Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

10 v Roomassa asunut Merja Niinisalo kaipaa Suomessa sosiaalisuutta

Vierailija
22.01.2024 |

"Ja sosiaalisuutta. Sitä, että kaupassa ja muissa julkisissa tiloissa juteltaisiin tuntemattomien kanssa". -HS

Hän voi kaivata tuollaista maailmaa ja käytöstä, itse en missään olosuhteissa ikinä haluaisi tuollaista maailmaa Suomeen. Ajatuskin puistattaa, Suomen ehdoton vahvuus on se, että täällä ihmiset jätetään rauhaan, eikä ole vaatimuksia turhanpäiväisestä kanssakäymisestä.

Merja voi kaivata, mutta hän ei todellakaan edusta kaikkia suomalaisia mielipiteensä kanssa, todella monella suomalaisella ei ole mitään kaipuuta Merjan kaipaamaan maailmaan.

Kommentit (142)

Vierailija
21/142 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmettelen minäkin kun luin artikkelin, näillä haastatelluilla on hirvee tarve muuttaa Suomea kun ovat jonkun aikaa asuneet ulkomailla.

Tässä oikeastaan päästäänkin ydinasiaan, joka minua harmittaa nykyään: Suomen ja suomalaisten pitäisi niin muuttua ulkomaalaisten vaatimuksesta, jotta Suomi olisi enemmän kuin heidän alkuperäinen maansa. Miksi he ovat tänne muuttaneet, jos Suomi ei sellaisenaan kelpaa? Minä en aio muuttua mihinkään suuntaan, etenkin kun Suomessa nyt ei ole perustavanlaatuista ongelmaa; kaikisas tutkimuksissa ollaan maailman kärkimaita mitä tulee elämisen eri osa-alueita.

Mitähän vahingollista siinä olisi jos juteltaisiin myös tuntemattomien ihmisten kanssa esim. junassa, ravinton terassilla tai muualla? Tuleeko syyhy, lepra, kuppa vai mitä?

Tämä. Ja kummasti suomalaistenkin kielenkannat heltyvät, juttu lentää, halaillaan ja ollaan ylimpiä ystäviä jos pohjalle kiskoo ensin kossua. Selvinpäin taas jurotetaan ja mittaillaan seiniä.

Vierailija
22/142 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei tarvi auttaa!!" Siinä tilanne, jossa suomalaisen on pakko olla sosiaalinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/142 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä taas nähtiin miten yksi aloitus sai muut provosoitumaan mukaan. Haastattelussahan on että, Merja on sitä mieltä! Missään kohtaan ei sanota että, muittenkin pitää olla tuota mieltä. Mutta, olipa kiva lukea näitä kommentteja ja todeta taas kerran täällä vauvasivuilla että, toisten haukkuminen ja pahaa puhuminen on ilmeisesti se suomalainen luonnonvara.

Vierailija
24/142 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pysyköön sitten siellä Italiassa jos tuollainen meno viehättää. Minä en voisi sietää sitä, ettei saisi rauhassa kulkea omissa ajatuksissaan, vaan pitäisi vähän väliä huomioida jotain vieraita ihmisiä ja jutella jonninjoutavia. Olen asunut sellaisessa kulttuurissa vuoden ja voi taivas se oli uuvuttavaa. Suomi sopii parhaiten introvertille suomalaiselle, eikä tätä paikkaa pidä muunlaiseksi muuttaa.

Ei voinut pysyä Italiassa kun sillä ei ole töitä ja mieskin potkaisi siellä pellolle. 

Vierailija
25/142 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi juuri se italialaisuus toisi auvon ja onnen suomalaisille,miksei vaikka papua-uusi-guinealaisuus?. Ja muutenkin niin tämä  Merja Niinisalo saa minun puolestani hyppiä vaikka joka ainoan vastaantulijan kaulaan  siellä Italiassa,lässyttää Antonioille ja lässyttää Robertoille.Suomi on hyvä juuri tällaisena emmekä tarvitse oppitunteja keltään wannabee-kosmopoliitilta.

Vierailija
26/142 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttelen aina kaupassa niitä näitä ainakin kahden yksinäisen vanhuksen kanssa. Yleensä keskustelu alkaa jostain valikoiman ihmettelystä. Minulla on kyllä silmää sen suhteen, että kenen kanssa kannattaa aloittaa keskustelu. Aina on oltu iloisia molemmin puolin.

Vierailija
27/142 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmettelen minäkin kun luin artikkelin, näillä haastatelluilla on hirvee tarve muuttaa Suomea kun ovat jonkun aikaa asuneet ulkomailla.

Tässä oikeastaan päästäänkin ydinasiaan, joka minua harmittaa nykyään: Suomen ja suomalaisten pitäisi niin muuttua ulkomaalaisten vaatimuksesta, jotta Suomi olisi enemmän kuin heidän alkuperäinen maansa. Miksi he ovat tänne muuttaneet, jos Suomi ei sellaisenaan kelpaa? Minä en aio muuttua mihinkään suuntaan, etenkin kun Suomessa nyt ei ole perustavanlaatuista ongelmaa; kaikisas tutkimuksissa ollaan maailman kärkimaita mitä tulee elämisen eri osa-alueita.

Mitähän vahingollista siinä olisi jos juteltaisiin myös tuntemattomien ihmisten kanssa esim. junassa, ravinton terassilla tai muualla? Tuleeko syyhy, lepra, kuppa vai mitä?

Suomessa on tapana kunnioittaa toisten rauhaa ja ei haluta häiritä toisia.Tyhjänpäiväinen lätinä nyt vaan on täysin turhaa.

Vierailija
28/142 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pysyköön sitten siellä Italiassa jos tuollainen meno viehättää. Minä en voisi sietää sitä, ettei saisi rauhassa kulkea omissa ajatuksissaan, vaan pitäisi vähän väliä huomioida jotain vieraita ihmisiä ja jutella jonninjoutavia. Olen asunut sellaisessa kulttuurissa vuoden ja voi taivas se oli uuvuttavaa. Suomi sopii parhaiten introvertille suomalaiselle, eikä tätä paikkaa pidä muunlaiseksi muuttaa.

Ei voinut pysyä Italiassa kun sillä ei ole töitä ja mieskin potkaisi siellä pellolle. 

Kostaa tämän suomalaisia haukkumalla?

Vierailija
29/142 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta hienoa, jos asiat ovat muuttuneet! Olen syntynyt ja asunut suurimman osan elämästäni Suomessa, ihan kantasuomalaisena, ja kokemukset ovat olleet toisenlaisia. 

Vierailija
30/142 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä taas nähtiin miten yksi aloitus sai muut provosoitumaan mukaan. Haastattelussahan on että, Merja on sitä mieltä! Missään kohtaan ei sanota että, muittenkin pitää olla tuota mieltä. Mutta, olipa kiva lukea näitä kommentteja ja todeta taas kerran täällä vauvasivuilla että, toisten haukkuminen ja pahaa puhuminen on ilmeisesti se suomalainen luonnonvara.

Eli sun henkilökohtainen luonnonvarasi on muiden haukkuminen ja pahan puhuminen.

Ainoa huonosti käyttäytynyt, epäkohtelias, muita haukkunut moukka joka puhui pahaa on Merja. Ja kyllä, ihmiset reagoivat yleensä negatiivisesti tuollaisiin huonosti käyttäytyviin, muita haukkuviin moukkiin kuten Merja ja sinä. Ihan jokaisessa kulttuurissa. 

Merjan kannattaisi mennä terapiaan. Siellä voisi valittaa ex-miehestään, työttömyydestään ja konkurssistaan.

Vierailija
31/142 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkällä kokemuksella tämä epäsosiaalisuus koskee paljon pk-seutua, jossa epäsosiaalisuus on coolin oloista. Muualla Suomessa yleensä pystyy juttelemaan vieraiden ihmistenkin kanssa.

Vierailija
32/142 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kostaa tämän suomalaisia haukkumalla?

Katkerat ja onnettomat ihmiset yleensä johonkin purkavat pahan olonsa. Merja sitten tällä tavalla. 

Vierailija
33/142 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mutta hienoa, jos asiat ovat muuttuneet! Olen syntynyt ja asunut suurimman osan elämästäni Suomessa, ihan kantasuomalaisena, ja kokemukset ovat olleet toisenlaisia. 

Asiat eivät ole muuttuneet, vaan sinä et osaa käyttäytyä. Kuten sanottu, ihmiset reagoivat toisiin ihmisiin ja käyttäytyvät sen mukaan. Eli sinun kokemuksesi kertoo vain siitä, miten juuri sinuun ja sinun käytökseesi on reagoitu. Koska reaktio on ollut negatiivinen, on sinussa ja käytöksessäsi vikaa. Opettele käyttäytymään asiallisesti niin muiden reaktiot muuttuvat.

Vierailija
34/142 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat kovin yksinäisiä. En pidä hyvänä asiana. 

Vierailija
35/142 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellisiä passiivis-agressiivisia kommenteja edellä. Ei se ole keneltäkään pois, jos vaihtaa pari sanaa tuntemattoman kanssa. Junttila mikä junttila. 

Vierailija
36/142 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinäisyys-, heikossa syntyvyydessä ja itsemurhatilastoissa.

Yksinäisyys -itse aiheutettu ongelma jos ei osaa suuta avata ja ystävystyä

Itsemurhat -suuressa osassa maailman mait

Kaikissa länsimaissa on syntyvyys laskenut 

Vierailija
37/142 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun ulkomailla ja olen siinä mielessä samaa mieltä, että suomalaiset voisivat olla sosiaalisempia. Sillä on ihan mielenterveyttäkin edistävä vaikutus.

On oikeasti paljon mukavampaa moikata tuntemattomille ja  heittää muutama sana jos sattuu samaan hissiiin toisen kanssa, kuin yrittää vältellä katsekontaktia samalla kun seisoo sateessa koska bussipysäkin katoksen alla on jo toinen henkilö. Tai katsoa ovisilmästä voiko poistua asunnosta, ettei vain satu naapuri samaan aikaan rappuun  tai hissiin. 

Siitä tulee hyvä mieli, päinvastoin kuin kyräilystä, pakoilusta ja sen leikkimisestä, ettei läsnä ole toisia ihmisiä. 

Mitään kaupassa tuntemattomien kanssa jutskailua en kaipaa, mutta en pistä pahakseni jos joku heittää nopeasti lyhyen small talk-kommentin.

Sinun mielestäsi se edistäisi mielenterveyttä, olisi paljon mukavampaa ja siitä tulisi hyvä mieli. Monen muun mielestä ei. Ei se kyräilemistä ole.

Mitään kaupassa tuntemattomien kanssa jutskailua et kaipaa? Sinullakin siis on rajat. Koeta tottua siihen, että muillakin on, mutta hieman eri tilanteissa kuin sinulla.

Vierailija
38/142 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sehän on tekososiaalisuutta sellainen, että väkisin pitää vääntää juttua tuntemattomien kanssa. Varmaan kiva jollekin kassahenkilölle kertoa kuulumisiaan sadoille asiakkaille työpaikallaan. Suomalaiset ovat suomalaisia ja italialaiset italialaisia ja niin se pitää ollakin. Uniikkeja molemmat. Se, joka tykkää italialaisesta kulttuurista enemmän ja kärsii suomalaisten tavoista, voi muuttaa sinne.

Vierailija
39/142 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Merja voi kaivata, mutta hän ei todellakaan edusta kaikkia suomalaisia mielipiteensä kanssa"

Kuten ei ap:kaan. 

Vierailija
40/142 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä asia sosiaalisuus ja siitä puhuminen. Eri asiq sitten mitä muuta tehtäisiin sosiaalisuuden takia. Esim. ei kai kenenkään yksittäisen henkilön sosiaalisuus sinänsä kiinnosta ketään tai miksi pitäisi kiinnostaa. Eri asia jos on  julkkis ja simerkki hirveän monelle, jolloin monet rekisteröivät sosiaalisuuden ja kaiken; miten tervehdit, miten kiität, eleet ja ilmeet, ihan aina ja joka paikassa. Todennäköisesti myös kuulet siitä silloin jälkeenpäin. 

Mutta ei kai taviks3n tarvitse nyt niin hirveästi miettiä edellämainittujq asioita. Ei itseäni kiinnosta millainen naapurin Esko tai Elina on. Eikä moni julkkisjaan varmaan aina pistä parastaan. Joku on enemmän iloinen hölöttäjä kun toinen.

Vaikka kansalaisyuksissa on eroja,pitää katsoa kokonaisuutta. Ei se iloinen ilme ja äänekkäösti tervehtiminen tee vielä jostain kansasta parempaa. Voi olla pahoja puutteita käytöksessä sitten jossain muualla.