Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko jokin tekijä laukaista ADD:n lapsella?

Vierailija
30.10.2023 |

Voiko jokin ulkoinen tekijä laukaista lapselle ADD:n? Vai onko se synnynnäinen ominaisuus? Kokemuksia?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD on synnynnäinen.

Vierailija
2/10 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luoja kuinka tietämätöntä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Itseasiassa ei ole. Kysyin, koska lapsella on diagnosoitu ADD ja hän on jo iso. Mietin vain, että miten se nyt vasta oireilee? Mitään ongelmia ei ole ollut koskaan koulumaailmassa, kotona tai kaverisuhteissa. Tiedän kyllä, että on synnynnäinen, mutta ihmettelin, kun nyt tulee ilmi yhtäkkiä.

Ap

Vierailija
4/10 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kyllähän varhaislapsuuden stressi voi vaikuttaa ADHD:n puhkeamiseen. Kyllä tieteessä ihan laajasti tunnistetaan, että erilaiset kokemukset muokkaavat aivoja ja voivat aiheuttaa esim. ADHD:n puhkeamisen. Ei ole yhtään tietämätöntä AP:lta kysellä tällaista.

Esim. tässä tietoa: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/varhaislapsuutta-kuormittavat-tekij…

Vierailija
5/10 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mikä on siis vastauksesi? Luulen, että sinä olet se tietämätön.

Vierailija
6/10 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Itseasiassa ei ole. Kysyin, koska lapsella on diagnosoitu ADD ja hän on jo iso. Mietin vain, että miten se nyt vasta oireilee? Mitään ongelmia ei ole ollut koskaan koulumaailmassa, kotona tai kaverisuhteissa. Tiedän kyllä, että on synnynnäinen, mutta ihmettelin, kun nyt tulee ilmi yhtäkkiä.

Ap

:D Oletko perehtynyt ADHD:hen ollenkaan? ADHD useinkin jää diagnosoimatta lapsella. Aikuisena/aikuistuessa ongelmat tulevat usein esiin ja näkyviin, sillä silloin henkilön täytyy pärjätä yksin. 

Suosittelen perehtymään asiaan. ADHD on synnynnäinen häiriö. Mistä luulet sanan nepsy tulevan? :D

Vierailija
7/10 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD ei oireile kaikilla samallailla. Minulla on AD ja aina ollut ystäviä, olen ekstrovertti, puuhastelen jne. Ongelmat näyttäytyvät impulsiivisuudessa, ajanhallintaa koskevissa asioissa, päätöksenteossa ja motivaatiossa. Myös raha-asiat ovat yksi. 

Lapsuuden neuvolakäynneissä ei ole mitään poikkeavaa, en ole skipannut konttausvaihdetta, en vältellyt katsekontaktia, olin vilkas, ujo ja iloinen lapsi. ADD alkoi näkyä teini-iässä, mikä on normaalia ihan jo siitäkin syystä, että hormonit vaikeuttavat ADD oirehdintaa.

Vierailija
8/10 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

ADHD ei oireile kaikilla samallailla. Minulla on AD ja aina ollut ystäviä, olen ekstrovertti, puuhastelen jne. Ongelmat näyttäytyvät impulsiivisuudessa, ajanhallintaa koskevissa asioissa, päätöksenteossa ja motivaatiossa. Myös raha-asiat ovat yksi. 

Lapsuuden neuvolakäynneissä ei ole mitään poikkeavaa, en ole skipannut konttausvaihdetta, en vältellyt katsekontaktia, olin vilkas, ujo ja iloinen lapsi. ADD alkoi näkyä teini-iässä, mikä on normaalia ihan jo siitäkin syystä, että hormonit vaikeuttavat ADD oirehdintaa.

KonttausVAIHDE silmään ja menoks! :D 

Tarkoitan siis vaihetta.

Vierailija
9/10 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla niin, että tukitoimet on olleet riittäviä aikaisemmin, joten oireet eivät ole haitanneet elämää tai näkyneet ulospäin, esim vanhemmat tarkistaa aina läksyt ja että kaikki tavarat on mukana -> lapsi ei unohtele yms.

Monet ADD/ADHD-ihmiset keksii myös itse keinoja jotka auttaa. Esim itse koulussa piirtelin tai näpräsin jotain käsissäni, koska se auttoi keskittymään kuuntelemiseen. Jos olisin joutunut yrittää kuunnella täysin paikallaan istuen, olisin automaattisesti vaipunut omiin ajatuksiini. Ja yläasteella jos en enempää pystynyt keskittyä kokeeseen lukemiseen tai saanut aloitettua tarpeeksi ajoissa, luin ainoastaan vihkomuistiinpanot (joihin panostin) sekä kirjan kappaleiden tiivistelmät edeltävänä iltana tai jopa koetta edeltävällä välkällä, ja silti sain lähes aina hyviä numeroita

Vierailija
10/10 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnynnäinen. Jotkut pärjäävät asian kanssa paremmin, jotkut huonommin. Joillain oireet näkyvät lapsena, joillain (varsinkin tytöillä) vasta aikuisina. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän viisi