Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysely: SUURLAKKO hiljentää Suomen 1.-2.2.2024. 🏻Aiotko jäädä lakkoon vai olla lakkorikkuri? Tiedättekö mitkä ovat seuraukset, jos...

Vierailija
23.01.2024 |

...ammattiliiton jäsen kieltäytyy lakosta?

Säännöistä riippuen ammattiliitto erottaa lakkorikkuriksi paljastuneet jäsenensä. Toki työn tekeminen lakon aikana voi olla mahdotonta, koska mm. joukkoliikennettä ei silloin ole.

Osallistutko Suomen suurlakkoon 1.-2.2.2024?

Osallistutko suurlakkoon 1.-2.2.2024?

Vaihtoehdot

Kommentit (290)

Vierailija
141/290 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet kerrat on yritetty pakottaa liittymään, että sikäli olisi ihan positiivinen juttu tuo erottaminen. Sillekin rahalle on muuta käyttöä.

Vierailija
142/290 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en polittiisista syistä lakkoile vaan sen takia et saa nukkua pitkään aamulla :D vielä perjantai vapaaksi kiitos!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/290 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä jotka eivät osallistu, ei ilmeisesti kiinnosta oma palkkaakaan. Pekkaset, onko niitä vai ei, ylityökorvaukset. No mitä niillä kunhan on työtä mitä talkoilla tehdä. Mutta kovimpia ovat kitisemään heti kun jotain jää saamatta. 

Vierailija
144/290 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä jotka eivät osallistu, ei ilmeisesti kiinnosta oma palkkaakaan. Pekkaset, onko niitä vai ei, ylityökorvaukset. No mitä niillä kunhan on työtä mitä talkoilla tehdä. Mutta kovimpia ovat kitisemään heti kun jotain jää saamatta. 

Ei ole pekkasia eikä ylityökorvauksia. Ei ole koskaan ollut, enkä usko että tulee koskaan olemaankaan.

Vierailija
145/290 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pekkasia eikä ylityökorvauksia. Ei ole koskaan ollut, enkä usko että tulee koskaan olemaankaan.

Palkka on toki, ja se kiinnostaa. Vähän jos saisi vielä lisää niin pääsisi viisinumeroiseen lukuun.

Vierailija
146/290 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa kiinnostaa. Ensinnäkään helmikuun alun suurlakolla ei ole tekemistä palkan kanssa. Palkat on jo sovittu voimassa olevalla työehtosopimuksella.

Ja toisaalta pienessä firmassa lakkoileva on suuressa riskissä menettää koko palkkansa. Pikkufirmat näes ovat vapautettuja yt-menettelystä. Se on lappu kouraan ja moro. Ammattiliittoja ei kiinnosta vaivautua pikkufirman asioiden takia, se on nähty.

Vierailija
147/290 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkka on toki, ja se kiinnostaa. Vähän jos saisi vielä lisää niin pääsisi viisinumeroiseen lukuun.

Tiesithän että myös palkka on liittojen ajama etu. Rikkureita ei ilmeisesti kiinnosta palkankorotukset. 

Vierailija
148/290 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa kiinnostaa. Ensinnäkään helmikuun alun suurlakolla ei ole tekemistä palkan kanssa. Palkat on jo sovittu voimassa olevalla työehtosopimuksella.

Ja toisaalta pienessä firmassa lakkoileva on suuressa riskissä menettää koko palkkansa. Pikkufirmat näes ovat vapautettuja yt-menettelystä. Se on lappu kouraan ja moro. Ammattiliittoja ei kiinnosta vaivautua pikkufirman asioiden takia, se on nähty.

Höpöhöpö! Vielä kerran höpö! Tiedätkö kuka tai mikä taho on ollut luomassa nimenomaan sitä työehtosopimusta jonka mukaan palkka kuuluu maksaa. Nimenomaan ammattiliitot pitävät puolia työehtosopimuksista, joten onhan sinulle se ja sama vaikka ehdot olisivat samat kuin . Meillä on firmassa 20 työntekijää ja ei todellakaan ketään potkita pois lakon takia. Eihän se ole millään tavalla työntekijään syy jos on lakko. On myös työnantajan etu että asiat ovat kunnossa ja reiluja. 

Vierailija
149/290 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä ovat keskeiset syyt tälle tulevalle lakolle?

Mä oikeasti toivoisin, että joku viisaampi kertoisi. Enkä varmasti ole ainut joka viisaantuisi siitä tällä palstalla. 

Vierailija
150/290 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on tällä hetkellä nimimerkki "riikan" johtama diktatuuri, jossa hallituksella ja oppositiolla ei ole minkäänlaista neuvotteluyhteyttä jotta kompromissi löytyisi. Tällaiseen persuiluun ei pidä suostua, tarvittaessa vaikka yleislakko kehiin, jotta hallituksen kremlimäiselle diktaattorilinjalle saadaan loppu.

Vierailija
151/290 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä ovat keskeiset syyt tälle tulevalle lakolle?

Mä oikeasti toivoisin, että joku viisaampi kertoisi. Enkä varmasti ole ainut joka viisaantuisi siitä tällä palstalla. 

Sanoin Purralle  persuna, että miksi helvetissä lähdit leikkauksilla ja työolojen rapautamisella. Kokomuslaisten leitiin. Miksi saatanassa petit meidät äänestäjäsi.... Ny ala kelata sitä vyyhtiä takain. Kai sinä vielä olet persujen kirjoissa.... Kentällä kiehuuu. Sinun takia yleislakko tulossa 👹

Vierailija
152/290 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen fyssariyrittäjä. miten kerron asiakkaille että lakkoilen? Nythän yrittäjänä minulla mitään työntekijän turvaa ole, enkä myöskään saa palkkaa jos olen sairaana, ja on aivan arvoitus kuinka usein kalenteri on täynnä, ja koska liikaa tyhjää.

Yrittäjä?

Vierailija
153/290 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen fyssariyrittäjä. miten kerron asiakkaille että lakkoilen? Nythän yrittäjänä minulla mitään työntekijän turvaa ole, enkä myöskään saa palkkaa jos olen sairaana, ja on aivan arvoitus kuinka usein kalenteri on täynnä, ja koska liikaa tyhjää.

Yrittäjä?

Äänestä seuraavan kerran oikein. Asiakkaalle sanot nii kuin asia on. Meille konkurssista työttömiksi jäänellekkin sanotaan että mene olemattomiin töihin. 

Vierailija
154/290 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakot ovat aivan oikein. Todella oikein. Lellutettu Orpo ei tiedä kovasta elämästä yhtään mitään, kun ei ole sitä koskaan joutunut itse kokemaan.

Vierailija
155/290 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä osallistun.

Solidaarisuudesta osa-aika, - kausi, - pätkä-matalapalkkaalojen- työntekijöiden ja työttömien sekä pienituloisten  lapsiperheiden oikeuksien ja etujen puolesta! 

Nyt ollaan leikkaamassa jo veitsenterällä pärjäävien elinkustannuksista. Samalla kun Keskituloisten ja parempaa palkkaa saavien verotusta kevennetään. 

Yhtään hallituksen leikkaustoimenpidettä tai säästökohdetta ei kohdisteta muualle kuin työttömiin ja palkansaajiin. Herrat vain saa lisää veroetuja ja tuloja pienituloisten kustannuksella.

Maksaisin itsekin keskituloisena hieman lisää veroja kuin ottaisin matalapalkkaiselta tai rankaisisin työtöntä.

Ja mitä hyötyä on aikuiskoulutusrahan poistolla? 

Vierailija
156/290 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on tulevaisuuden osalta paljonkin tekemistä palkan kanssa. T.sh joka ei nyt tähän lakkoon osallistu, koska yllättäen ei ole liitosta käsky käynyt

Vierailija
157/290 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi sitten lakkoiltiin palkan takia. Mikä olikaan lopputulos? Palkat nousi, mutta väkeä vähennetty urakalla, muutoneuvotteluita, lukuisia konkursseja jne. Myös terveydenhuoltoalalla muutosneuvotteluita ja isoja säästöjä. Ymmärrän kyllä tällaiset poliittiset lakot, mutta ensi joulu on taas monella pilalla. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja toisaalta jos joutuu jäämään kotiin niin kannattaa yrittää venyttää saikku viidenpäivän mittaseks, näin ne lyhyet poissaolot vähenee.

Kyllä näkee, että kaikenmaailman kepulikonsteja ja kepulilaskelmia vaan käytetään ja suunnitellaan, jottei tarvitsisi töitä tehdä. Se on ollut ihan jatkuvaa. Palkkaa kyllä pitäisi tulla ja palkankorotuksia nimenomaan yli äyräitten. Panostus työelämään on tosi surkealla tasolla työntekijöitten puolelta. Oikein pinnareita olette. Saattehan taas loikoilla vaan, kun on lakkoa järjestelty. Muuten mun puolestani on ihan sama, vaikkei teitä olisi olemassakaan.

Mä ajattelen tämän asian vähän toisin. Hyvin moni työntekijä menee puolikuntoisena töihin. Jos kuume on jo laskenut, mutta nenä vuotaa ja yskii "keuhkonsa pihalle", mennään silti töihin. Joskus siis riittäisi ihan se yksi sairaspäivä ja sitten palataan työpaikalle köhimään. Nyt, kun tuosta ekasta sairaspäivästä halutaan tehdä työntekijäälle palkaton, miksi työntekijä menisi heti kuumeen laskettua töihin? Paljon järkevämpää hakea sairaslomaa, jota lääkärit yleensä määräävät 3-5 päivää, ja toipua kotona ihan rauhassa. 

Vierailija
159/290 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osallistu lakkoon koska en kuulu liittoon, en vastusta kaavailtuja uudistuksia ja jos jäisin lakkoon niin ampuisin vain itseäni jalkaan koska minun pitäisi tehdä sen päivän työt viikonloppuna kun deadline painaa päälle eikä kukaan muu tee töitäni.

Vierailija
160/290 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan win-win jos liitto erottaa jäsenyydestä. Loppuupahan turha rahanmeno jäsenmaksuihin. Eli ei, en todellakaan osallistu poliittiseen lakkoon hallitusta vastaan, jota olen itse äänestänyt ja jonka toimia kannatan.

Hyvin sanottu!!! Samaa mieltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan