Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua päätöksentekoon!!! Töihin vai ei?

21.10.2007 |

Olen kotona kolmen lapsen kanssa. Lapset ovat 6-vuotias, 4-vuotias ja 11kk. Vakituista työpaikkaa eiole mutta tänään soittivat paikasta jossa olen aikaisemmin tehnyt sijaisuuksia. Viiden kuukauden päästä olisi mahdollisuus aloittaa osa-aikaisena eli 20 tuntia viikossa. Olinkin kaavaillut aloittavani " keikkailun" , mutta vain viikonloppuisin eli niin ettei lasten tarvitse mennä hoitoon vaan voisivat olla iskän kanssa kotona. Tuo osa-aikaisuus tarkoittaisi sitä, että lasten pitäisi mennä hoitoon 2-3 päivänä viikossa. Nuorin olisi töiden alkaessa 1v 4kk. Olin kaavaillut meneväni töihin vasta ensi syksynä, mutta nyt tulikin yhtäkkiä tämä mahdollisuus. Vahvoja miinuksia tässä asiassa on juuri se, että nuorimman pitää mennä hoitoon ennakoitua aikaisemmin ja se että työstä ei jää juurikaan enempää käteen kuin nyt kun hoidan lapsia kotona kun sitten menee kuitenkin ne hoitomaksut. Toisaalta harvalle soitetaan kotiin sunnuntai-iltana ja kysytään töihin pitemmäksi aikaa. Meidän alalla on nykypäivänä vaikeaa saada paria viikkoa pitempää pätkää ja tuo olisi sentään vuoden pätkä. Nyt lapsilla olisi mahdollisuus lempeämpään hoidon aloitukseen kuin sitten joskus. Lisäksi ensi syksynä töiden alkaminen ei olisi niin varmaa. Käytännössä se menisi niin, että ilmoitan töihin halukkuudestani tulla töihin ja sitten odottaisin puhelinsoittoa ja voisin saada päivän töitä silloin tällöin lyhyellä varoitusajalla ja joskus viikon pari ja sitten joskus useamman kuukauden. Lasten hoitoon saaminen olisi aina ongelma, kun ei ole varaa pitää hoidossa siltä varalta, että JOS äiti saa töitä. Plussia ja miinuksia on siis molempia, mutta miltä teistä tuntuisi, harmittaisikohan jälkikäteen ettei hoitanut lapsia kotona pitempään? Vai harmittaisiko se enemmän ettei tarttunut työmahdollisuuteen?Isommat lapset olivat 1v 7kk ja 1v 6kk hoitoon mennessään ja nyt olin vannonut etten laita kuopusta niin pienenä hoitoon. Toisaalta meidän ala on niin spesiaalialaa, että mitä pitempään on pois niin sitä vaikeampaa on töihinpaluu. Vakituisen paikan saaminen voisi olla myös helpompaa osa-aikaisuuden jälkeen. Ähh, nyt pää sauhuaa!

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
23.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee päivähoitomaksut joiden suuruus riippuu miehesi tuloista,joudut tod.näk kulkee autolla tai bussilla edestakaisin,ruoka mitä syöt yms.jos teet vielä vajaata viikkoa niin en tiedä kyllä onko taloudellisesti kauheen kannattavaa.Toivottavasti tulet johonkin ratkaisuun,tiedän että noi asiat on hankalia.Onnea nyt kuitenkin ratkaisusta riippumatta.

Vierailija
2/5 |
23.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene ihmeessä töihin, pitkällä tähtäimellä kannattava ratkaisu teidän koko perheelle, etenkin, jos alallasi vaikea saada töitä.

Osa-aikainen hoito kiva lapsille ja vaikka aluksi ei rahallisesti paljon plussalle jäisikään, niin tulevaisuutta ajatellen sun kannattaa mennä töihin nyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
24.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun tilanteessasi menisin töihin. Nuorimmaisesikin on jo silloin yli vuoden. Ja vielä kun kyseessä on osa-aikainen työ, niin jää lasten kanssa olemiseenkin hyvin aikaa. Eskari-ikäisestähän et joudu ainakaan koko päivähoitomaksua maksamaan, kun puoli päivää on ilmaista eskarilaiselle.

Lapset kasvaa, ja töitä tulet kuitenkin jatkossa tarvitsemaan, joten kanttaa hyödyntää tuollainen mahdollisuus, vaikka ei se taloudellisesti niin kannattavaa nyt olisikaan. Jonain päivänä tuo silti voi rahaakin poikia.

Ikävä kyllä nykypäivän työelämä on vaativaa, ja uhrauksiakin on tehtävä. Tuollainen osa-aikainen työ ei onneksi vielä on paljoa lapsilta pois.

Vierailija
4/5 |
02.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos saisin osa-aikaisen työtarjouksen niin ottaisin sen varmasti vastaan. Työtarjouksia kun ei varsinaisesti satele ainakaan minulle ja vähän huolettaa, mitä löydän vai löydänkö mitään sitten ensi vuoden loppupuolella kun aion aivan toden teolla aloittaa työn hakemisen. Ajattelin olla kotona kunnes nuorin on 2v, mutta jos joku kiinnostava tarjous sitä ennen tulisi niin en antaisi sen mennä sivu suun. Mutta tämähän on vain minun tilanteeni, ei taida kukaan voida sanoa mikä ratkaisu ap:lle on se aivan oikea :/

Vierailija
5/5 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...mutta minä olen vahvasti eri mieltä kuin edelliset kirjoittajat. Minusta 1v 4kk:n ikäinen on varsin pieni menemään hoitoon. Minua arveluttaisi laittaa niin pinetä lasta hoitoon, vaikka saisin unelmieni työpaikan loppuiäkseni. Ja jos sinulla kyse vain osa-aikaisesta työstä, joka ei edes muuttaisi perheenne taloudellista tilannetta, niin miksi ihmeessä?

Jos olet jo edellisten lastesi kohdalla joutunut miettimään hieman miksi laitoit heidät noin nuorena hoitoon (viittaan siis siihen, kun haaveilit hoitavasi viimeistä kauemmin kotona), niin miksi laittaisit viimeisen vielä nuorempana. Jos mietit ajatuksiasi n. kymmenen vuoden päähän, niin saatat katua ettet hoitanut lastasi tarpeeksi pitkään kotona. Mutta epäilenpä katuisitko kymmenen vuoden päästä sitä, ettet ottanut jotakin osa-aikaista pätkätyötä vastaan?? (Olen itsekin alalla, jossa pitkästä koulutuksesta huolimatta vähän töitä eli tiedän hieman mistä puhut.)

Vähemmällä rahalla pärjää aina, mutta mikään ei korvaa turvallista lapsuutta oman vanhemman hoidossa. Ymmärrän että olet otettu, jos sinulle soitetaan " sunnuntai-iltana" , mutta itse olisin enemmän otettu oman lapsen " toiveesta" , kun hän varmasti haluaa sinut mieluummin hoitajakseen!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi