Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pohjois-Karjalassa 20% pojista on adhd! Olisikohan lievää ylidiagnosointia, mitä?

Vierailija
23.01.2024 |

Vaikka Itä-Suomessa kuinka olisi huonommat geenit ja vähemmän väestöä kuin lännessä niin ei kai tuo millään voi silti noin olla :O

https://yle.fi/a/74-20070570

Kommentit (126)

Vierailija
61/126 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vastoin monien hallimiä stereotypioita niin maalla ei nykyään todellakaan ole tervettä porukkaa. 

Ihmiset ovat ylipainoisempia, sairaampia, vähemmän koulutettuja ja lapsien koulumenestys on heikompaa kuin isoissa kaupungeissa. Kyllähän tässä on ollut käynnissä vuosikymmenten mittainen evoluutio jossa ne kyvykkäämmät ovat lähteneet kaupunkeihin ja syrjäseuduille ovat jääneet ne jotka eivät ole halunneet tai kyenneet lähtemään.

Nämä kun lisääntyvät keskenään muutaman sukupolven ajan niin tässä on tulos. Uskon siis ihan täysin tuohon lukuun.

Kyllä mutta kun Pohjanmaalla adhd on kuudella prosentilla, ja maaseutua se sekin on, niin ei voi ihan noin iso ero sentään olla.

P

https://www.duodecimlehti.fi/duo11446

tuossapa sitä on pohdittu kuinka eri ikäluokkien terveys ja ruotsinkielisten aiemmin selkeästi parempi sosiokenominen asema korreloivat. Lisäksi on todettu, että ruotsinkielisten työttömyysaste on matalampi (ekonominen) ja kiinnittyminen sosiaaliseen piiriin on korkeampi (ekonominen). Muuttoaste vähäisempi (liittyy tutkimuksen mukaan varallisuuteen) ja mm lasten syntymäpaino korkeampi (liittynee sukupolvien mittaisiin terveyseroihin) 

Vierailija
62/126 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun odotetaan että ihmisen pitäisi olla paikallaan kuin robotti ja kuunnella, niin kyllä siihen vain vähemmistö pystyy. Ihminen on toimelias ja liikkuva eliö.

Sekin että tupakointi on vähentynyt on yksi tärkeä syy.

Tupakka antaa aivoille ärsykkeitä ja nyt niitä ei enää tule. Sen lisäksi pitäisi olla koulussa paikoillaan ja fyysinen työ on vähentynyt. Tupakka oli yksi merkittävimpiä "lääkkeitä" ihmisten keskuudessa että opittiin olemaan.

Yllättävästi ne nuoret jotka vapettaa, osaavat myös olla eivätkä aiheuta häiriötä ympäristössään. Juuri sen takia kun vapettavat. Pitää löytyä jotain tekemistä. Nykyinen elämä pistää ihmiset jouten. Myös työelämässä joutuu olemaan jouten ja paikallaan. Ei se ole ihmisen elämää. Toki helepottais jos polovet hakataan mäskiksi ja pistetään sitten sittumaan ja tuunaamaan.

Tupakoinnin vähentyminen ja hyökkäys tupakointia vastaan ja nykyiset uudet neurologi

Samaa mieltä tosta paikallaan pysymisestä. Sitä odotetaan jo pieniltä koululaisilta ja jos ne ei malta olla paikallaan saa siitä jonkin diagnoosin, kun on vääränlainen eikä mene yhteiskunnan odottamaan muottiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/126 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta koko ADHD on lähes humpuukia. Odotetaan, että jo esim. 8v jaksaa istua paikoillaan koko tunnin ja ihmetellään kun näin ei olekaan. Minäkään en jaksaisi ja olen kohta 50v ja ADHD:sta ei ole silti kyse

Miten ennen sitten istuttiin? Kyllä mä jaksoin sen 45 min istua tunnilla häiriköimättä ja niin osasi valtaosa muistakin oppilaista luokalla. Luokalla oli yksi ns häirikkö mutta hänelläkin rauhottui meno kun pääsi hyvään sijaiskotiin (perheolot eivät olleet kunnossa).

Sitähän myös siellä koulussa harjoitellaan, että tietyissä tilanteissa keskitytään opetukseen ja istutaan omalla paikalla. Tottakai myös tehdään tehtäviä jne. Jos nykyään on valtavasti ongelmia niin kyllä se syy löytyy myös ja uskallan väittää että älylaitteet on iso tekijä lasten heikentyneessä keskittymiskyvyssä. 

No minä en jaksanut keskittyä ja joskus olinkin jälki-istunnossa rauhattomuuteni vuoksi. Tai sen vuoksi, että olin viisastellut opettajalle tai inttänyt vastaan. Usein minut ja toinen luokan tyttö laitettiin eteiseen tekemään lisätehtäviä.

Mitään diagnoosia ei ollut, muuta kuin "vilkas lapsi". Koulumenestys raketoi heti kun pääsin pois peruskoulusta, lukiossa ka nousi heti reilusta seiskasta lähes yhdeksään. Kirjoitin kuusi ainetta yleisarvosanalla E ja olen korkeakoulutettu ihan normaalia arkea elävä aikuinen nyt. 

Peruskoulu ei ole kyennyt ratkaisemaan lasten välisten kehitys- ja termperamenttierojen ongelmaa luokkatyöskentelyssä vaan ryhmistä ja ympäristöstä on tehty päinvastoin entistäkin heikommin opettajan hallittavissa oleva.

Vierailija
64/126 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älypuhelimien liiallinen käyttö on vaan tuhonnut keskittymiskyvyn ja aiheuttaa vale ADHD:n. 

Vierailija
65/126 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itä-Suomessa vähiten liikkuvat lapset ja tutkimusnäyttö fyysisen aktiviteetin ja ADHD:n välisestä yhteydestä on vahva. 

Siihen päälle vielä trendikäs ylidiagnosointi.

Satakunnassa ja Etelä-Pohjanmaalla on taas huonokuntoisimmat nuoret. Joten tuskin Itä-Suomessa kaikkein vähiten liikutaan. Sitä paitsi ADHD-lapset/nuoret ovat levottomia ja ylivilkkaita, jotka ilman lääkitystä ovat jatkuvassa liikkeessä. Ovat siis kaikkea muuta kuin passiivisia.

Vierailija
66/126 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei itä-suomalaiset ole sen huonompia kuin muut. Varsinais-suomen luvut oli suurempia kuin Pohjois-savon. Savo-karjala on käytännössä samaa porukkaa geneettisesti joten geenit ei selitä tuota 20% osuutta.

Vierailija
67/126 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjois-karjalassa on joku naispuolinen lääkäri joka vihaa miehiä ja poikia. Sitten diagnosoi kaikki pojat adhd tapauksiksi

Vierailija
68/126 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta koko ADHD on lähes humpuukia. Odotetaan, että jo esim. 8v jaksaa istua paikoillaan koko tunnin ja ihmetellään kun näin ei olekaan. Minäkään en jaksaisi ja olen kohta 50v ja ADHD:sta ei ole silti kyse

Kyllä mä ainakin helposti jaksan istua tunnin esimerkiksi luennolla, ylikin tunnin tarvittaessa.

Vierailija
69/126 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

sisäsiitto.fi

Vierailija
70/126 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itä-Suomessa vähiten liikkuvat lapset ja tutkimusnäyttö fyysisen aktiviteetin ja ADHD:n välisestä yhteydestä on vahva. 

Siihen päälle vielä trendikäs ylidiagnosointi.

Satakunnassa ja Etelä-Pohjanmaalla on taas huonokuntoisimmat nuoret. Joten tuskin Itä-Suomessa kaikkein vähiten liikutaan. Sitä paitsi ADHD-lapset/nuoret ovat levottomia ja ylivilkkaita, jotka ilman lääkitystä ovat jatkuvassa liikkeessä. Ovat siis kaikkea muuta kuin passiivisia.

Ei se ilmene kaikilla samalla tavalla. Osalla se painottuu enemmän tarkkaamattomuuteen.

Vierailija
71/126 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä autismin kirjo, kuinka yleistä se mahtaa olla?

Tämäkin selviää googlettamalla.

Vierailija
72/126 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsena helpompi saada diaknoosi takaa eläkkeelle pääsyn heti 10 luokan jälkeen. kelan tilasto

Vierailija
73/126 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adhd:sta on tullut käytännössä synonyymi vilkkaalle ja/tai kurittomalle lapselle.

Entisaikaan tällaisille lapsille olisi pidetty kuria, mutta koska sellaista kasvatusta ei enää hyväksytä niin korvaajaksi on otettu adhd-diagnoosit.

Vierailija
74/126 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Adhd:sta on tullut käytännössä synonyymi vilkkaalle ja/tai kurittomalle lapselle.

Entisaikaan tällaisille lapsille olisi pidetty kuria, mutta koska sellaista kasvatusta ei enää hyväksytä niin korvaajaksi on otettu adhd-diagnoosit.

Ja vastaavasti kaikki epäsosiaaliset ja itsekseen viihtyvät leimataan välittömästi autismin kirjolaisiksi.

Vierailija
75/126 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanan wokea. Kun lätkäistään diagnoosi huonolle käytökselle, niin voikin sitten ihan luvan kanssa käyttäytyä huonosti, koska on itse asiassa vain sairas.

Pohjois-Karjala, tuo woken terävin keihäänkärki. 

Keksi uusi selitys. 

Vierailija
76/126 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanan wokea. Kun lätkäistään diagnoosi huonolle käytökselle, niin voikin sitten ihan luvan kanssa käyttäytyä huonosti, koska on itse asiassa vain sairas.

Kun jää perseilystä kiinni, niin voi sanoa, että se oli "läppää" tai sitten vedota adhd-diagnoosiin.

Vierailija
77/126 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun jää perseilystä kiinni, niin voi sanoa, että se oli "läppää" tai sitten vedota adhd-diagnoosiin.

Ei tarvitse edes selittää mitään, koska kouluissa on positiivinenkasvatus käytössä eikä rangaistuksia enää anneta. Oppilas pääsee kuin koira veräjästä oli diagnoosia tai ei.

Vierailija
78/126 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään ylidiagnosointia olemassakaan, on vain taitamattomia tai maksettu mielipide -lääkäreitä.

Vierailija
79/126 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ennen sitten istuttiin? Kyllä mä jaksoin sen 45 min istua tunnilla häiriköimättä ja niin osasi valtaosa muistakin oppilaista luokalla. Luokalla oli yksi ns häirikkö mutta hänelläkin rauhottui meno kun pääsi hyvään sijaiskotiin (perheolot eivät olleet kunnossa).

Sitähän myös siellä koulussa harjoitellaan, että tietyissä tilanteissa keskitytään opetukseen ja istutaan omalla paikalla. Tottakai myös tehdään tehtäviä jne. Jos nykyään on valtavasti ongelmia niin kyllä se syy löytyy myös ja uskallan väittää että älylaitteet on iso tekijä lasten heikentyneessä keskittymiskyvyssä. 

minäkin jaksoin istua, mutta sen hintana oli sitten se, että en jaksanut seurata tuntia tai kuunnella mitä sanotaan. Koska kaikki energia meni siihen, että piti istua paikallaan. Olen add, eli hiljainen, mutta hajamielinen. Minun olisi pitänyt saada keskittymisen avuksi vaikka piirrellä vihkoon ja sitä yritinkin, mutta opettajan mielestä se häiritsee keskittymistä...

Olin kyllä jo koulussa muita kyvykkäämpi ja älykkäämpi (tutkittiin ihan psykologin toimesta minua, kun osasin kaiken) enkä lukenut koskaan kokeisiin, mutta olisipa ollut mukava saada olla oma itsensä.  Vieläkään en tykkää istua paikallaan silloin, kun pitäisi oppia tai painaa mieleen. SIksi kotonani on keinutuoli, jumppapallo ja kaikenlaisia muita ratkaisuja, joiden avulla ei tarvi olla staattisesti paikallaan, koska ammattini vuoksi pitää koko ajan opiskella ja pitää tietotaitoa yllä vapaa-ajallakin, niin kotonakin pitää sitten olla sellaisia ratkaisuja.

Ei aina pitäisi mennä siihen, että ajatellaan, että adhd olisi joku geneettinen virhe. Ei se ole. Meitä on aina ollut, ihan aina, ja se, että meitä on nykyäänkin, kertoo siitä, että tässä on kyse sellaisesta piirteestä, josta evoluutio on "katsonut", että tämä täytyy säilyttää. Ehkä siksi adhd myös periytyy niin helposti.

se, että me adhd:T joskus oireilemme, johtuu siitä, että meidän on pakko yrittää sopeutua maailmaan, joka on meille tietyllä tapaa liian helppo. Minä rauhoituin oman adhd:ni kanssa sen jälkeen, kun isä alkoi kotona antaa minulle mahdottomia haasteita. älyllisiä tehtäviä, ja uusein taitojen opettelua ja sellaisia. Heitti vian jonkun jutun eteen ja sanoi, että selvitäpä tuo, mitään apuja tai alkutietoja et saa.

Vierailija
80/126 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vastoin monien hallimiä stereotypioita niin maalla ei nykyään todellakaan ole tervettä porukkaa. 

Ihmiset ovat ylipainoisempia, sairaampia, vähemmän koulutettuja ja lapsien koulumenestys on heikompaa kuin isoissa kaupungeissa. Kyllähän tässä on ollut käynnissä vuosikymmenten mittainen evoluutio jossa ne kyvykkäämmät ovat lähteneet kaupunkeihin ja syrjäseuduille ovat jääneet ne jotka eivät ole halunneet tai kyenneet lähtemään.

Nämä kun lisääntyvät keskenään muutaman sukupolven ajan niin tässä on tulos. Uskon siis ihan täysin tuohon lukuun.

Kyllä mutta kun Pohjanmaalla adhd on kuudella prosentilla, ja maaseutua se sekin on, niin ei voi ihan noin iso ero sentään olla.

Eikös Pohjanmaalla ole isoja perheitä? Ehkä ADHD tulee helpommin vilkkaille ainoille lapsille. Tietynlaisen virikkeen puutetta?

Onko tuosta mitään tutkimusta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan