10 v Roomassa asunut Merja Niinisalo kaipaa Suomessa sosiaalisuutta
"Ja sosiaalisuutta. Sitä, että kaupassa ja muissa julkisissa tiloissa juteltaisiin tuntemattomien kanssa". -HS
Hän voi kaivata tuollaista maailmaa ja käytöstä, itse en missään olosuhteissa ikinä haluaisi tuollaista maailmaa Suomeen. Ajatuskin puistattaa, Suomen ehdoton vahvuus on se, että täällä ihmiset jätetään rauhaan, eikä ole vaatimuksia turhanpäiväisestä kanssakäymisestä.
Merja voi kaivata, mutta hän ei todellakaan edusta kaikkia suomalaisia mielipiteensä kanssa, todella monella suomalaisella ei ole mitään kaipuuta Merjan kaipaamaan maailmaan.
Kommentit (142)
No joo, ne juttelemaan tulevat olisivat kuitenkin limaisia äijiä ja kohteena nuoret/nuorehkot naiset. Pystyn ihan täysin elämään ilman tällaista "sosiaalisuutta". Ja olen kai tympeä suomalainen kun minua ei ole koskaan kiinnostanut ventovieraat ihmiset, mitä ihmeen keskustelemista heidän kanssaan edes olisi? Kun ei ole mitään yhdistävää tekijää.
Jokainen voi toimia omissa ympyröissään aivan niin "sosiaalisesti" kuin haluaa, muttei se velvoita toisia mihinkään. Suomessa osataan olla kohteliaita ja antaa jokaiselle oma tilansa ja rahansa.
Kaikki ulkomailta Suomeen palaavat suomalaiset kaipaavat sellaista. Mutta se ei Suomessa tapahtu, koska Suomi on henkinen persläpi ja veetutuksen mekka.
Samaa ihmettelen minäkin kun luin artikkelin, näillä haastatelluilla on hirvee tarve muuttaa Suomea kun ovat jonkun aikaa asuneet ulkomailla.
Tässä oikeastaan päästäänkin ydinasiaan, joka minua harmittaa nykyään: Suomen ja suomalaisten pitäisi niin muuttua ulkomaalaisten vaatimuksesta, jotta Suomi olisi enemmän kuin heidän alkuperäinen maansa. Miksi he ovat tänne muuttaneet, jos Suomi ei sellaisenaan kelpaa? Minä en aio muuttua mihinkään suuntaan, etenkin kun Suomessa nyt ei ole perustavanlaatuista ongelmaa; kaikisas tutkimuksissa ollaan maailman kärkimaita mitä tulee elämisen eri osa-alueita.
On hyvä, että on erilaisia kulttuureja.
Mihin ne ihmiset Suomessa menisivät, jotka eivät kaipaa sosiaalista kanssakäymistä italialaiseen tapaan?
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelen minäkin kun luin artikkelin, näillä haastatelluilla on hirvee tarve muuttaa Suomea kun ovat jonkun aikaa asuneet ulkomailla.
Tässä oikeastaan päästäänkin ydinasiaan, joka minua harmittaa nykyään: Suomen ja suomalaisten pitäisi niin muuttua ulkomaalaisten vaatimuksesta, jotta Suomi olisi enemmän kuin heidän alkuperäinen maansa. Miksi he ovat tänne muuttaneet, jos Suomi ei sellaisenaan kelpaa? Minä en aio muuttua mihinkään suuntaan, etenkin kun Suomessa nyt ei ole perustavanlaatuista ongelmaa; kaikisas tutkimuksissa ollaan maailman kärkimaita mitä tulee elämisen eri osa-alueita.
Yksinäisyys-, heikossa syntyvyydessä ja itsemurhatilastoissa.
Asun ulkomailla ja olen siinä mielessä samaa mieltä, että suomalaiset voisivat olla sosiaalisempia. Sillä on ihan mielenterveyttäkin edistävä vaikutus.
On oikeasti paljon mukavampaa moikata tuntemattomille ja heittää muutama sana jos sattuu samaan hissiiin toisen kanssa, kuin yrittää vältellä katsekontaktia samalla kun seisoo sateessa koska bussipysäkin katoksen alla on jo toinen henkilö. Tai katsoa ovisilmästä voiko poistua asunnosta, ettei vain satu naapuri samaan aikaan rappuun tai hissiin.
Siitä tulee hyvä mieli, päinvastoin kuin kyräilystä, pakoilusta ja sen leikkimisestä, ettei läsnä ole toisia ihmisiä.
Mitään kaupassa tuntemattomien kanssa jutskailua en kaipaa, mutta en pistä pahakseni jos joku heittää nopeasti lyhyen small talk-kommentin.
Suomalaiset ovat muotoutuneet omanlaisikseen sen vuoksi, että he ovat halunneetkin olla tällaisia. Meille sopii tällainen kulttuuri, ja täällä kaukana napapiirin tietämillä saamme rauhassa olla tällaisia.
Vierailija kirjoitti:
Asun ulkomailla ja olen siinä mielessä samaa mieltä, että suomalaiset voisivat olla sosiaalisempia. Sillä on ihan mielenterveyttäkin edistävä vaikutus.
On oikeasti paljon mukavampaa moikata tuntemattomille ja heittää muutama sana jos sattuu samaan hissiiin toisen kanssa, kuin yrittää vältellä katsekontaktia samalla kun seisoo sateessa koska bussipysäkin katoksen alla on jo toinen henkilö. Tai katsoa ovisilmästä voiko poistua asunnosta, ettei vain satu naapuri samaan aikaan rappuun tai hissiin.
Siitä tulee hyvä mieli, päinvastoin kuin kyräilystä, pakoilusta ja sen leikkimisestä, ettei läsnä ole toisia ihmisiä.
Mitään kaupassa tuntemattomien kanssa jutskailua en kaipaa, mutta en pistä pahakseni jos joku heittää nopeasti lyhyen small talk-kommentin.
Mee hoitoon!
Vierailija kirjoitti:
Mitähän vahingollista siinä olisi jos juteltaisiin myös tuntemattomien ihmisten kanssa esim. junassa, ravinton terassilla tai muualla? Tuleeko syyhy, lepra, kuppa vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mee hoitoon!
Mee itse!
Vierailija kirjoitti:
Jokainen voi toimia omissa ympyröissään aivan niin "sosiaalisesti" kuin haluaa, muttei se velvoita toisia mihinkään. Suomessa osataan olla kohteliaita ja antaa jokaiselle oma tilansa ja rauhansa. Korjattu
Tämä sama nainen taisi ilmoittaa Hesarin edellisessä jutussa samasta aiheesta, että suomalaiset ovat hänen mielestään kaikki moukkia.
Ei taida olla tuolla naisella kaikki kunnossa. No, avioero italialaisesta miehestä, ilmeisesti huonoiksi menneet suhteen miehen lähipiiriin Italiassa, nyt työttömyys ja kahvilan konkurssi taustalla, niin ei taida tuolla naisella hyvin mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinäisyys -itse aiheutettu ongelma jos ei osaa suuta avata ja ystävystyä
Itsemurhat -suuressa osassa maailman maita ei itsemurhia tilastoida, joten kunnes on vertailukelpoista tilastotietoa, tämä ykköstila on kyseenalainen
Syntyvyys - totta, maailman luonnollisin asia on onnistuttu Suomessa ryssimään
Jep. Tuosta sosiaalisesta kanssakäymisestä annan yhden esimerkin. lukuisia muitakin löytyy.
Bussissa mun viereen istui keski-ikäinen nainen, kerkesi 15 min. aikana selostaa koko sairaushistoriansa. Kun jäi pois kiitteli kuinka kiva oli jutella, Minä että joo, hyvää päivän jatkoa. Ehdin monologin väliin sanoa vain: niin, kyllä, ajatella, aivan, niinkö. Siinä oli minun juttelut sillä kertaa. 😂 Ei kai mun pitäisi nauraa kun varmaan sille henkilölle oli tuiki tärkeää saada purkautua.
On ollut myös ihan mielenkiintoisia jutusteluja, myös muutaman sanan vaihtoja.
Kaupassakin olen aina joskus jonkun kanssa vaihtanut muutaman sanan, mutta en kyllä halua kauppareisulla mitään sen kummempia keskusteluja ventovieraiden kanssa.
Mutta noin ylipäänsä, ärsyttäisi jos joka kerta kun pistää nokkansa ulos pitäisi jonkun kanssa jaaritella joutavia.
Pysyköön sitten siellä Italiassa jos tuollainen meno viehättää. Minä en voisi sietää sitä, ettei saisi rauhassa kulkea omissa ajatuksissaan, vaan pitäisi vähän väliä huomioida jotain vieraita ihmisiä ja jutella jonninjoutavia. Olen asunut sellaisessa kulttuurissa vuoden ja voi taivas se oli uuvuttavaa. Suomi sopii parhaiten introvertille suomalaiselle, eikä tätä paikkaa pidä muunlaiseksi muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko sun ensin tutustua asiaan josta puhut? Täällä Suomessa kyllä tervehditään kaikkia naapureita, sopivassa tilanteessa ja tutumpien kanssa jutellaan, kaupoissa tervehditään ja jutellaan, jne. Jopa julkisessa liikenteessä joskus jutellaan. Se on oikein mukavaa ja täysin normaalia. On täysin itsestä kiinni miten muut ihmiset reagoivat sinuun. Jos Suomessa käydessäsi jurotat vihamielisesti niin tottakai sinuun reagoidaan sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalisuuden mekassa Italiassa ja Espanjassa syntyvyys oli vuonna -20 1,24 ja 1,23 synnytystä / nainen. Suomessa vastaava luku oli samaan aikaan 1,37.
Suomessa jos ventovieras lähestyy puhumaan tulee ensimmäisen reaktio; kuka hullu tämä on!?
Seuraava reaktio: onko tää kännissä ja vaarallinen?
ja viimeinen reaktio; ehkä se tarvitsee apua johonkin...
Jos ventovieras puhuu englantia niin kaksi ekaa jää välistä.
Tietenkin on alueellisia eroja kuten kuopiossa se on riemun päivä kun nyt pääsee vedättää ja lahessa taas kestää aika kauan ennen kuin tajuaa että hänelle puhutaan.
Nim.merkillä molemmissa asunnut.