Kuinka paljon olette joutuneet maksamaan gynekologilla käymisestä?
Mitä toimenpiteitä teille tehtiin ja mikä tuli loppuhinnaksi?
Luin netistä uutisen, jossa eräältä naiselta löytyi ongelmia ja häneltä jouduttiin ottamaan näytepala. Hinnaksi tuli lähemmäs 500 euroa.
Yritän arvioida kuinka paljon rahaa pitäisi säästää, että voi käydä gynekologilla (ultra), joten kiitän jo etukäteen kaikista kommenteista!
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti tässä asiassa on sukupolvikuilu. Vanhemmat naiset ovat tottuneet, tai heidät on opetettu ajattelemaan, että olisi jotenkin välttämätöntä käydä gynekologilla ja että yleislääkäri ei voi mitenkään tietää, että milloin sinne pitää mennä. Hassu ajatus, sillä miten sitten nainen, jolla ei ole edes sitä yleislääkärin koulutusta voi ajtella tietävänsä, että milloin pitäisi mennä gynekologille....
Olin aika yllättynyt, kun ehkäisyneuvolan lääkäri sanoi, ettei suostu asentamaan kierukkaa, että sinun pitää päästä gynekologille sairaalaan, voisi olla haitallista asentaa kierukka, jos olisikin jotain hoitoa vaativaa. Sairaalassa sitten ekalla käynnillä tuli jo selväksi, että pitää tutkia nyt lisää ja kohta olinkin leikattavana. Että kyllä ne yleislääkäritkin osaa.
&nb
yleislääkärin ohjeet esim vuotöhäiriössä menivät suurinpiirtien näin (itse kävin noissa ongelmissa siellä): vuotokysely, oirekysely, laboratoriokokeet, sisätukimus, limakalvonäyte kohdusta, jos tk:ssa voidaan tehdä se. Ultraäänitutkimus, jos tk:ssa on laite tai koulutuksen saanut ultraaja. Lähete naistentautien poliklinikalle, jos oireet uusia ja jos tätä ja tätä oiretta. Hoitokokeilu sillä ja sillä lääkkeellä, jos ei toimi, niin silloin myös lähete poliklinikalle.
Ei tuossa tarvita mitään erikoisia yleislääkäritaioja, kun koneelta katsotaan,e ttä millä oireilla potilas laitetaan erikoissairaanhoitoon ja millä hoitokokeilulla aloitetaan tk:n toimesta. Ne yleislääkäri tosiaan noudattavat läheteohjeita.
minä kävin optikolla kerran, joka sanoi, että sinun täytyy mennä silmälääkäriin. EI suostunut kertomaan miksi (koska laki kieltää). Menin yleislääkärille ja sanoin, että näin optikko sanoi, että ei hajuakaan, että miksi pitäisi mennä. Lääkäri kyseli jotain ja sanoi, että laitanpa lähetteen silmäpolille. Että kyllä ne potilaat menee yleislääkäriin silloinkin, kun pitäisi päästä silmälääkärille. Kas kun sinnekin tarvitan yleislääkärin lähete. Silmälääkärille on sitten hiton vaikea päästä julkiselle puolelle. Saa suurinpiirtein roikkua poskella ennenkuin sinne pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0 e on toistaiseksi mennyt, en ole eläissäni käynyt gynekologilla.
N34
Miksi et ole mennyt edes ilmaisiin ikäseulontoihin?
Ja miten hoidat ehkäisyn?
Kumpikaan noista ei vaadi käyntiä gynekologilla.
Ei se tk-lääkärin lähete vielä mitään takaa. Minun lähetteeni (vaikeat vuotohäiriöt) tuli bumerangina takaisin keskussairaalan naistenpolilta. Pakko oli mennä yksityiselle.
360 € Mehiläisessä, sis. sisätutkimuksen ja ultran.
Vierailija kirjoitti:
Ei se tk-lääkärin lähete vielä mitään takaa. Minun lähetteeni (vaikeat vuotohäiriöt) tuli bumerangina takaisin keskussairaalan naistenpolilta. Pakko oli mennä yksityiselle.
Mistä syystä palauttivat sen? Ihan siis mielenkiinnosta kysyn, en ole lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kierukka laitettiin ainakin julkisella puolella Kalasataman terveyskeskuksessa, jossa on ehkäisyneuvonta.
Jouduitko maksamaan sen itse kierukan?
Jos on runsaat kuukautiset, tai vaikka endometrioosi, niin hormonikierukan saa julkiselta ilmaiseksi asennuksineen. Toki pitää sitten saada sitä ennen diagnoosi. Runsaisiin kuukautisiin dgn voi asettaa yleislääkärikin. En tiedä tarkkoja kriteereitä, mutta luultavimmin pitää verikokeista näkyä raudanpuute muut oireet haastatellaan.
Onpa ärsyttävä kuulla, että julkiselta olisi saanut kierukan ilmaiseksi.
Kävin työterveydessä, josta ohjasivat gynekologille, jonka sitten maksoin itse. Gyn ekologi käytännössä painosti siihen, että sai asentaa kierukan, jonka sitten maksoin itse. En tarvitse ehkäisyä, mutta gynekologjn mielestä aivan hirveän tärkeää oli asentaa (turha) kierukka, joka gynekologin mukaan ei aiheuta sivuvaiukutuksia (asennuksen jälkeinen selvennys: niin, vain vuoden ajan tulee sivuvaikutuksia) eikä asentaminen satu (jos olet koskaan ollut tilanteessa, jossa asennetaan kierukkaa, tiedät, että tämäkin oli valetta).
Maksoin siis satoja turhasta operaatiosta, josta aiheutui minulle kipuja ja haittasi elämääni vielä kauan.
Seuraavan kerran skippaan yksityisen ja menen julkiselle.
Viimeksi maksoi 350e 15min käynti. Sisälsi perustutkimuksen ja ultran. Ihan hullu hinta!
En senttiäkään. Mulla on työpaikalla laaja työterveys kohon kuuluu 4 erikoislääkärikäyntiä per vuosi ja summan x alle kustannuksiltaan jäävät toimenpiteet. Useimmin olen käyttänyt gynekologia, ortopedia ja silmälääkäriä.
Vuotohäiriön vuoksi menin ja 1. käynti tutkimuksineen hiukan yli 600. Hinta sisälsi myös lähetteen kirjoitusmaksun sairaalaan, kantamaksun ja toimistomaksun (toimistomaksun, jota en edes käyttänyt muuten kuin kävin pankkikorttia näyttämässä päätteelle...). Labratkin oli tuossa mukana, sisätukimus, ultra, kohdun limakalvonäyte ja sen analysointi ja sitten vielä sen jälkeen tehty sonohysterografia samalla käynnillä (oli päivän viimeinen aika, joten gyen ehdotti, että tehdään samalla), jonka jälkeen gyne sitten sanoi, että olisi tehtävä hysteroskopia, että nyt tulee sitten lähete naistentautien polille. Olisin voinut saada sen lähetteen jo sisätukimuksen ja 1. ultrauksen jälkeen, kun siinä jo näkyi, että kohdussa on tavaraa, mutta halusin, etät hoidetaan ne ensivaiheen tutkimukset samalla. Ei tullut yllätyksenä, että kallista tulee olemaan, en vain jaksanut ajatusta, että kävisin sitten sairaalaa ennen vielä sitten tk:ssa antamassa sitä limaklavonäytettä. Ajattelin, että on se rahan arvoista, että saa samalla käynnillä ja yhdellä riisumisella hoidettua niin paljon kuin mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi maksoi 350e 15min käynti. Sisälsi perustutkimuksen ja ultran. Ihan hullu hinta!
samoja lukuja itsellä. n. 360 eur, tämä oli ilta-aika, varmaan ainakin 20 min, oli ultra ja papa mukana. Ihan järkyttävää. minulle, jolla kk:n ruokalasku 100 eur, tuossa meni yli neljännesvuoden ruokarahat. Eikö lääkärit tajua, että ihmiset on KÖYHIÄ ja heillä on NÄLKÄ - toisin kuin lääkäreillä itsellään.
Aikoinaan juuri valmistuneena ja työttömänä akateemisena menin tk:hon yleislääkärille valittamaan gynekologisia vaivoja. Sanoin ihan suoraan, että ei nyt sitten ole varaa mennä yksityiselle gynekologille, mutta ei näiden oireiden kanssa voi myöskään elää joten jotain apua pitää nyt saada.
Yleislääkäri tk:ssa haastatteli ja sanoi, että nämä oireet kyllä täyttävät lähetekriteerit erikoissairaanhoitoon, koska meillä ei ole ultraäänilaitetta täällä, niin saat lähetteen naistentautien poliklinikalle, ja nuo oireet kuitenkin kuulostavat aika haittaavilta. Jonotilanne ei ole kovin paha, mutta tämä ei sillä lailla ole kiirellinen, joten varmaan joudut kuukauden verran odottelemaan. Jos oireet pahenee, niin uudestaan yhteys tänne. Laitan jotain labratutkimuksia, erikoissairaanhoito vaatii, että ne pitää ottaa ennen sinne menoa. Jos niissä tulee jotain erikoista, niin me soitellaan täältä sitten ja tulee uusia labratutkimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0 e on toistaiseksi mennyt, en ole eläissäni käynyt gynekologilla.
N34
Miksi et ole mennyt edes ilmaisiin ikäseulontoihin?
Oma syyni on se, että kyllästyin siirtämään aikaa aina vain eteenpäin, koska aikoja oli vain hyvin rajallisella aikavälillä, joka ei sopinut muihin aikatauluihini niin mitenkään koskaan.
Terveys pitäisi olla asia joka menee tärkeysjärjestyksessä kaiken edelle. Ja sen papa-näytteenotto ei montaa minuuttia kestä.
virossa on muuten halvemmat hinnat yksityisillä gynekologeilla, muistin juuri, että joku tuttu joskus sanoi, että käy aina siellä, kun ei ole varaa suomessa käydä
En ole minäkään ikinä käynyt, ei ole ollut ongelmia. Seulonnoissa olen käynyt.
Mulla maksoi viime vuonna Terveystalossa Helsingissä 330€ sisätutkimus ja ultra.
Vaikka miten julkista terveydenhuoltoa ja tk:ta parjataan, niin en voi itse kuin kiitellä sitä miten hyvin olen päässyt tutkimuksiin ja hoitoihin sitä kautta, jos tarvetta on ollut. Jos jotain risuja pitää antaa, niin siitä, että joskus on tavattoman vaikea päästä hoitajamuurin läpi lääkärin vastaanotolle asti ja monta kertaa hoitaja on liian itsenäisesti ja virheellisesti päättänyt, että en tarvitse lääkärin arviota.
Parin virheellisen päätöksen jälkeen olen oppinut vaatimaan ja oppinut myös vaatimaan, että hoitaja käy nyt kysymässä varmuuden vuoksi lääkäriltä, että onko hoitajan päätös oikein siitä etten tarvitse lääkäriä. Ja ennen tk:hon soittoa katselen käypähoitosuistuksista, että miten pitäisi tutkia sitä oiretta, joka minulla on - jos nyt käypähoidosta löytyy juuri kärsimästäni oireesta apua. Se on auttanut paljon etenkin hoitajamuuria vastaan, koska heillä varmasti on paineita saada ne harvat lääkäriajat riittämään ja siksi joutuvat yrittämään saada potilaita luovuttamaantai hakeutumaan yksityiselle. Siihen ei pitäisi suostua, etenkään naistentautiasioissa, koska ne tutkimukset tosiaan ovat kalliita. Naistenkin pitää oppia vaatimaan oikeuksiaan näissäkin asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Mä käyn oman tk:n gynekologilla. En maksa yksityiselle.
Millä hyvinvointialueella on erikoislääkäripalvelut terveyskeskuksessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä käyn oman tk:n gynekologilla. En maksa yksityiselle.
Millä hyvinvointialueella on erikoislääkäripalvelut terveyskeskuksessa?
Joissakin terveyskeskuksissa on. Ketjussa on jo puhuttu tästä. Ne ovat ostopalveluita. Minä kävin viime viikolla radiologin vastaanotolla ihan terveyskeskuksessa.
En jaksa luetella mitään toimenpiteitä, mutta mammo ja ultra mukaanlukien 750€.
Musta Melassi.
Luin vuosia takaperin englanninkielisiä artikkeleita kuukautiskivuista ja avusta niiden helpottamiseen sekä vuodon hillitsemiseen. Suomessa melassit luuraa luontaistuotekauppojen kätköissä. Asiakspalvelija kertoi erään sedän hakeneen tuotetta nivelkipuihin.
Vihdissä oli vuosia takaperin eräs liike, jossa ainoastaan Suomessa sai tätä vahvinta Mustaa Melassia. Ostin. Nyt yritystä ei taida enää olla. Mutta sitten on vähän vastaavia, olen niitäkin ostanut.
Serrapaptaasista on ollut myös myönteistä palautetta. Olkaa uteliaita ja vastauksia löytyy. Useasti hoito on sitä elämän kestävää hoitoa.