Euroviisut 2024 OFFICIAL
Kuuntelin nyt kaikki biisit läpi, mitkä pystyin läpi asti kuuntelemaan. Eihän tuolla nyt mitään Käärijän kaltaista bängeriä ollut tällä kertaa. Mutta yllättäen Sini Sabotage oli näistä paras, sen pystyi kuuntelemaan kahdesti läpi, ja sen kertosäe tarttuu heti päähän. Ja siitä tulee hassuja mielikuvia, mitä kaikkea sillä voisi tehdä. Mm. pukeutumisoppaan Suomen talveen, sipulin kuorimisohjeen Marttojen sivulle, tai jonkun härskin äijäversion Kouri mua, missä videolla tyttöystävä/t saisi kouria luvan kanssa mieslaulajaa jne.
https://www.is.fi/musiikki/art-2000010131031.html
Sitten törmäsin tähän Mari Pudaksen kommenttiin. Pudashan oli hyvin aktiivinen viime vuonna Käärijä-hypen nostatuksessa. Ja Mari on samaa mieltä mun kanssa! Tuunaamalla ton Sinin esityksen (joutsenen voi pitää) siitä voisi saada hyvän esityksen Euroviisut-lavalle. Ottaisin vielä Käärijän mukaan tiimiin suunnittelemaan Ruotsin pään touhuja.
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/f18a01a2-4e21-4e3e-b140-cc680b…
Kommentit (17813)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mulla on vähän viha/rakkaussuhde ranskan biisiin, toisaalta tykkään koska vetää sen niin loistavasti, mutta toisaalta taas vähän väsyn tollasiin KUUNNELKAA MITEN HYVIN MINÄ LAULAN-biiseihin, missä sävellys ja sanoitus on jätetty tosi yksinkertaisiksi.
Minua ärsyttää eniten Ranskan biisissä sen sanoitus. Hieno ääni kyllä laulajalla, mutta tämä lähenee jo parodiaversiota ranskalaisesta nyyhkyballadista.
Ei sitä tarvitse kuunnella jos noin valtavasti ärsyttää! En ymmärrä ranskaa joten ei ärsytä yhtään, päinvastoin.
Kaksi vuotta sitten Ukrainan voiton jälkeen esampikin maa olmoitti halukkuutensa järjestää kisat Ukrainan puolesta. Brittien lisäksi halukkaita olivat Belgia, Espanja, Hollanti, Islanti, Italia, Puola ja Ruotsi.
Italia on hyvä viisumaa biisiensä ja artistiensa laadukkuuden suhteen, mutta arvaamaton kisaisäntä, koska ovat kovia häseltämään. Joka kerran Italian viisujen järjestelyissä on ollut ongelmia, viimeksi Torinossa oli katastrofi, kun lavarakenteen kineettinen aurinko ei kääntynyt tarpeeksi nopeasti, eikä sen ledipuolta saatu kilpailuesityksiin käyttöön.
Ukraina ei ole vielä voittanut yhtään mitään, joten turha jaella ensi vuoden järjestämispaikkaa 😂 Italiassa ei arvosteta Euroviisuja kovin korkealle, heillä Sanremo on se iso juttu ja sen tapahtuman he osaavat kyllä järjestää vaikka unissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mulla on vähän viha/rakkaussuhde ranskan biisiin, toisaalta tykkään koska vetää sen niin loistavasti, mutta toisaalta taas vähän väsyn tollasiin KUUNNELKAA MITEN HYVIN MINÄ LAULAN-biiseihin, missä sävellys ja sanoitus on jätetty tosi yksinkertaisiksi.
Minua ärsyttää eniten Ranskan biisissä sen sanoitus. Hieno ääni kyllä laulajalla, mutta tämä lähenee jo parodiaversiota ranskalaisesta nyyhkyballadista.
Ei sitä tarvitse kuunnella jos noin valtavasti ärsyttää! En ymmärrä ranskaa joten ei ärsytä yhtään, päinvastoin.
Minä en ole opiskellut ranskaa ikinä ja silti ymmärrän tuosta Ranskan kappaleesta monta sanaa ja lausetta.
Olen muuten koko ajan luullut, että Slimanen biisin nimi on Je t'aime, mutta se onkin Mon amour :O Slimanella on joku toinen biisi, minkä nimi on samaa siirappia; De millier de je t'aime.
Tällaiset yksitoikkoiset rakkaussanoitukset on tyypillisiä esim. pohjoisafrikkalalaisessa musiikissa ja sieltähän ne Slimanenkin juuret on.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole opiskellut ranskaa ikinä ja silti ymmärrän tuosta Ranskan kappaleesta monta sanaa ja lausetta.
Olen muuten koko ajan luullut, että Slimanen biisin nimi on Je t'aime
Onko sulla jokin erityinen syy olla Slimanen kimpussa, vaikka et tiedä edes biisin nimeä? Afrikka-veto on kyllä jo kaiken huippu 😂
Vierailija kirjoitti:
Ukraina ei ole vielä voittanut yhtään mitään, joten turha jaella ensi vuoden järjestämispaikkaa 😂 Italiassa ei arvosteta Euroviisuja kovin korkealle, heillä Sanremo on se iso juttu ja sen tapahtuman he osaavat kyllä järjestää vaikka unissaan.
Joo, tämän vuoden kisan voittaja selviää kuukauden kuluttua, mutta onhan näitä kiva ja mielenkiintoista spekuloida, kuitenkin Ukraina on yksi potentiaalinen voittajaehdokas.
Italian suhteen on ristiriitaista se, että he osaavat järjestää San Remon niin hyvin, mutta viisujärjestelyt ovat tökkineet. Mielestäni se ei johdu siitä, etteivätkö he panostaisi niihin paljon, mutta aina jokin seikka tuntuu yrityksestä ja panostuksesta huolimatta pettävän. Tästä johtuen Italialla on huono maine viisuisäntänä kun taas esim. Ruotsin ja Brittien maine on todella hyvä, kun heidän kisoissaan kaikki on aina toiminut hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Zagreb 2025
Ei ole mahdotonta, mutta ei kuitenkaan kovin todennäköistä. Baby Lasagnan tilanne on verrattavissa viime vuoden Käärijän tilanteesee, että on yleisön suosikki, mutta on epätodennäköistä saada tarpeeksi raatipisteutä voittoon.
Viime vuonna oli yksivoittajaehdokas ylitse muiden. Tänä vuonna tilanne on tasaisempi ja on useampi voittajaehdokas menemään Kroatian edelle.
Kroatia voi toki hyvinkin tulla kakkoseksi ja sitä kautta heille voi tarjoutua mahdollisuus kisaisännyyteen ensi vuonna, mutta on epätodennäköistä, että haluaisivat tarttua tähän, kun tiedetään, että heillä ei ole hyviä taloudellisia resursseja.
Kroatia voi ihan hyvin tulla myös ykköseksi. Ei kai siihen mitään estettä ole? Biisi on hyvä, Baby Lasagna on yllättänyt esiintymistaidollaan ja on tavattoman suosittu ja pidetty ja ennen kaikkea aito. Tuskin ne kuuluisat raaditkaan on täysin puukorvia.
Vierailija kirjoitti:
Kroatia voi ihan hyvin tulla myös ykköseksi. Ei kai siihen mitään estettä ole? Biisi on hyvä, Baby Lasagna on yllättänyt esiintymistaidollaan ja on tavattoman suosittu ja pidetty ja ennen kaikkea aito. Tuskin ne kuuluisat raaditkaan on täysin puukorvia.
Eivät raatilaiset puukorvia ole, mutta tosiasia vain on, etteivät he arvosta vahvasti Rammsteinvaikutteista varsin yksinkertaista rokkia ja laulutapaa/laulun laatua, jolla se esitetään. Kisassa on mukana niin monia Kroatiaa laadukkaampia biisejä ja laulajia, joille raatipisteet menevät. Pelkkä yleisön suosio ei riitä voittoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät raatilaiset puukorvia ole, mutta tosiasia vain on, etteivät he arvosta vahvasti Rammsteinvaikutteista varsin yksinkertaista rokkia ja laulutapaa/laulun laatua, jolla se esitetään. Kisassa on mukana niin monia Kroatiaa laadukkaampia biisejä ja laulajia, joille raatipisteet menevät. Pelkkä yleisön suosio ei riitä voittoon.
Ei kyllä pelkkä raatienkaan suosio riitä voittoon. Onko muuten raadeissa vuodesta toiseen samat jäsenet?
Sekä Måneskin että Kalush taisivat voittaa juurikin kovien yleisöäänten ansiosta? Käärijältä se ei valitettavasti onnistunut, koska Loreenkin sai hyvin ääniä yleisöltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä pelkkä raatienkaan suosio riitä voittoon. Onko muuten raadeissa vuodesta toiseen samat jäsenet?
Ei tietenkään pelkkä raatien suosio riitä voittoon, vaan siihen tarvitaan aina sekä hyvät yleisö- että raatipisteet. Tänä vuonna on useampi ennakkosuosikki, joilla on edellytykset saada hyvin pisteitä sekä raadeilta että yleisöltä. Näitä ovat erityisesti Ukraina, Belgia. Vähän varauksellisemmin myös Italia ja Sveitsi. Lisäksi terävimmän ennakkosuosikkikärjen takana on lisää biisejä, joilla on myös edellytykset sekä hyviin raati- että yleisöpisteisiin. Toki live-esitykset ovat ratkaisevia, ja niissä tapahtuneet onnistumiset tai epäonnistumiset vaikuttavat oleellisesti lopputulokseen.
Kroatialla ja Hollannilla on hyvää ennakkohypeä ja selkeää yleisön kannatusta. Itsekin pidän Kroatian biisistä ja erityisesti Baby Lasagnasta artistina ja persoonana, mutta kun biisi ja laulutapa/-taito ei lähtökohtaisesti täytä edellytyksiä hyviin raatipisteisiin, ei ole realistista odottaa voittoa. Toki yllätyksiä voi tapahtua, mutta ainakaan itse en oikein usko Kroatian tai Hollannin viisuvoittoon tänä vuonna.
Viime vuonna en uskonut Suomen viisuvoittoon samoista syistä. Toki halusin ja toivoin sitä, mutta en uskonut siihen tosiseikkojen valossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskotteko, että norjalle voi käydä EAEA? minusta norjan olisi pitänyt valita Keiino
Espanjahan floppasi viime vuonna odotuksiin nähden tosi pahasti nimenomaan telepisteissä. Norjan suhteen ei ole isoja odotuksia, joten ei ole suurta floppaamispelkoakaan. Veikkaan, että Norja sijoittuu ihan mukavasti jonnekin sijan 15 paikkeille. Ainakin Suomelta Norja saa hyvät pisteet.
Miten niin Espanja floppasi telepisteissä viime vuonna? Ei kai kukaan odottanutkaan sen saavan yleisöääniä. Niin vaikeaa kuunneltavaa.
Mä olin kanssa tuota mieltä, ettei mikään yllätys, ettei vedonnut laajemmin yleisöön. Itse jouduin joitakin kertoja kuunneltuani skippaamaan biisin, kun se tuli soittolistalla vastaan, en vaan jaksanut. Mutta sitten se taas oli monien fanien suosikki tai ainakin korkealla listoilla, että kyllähän siitä pidettiinkin ennakkoon. Ja tietenkin arvostin taiteellista puolta ja toisaalta ikävä Blancan kannalta, että jäi viiteen yleisöpinnaan, mutta ymmärrettävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Zagreb 2025
Ei ole mahdotonta, mutta ei kuitenkaan kovin todennäköistä. Baby Lasagnan tilanne on verrattavissa viime vuoden Käärijän tilanteesee, että on yleisön suosikki, mutta on epätodennäköistä saada tarpeeksi raatipisteutä voittoon.
Viime vuonna oli yksivoittajaehdokas ylitse muiden. Tänä vuonna tilanne on tasaisempi ja on useampi voittajaehdokas menemään Kroatian edelle.
Kroatia voi toki hyvinkin tulla kakkoseksi ja sitä kautta heille voi tarjoutua mahdollisuus kisaisännyyteen ensi vuonna, mutta on epätodennäköistä, että haluaisivat tarttua tähän, kun tiedetään, että heillä ei ole hyviä taloudellisia resursseja.
BL:n suosio ei ole lähelläkään käärijää. Näissä äänestyksissäkin kroatia ei aina voita ja jos voittaa niin kaula on hyvin pieni.
Juryt vie kroatian mahdollisuudet olla jopa top kolmosessa. Viime vuoteen verrattuna nyt on top kympissä oddseissa niin paljon laatua ja hyviä laulajia, että kroatia ja hollanti on todennäkösesti top vitosen ulkopuolella kun jury äänet on annettu. MUTTA tässä on vielä se mahdollisuus, että Balkanit yhdistyy ja pommittaa kroatiaa solidaarisuudesta. Se olisikin mielenkiintoista.
Vierailija kirjoitti:
Sekä Måneskin että Kalush taisivat voittaa juurikin kovien yleisöäänten ansiosta? Käärijältä se ei valitettavasti onnistunut, koska Loreenkin sai hyvin ääniä yleisöltä.
Äänestyssysteemi on ollut tälläinen ainakin vuodesta 2009. Käärijä sai koko tämän historian kolmanneksi eniten teleääniä, Norja 2009 sai kaksi pistettä enemmän ja ukraina sitten eniten sodan jälkeisenä vuonna. Ei varmaan tarvitse sanoa, että norja ja ukraina voitti kuten myös portugali 2017 joka sai neljänneksi eniten teleääniä tämän historian aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskotteko, että norjalle voi käydä EAEA? minusta norjan olisi pitänyt valita Keiino
Espanjahan floppasi viime vuonna odotuksiin nähden tosi pahasti nimenomaan telepisteissä. Norjan suhteen ei ole isoja odotuksia, joten ei ole suurta floppaamispelkoakaan. Veikkaan, että Norja sijoittuu ihan mukavasti jonnekin sijan 15 paikkeille. Ainakin Suomelta Norja saa hyvät pisteet.
Miten niin Espanja floppasi telepisteissä viime vuonna? Ei kai kukaan odottanutkaan sen saavan yleisöääniä. Niin vaikeaa kuunneltavaa.
Mä olin kanssa tuota mieltä, ettei mikään yllätys, ettei vedonnut laajemmin yleisöön. Itse jouduin joitakin kertoja kuunneltuani skippaamaan biisin, kun se tuli soittolistalla vastaan, en vaan jaksanut. Mutta sitten se ta
Tätä pidettiin kuitenkin viisupiireissä ihan mahdollisena top kolmosena olevana. Siksi tämä oli niin iso shokki monelle :D Nyt on myös puhuttu, että näin voi käydä slovenialle ja norjalle joita molempia viisupiireissä on hehkutettu julkastusta lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään pelkkä raatien suosio riitä voittoon, vaan siihen tarvitaan aina sekä hyvät yleisö- että raatipisteet. Tänä vuonna on useampi ennakkosuosikki, joilla on edellytykset saada hyvin pisteitä sekä raadeilta että yleisöltä. Näitä ovat erityisesti Ukraina, Belgia. Vähän varauksellisemmin myös Italia ja Sveitsi. Lisäksi terävimmän ennakkosuosikkikärjen takana on lisää biisejä, joilla on myös edellytykset sekä hyviin raati- että yleisöpisteisiin. Toki live-esitykset ovat ratkaisevia, ja niissä tapahtuneet onnistumiset tai epäonnistumiset vaikuttavat oleellisesti lopputulokseen.
Kroatialla ja Hollannilla on hyvää ennakkohypeä ja selkeää yleisön kannatusta. Itsekin pidän Kroatian biisistä ja erityisesti Baby Lasagnasta artistina ja persoonana, mutta kun biisi ja laulutapa/-taito ei lähtökohtaisesti täytä edellytyksiä hyviin raatipisteisiin, ei ole realistista odottaa voittoa. Toki yllätyksiä voi tapahtua, mutta ainakaan itse en oikein usko Kroatian tai Hollannin viisuvoittoon tänä vuonna.
Viime vuonna en uskonut Suomen viisuvoittoon samoista syistä. Toki halusin ja toivoin sitä, mutta en uskonut siihen tosiseikkojen valossa.
(Eri) Mäkään en viime vuonna uskonut Suomen voittoon, mutta silloin oli Loreen niin selvä suosikki koko ajan ja edellisellä osallistumiskerralla hän voitti myös yleisöäänet. Nyt tosiaan eri tilanne, kuten kirjoititkin. Käärijäkin sai kuitenkin ihan kivasti raatipisteitä loppujen lopuksi (suosikkiasema auttoi tässä varmaan), Loreen vaan sai niitä niin hurjasti paljon enemmän. Tasaisemmassa raatitilanteessa ne olisivat voineet riittääkin. Sanotaanhan, että yleisöäänet kasautuu kärjessä helpommin kuin raatiäänet.
No, saa nähdä tulokset sitten, itse pidän monistakin biiseistä ja en osaa vielä veikkailla voittotodennäköisyyksiä, kun asia ei ole niin kriittinen itselle. Mutta ajattelen, ettei tilanne on vielä avoin.
Viisupiireissä taiteellisuutta tosiaan arvostetaan osittain siksikin, että esityksiä on aikaa sulatella. Itse kunnioitan eaeaa, mutta ei siitä ensikuulemalta saanut välttämättä juonesta kiinni, ja laulutyyli menee tarkoituksella tiettyjen nuottien välistä, mikä voi kuulostaa pahalta siihen tottumattomalle, vaikka onkin "oikein". Tuloksena se, että ensikuulemalta moni toivoo sen loppuvan.
Eaea oli myös finaalissa aikaisin ja Loreenin lähellä, joka oli helpommin lähestyttävä.
Veronika ja Ulveham on molemmat vähän vähemmän korkealentoisia, joten uskon että ääniä tulee jostain, mutta aina on riski että jättävät kylmäksi.
Kakkoseksi tullut ei automaattisesti järjestä seuraavan vuoden viisuja. Britannia on eri syistä johtuen isännöinyt viisi kertaa Euroviisuja muiden puolesta.