Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia parvorokosta?

09.01.2007 |

Meillä täällä Espoossa on nyt pojan päiväkodissa parvorokkoa liikenteessä ja neuvolan th passitti heti mut vasta-ainetestiin. Netistä luinkin jo paljon, mutta ihan käytännön kokemuksia parvorokosta kuulisin, jos jollain on ollut tai otettu tuo vasta-ainetesti. Kauanko teillä kesti tulla se vasta-ainetestin tulos? Onko jollain ollut raskausaikana ihan parvorokkotartunta? Miten sitä seurattiin sitten? Toivottavasti kaikki ovat selvinneet vaan säikähdyksellä.

melba rv 14+ jotain ;-)

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä naapurin lapset ovat parvorokossa ja oma esikoiseni käy heidän luonaan usein leikkimässä. Nyt en uskalla päästää häntä ollenkaan kylään, kun pelkään tuota parvoa...Mielelläni kuulisin kokemuksia, jos jollain olisi.

N@lle rv 19

Vierailija
2/8 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on töissä parvorokkoa ja minut passitettiin niihin vasta-ainetesteihin ja kotiin. Tulokset kestää n.2 viikkoa kuulemma ja koko se aika tulee olla pois töistä.

Vaikka tautia on alakerrassa (eri yksikkö) niin silti on passitettu pois.

Itse taudista en osaa sanoa mitään, ainut minkä tiedän on että jos sen saa niin on riski sikiölle.

ki-ra rv21

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
12.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Altistuin itse työpaikallani parvorokkoon ollessani n. rv. 12-13. Työskentelen lasten kanssa, ja ryhmässäni 2 lapsella oli parvorokko, tosin vanhemmat informoivat asiasta vasta sairauden jälkeen. Sain lähetteen vasta-ainetestiin, mutta työt jatkuivat normaalisti. Tulokset tulivat viikossa, oma verinäytteeni lähettettiin HYKS:n virologian laitokselle.

Nykykäsityksen mukaan tuo sairaslomalle jättäminen tulosten odottelun ajaksi on turhaa, sillä tauti tarttuu kauan ennen oireita. Lisäksi suurin osa lasten kanssa työskentelevistä on sairastanut taudin tietämättään.

Jos niin käy, että tartunta on tuore, niin raskaana olevalla tilannetta seurataan erityisen tarkasti. Tuore tartunta voi aiheuttaa keskenmenon, jos raskausviikkoja on alle 20. Jos raskaus on pidemmällä, testaaminenkin on oikeastaan turhaa.

Ja jos taudin on jo sairastanut, sitä ei voi tulla toista kertaa.

Nämä tiedot sain omasta neuvolastani.

Vierailija
4/8 |
12.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojan päiväkodissa on myös liikkellä parvorokkoa. Minulle neuvolassa sanottiin, että vasta jos oma lapsi sairastuu tai jos itselle tulee oireita, niin sitten laitetaan neuvolan kautta vasta-aine testiin. Tauti tosiaankin tarttuu jo ennen oireita, joten sairaslomalle jääminen varmuuden vuoksi on turhaa.

Olen kuitenkin koittanut olla tavallista tarkempi pojan kanssa, mutta kaipa sitä väkisinkin altistuu pojan 3v. pisaroille.

Olen itse rv 33+5 ja kysyin neuvolasta, että onko tässä vaiheessa enää riskiä. Siellä TH kommentoi, että kyllä parvorokko kuuluu niihin tauteihin, joita ei haluta raskausaikana.

Vierailija
5/8 |
12.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastin esikoista odottaessani parvorokon rv 6-7. Ensin oli 3 pv kuumetta ilman flunssaa, sen jälkeen yhtenä päivänä käsivarret, kaula ja kasvot punersivat ihan kuin aurinko olisi polttanut (silloin oli kesä ja tosiaan luulin, että olin palanut vain). Sen jälkeen tuli 2 päiväksi nivelkipuja, eli esim. en pystynyt nojaamaan ranteisiini, kun nousin sängystä ylös. Sen jälkeen kävin testissä, ja tuloksena tuore parvorokkotartunta.

Alkuraskaudessa voi aiheuttaa keskenmenon ja rv 16- jotain (en muista) sairastettuna voi aiheuttaa sikiölle anemiaa. Sain 2 ylimääräistä ultra-aikaa sairaalaan, joissa tutkittiin sikiön verenvirtauksia yms. Muita tutkimuksia ei tarvittu, koska kaikki ok. Eli koska olin sairastanut noin aikaisin sen, anemia ei ollut todennäköinen (onneksi ei tullut myöskään keskenmenoa! En älynnyt silloin onneksi pelätä asiaa niin paljon!) Parvo ei voi aiheuttaa kaiketi epämuodostumia tms. ainoat seuraukset kai keskenmeno tai sikiön anemia. Meillä tyttö onneksi kaikin puolin terve.

Lisää tietoa ainakin on verneri.net-sivustolla (jonka avulla muuten tein itse diagnoosini, koska lääkäri ei osannut yhdistää oireita parvoon, vaikka se on erittäin yleinen sairaus... eli kannattaa välillä tosiaan surffata itsekin netissä!!) Ei aavistustakaan, mistä sen sain, koska en työskentele lasten kanssa, eikä silloin ennen esikoista ollut paljon muitakaan kontakteja pikkulasten kanssa. Eli huonoa säkää vaan! Tai hyvää säkää loppujen lopuksi, kun siitä ei aiheutunut vauvalle mitään.

Vierailija
6/8 |
12.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilinen ilta meni googlatessa ja toki huoli on valtava. Mulla viikkoja jotain 17+ eli kuulun vielä siihen riskiryhmään. No, soitin neuvolaan koko päivän ja tietenkin niillä oli joku koko kaupungin neuvolatätsujen meetinki koko aamupäivän. Sain viimein oman alueen neuvolasta toisen kätilön kiinni ja keskusteltiin suht`pitkään aiheesta.

Totesi, ettei sairaslomaa, koska en ole lasten kanssa työssä. Seerumikokeeseen olisin päässyt heti lääkärilähetteellä, mutta minähän kammoan kaikkia piikkejä, joten päätin olla menemättä. Mitä, jos en olekaan sairastanut, niin sama epävarmuushan tässä kuitenkin jatkuisi. Kyseessä on virus eli pisaratartuntojahan ei pysty mitenkään välttämään. Varsinkin, kun itämisaika on kahdesta kolmeen viikkoon eli ennen ihottuman näkymistä.

Jos poika sairastuu tai itselle tulee flunssan kaltaisia oireita, pitää ottaa uudelleen yhteyttä ja sitten tulee otettavaksi ne seerumivasta-ainetestit, joista näkee onko tuore tartunta vai aikaisemmin sairastettu tauti. Ymmärsin, että vaatii kaksi verikoetta viikon/kahden välein, jotta voidaan verrata testituloksia.

Keskenmenolle ei vaan voi mitään ja toinen haitta on juuri tuo anemia syntyvälle lapselle, jota voidaan sitten seurata ja hoitaa. Tauti on lievä eli sen on voinut sairastaa tietämättään ja lapsellakin voi olla vain lievää yleiskunnon huononemista tai lämpöilyä, aikuiselle harvemmin tulee ihottumaa vaan yleensä oireilee flunssan kaltaisena, että tässäpä nyt sitten toivotaan parasta ja pelätään pahinta - onneksi joku kirjoitti selvinneensä taudista ihan kunnialla, vähän lohtua elämään!

ps. parvorokkoa on kuulemma nyt laajemmin liikkeellä pääkaupunkiseudulla/eteläsuomessa ja vesirokkokin vielä kiertää (meidän päiväkodissa sitä oli ennen joulua, onneksi ei tullut mulle!)

Vierailija
7/8 |
12.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitokset kaikille tähän mennessä vastanneille ja tietysti saa vielä vastata mielellään lisää, jos jollain on kokemuksia.

Meillä poika sairastui viime yönä eli nousi kuume, tuli nuha ja päähän koskee. Ymmärtääkseni kuitenkaan poikaa ei nyt sitten testata, ehkä asia selviää, jos viikon päästä tulee ihottumaa, tai sitten ei. Mä jatkan keskiviikkoon asti odottelemista, että miten mun vasta-aineiden laita.

Vierailija
8/8 |
13.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

@nikki:

Totesi, ettei sairaslomaa, koska en ole lasten kanssa työssä. Seerumikokeeseen olisin päässyt heti lääkärilähetteellä, mutta minähän kammoan kaikkia piikkejä, joten päätin olla menemättä. Mitä, jos en olekaan sairastanut, niin sama epävarmuushan tässä kuitenkin jatkuisi. Kyseessä on virus eli pisaratartuntojahan ei pysty mitenkään välttämään. Varsinkin, kun itämisaika on kahdesta kolmeen viikkoon eli ennen ihottuman näkymistä.

Jos poika sairastuu tai itselle tulee flunssan kaltaisia oireita, pitää ottaa uudelleen yhteyttä ja sitten tulee otettavaksi ne seerumivasta-ainetestit, joista näkee onko tuore tartunta vai aikaisemmin sairastettu tauti. Ymmärsin, että vaatii kaksi verikoetta viikon/kahden välein, jotta voidaan verrata testituloksia.

Keskenmenolle ei vaan voi mitään ja toinen haitta on juuri tuo anemia syntyvälle lapselle, jota voidaan sitten seurata ja hoitaa. Tauti on lievä eli sen on voinut sairastaa tietämättään ja lapsellakin voi olla vain lievää yleiskunnon huononemista tai lämpöilyä, aikuiselle harvemmin tulee ihottumaa vaan yleensä oireilee flunssan kaltaisena, että tässäpä nyt sitten toivotaan parasta ja pelätään pahinta - onneksi joku kirjoitti selvinneensä taudista ihan kunnialla, vähän lohtua elämään!

ps. parvorokkoa on kuulemma nyt laajemmin liikkeellä pääkaupunkiseudulla/eteläsuomessa ja vesirokkokin vielä kiertää (meidän päiväkodissa sitä oli ennen joulua, onneksi ei tullut mulle!)

Minua ei siis laitettu sairaslomalla VAIKKA TYÖSKENTELEN PÄIVITTÄN LASTEN KANSSA. Vain pelkkään veritestiin, ja sitten tuloksia odotin käymällä normaalisti töissä. Jos parvoa olisi ollut, olisi laitettu ä-polille lisätutkimuksiin.

Ei tuohon tarvita tavallisesti kuin 1 veritesti, sen perusteella pystytään kertomaan, onko tartuntaa, ja jos on, onko se vanha vai tuore, ja hoito sen mukaan. Mutta jos tartuntaa ei ole, niin siinä tapauksessa testi voidaan uusia jonkin ajan päästä, jotta tiedetään, onko tullut tartunta. Testejä ei muuten vertailla keskenään.

Niin se vain on, että virukset pyörivät ja varsinkin tänä talvena, kun on ollut näin lämmintä. Viruksenhan voi saada periaatteessa vaikka ruokakaupassa käydessään pisaratartuntana, joten ei auta muu, kuin yrittää olla murehtimatta liikoja ja toivoa parasta...