista, jotka eläkeyhtiön mukaan ovat 41 000 euroa vuodessa. Todellisuudessa verotettavat tuloni ovat alle 20 000 euroa. Eli ei riitä, että maksan alvit ja verot, nyt pitää maksaa 50% tuloista eläkemaksuina.
Kaiken lisäksi YEL-järjsäestelmä ei rahastoi mitään. Joka euro menee nykyisille eläkeläisille. Ei tule korkotuottoja tai arvonnousua säästöille. TYEL on tämän suhteen edes vähän parempi.
Vierailija kirjoitti:
Laskin että sossuloisena saisin moninverroin yrittäjyyteen verrattuna..
Ensin nostetaan starttirahat, sitten yritystuet, sitten otetaan töihin pelkkiä palkkatuettuja tai työkeilutapauksia ja muita täysin ilmaisia.
Seuraavaksi kaikki lainat tappiin, siirretään varat toisiin kohteisiin, annetaan yrityksen mennä varattomana konkurssiin ja muutetaan itse Acapulcoon nauttimaan siirretystä omaisuudesta.
Helppoa - yksinkertaista - terveisiä Mehicosta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskin että sossuloisena saisin moninverroin yrittäjyyteen verrattuna..
Ensin nostetaan starttirahat, sitten yritystuet, sitten otetaan töihin pelkkiä palkkatuettuja tai työkeilutapauksia ja muita täysin ilmaisia.
Seuraavaksi kaikki lainat tappiin, siirretään varat toisiin kohteisiin, annetaan yrityksen mennä varattomana konkurssiin ja muutetaan itse Acapulcoon nauttimaan siirretystä omaisuudesta.
Helppoa - yksinkertaista - terveisiä Mehicosta
Entä jos haluaisi vain tehdä rehellisesti töitä Suomessa yhteiseksi hyväksi yrittäjänä? Minusta sitä pitäisi rohkaista, ei mitään acapulcolaista törsäystä muiden kustannuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä palstallakaan yrittäjiä arvosteta. Esim. tunnin hieronnasta ollaan valmis maksamaan maksimissaan 10e.
Ei kyllä ainakaan sen hierojan, jolle ei jää rahaa edes ruokaan. Kympistä ensin pois alv 24%, ja loput menevätkin sitten YEL:iin (joka ei riipu siitä onko yrittäjällä varaa maksaa itselleen senttiäkään, ja jota ei saa nykyisin edes määritellä itse). Sitten omalla kustannuksella maksetaan firman kulut, tilat ja välineet. Palkkaa ei tule, velkaa ja miinusta kyllä.
Maksaako hierojat alv?
Kaikesta menee alv päältä. Nyt 25,5%. Sen jälkeen 24% eläkkeisiin, sitten tulovero jos jota
Ei mene kaikesta, sote yrittäjät ja esiintyvät taiteilijat ei maksa alvia. En tiedä onko hieroja sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaako hierojat alv?
Kaikesta menee alv päältä. Nyt 25,5%. Sen
Terveydenhuollon ammattihenkilön antama hieronta on arvonlisäverotonta (alv 0 %). Sen sijaan rentoutushoitoihin sovelletaan yleistä arvonlisäverokantaa (25,5 %).
Vierailija kirjoitti:
Hinnat tarpeeksi ylös, onnistunut markkinointi, brändin luominen ja muut perusasiat kuntoon ja rahaa alkaa tulla ovista ja ikkunoista. Kaikista ei vain siihen ole.
Todista että olet tehnyt ja onnistunut tässä, varsinkin ilman pääomaa. Näitä auktoriteetilla kirjoitettuja, mukaviisaita paskapostauksia joilla kalastellaan ylä-ääniä riittää, mutta yleensä postaaja istuu jossain itsemurhayksiössä ja syö kaurapuuroa.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa, että millä tavalla nykyhallitus arvostaa pk-yrittäjiä? Tuolla ylempänä on juttu yrittäjien ansiotulopäivien porrastuksesta, sekö on arvostamista?
Minuakin kiinnostaisi. Yhtään mitään eivät ole nimittäin pienyrittäjien hyväksi tehneet tai aikeissa tehdä.
Luulisi olevan kansantaloudellisesti järkevää tehdä itsensä työllistäminen yrittäjänä kannattavaksi, vaikkei yrityksellä isoja kasvuedellytyksiä olisikaan. Jos se yksi ihminen tienaisi elantonsa yrityksestään, eikö se olisi parempi kuin että hän on tukiasiakkaana?
En varmasti ole ainut, joka olisi yrittäjä, jollei kaikki pakolliset kulut ja verot huomioonottaen laskelman lopputulos olisi se, että joutuisin maksamaan siitä, että saan tehdä töitä 12 tuntia kuutena päivänä viikossa.
Pois kaikki pakolliset eläkevakuutusmaksut, ALV-rajaa reilusti ylös päin ja yrittäjän oman palkan verotus alas niin alkaisi syntyä pk-yrityksiä, joiden tuotolla yrittäjä eläisi. Ei herroiksi, mutta omillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä teen sivutyötä työkorvauksella. Vaikka vero on kovempi kuin normaalista palkkatyöstä, niin olen laskenut että niin kauan kuin ei tarvitse, ei kannata toiminimellä tehdä. Kuluja alkaa olla heti enemmän. Eikä minullakaan paljon kuluja ole, samantapaista hommaa kuin ap:lla. Saan siis palkkion tekemästäni työstä määrän mukaan, tekemäni työ menee vain kahdelle toimeksiantajalle ja teen saman verran joka kuukausi. Määrät pidän sen verran pienenä, että voin tehdä työkorvauksella ja päätyö on lisäksi.
Mitä kuluja toimenimessä on? Minulla on toiminimi ja teen opiskelujen ohessa keikkaa, mutta yhtään ylimääräistä laskua ei ole tullut. Tarkoitatko alvia ja yelliä?
Riippuu bisneksestä. Jos teet toiminimellä puusepän hommia, on kuluja siinä missä rahansa muussa yritysmuodossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elääkkeen taso määritellään niin korkeaksi, ettei yrittäjällä ole varaa eläkemaksuihin.
Maksaako hierojat alv?