Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko täällä KETÄÄN joka on joskus irtisanoutunut MÄÄRÄAIKAISESTA työpaikasta??

Vierailija
09.01.2007 |

Miksi irtisanouduit ja miten työnantaja suhtautui? Teitkö 14 pv (irtisanomisajan) töitä? Jouduitko korvauksiin?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kyllä voi irtisanoutua vaikka on määräaikainen työsuhde!!!

Eihän tämä nyt mikään orja-valtio ole!

Itsekin olen irtisanoutunut parikin kertaa määräaikaisesta työstä.

Vai oletko sitä mieltä, että työnantajasikin voisi irtisanoa sinut määräaikaisesta työsopimuksesta parin viikon irtisanomisajalla - kun ei enää tarvitsekaan sinua? Olisiko se sinulle ok?

Vierailija
22/37 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kun vain nauhuri pyörimään ja pomon jutut nauhalle. Eiköhän sen jälkeen pitäisi työsuhteen purkaminen sujua kuin leikki vaan :o)

. ..ja niin - ennen kuin joku ehtii väittämään omien keskustelujen nauhoittamisen olevan laitonta niin totean: EI OLE!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko määräaikaistyösopimuksessa oltava erikseen kohta irtisanomiskäytännöstä?

Vierailija
24/37 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs tämä määräaikainen työsopimus mahtaa toimia opettajilla? En ole koskaan kirjoittanut työsopimusta, vaan asia hoituu vuosittain ns. määräyskirjalla. Mitään ei siis allekirjoiteta. Nyt ajattelin lähteä kesken vuoden, mutta onnistuukohan se?

Vierailija
25/37 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pankissa ja minun piti olla tiskillä mutta asiakaspalvelupäällikkö siirsi mut takahuoneeseen äpyttelemään maksupalvelua ja muuta rahan edestakassiirtelyä. Leipiinnyin neljään seinään ja pyysin päästä pois 2 kk ennenkuin määräaikaisuus loppui. Kirjoittivat siis tosiaan tuon erosi määräaikaisesta tehtävästä omasta halusta työtodistukseeni. Pelottelivat vielä etten saa töitä niin nuorena ja laman edellä.

Olin viikon työttämänä ja sitten pääsin päiväkotiin josta itseasiassa urkeni ura mielenkiintoisemmalle alalle. Jossa vieläkin olen (pankissa v 1990)

Vierailija
26/37 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös työnantajalla on oikeuksia! Ei vain työntekijällä... Mikä haloo nousisikaan, kun olisit saanu työpaikan seuraavaksi ---- ajaksi, ja puolessa välissä saisit potkut ihan tuosta noin vaan?

On eri asia, jos tekee jotakin tyhjän päivästä hommaa, mihin pystyy joka toinen kadulla vastaan tuleva, mutta tiesitkö 19, että on olemassa PALJON ammatteja, joihin ei yks kaks löydä uutta tekijää?

Yritys voi joutua toimimaan vajaa miehityksellä/joutua ongelmiin sovittujen töiden hoitamisessa, jos joku ilman syytä lähtee kälppimään, vaikka on SITOUTUNUT työsopimuksessa olemaan töissä ---- saakka.

Ja jos ymmärrät mitään asioista, tajuat että firmalle voi tulla todella isot tappiot jo yhdenkin keskeisessä roolissa olevan työntekijän lähtemisestä. Jos jokin työ viivästyy, niin se vähentää jatkossa työtarjouksia jne. Yritysmaailmassa on ensi arvoisen tärkeätä yrityksen maine, että heihin voi luottaa, hommat hoituu.

Jos joku haravoi hautausmaalla lehtiä, niin siihen työhön voidaan perehdyttää parissa päivässä, ja käytännössä kuka tahansa pystyy siihen. Mutta kun osa meistä tekee haastavampaa työtä...

Vierailija
27/37 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

numeroa 26...!!!

-edellinen, en muista numeroani-

Vierailija
28/37 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyopaikastani. Sen jalkeen kavin kolmen eri tason esimiehen kanssa ihan rakentavat keskustelut siita, miksi halusin irtisanoutua ja mika tyossani/tyoyhteisossa oli mielestani pielessa. Kaikki ihan hyvassa hengessa. Omassa tapauksessani siis kavi helposti, ja toivon etta keskusteluiden kayminen auttoi myos seuraajaani ja eraita asioita tyossa muutettiin. Tasta en tietysti itse tieda, etta kaviko niin.

Vierailija
29/37 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. jos perheesi muuttaa toiselle paikkakunnalle (esim. miehesi työn takia), on se pätevä syy irtisanoutua ma tehtävästä, näin ainakin yksityisten palvelualojen tes:n mukaan.

Vierailija
30/37 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määräaikaisuus

Jos kyseessä on määräaikainen työsopimus, sitä ei pääsääntöisesti voi irtisanoa, vaan se on voimassa kunnes sovittu määräaika on kulunut loppuun. Irtisanomiskielto koskee sekä työnantajaa että työntekijää.

Määräaikaisenkin työsopimuksen voi kuitenkin irtisanoa, jos siitä on työsopimuksessa nimenomaisesti sovittu (ns. irtisanomisklausuuli) eli työsopimuksessa pitää olla erityinen maininta siitä, että ¿tämä työsopimus voidaan irtisanoa kahden viikon/kuukauden (tai työsopimuslain 6 luvun 3 §:n mukaisin) irtisanomisajoin.

Vaikka määräaikaista työsopimusta ei voi irtisanoa ellei siitä ole erikseen sovittu (ja tällöinkin työnantaja vain laissa säädetyin irtisanomisperustein), työsopimuksen voi kuitenkin purkaa työsopimuslaissa säädetyin hyvin tiukoin purkuperustein.

Vierailija
31/37 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat kait tyyliin työnantaja jättää palkat maksamatta tms.

Vierailija
32/37 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on tällä hetkellä määräaikainen työsuhde 4kk:n koeajalla (jolloin sopimuksen voi purkaa kumpi vain osapuoli vaikka heti) ja tämän jälkeen on 2 viikon irtisanomisaika puolin ja toisin muistaakseni. Mieli tekisi lähteä, mutta tulee liian pitkä karenssi ansiosidonnaisesta.

Vierailija
33/37 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työsopimuksen purkaminen

1 §

Purkamisperuste

Työnantaja saa purkaa työsopimuksen noudatettavasta irtisanomisajasta tai työsopimuksen kestosta riippumatta päättyväksi heti vain erittäin painavasta syystä. Tällaisena syynä voidaan pitää työntekijän työsopimuksesta tai laista johtuvien, työsuhteeseen olennaisesti vaikuttavien velvoitteiden niin vakavaa rikkomista tai laiminlyöntiä, että työnantajalta ei voida kohtuudella edellyttää sopimussuhteen jatkamista edes irtisanomisajan pituista aikaa.

Työntekijä saa vastaavasti purkaa työsopimuksen päättyväksi heti, jos työnantaja rikkoo tai laiminlyö työsopimuksesta tai laista johtuvia, työsuhteessa olennaisesti vaikuttavia velvoitteitaan niin vakavasti, että työntekijältä ei voida kohtuudella edellyttää sopimussuhteen jatkamista edes irtisanomisajan pituista aikaa.

Vierailija
34/37 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

IRTISANOMISAIKA: Kunnallisen yleisen virka- ja työehtosopimuksen mukainen

TYÖEHTOSOPIMUS: Kunn. yl. työehtosopimus KVTES

Mulle kävi niin, että mua kosiskeltiin tekemään selvästi pidempää sijaisuutta. KYsyin silloin juuri irtisanoutumismahdollisuuksia ja jäin siihen käsitykseen, että noiden em. tekstien nojalla mulla olisi ollut kuukauden irtisanomisaika eikä siitä mitään " sanktioita" olisi tullut. Päätin tehdä kuitenkin jo aloittamani pätkän loppuun asti " kasvojen säilyttämisen" takia.

Vierailija
35/37 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään ongelmia. TES:n mukaan irtisanomisaika 14 vrk omalla alallani.

t. sh

Vierailija
36/37 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkista työkkäristä, minusta koeajalla voi irtisanoutua myös itse saamatta karenssia.

Vierailija
37/37 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkista työkkäristä, minusta koeajalla voi irtisanoutua myös itse saamatta karenssia.