Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Arvostava kohtaaminen voi jopa pidentää elinikää

Vierailija
21.01.2024 |

Sillä, miten huomioit muita ihmisiä, voi olla vaikutusta jopa terveyteen.

Niin omaan kuin muidenkin.

Tutkimusten mukaan ryhmän ulkopuolelle sulkeminen ja siitä seuraava yksinäisyyden tunne on yksi haavoittavimpia kokemuksia. Eräiden arvioiden mukaan yksinäisyys vastaa samaa kuin polttaisi 15 savuketta päivässä.

Se tekee pahaa meidän fyysisille ja psyykkiselle terveydellemme ja voi lyhentää elinikää. Tämä on havaittu esimerkiksi kuuluisassa Harvardin yliopiston tutkimuksessa, jossa on seurattu 80 vuoden ajan yli tuhatta amerikkalaista, sanoo psykologi Pekka Tölli.

okaisen meistä on tärkeä tulla kohdatuksi arvostavasti arjessaan. Toisten huomioiminen on viesti siitä, että hyväksyy toisen olemassaolon.

Ei kaikesta tarvitse olla samaa mieltä, mutta huomaa toisen ja kohtaa hänet avoimen myönteisesti.

Töllin mukaan viesti välittyy kolmella tavalla: sanojen, tekojen ja kohtaamisen kautta.

Kohtaaminen on näistä tärkein. Huomioimisen voi osoittaa pienillä asioilla, esimerkiksi katsomalla silmiin, hymyilemällä ja tervehtimällä niin läheistä kuin tuntematontakin.

https://yle.fi/a/74-20069103

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On luonnollista kaivata ihmisiä ja ystäviä lähelleen, mutta toisinaan yksinäisyyden tunne saattaa helpottaa, kun sen kykenee hyväksymään osaksi elämäänsä. Hyväksymistä auttaa, jos oppii nauttimaan yksinäisyyden hyvistä puolista.

Mitä on yksinäisyyden hyvät puolet? Se on nimenomaan se ikävä tunne. Sama kun sanoisit että pitää oppia nauttimaan kivun hyvistä puolista. 

Kivun tarkoitus on suojella ihmistä. Ei lykkää kättään tuleen kun tuntee kipua.

Yksinoloon liittyykin vahvasti itsensä arvostaminen ja oman elämänsä kunnioittaminen. Usein myös paras tapa oppia itsestään enemmän on viettää hetki aikaa itsensä kanssa.Yksinolossa oleellista on se, että teet sitä, mikä on kulloinkin parasta juuri sinulle. Joskus hetki olemalla ihan vaan jouten voi olla parhaalla tavalla vietettyä

Yksinäisyys ja yksin oleminen on kaksi täysin eri asiaa. Yksinäisyys on sitä, että sinulla ei ole ainuttakaan ihmistä, joka aidosti välittäisi sinusta ja jolle olisit tärkeä juuri sellaisena kuin olet. Ympärilläsi voi olla vaikka 200 000 ihmistä, mutta kenelläkään heistä et ole tärkeä.

Vierailija
22/23 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, mihin sävyyn kohtelee vieraita ihmisiä, kertoo myös pitkälti mitä on luvassa parisuhteessa. Töykeä ihminen on ennen pitkää töykeä myös kumppanille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/23 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tervehdin ja olen ystävällinen kaikille, joiden kanssa olen jollain tavalla tekemisissä. Mutta tuntuisi aika hullulta tervehtiä jokaista samaan bussiin tai junaan osunutta ihmistä tai jokaista kaupassa tai kauppakeskuksissa vastaantulevaa tuntematonta ihmistä. Tai vaikka ottaa katsekontaktia ja tervehtiä jokaista Helsingin keskustassa vastaantulevaa ihmistä. Olen silti jonkinlainen "hörhömagneetti" ja mulle saattaa bussipysäkillä tai missä tahansa muuallakin tulla juttelemaan nk laitapuolenkulkijatkin. Joidenkin kanssa on käyty todella avartavia ja upeita keskusteluja. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän seitsemän