Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pohjois-Karjalassa 20% pojista on adhd! Olisikohan lievää ylidiagnosointia, mitä?

Vierailija
23.01.2024 |

Vaikka Itä-Suomessa kuinka olisi huonommat geenit ja vähemmän väestöä kuin lännessä niin ei kai tuo millään voi silti noin olla :O

https://yle.fi/a/74-20070570

Kommentit (126)

Vierailija
41/126 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei kukaan sano totuutta ääneen? V enäläisvähemmistö. Nepsyjen on valtava, perinnöllisyydestä johtuen. Rajan takana ainoastaan nepsyt ovat itse lisääntyneet, harkintakykyiset ei.

Herra hitleri olisi ylpeä sun tutkimuksista.

Vierailija
42/126 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vastoin monien hallimiä stereotypioita niin maalla ei nykyään todellakaan ole tervettä porukkaa. 

Ihmiset ovat ylipainoisempia, sairaampia, vähemmän koulutettuja ja lapsien koulumenestys on heikompaa kuin isoissa kaupungeissa. Kyllähän tässä on ollut käynnissä vuosikymmenten mittainen evoluutio jossa ne kyvykkäämmät ovat lähteneet kaupunkeihin ja syrjäseuduille ovat jääneet ne jotka eivät ole halunneet tai kyenneet lähtemään.

Nämä kun lisääntyvät keskenään muutaman sukupolven ajan niin tässä on tulos. Uskon siis ihan täysin tuohon lukuun.

Kyllä mutta kun Pohjanmaalla adhd on kuudella prosentilla, ja maaseutua se sekin on, niin ei voi ihan noin iso ero sentään olla.

Pohjanmaalaisilla on paremmat geenit, vaikka ovatkin lihavampia kuin itäsuomalaiset. Pohjanmaalaiset menestyvät koulussakin paremmin kuin itäsuomalaiset, sekä ovat varakkaampia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/126 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei kukaan sano totuutta ääneen? V enäläisvähemmistö. Nepsyjen on valtava, perinnöllisyydestä johtuen. Rajan takana ainoastaan nepsyt ovat itse lisääntyneet, harkintakykyiset ei.

Herra hitleri olisi ylpeä sun tutkimuksista.

Kysy jotain lasu työntekijältä, että kuinka paljon v enäläis nepsyjä on. Totuus taitaa Kremlin trollia sattua ja heti otettiin natsikortti esiin 

Vierailija
44/126 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjois-Karjalassa lienee noin kaksi neurologia. Riittää että toinen on epäpätevä ja tehtailee turhia ja vääriä diagnooseja.

Sitten lapsia pahoinpidellään turhilla lääkkeillä. Aivot mössönä loppu iän.

Vierailija
45/126 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pohjanmaalla annetaan selkään, jos käy hörhöilemään, ei kukaan uskalla puhua mistäänADHD:stä.

Tämä on totta. Päällikkö antaa kuria. Muistan kuinka isä alkoi aukoimaan päätä mulle kun olin 13v. Sanoin takaisin hänele aika piikikkäästi. Olin koulussa oppinut pitämään puoleni. Isä se tykkäsi aina pomottaa ja pitää perhettä kurissa.

Äijä kävi päälle ja yritti ottaa niskavilloista kiinni, niin minä plokkasin sen käden lyömällä kevyen etusuoran leukaan. Äijä tömähti petonilattialle perse edellä tömps ja katteli epäuskoisesti tapahtunutta. Yriti nousta mutta putosi.

Kyseli jälkikäteen että mikä oli ja mitä kävi, niin totesin että minä olen nyt tämän perheen päällikkö. Kävi katsomassa peilistä mustelmaa, niin ei hän siihen mitään sanonnut tai vastaan väitellyt. Voimakkain määrää.

Siitä lähtien minä olin meidän perheen päällikkö ollessani vasta 13v vanha.

Omia lapsia en ole koskaan fyysisesti kurittanut. Kun en halua opettaa heitä tappelemaan.

Vierailija
46/126 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pohjanmaalla annetaan selkään, jos käy hörhöilemään, ei kukaan uskalla puhua mistäänADHD:stä.

Tämä on totta. Päällikkö antaa kuria. Muistan kuinka isä alkoi aukoimaan päätä mulle kun olin 13v. Sanoin takaisin hänele aika piikikkäästi. Olin koulussa oppinut pitämään puoleni. Isä se tykkäsi aina pomottaa ja pitää perhettä kurissa.

Äijä kävi päälle ja yritti ottaa niskavilloista kiinni, niin minä plokkasin sen käden lyömällä kevyen etusuoran leukaan. Äijä tömähti petonilattialle perse edellä tömps ja katteli epäuskoisesti tapahtunutta. Yriti nousta mutta putosi.

Kyseli jälkikäteen että mikä oli ja mitä kävi, niin totesin että minä olen nyt tämän perheen päällikkö. Kävi katsomassa peilistä mustelmaa, niin ei hän siihen mitään sanonnut tai vastaan väitellyt. Voimakkain määrää.

Sii

Päällikön kelepaa heittää legendaarista läppävä. Nohevasti kertoo tarinan menestyksestä tasamailla

Vierailija
47/126 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

adhd ei merkitse huonompia geenejä

Vierailija
48/126 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vastoin monien hallimiä stereotypioita niin maalla ei nykyään todellakaan ole tervettä porukkaa. 

Ihmiset ovat ylipainoisempia, sairaampia, vähemmän koulutettuja ja lapsien koulumenestys on heikompaa kuin isoissa kaupungeissa. Kyllähän tässä on ollut käynnissä vuosikymmenten mittainen evoluutio jossa ne kyvykkäämmät ovat lähteneet kaupunkeihin ja syrjäseuduille ovat jääneet ne jotka eivät ole halunneet tai kyenneet lähtemään.

Nämä kun lisääntyvät keskenään muutaman sukupolven ajan niin tässä on tulos. Uskon siis ihan täysin tuohon lukuun.

Kyllä mutta kun Pohjanmaalla adhd on kuudella prosentilla, ja maaseutua se sekin on, niin ei voi ihan noin iso ero sentään olla.

Tuolla raamattuvyöhykkeellä ei diagnosoida vaan juodaan hopeavettä ja rukoillaan.

Vierailija
49/126 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan isät ovat niin vellipyllyjä etteivät pidä kuria ja kasvata niin siks lapset on huono käytöksisiä ja muka adhd.. aatelkaa isät vaan pelaa vajaita videopelejä lasten kaa!!

Vierailija
50/126 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pohjois-Karjalasta lähti kyllä nohevimmat tyypit Ruotsiin 60-70 luvuilla tai Helsinkiin. Näin kävi omillekin sukulaisille.

Jäljelle jäivät vähän höppönät ainakin meidän suvusta. Terveisiä vaan sinne Lieksaan.

Sama meillä. Tällä hetkellä siellä asuu enää ihan sekopäät tai muutoin ei normaalit. Mun serkkujen lapset ei todellakaan ole normaaleja. Liikaa huonoja geenejä yhdessä kun etsivät sen puolisonsakin niiltä kulmilta. Terveisiä Juukaan.

Vierailija
51/126 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kaiken tietää ja kaiken osaa.

Uskokaamme häntä ja kumartakaamme!

Vierailija
52/126 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama kunhan pääsisi äkkiä eläkkeelle 😊

Vierailija
53/126 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sii

Notta ukolta loppui adhd kuin seinään?

Vierailija
54/126 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellisuudessa neuropsykiatrisista diagnooseista on tullut tapa hallita ja jäsentää häiritsevää ja poikkeavaa käytöstä. Medikaalinen hallinta on korjannut normit, opettajien auktoriteetin ja kasvatuksen ja sen avulla lasten ongelmia jäsennetään psykiatriassa, sosiaalitoimessa kuin koulussakin. Diagnoosit ovat pseudotieteellisen selkeitä, vaikka tuskin suurin osa edes alan ammattilaisista ymmärtää millaiselle ja miten heikkolaatuiselle tutkimusnäytölle ne pohjautuvat ja antavat pseudotieteellisiä selityksiä häiriökäyttäytymiselle, jota ei voi tosiaan diagnosoida muuten kuin seulontalomakkein ja psykiatrin haastatteluin. Ne siirtävät vastuuta opettajilta ja vanhemmilta viranomaisille, ja niiden avulla yritetään rajata kuka saa erityistä tukea koulussa ja kuka ei, koska häiriökäyttäytyminen on nykyään niin yleistä, että ilman mitään seulontaa tai kontrollia sitä pitäisi järjestää valtavan suurelle joukolle ihmisiä. Diagnooseista on tullut t

Kyllä se on juuri näin. Opettajat on pulassa liian suurten ja oppimisvalmiuksiltaan vaihtelevan ryhmän kanssa ja ainoa mahdollisuus saada erityisen tuen palveluja on osoittaa, että luokassa on niiden tarvitsijoita. Eli rauhattomille lapsille tai heille kellä on esim tarkkaavaisuuden tai oman toiminnan ohjauksen kanssa ihan temperamentista ja kehittymättömyydestä johtuvia puutteita hankitaan testejä ja lausuntoja psykologeilta jotta luokkiin saadaan apukäsiä. 

Voisikin tutkia minkä kokoiset oppilasryhmät on keskimäärin Itä-Suomessa vs muualla. Pohjanmaalla on ainakin niin paljon nuorempi väestö, että kouluja ja eritasoisia ryhmiä riittää enemmän, täällä matkustetaan kouluun parhaimmillaan toista tuntia bussilla ja yhteen kouluun on kerätty lapset sadan kilomentrin ympyrän sisältä.

Vierailija
55/126 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pohjanmaalaisilla on paremmat geenit, vaikka ovatkin lihavampia kuin itäsuomalaiset. Pohjanmaalaiset men

Kuntien väliset erot on Pohjanmaalla suurempia -ruotsinkielisten kuntien asukkaiden korkea sosioekonominen asema nostaa koko alueen keskiarvoa. Lisäksi herätysliikkeen jäsenten suuri määrä laskee ka alkoholin käyttöä ym itseaiheutettuja terveys - ja sosiaalisia ongelmia.

Vierailija
56/126 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo on voimakkaasti periytyviä ja tuo(kin) porukka on lisääntynyt keskenään satoja vuosia tuolla alueella, niin kuin koko Suomenniemellä. Eli mä en kyllä hämmästy tuota lukua yhtään. Toki kaiken järjen mukaan sitä pitäisi olla saman verran molemmissa sukupuolissa, eikö?

Ihan kuin joistaki eläimistä puhuisit x)

Vierailija
57/126 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei ole humpuukia vaan aivan liian helposti annetaan nykyään diagnoosi. "

Ei vaan että nykytään ymmärretään että ADHD on eri ihmisillä erilainen. Joku on näkyvästi levoton ihan siinä arjessa mutta toisella se näkyy vaikka siinä että on hankala saattaa joku pitkä opiskelu loppuun tai pysyä kauan yhdessä työpaikassa.

Tavallinen ihminen ajattelee ADHD:tä vain jonain riehumisena ympäriinsä mutta se on oikeasti paljon muutakin.

Joo, kyllä ne diagnostiset kriteerit on aivan selvät, mutta paljonko niissä on aivan henkiseen kehittymättömyyteen liittyvää piirrettä, joka kypsymisen mukana menee pois? Annetaanko lapselle enää mahdollisuutta kehittyä rauhassa?

Oma nuori karisteli oman toiminnan ohjaukseen liittyvät puutteet pois lukioon mennessä ja ADD oiret mystisesti katosivat. Nykyokulu vaatii liikaa itseohjautuvuutta joka ei ole jokaisella kehittymättömällä lapsella tasaisesti samalla rimalla.

Vierailija
58/126 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta koko ADHD on lähes humpuukia. Odotetaan, että jo esim. 8v jaksaa istua paikoillaan koko tunnin ja ihmetellään kun näin ei olekaan. Minäkään en jaksaisi ja olen kohta 50v ja ADHD:sta ei ole silti kyse

Miten ennen sitten istuttiin? Kyllä mä jaksoin sen 45 min istua tunnilla häiriköimättä ja niin osasi valtaosa muistakin oppilaista luokalla. Luokalla oli yksi ns häirikkö mutta hänelläkin rauhottui meno kun pääsi hyvään sijaiskotiin (perheolot eivät olleet kunnossa).

Sitähän myös siellä koulussa harjoitellaan, että tietyissä tilanteissa keskitytään opetukseen ja istutaan omalla paikalla. Tottakai myös tehdään tehtäviä jne. Jos nykyään on valtavasti ongelmia niin kyllä se syy löytyy myös ja uskallan väittää että älylaitteet on iso tekijä lasten heikentyneessä keskittymiskyvyssä. 

Vierailija
59/126 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pohjanmaalaisilla on paremmat geenit, vaikka ovatkin

"Kuntien väliset erot on Pohjanmaalla suurempia -ruotsinkielisten kuntien asukkaiden korkea sosioekonominen asema nostaa koko alueen keskiarvoa."

Anna lähde tuohon korkeaan sosioekonomiseen asemaan? Pohjanmaan ruotsinkieliset eivät ole sen paremmassa asemassa kuin Pohjanmaan suomenkielisetkään.

Vierailija
60/126 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD ei ole ongelma. Ongelmia tulee kun kaikki koululaiset yritetään ajaa samaan muottiin. Ei se käy. Koulu ei ole kaikkia varten. ADHD ihminen voi menestyä ihan hyvin kunhan häntä ei yritetä pakottaa olemaan samanlainen kuin muut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi