Suomessa saa nyt uuden sähköauton 24 990 eurolla - Lopettakaa siis tekosyiden keksiminen ajaa saastuttavalla polttomoottoriautolla
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/c4f80e63-10ce-4a64-a8db-769660879…
Sähköautolla ajava on ilmastotietoinen joka välittää lapsistaan ja lastenlapsistaan
Kommentit (104)
Järkevä kuluttaminen on paras ilmastoteko - eli ei osteta uutta auto, koska ei sitä tarvita. Ajetaan niin vähän, että uuden auton ostaminen on haitallisempaa kuin polttomoottorilla ajelu.
24990 euroa on minun kahden vuoden tulot. Ehkä minun kannattaa kuitenkin ajaa ne vuotuiset 2000 kilometriä sillä 700 euron ruosteisella toyotalla kuten tähänkin asti.
Jos noi edes tulee Suomeen tai käy kuin stokkan hullu sähkö-pösöille, sama valmistaja
Jipii, sain pestin juuresten lajitteluun. Työmatkaa 40km eikä julkiset kulje.
4kk olisi tiedossa töitä 10€ tuntipalkalla.
Ajattelin ostaa 500€ Fiat punton työmatka-autoksi, mutta taidankin ostaa uuden sähköauton, kun on niin halpa!
25tonnilla itse ajan vuosikausia tällä menolla. Mikäli laittaisin sen uuden hienon 25tonnin auton niin viiden vuoden päästä olisi vanha auto pihalla ja mitään ei sillä saa. Sama ajaa 10tonnin autolla senkin edestä. Kannattaa laittaa vaikka indexsi rahastoon nekin rahat, vaikkapa ostaa aseteollisuuden osakkeita tai jotakin saastuttavaa öljyhtiön osakkeita.
Autojahan aina saa, vaikka osamaksulla jos ei muuten.
Mun mielestä on ekologisempaa käyttää vanhat vermeet loppuun, ennenkuin ostetaan uutta.
Siksi ajan 18v vanhalla S Mersulla. Halpa ostaa, ajaa ja ylläpitää. Ominaisuudet paremmat kuin yhdessäkään uudessa pikkuautossa.
Vierailija kirjoitti:
Jos noi edes tulee Suomeen tai käy kuin stokkan hullu sähkö-pösöille, sama valmistaja
niitä on 100 kappaletta varattu Suomen markkinoille :D Johan on ja rangekin kokonaista 300 kilometriä. Pääseeköhän sillä talvella edes töihin ja takaisin, yhteensä 80 kilometriä?
Vähintään pitäisi olla 11kwn laturi ja sen jälkeen ei muita sähkölaitteita meidän talossa enää voikaan laittaa päälle. Juuh, mahtavaa
Mikä sun tekosyy on ajaa kasalla ongelmajätettä, jonka valmistamiseksi tuhotaan ympäristöä kaivostoiminnalla?
Patteriauto on ihan kaikkea muuta kuin ekologinen, mutta teitä kaupunkilaisituhippejä on niin stnan helppo ksta linssiin.
Se 200km ja kahden tunnin sähkömäärä mikä sähköautossa kuluu, on omakotitalon viikon sähkönkulutus. Revi siitä ekologisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on ekologisempaa käyttää vanhat vermeet loppuun, ennenkuin ostetaan uutta.
Siksi ajan 18v vanhalla S Mersulla. Halpa ostaa, ajaa ja ylläpitää. Ominaisuudet paremmat kuin yhdessäkään uudessa pikkuautossa.
-Oma portteri vuodelta 2002. Maksoin 5 vuotta aitten siitä 2000 euroa ja aion ajaa sillä vielä ainakin toiset 5 vuotta.
En vain löydä syytä ostaa uutta autoa.
Polttomoottoriautolla pitää ajaa noin seitsemän vuotta jos ajaa noin 15t km vuodessa, jotta sähköauton tuotannosta aiheutuvat hiilidioksidipäästöt kompensoituvat kun tavallista sähköä käytetään.
"Volvon laskelmien mukaan täyssähköisen C40-mallin päästöt ovat 198 000 kilometrin kohdalla jääneet 15 prosenttia polttomoottorimallien alle. Voimalinjojen päästökäyrät leikkaavat toisiaan 110 000 kilometrin kohdalla."
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/volvo-laski-sahkoauton-valmistuksen…
Lisäksi on ollut juttua, että nopea liikenteen sähköistyminen uhkaa Suomen huoltovarmuutta koska sähköä ei voi varastoida mitenkään. Itse ostaisin hybridin, en kokonaan sähköautoa. Mitä tapahtuu, jos tulee vaikka joku hybridihyökkäys ja koko sähköverkko alkaa takkuilla, hyvä että siitä saa riittävästi peruselämiseen saati autoiluun.
Mistä helvetin lapsista? Ei kiinnosta hittojakaan teidän huonotapaisten paskarääkyleittenne tulevaisuus.
t. Vela
Heti kun käytetyn, hyvässä ajokunnossa olevan sähköauton saa 2000-3000e niin ostan. Tuolla hinnalla saa jo valita katsastetun ja toimivan bensa-auton.
Teepä ap OIKEA ilmastoteko ja ne jätä kakarat hankkimatta!
Ap. on todellisuudesta vieraantunut viherkokkare.
Sähköautojen akkujen materiaalit tuotetaan kaivoksista jotka päästävät ilmaan mm. rikkiä. Äärimmäisen saastuttavaa ja luontoa kuormittavaa.
Sähköautojen tuotanto on ekokatastrofi.
Vierailija kirjoitti:
S-mersu ja halpaylläpito ei kuulu samaan yhtälöön.
Vierailija kirjoitti:
Sähköautojen akkujen materiaalit tuotetaan kaivoksista jotka päästävät ilmaan mm. rikkiä. Äärimmäisen saastuttavaa ja luontoa kuormittavaa.
Kiinasta saa jo sodium akullista autoa. Siinä ei ole vaikeasti saatavaa lithiumia.
https://www.dnkpower.com/will-sodium-batteries-replace-lithium-batterie…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinasta saa jo sodium akullista autoa. Siinä ei ole vaikeasti saatavaa lithiumia.
https://www.dnkpower.com/will-sodium-batteries-replace-lithium-batterie…
Eli ihan rauhassa kannattaa odotella sähköautojen tekniikan kehittymistä ja hintojen laskua kuten totesi kansainvälisen IT-firman konsulttikin aiemmin.
Hyvin monessa sähkö ja myös hyppridiautossa on olematon maavara.
db