Pohjois-Karjalassa 20% pojista on adhd! Olisikohan lievää ylidiagnosointia, mitä?
Vaikka Itä-Suomessa kuinka olisi huonommat geenit ja vähemmän väestöä kuin lännessä niin ei kai tuo millään voi silti noin olla :O
Kommentit (126)
Meidän suvun adhd-lähde löytyy juuri tuolta, ja lännestä tulee lisähöysteet.
Vierailija kirjoitti:
Myös sisäsiittoisuutta. Adhd periytyy voimakkaasti.
Totta. Itse olen idästä, muuttanut tosin muualle jo aikapäivää sitten. Kun tein sukututkimusta äidin ja isän puolelta, selvisi, että sekä äidin että isän suvut ovat asuneet samalla 200km pläntillä, pääasiassa maaseudulla, ainakin 1400-luvulta lähtien. Siis VÄHINTÄÄN sen 600 vuotta, todennäköisesti paljon pidempään.
Näitä lopputuloksia niitetään nyt allekirjoittaneen monisairauksilla.
Mitä pahaa? Sehän on hieno ominaisuus!
Pohjois-Karjalassa suurin osa väestöstä on jo junantuomia. Mikään mysteerinenpohjois-karjalaisille ominainen ADHD-geeni ei selitä tuota tilastoa.
Vai pitäisikö geenitutkijoiden ryhtyä etsimään ko. hypoteettista haitallista geenimuunnosta Pohjois-Karjalasta? Ehkä sitten ajan kanssa tuokin vamma saataisiin seulottua pois väestöstä.
Vierailija kirjoitti:
Nuo on voimakkaasti periytyviä ja tuo(kin) porukka on lisääntynyt keskenään satoja vuosia tuolla alueella, niin kuin koko Suomenniemellä. Eli mä en kyllä hämmästy tuota lukua yhtään. Toki kaiken järjen mukaan sitä pitäisi olla saman verran molemmissa sukupuolissa, eikö?
Jep, sisäsiittoisuus on todellinen ongelma Suomessakin.
Vierailija kirjoitti:
Itä-Suomessa vähiten liikkuvat lapset ja tutkimusnäyttö fyysisen aktiviteetin ja ADHD:n välisestä yhteydestä on vahva.
Siihen päälle vielä trendikäs ylidiagnosointi.
Mitä vittua?
Vierailija kirjoitti:
Pohjois-Karjalassa suurin osa väestöstä on jo junantuomia. Mikään mysteerinenpohjois-karjalaisille ominainen ADHD-geeni ei selitä tuota tilastoa.
Vai pitäisikö geenitutkijoiden ryhtyä etsimään ko. hypoteettista haitallista geenimuunnosta Pohjois-Karjalasta? Ehkä sitten ajan kanssa tuokin vamma saataisiin seulottua pois väestöstä.
Koko elämänsä skitsofrenian geneettiselle periytyvyydelle omistanut tutkija E. Fuller Tolley totesi eräässä artikkelissa, että että "skitsofrenian geenien etsintää voidaan verrata villihanhien jahtaamiseen vaikka, hän lisää, se on vielä pahempaa kuin se, koska villihanhien jahtaamisessa on ainakin teoriassa villihanhi, joka saatetaan saada kiinni. Jos skitsofreniaa aiheuttavia geenejä ei tosiaankaan ole olemassa, kolmenkymmenen vuoden etsintä on ollut pikemminkin kuin psykiatrisen lumimiehen etsintää.
https://madinfinland.org/psykiatrista-lumimiesta-etsimassa-skitsofrenia…
ADHD:n geneettisen taustan tutkimisessa on kyse samasta villihanhesta, kuin skitsofrenian. Vaikka erinäisiä geneettisiä assosiaatioita on löydetty, useimpia ei ole kyetty toistamaan eli replikoimaan ja tilastolliset assosiaatiot ovat niin heikkoja, ettei niillä ole järkeä lähteä mitään selittämään. Ne tuskin edes liittyvät ADHD:en, vaan pikemminkin sosiaaliseen stratifikaatioon eli siihen, että vaikkapa ADHD-potilaisiin kasautu enemmän esimerkiksi tiettyjä etnisiä ryhmiä kuin mikä on heidän osuus väestössä keskimäärin. Kaksostutkimukset eivät anna luotettavia yleistettäviä arvioita minkään piirteen tai häiriön periytyvyydestä johtuen siitä, että ne perustuvat virheellisille odotuksille ja äärimmäisen valikoituneille otoksille. Toisin sanoen jos ihan tosissaan ollaan, niin rahalla olisi vähän enemmänkin käyttöä kuin pseudotieteellisten "geenisairauksien" geenien metsästäminen.
Vierailija kirjoitti:
Adhd-diagnoosin antaminen edellyttää usean ammattihenkilön perusteellisia tutkimuksia. Miten Vauva-palstalaiset voivat tietää tilanteen paremmin kuin asiantuntijat?
Kerronpa tositarinan miten poikamme sai adhd diagnoosin. Häntä tutkittiin yliopistollisen sairaalan lasten neuropsykiatrian osastolla. Perusteellisesti tutkittiin, monet haastattelut ja testien täyttämiset. Lapsella on aistiherkkyyttä monenlaista ja on kovin herkkä kaikille tuntemuksille. Tästä johtuen hänen on ollut hankala toimia isossa koulussa, jossa paljon hälinää, kaikumista, melua jne. Kotona tai esim mummolassa ei haastekäyttäytymistä ole koskaan ollut. Lapsi sai asperger diagnoosin ja yllättäin myös adhd diagnoosi ilmestyi papereihin. Yritin neljä vuotta joka kerta (lääkärin vastaanotolla kerran vuodessa, jotta sai lääkärin todistuksen kelan maksamaa toimintaterapiaa varten) oikaista asiaa ja kysyä mihin kyseinen diagnoosi perustui. Joka vuosi oli uusi lääkäri, joka ei tietenkään edellisen kollegan tekemiä kirjauksia korjannut, sain vain ympäri pyöreitä vastauksia ja diagnoosi pysyi lapsen tiedoissa.
Kun lapsi kasvoi, ja siirryimme nuorisopsykiatrian puolelle (terapiaa ja kelaa varten tarvitaan edelleen todistus), niin ensimmäisellä kerralla lääkäri 15 minuuttia jututettuaan lasta ja minua kysyi, miksi täällä on tämä ADHD diagnoosi, kun ei oikein näyttä sellaiselta tapaukselta. Olin että halleluja! Kerroin sitten että en tiedä ja että olen yrittänyt saada asiasta tietoa, miksi se on tehty, mutta turhaan. No, lääkäri poisti sitten tämän selvästi väärän kirjauksen.
Oman kokemukseni perusteella väitän, että useat lasten nepsy diagnoosit eivät vastaa todellisuutta ja että niiltä tehdään jotta kela korvaisi erilaisia terapioita helpommin. Ja terapioita hermostoltaan herkät lapset tarvitsevat, kun eivät sopeudu jättikouluihin, avoimiin oppimisympäristöihin ja muihin itseohjautumista vaativiin oppimismuotoihin jo alakoulussa. En väitä etteikö adhd:tä olisi olemassa, varmasti on. Mutta ei taatusti siinä laajuudessa, kuin tilastoista voisi päätellä.
Siellä syödään kouluissa quornia. Kananrehua, pienentää aivoja.
Uskon että syynä on sekä geenit että erilainen hoitokäytäntö eri puolilla Suomea.
Minulla on adhd ja omaan 50% pohjois-karjalaiset geenit.
Vierailija kirjoitti:
Ei itä-suomalaiset ole sen huonompia kuin muut. Varsinais-suomen luvut oli suurempia kuin Pohjois-savon. Savo-karjala on käytännössä samaa porukkaa geneettisesti joten geenit ei selitä tuota 20% osuutta.
Uskomatonta!! Nimittäin se että minun geenit ovat sekä Pohjois-Karjalasta että Varsinais-Suomesta. Olenkin oikea adhd:n multihuipentuma!
Mikään ei ole muuttunut. Nyt puhutaan ADHD:stä. Ennen puhuttiin kylähullusta, kusipäästä tai metsittyneestä.
Mutta kun viimeksi luetellut eivät ole diagnoosi, eikä siihen voi myydä reseptilääkkeitä, niin lääketeollisuus suosii lääkittävää diagnoosia.
Ihan liian helpolla jaellaan näitä diagnooseja. Tai sitten ei jakseta kunnolla ensin tutkia vaan lyödään lääkkeet kouraan ja seuraava jonossa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta koko ADHD on lähes humpuukia. Odotetaan, että jo esim. 8v jaksaa istua paikoillaan koko tunnin ja ihmetellään kun näin ei olekaan. Minäkään en jaksaisi ja olen kohta 50v ja ADHD:sta ei ole silti kyse
Samaa mieltä. Itse istuin juuri tunnin etäkokouksessa, ja oli pakko selata puhelinta välillä, kun en olisi millään jaksanut kuunnella. Ja olen rauhallinen ja tylsä kuin viilipytty, viiskymppinen myös.
Koko yhteiskunta on nykyään keskittymiskyvytön.
Juuri Yle julkaisi jutun, jossa Pohjois-Karjalan ADHD-diagnoosien määrän kerrotaan selittyvän väärillä diagnooseilla, joita on tehtailtu osaamisen puutteen vuoksi.
Eli ongelma ei olekaan Pohjois-Karjalan geeniperimässä (tai lapsissa sinänsä), vaan siinä, että maakunnan terveydenhuoltoon ei ole saatu rekrytoitua kuin AV-palstatasoisia osaajia, jotka näköjään kylvävät diagnooseja kaksin käsin.
Vierailija kirjoitti:
Pohjois-Karjalassa 20% pojista on adhd!
20 %:lla ja ADHD. Ole hyvä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta koko ADHD on lähes humpuukia. Odotetaan, että jo esim. 8v jaksaa istua paikoillaan koko tunnin ja ihmetellään kun näin ei olekaan. Minäkään en jaksaisi ja olen kohta 50v ja ADHD:sta ei ole silti kyse
Kyllä mä ainakin helposti jaksan istua tunnin esimerkiksi luennolla, ylikin tunnin tarvittaessa.
Silloin jaksaa istua ja kuunnella, jos on motivaatiota aiheeseen, jota kuuntelee. Auttaa, jos tekee samalla muistiinpanoja ja joillakin neulominen auttaa keskittymään.
Vierailija kirjoitti:
Ihanan wokea. Kun lätkäistään diagnoosi huonolle käytökselle, niin voikin sitten ihan luvan kanssa käyttäytyä huonosti, koska on itse asiassa vain sairas.
Woke sitä woke tätä. Ihan sama mikä aihe niin joku ryntää paikalle jankkaamaan woke woke woke
Tein tästä uuden aloituksen -asiallisen keskustelun toivossa. Joku sen ilmiantoi jostain syystä. Että tässä nyt uudestaan:
Ylen uutisessa raportoitiin ADHD diagnooseista lapsilla ja nuorilla valtakunnallisesti ja maakunnittain. Erityistä huomiota kiinnitettiin Pohjois-Karjalan korkeisiin lukuihin, joista myös THL:n asiantuntija nosti esiin virhediagnosien mahdollisuuden. Vaikka YLE:n jutussa puhutaan pojista, on myös tytöille tehty yli kaksinkertainen määrä diagnoseja valtakunnan keskiarvoon verrattuna. Poikien kohdalla ero on vielä isompi, ja erityisesti hälytyskellot soivat poikien diagnosien eroissa alle 13v (20,3%) ja yli 13v (13,9%): MIKÄÄN lääketieteellinen seikka ei voi selittää tätä kasvua poikien ADHD:ssa!
Pohjois-Karjalan hyvinvointialueella (Siun Sote) lasten ja nuorten ADHD diagnosointia selvittää moniammatillinen ketju, joka ilmeisesti päätyy aina samalle neurologille, joka lopulta diagnoosin tekee. Ja ylidiagnosoi. Väärästä diagnosista seuraa lapselle turha lääkitys (mikä on fyysistä väkivaltaa), loppuiän leima sekä se, että mahdollisten ongelmien todellista syytä ei kukaan selvitä. Ehkä koskaan.
Joten olisiko Valviran - ja vanhempien - aika herätä! Siun Sotelta asian tarkastelua on turha odottaa, siinähän astuttaisi neurologin varpaille.
Valtakunnan luvut: Tytöt alle 13v: 2,8%; Tytöt 13-17v: 3,9%; Pojat alle 13v: 8,9%; Pojat 13-17v: 7,6%.
Pohjois-Karjala: Tytöt alle 13v: 7,7%; Tytöt 13-17v: 7,3%; Pojat alle 13v: 20,3%; Pojat 13-17v: 13,9%.