Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Joskus hakemuksista välittyy, että sama hakukirje on lähetetty leikkaaliimaa-menetelmällä useisiin työpaikkoihin."

Vierailija
23.01.2024 |

No jos työkkäri pakottaa hakemaan sataan työpaikkaan, niin ei kai kukaan niin hullu ole, että tekee jokaiseen omansa ihan tyhjästä lähtien ???

https://yle.fi/a/74-20070263

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se kumma kun heti vedetään herne nenään eikä lueta edes juttua vaikka jutun otsikossa puhutaan vanhemmista.. :D

Yhyy, nyt sitten pitäisi osata lukea kokonainen uutinen. Ei me olla mitään nobelisteja, yhyy. Vain nobelistit osaa lukea, ei voi vaatia noin paljon. 

Vierailija
42/70 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mä olen aina tehnyt. Valmis teksti, jonka olen muokannut seuraavaan paikkaan sopivaksi. No enpä ole vakityöpaikkaa kyllä saanutkaan, joten siinä se syy on varmaan ollut.

No tuo nimenomaan on oikea tapa. Jutussa puhutaan siitä että tarkalleen sama hakemus lähetetään joka paikkaan ilman että vaivaudutaan mitenkään kertomaan miten hakija sopisi juuri haettuun paikkaan. Pahimmillaan haetaan tehtävää joka on ihan jossain toisessa firmassa.

Mä en ole koskaan ymmärtänyt sitä kuinka nuoria aina lytätään ja niiltä vaaditaan työpaikoilla samaa kuin 40 vuotta töissä olleilta. Jos nuori lähettelee ekoja kertoja elämässään niitä hakemuksia, niin mitä hittoa te oikein odotatte? Niillä ehkä on hiotut kirjeet jotka ovat poikkeuksellisen eteviä tai iskämamma auttaa. 

Kun minä tein omia ekoja työhakemuksiani 17-vuotiaana niin kyllä ne aika leikkaa liimaa hakemuksia oli. Netistä joku valmis mallipohja, en osannut kirjoittaa itsestäni muuta kuin sellaisia yleisiä, positiiviseksi oppimiani ilmaisuja (esim. olen nopea oppimaan ja olen kiinnostunut tästä työstä), enkä todellakaan osannut lukea rivien välistä mitä työpaikkailmoitusten hienot kirjoitukset tarkoittivat. Onneksi osa paikoista osaa muotoilla myös ne ilmoitukset nuorille, eli ei höpötetä kuuta taivaalta vaan ilmoitus on tyyliin haetaan reipasta kesätyöntekijää myymään jäätelöitä mantskuun ajalle xxxxxx. 

Eli aivan nolla juttu vaikka ton lukikin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi edelleen nimenomaan työnantajista välittyy tämä ylimielisyys työnhakijoita kohtaan, vaikka kuinka väitetään, että on työvoimapula? Heidän pitäisi olla ikionnellisia jokaisesta hakemuksesta, jonka sattuvat saamaan, eikä vinkua jostain hakemusten yksityiskohdista tai pienistä puutteista.

Miksi työhakijoista välittyy tämä ylimielinen kuva. Jos työnsaanti on niin hirveän vaikeaa, eikä kukaan halua elää tuilla, niin kai jokainen jaksaa sen 30 minuuttia käyttää hakemuksen modaamiseen niin, että lukija ymmärtää, miksi ko. hakija kelpaisi työpaikkaan. 

Edelleen, osaajapula on se termi. Pulaa ei ole ihmisistä, jotka eivät osaa edes kirjoittaa ja jo pelkkä hakemuksen laatiminen on tuskaa. 

Toiseksi. Juuri nyt ollaan tippumassa taantumaan eli ei vähään aikaan kukaan ole mistään yleisestä työvoimapulasta puhunut. 

Nuoreni teki viikko sitten ekat kesätyöhakemuksensa tälle vuodelle. Haki jo silloin 6 eri paikkaan. Tuohan olisi kokopäivätyö jos jokaista hakemuskirjettä viilaa puoli tuntia, sen päälle paikkojen etsiminen, nettilomakkeiden täyttäminen... syöminen, läksyt, ulkoilu, kaverit, lepo... ei aika riittäisi vaikka saakin kotitöistä vapautuksen. Ja kyllä, hänellä on jo pohjalla kahdelta  kesältä työpaikka, eli jotain siinä copy-pastessakin on mennyt oikein.

Vierailija
44/70 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

13 vastausta ja kukaan ei lukenut juttua! Ihmekään että olette työttömiä... 

Miksi lukisin? Ei kiinnosta pätkääkään. Juu, en ole työtön enkä nykyiseen paikkaani hakenut mitenkään. Minut pyydettiin sinne. 4 paikkaan on elämäni aikana haettu hommiin. En tiedä miksi?  Esim. Yhden ainoan cv:n olen eläissäni tehnyt työkkärin pilipalikurssilla. Sitäkään en minnekään ole lähettänyt. En edes tiedä missä on. Luultavasti sytytin sillä saunan pesän. Työpaikkoihinin en moista ole tarvinnut eikä kukaan ole sellaista kysellyt. Koskaan.

Vierailija
45/70 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummasti työnantajat eivät osaa räätälöidä työpaikkailmoituksiaan kohderyhmän mukaan. Ihan samoja sanamuotoja ja lauserakenteita he käyttävät vaikka haussa olisi kesätyöntekijä yksinkertaiseen työhön tai alan erikoisosaaja monen vuoden työkokemuksella. Sitten haastattelussa he odottavat samaa tasoa kummaltakin.

Vierailija
46/70 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin leikkaa-liimaan. Töissä ollaan, mutta keikkalaisen pitää hakea kahta paikkaa kuussa. Eivät tosiaan ole mitään huippuunsa hiottuja hakemuksia kun tarkoituksena on sada soviteltua eikä toista työpaikkaa. Viimeiset on kirjoitellut tekoäly.

Vierailija
47/70 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakemusten kopioinnista pitää jatkossa tulla karenssi.

Kesätyötä hakevilla nuorilla ei ole pelkoa karenssista, eihän heillä ole työttömyyskorvaustakaan. Eikä ap itsekään lukenut juttua... työkkäri ei pakota nuoria hakemaan mihinkään, he ovat opiskelijoita eikä työnhakijaksi ilmottautuneita työttömiä.

Vierailija
48/70 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummasti työnantajat eivät osaa räätälöidä työpaikkailmoituksiaan kohderyhmän mukaan. Ihan samoja sanamuotoja ja lauserakenteita he käyttävät vaikka haussa olisi kesätyöntekijä yksinkertaiseen työhön tai alan erikoisosaaja monen vuoden työkokemuksella. Sitten haastattelussa he odottavat samaa tasoa kummaltakin.

Älä nyt, juuri haettiin työntekijää supersankarin asenteella Foodoran varastolle 20 h/vko. 😂 

Vierailija
49/70 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hakemusten kopioinnista pitää jatkossa tulla karenssi.

Mitä muuta voi odottaa, kun työpaikkailmoituksetkin ovat identtisiä? Ihan samat liibalaabat niissä jokaisessa on.

Juu, ne on sellaista klisesistä "kullalla pinnoitettua paskaa"

Vierailija
50/70 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajat eivät siis etsikään työntekijöitä vaan tulevia kirjallisuuden nobelisteja.

Työpaikkailmoitukset haisevat toistolta. Ei mitään variointia ja palkkatarjous puuttuu kaikista.

Voi nyt yhden kerran ja hyvät hyssykät, tämä juttu käsittelee nuorten kesätyöpaikkahakemuksia.

Valoja tauluun siellä!

Olen yksinyrittäjä, minulla on ollut useampi tet-harjoittelija (peruskoulun 8.-9. luokka) ja kourallinen työssäoppijoita, lisäksi ostan työtä nuorilta oman alani (aikuisilta) opiskelijoilta tai vastavalmistuneilta  

Ei kiinnosta hittojakaan, onko mahdollisessa hakemuksessa kielivirheitä, mutta äidin tai iskän kirjoittamaa hakemusta en edes harkitsisi. Noiden peruskoululaisten kohdalla vanhempi on saattanut kysyä, otanko tettiläisiä ylipäätään vastaan, mutta se on vähän toinen juttu.

Hienoja nuoria ihmisiä olen saanut kohdata. Tsemppiä kaikille työnhakuun ja työkkärin kanssa! Ketjuun linkitetty juttu ei kuitenkaan kerro aikuisten työttömien työnhakijoiden tilanteesta  

Vierailija
51/70 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi lukea? Ihan hyvin voi keskustella muutenkin.

Juu täysin toisesta aiheesta kuin mistä juttu kertoo. Mikäs siinä. 

Vierailija
52/70 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäli joku hakemustyyppi on johtanut aiemmin haastattelupyyntööni, sitä on järkevää käyttää uudelleen pienin viilauksin.

Nimenomaan pienin viilauksin. 

Vierailija
53/70 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi edelleen nimenomaan työnantajista välittyy tämä ylimielisyys työnhakijoita kohtaan, vaikka kuinka väitetään, että on työvoimapula? Heidän pitäisi olla ikionnellisia jokaisesta hakemuksesta, jonka sattuvat saamaan, eikä vinkua jostain hakemusten yksityiskohdista tai pienistä puutteista.

Miksi työhakijoista välittyy tämä ylimielinen kuva. Jos työnsaanti on niin hirveän vaikeaa, eikä kukaan halua elää tuilla, niin kai jokainen jaksaa sen 30 minuuttia käyttää hakemuksen modaamiseen niin, että lukija ymmärtää, miksi ko. hakija kelpaisi työpaikkaan. 

Edelleen, osaajapula on se termi. Pulaa ei ole ihmisistä, jotka eivät osaa edes kirjoittaa ja jo pelkkä hakemuksen laatiminen on tuskaa. 

Toiseksi. Juuri nyt ollaan tippumassa taantumaan eli ei vähään aikaan kukaan ole mistään yleisestä työ

Nuoreni teki viikko sitten ekat kesätyöhakemuksensa tälle vuodelle. Haki jo silloin 6 eri paikkaan. Tuohan olisi kokopäivätyö jos jokaista hakemuskirjettä viilaa puoli tuntia

**

Kolme tuntia tuohon tuolla aikataululla menisi, ei koko päivää. Tosin tuskinpa siihen viilaukseen puolta tuntia tarvitsee, muuttaa firman nimet yms ja katsoo, onko jotain muuta, mikä juuri kuhunkin paikkaan kannattaa poistaa tai lisätä. 

Ensimmäistä kertaa tehdessä monet asiat sujuvat hitaammin. 

Vierailija
54/70 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lukisin? Ei kiinnosta pätkääkään. Juu, en ole työtön enkä nykyiseen paikkaani hakenut mitenkään. Minut pyydettiin sinne. 4 paikkaan on elämäni aikana haettu hommiin. En tiedä miksi?  Esim. Yhden ainoan cv:n olen eläissäni tehnyt työkkärin pilipalikurssilla. Sitäkään en minnekään ole lähettänyt. En edes tiedä missä on. Luultavasti sytytin sillä saunan pesän. Työpaikkoihinin en moista ole tarvinnut eikä kukaan ole sellaista kysellyt. Koskaan.

Siksi, että otsikon aihe ei käsittele linkattua juttua, koska ap ei lukenut sitä tai ei ymmärtänyt lukemaansa.

Mutta sulla on käynyt onnenpotku, että olet saanut työsi noin helposti. Kykysi ei ehkä riittäisi työpaikoista kilpailemiseen, jos tasosi on tämä, ettet viitsi edes tarkistaa mistä puhutaan. Lähdet vain mukaan löyhötykseen, kun muutkin... 

Vierailija
55/70 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mä olen aina tehnyt. Valmis teksti, jonka olen muokannut seuraavaan paikkaan sopivaksi. No enpä ole vakityöpaikkaa kyllä saanutkaan, joten siinä se syy on varmaan ollut.

No tuo nimenomaan on oikea tapa. Jutussa puhutaan siitä että tarkalleen sama hakemus lähetetään joka paikkaan ilman että vaivaudutaan mitenkään kertomaan miten hakija sopisi juuri haettuun paikkaan. Pahimmillaan haetaan tehtävää joka on ihan jossain toisessa firmassa.

Mä en ole koskaan ymmärtänyt sitä kuinka nuoria aina lytätään ja niiltä vaaditaan työpaikoilla samaa kuin 40 vuotta töissä olleilta. Jos nuori lähettelee ekoja kertoja elämässään niitä hakemuksia, niin mitä hittoa te oikein odotatte? Niillä ehkä on hiotut kirjeet jotka ovat poikkeuksellisen eteviä tai iskämamma auttaa. 

Kun minä

Mä taas olen aina ajatellut, etten voi rehellisesti ilmoittaa olevani kiinnostunut sellaisesta työstä, jota en ole vielä tehnyt, koska enhän silloin vielä tiedä, millaista se työ on. Miten voi olla kiinnostunut jostain, josta ei tiedä?

Reippautta edellyttävään työhön en olisi kehdannut hakea nuorena, koska vanhemmat kotona valittivat usein, että mun pitäisi olla reippaampi eikä mua reippaaksi ole muutenkaan kukaan kehunut. Joten hyvällä omallatunnolla en olisi voinut hakea sellaiseenkaan.

Mutta 80-luvulla sai kesätöitä näilläkin eväillä. Ei tarvinnut teeskennellä olevansa innostunut työstä, jota ei vielä ollut edes kokeillut.

Vierailija
56/70 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole koskaan ymmärtänyt sitä kuinka nuoria aina lytätään ja niiltä vaaditaan työpaikoilla samaa kuin 40 vuotta töissä olleilta. Jos nuori lähettelee ekoja kertoja elämässään niitä hakemuksia, niin mitä hittoa te oikein odotatte? Niillä ehkä on hiotut kirjeet jotka ovat poikkeuksellisen eteviä tai iskäma

Nuorten kesätöistähän toivon mukaan ollaan nimen omaan kiinnostuneita alasta jotta voi varmistua alan olevan oikea. Luultavimmin karsiutuvat hakeukset joissa ollaan kiinnostuttu vain palkasta.

Alan opiskelijat on sitten kiinnostuneita siitä firmasta, onko siellä hänelle jatkossakin sopivia toimia.

Vierailija
57/70 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö niitä tehdäkään AI:llä?

Vierailija
58/70 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta kun kaikki hakemukset on tekoälyn runoilemia, niin on sama pyytää hakemus, johon taidot ranskalaisin viivoin.

Vierailija
59/70 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus, tai oikeastaan 99.9999999999% tapauksista firmat käyttää tasan samaa mallipohjaa jokaiseen työpaikkailmoitukseensa. Välillä nuo jopa unohtaa editoida sieltä jotain tietoa ja sama ilmoitus julkaistaan 2-4 kertaa peräkkäin pienillä muutoksilla :D

Mut hei, hyvä ruveta kritisoimaan työnhakijoita siitä että ne kopsaa samaa hakemuspohjaa joka firmalle kun 99.9% hakemuksista johtaa joka tapauksessa nykypäivänä hylkyyn ennen haastattelua jos olet työtön. 

Vierailija
60/70 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitsit nää videoiden vaatijat. Ekoina vuosina yliopistossa tein kymmeniä hakemuksia, paras oli muistaakseni 80. Ei suhteita ja hankala taloudellinen aika. Olisi pitänyt opiskelut unohtaa, jos olisi pitänyt alkaa vääntämään 80 eri paikkaan video.

Noihin aikoihin sentään suurimpaan osaan toimi hakemus suoraan sähköpostilla tai jopa kirjeenä, harvempaan paikkaan tarvitsi vielä näpytellä erikseen hakemusta juuri sen firman aivan itse räätälöimälle lomakkeelle. Nykyään joka paikkaan on erilainen systeemi, sääliksi käy nykynuoria.

(Ja ennen kuin kukaan tulee ilkkumaan hakemusmäärästä: En ollut yhtään kesää työttömänä, ja onnistuin saamaan mieleisiä paikkoja ja useammankin tarjouksen kesätyöpaikasta.)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kuusi