Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Astioiden tiskaus käsin

Vierailija
20.01.2024 |

Tätä varmaan jotkut tekee edelleen.

Ongelmana tomaattiruokien kattilat/vuoat. Tiskiharja värjääntyy punaiseksi pestessä ja sitä ei meinaa saada valkoiseksi millään. Kikkakolmosia? Kiehuvaa vettä ja pesuainetta kokeiltu, vaalenee vähän, ei kokonaan. Ei huvittaisi joka tiskauksen jälkeen vaihtaa harjapäätäkään... 

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritäpä pestä ruistaikinakulhoa ja katso sitten sitä harjaa!

En pese taikinakulhoa heti, vaan annan kuivaa. Kuivat taikinaroippeet talouspaperilla roskikseen.  Helppoa kuin heinänteko. Ole hyvä, saat käyttää ohjetta ihan ilmaiseksi ;)

"Märkä" taikina tukkii viemärinkin!

Kaikki taikina pois ekaksi. Sitten kylmää vettä astiaan ja käsihuuhtelu, ei harjaa.

Harjalla vasta sitten kun on irtain poistettu.

Vierailija
62/88 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On taas vastauksia, kysytään käsin tiskaamisesta niin vastauksena on "laita koneeseen". Järki jätti?

En ole noita vastanneita, mutta kyllä minä pesen kattilat ja muut isommat astiat käsin vaikka minulla onkin astianpesukone. Ei mitään järkeä täyttää konetta kahdella astialla eikä esim. paistinpannut muutenkaan tykkää konepesusta. Ei siis mitenkään typerä vinkki, itsekin pesen tiskiharjaa astianpesukoneessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti kaikilla ei ole tiskikonetta, vaikka sellaista yli kaiken toivookin. Jotkut joutuvat tahtomattaan tiskaamaan kaiken käsin. Se on tuskasta, hidasta, tiskit on vaikea saada puhtaaksi ja pilaa kädet.

Ei jumankauta :D Teen etätöitä eli olen paljon kotona, ruoat teen itse. Pesen astiat yleensä kahden päivän välein johon kuluu 10min kerrallaan. Eikä mitään ongelmaa saada tiskejä puhtaaksi. Käsieni iho voi hyvin (osaan käyttää kosteusvoidetta.) 

Kukaan ei pese kahden päivän tiskejä 10 minuutissa, ellei se pesu ole vain hanan alla käyttämistä ilman tiskiaineella hankausta ja huuhtelua.

Vierailija
64/88 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin inhosin tiskaamista ennen, mutta sitten kun en enää kerännytkään altaaseen haisevaa tiskivuorta vaan aloin tiskaamaan astiat päivittäin niin kas, se ei enää ole ollutkaan ärsyttävää ja prsiistä.

Lisäksi kyllä asennekin vaikuttaa just näissä asioissa eli vaikka kuinka tympisi tuo tiskaaminen tai esim imurointi niin ei se mukavammaksi ainakaan muutu sillä ärsyyntymisellä ja raivareilla. 

Vierailija
65/88 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta tiskiharja, jonka harjakset ovat mustat. 

Vierailija
66/88 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiskikone, jotain täytyy tiskata käsin. Kattilat puhdistuu vähemmällä hinkkaamisella. 

Vierailija
67/88 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On taas vastauksia, kysytään käsin tiskaamisesta niin vastauksena on "laita koneeseen". Järki jätti?

En ole noita vastanneita, mutta kyllä minä pesen kattilat ja muut isommat astiat käsin vaikka minulla onkin astianpesukone. Ei mitään järkeä täyttää konetta kahdella astialla eikä esim. paistinpannut muutenkaan tykkää konepesusta. Ei siis mitenkään typerä vinkki, itsekin pesen tiskiharjaa astianpesukoneessa. 

Mutta aloituksessa puhuttiin nimenomaan ja vain käsinpesusta. Ei siitä että on se konekin siinä vieressä.

Vierailija
68/88 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi jeesus teidän kanssanne....  Ei sillä harjalla ruveta heti sutimaan, vaan homman juju on LIOTUS!!! Eli se tomaattikastikekattila tai taikinakulho laitetaan ihan rötväisenä paskoineen päivineen tiskialtaan pohjalle, tipautetaan pohjalle muutamat tipat tiskiainetta ja valutetaan suht lämmintä vettä piripintaan. Jätetään ainakin vartiksi "tekeytymään" ja sitten ihan KÄSIN - ILMAN HARJAA huuhdellaan pahimmat paskat pois ja sormenpäillä hinkataan astia jo suht puhtaaksi.

Tomaattikastikekattilan tapaan tämän käsiputsauksen jälkeen vielä kuivata ensin talouspaperinpalalla, joka pyyhkii viimeisetkin tomaattivärit kattilan seinämistä. Tämän jälkeen vasta laitan kattilan tai taikinakulhon tai vastaavan varsinaiseen tiskaukseen ja tiskiharjakäsittelyyn. Ei tarvitse usein harjaa vaihtaa. Ja tämän vuoksi meillä tiskaan minä eikä aviomies, koska hänelle tämä käytäntö olisikin aivan liian monimutkaista...

Vierailija
69/88 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki oranssin värinen harja niin sitä ei huomaa.

Vierailija
70/88 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiskit pestään käsin kerran päivässä.  Toki kattiloita tai paistinpannuja kannattaa pestä heti käytön jälkeen. 

Vierailija
71/88 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
72/88 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
73/88 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annan taikinakulhojen kuivahtaa ja rapsin biojätteisiin kuivahtaneet jämät. Kulho on helppo pesaista tämän jälkeen.

Vierailija
74/88 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiskiharjoja on myös mustia. 

Niin on myös alushousuja. Meinaatko, että paskaa ja bakteereja ei ole olemassa, jos niitä ei silmällä näe?

Vierailija
75/88 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti kaikilla ei ole tiskikonetta, vaikka sellaista yli kaiken toivookin. Jotkut joutuvat tahtomattaan tiskaamaan kaiken käsin. Se on tuskasta, hidasta, tiskit on vaikea saada puhtaaksi ja pilaa kädet.

Ei jumankauta :D Teen etätöitä eli olen paljon kotona, ruoat teen itse. Pesen astiat yleensä kahden päivän välein johon kuluu 10min kerrallaan. Eikä mitään ongelmaa saada tiskejä puhtaaksi. Käsieni iho voi hyvin (osaan käyttää kosteusvoidetta.) 

Kukaan ei pese kahden päivän tiskejä 10 minuutissa, ellei se pesu ole vain hanan alla käyttämistä ilman tiskiaineella hankausta ja huuhtelua.

Riippuu varmaan tiskiä tekevien määrästä, eikö? Viisihenkisellä perheellä tulee tiskiä enemmän kuin sinkulla. Meitä on kaksi aikuista ja kahdessa päivässä tiskiä tulee melko tarkasti neljä ruokalautasta, kaksi kahvimukia, kaksi juomalasia, aterimia, joskus harvakseltaan lisäksi myös kattila ja paistinpannu. Kyllä ne tiskaa 10 minuutissa.

Vierailija
76/88 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko taikinakulhon liotus rakettitiedettä? Ei tulisi mieleenkään työntää sinne tiskiharjaa ennen liotusta jolloin taikinat lähtee pois itsestään kulhon pinnasta.

Vierailija
77/88 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi s..... jätätkö tosiaan ruokajämäiset astiat haisemaan pariksi päiväksi? Mahtaa olla sokeritoukilla bileet!

Vierailija
78/88 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta ei siihen kyllä tuon kauempaa mene. Itse laitan astiat altaaseen, turautan pesuainetta ja lasken hanasta kuumaa vettä. Siinä astiat saa liota sen aikaa, että se vesi jäähtyy sen verran että kärsii kädet sinne laittaa.

Tuossa välissä siis teen jotain muuta (esim viikkaan pyykit kaappiin, imuroin eteisen tai pesen meikit kasvoilta jne) enkä siis vahtaa siinä altaan vieressä tuota varttia - 30 minsaa.

Sitten pesen ihan tiskiharjan kanssa ne astiat yksitellen siihen naapurialtaaseen ja huuhtelen sitten ne juoksevalla vedellä ja nostan astiakaappiin. Aterimet (ja esim vuoat/kattilat) kuivaan astiapyyhkeellä ja laitan omille paikoilleen.

Tiskaan yleensä joka toinen päivä paitsi nuo kattilat jne pesen aina samantien pois ja siinä sitten samalla ne muutkin astiat vaikka ei olisikaan kuin pari lautasta.

Tiskikonetta ei ole ollut ikinä eikä sellainen tähän keittiöön edes mahtuisi. Sellaista pientä en edes halua vaan tuollainen kalusteisiin upotettu on ainoa jonka kelpuuttaisin, mutta ilmankin pärjään eikä tiskaaminen edes ole minusta inhottavaa tai ärsyttävää.

Vierailija
79/88 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiskiharjoja on myös mustia. 

Niin on myös alushousuja. Meinaatko, että paskaa ja bakteereja ei ole olemassa, jos niitä ei silmällä näe?

Meinaatko itse, että värjäytymä tarkoittaa paskaa ja bakteereja??? 

Vierailija
80/88 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta aloituksessa puhuttiin nimenomaan ja vain käsinpesusta. Ei siitä että on se konekin siinä vieressä.

No ei siinä myöskään sanottu että konetta ei ole siinä vieressä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kuusi