Astioiden tiskaus käsin
Tätä varmaan jotkut tekee edelleen.
Ongelmana tomaattiruokien kattilat/vuoat. Tiskiharja värjääntyy punaiseksi pestessä ja sitä ei meinaa saada valkoiseksi millään. Kikkakolmosia? Kiehuvaa vettä ja pesuainetta kokeiltu, vaalenee vähän, ei kokonaan. Ei huvittaisi joka tiskauksen jälkeen vaihtaa harjapäätäkään...
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti kaikilla ei ole tiskikonetta, vaikka sellaista yli kaiken toivookin. Jotkut joutuvat tahtomattaan tiskaamaan kaiken käsin. Se on tuskasta, hidasta, tiskit on vaikea saada puhtaaksi ja pilaa kädet.
Mulla on tiskikone, mutta käytän sitä harvoin. Asun yksin, tiskiä tulee vähän. Värjääntynyt tai pohjaanpalanut teräskattila kattila puhdistuu, kun laittaa pyykinpesujauhetta +vettä kattilaan ja antaa vähän kiehua. Pesu sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Muoviharjaksinen harja puhdistuu tiskin lopussa ihan kuumassa vedessä, kun lopuksi huuhtelee harjalla ja vedellä altaan. Tai puhtaassa kuumassa pesuainevedessä. Mojovimmat värit lähtee ruokasoodalla, kun ripottelee sitä vaikka tiskialtaaseen ja sutikoi harjaa siinä märässä soodamössössä, niin puhdistuu. Ja seuraavassa tiskierässä viimeistään puhdistuu, jossa ei ole mitään värjäävää.
Ne enimmät jämät kannattaa kattilan seinämiltä ym. putsata vaikka nuolijalla tai talouspaperilla ensin pois ja laittaa biojätteisiin, ennen sen kattilan tiskiveteen laittamista. Tai huuhtoa jämät hanan alla. Tai liottaa kattilat ja kaataa ne liotusvedet ensin pois. Niin ei tule niin paljon sitä värjäävää tiskiveteen mukaan.
Alapeukutitko kun et viitsi kokeilla vai koska et tajunnut, miten harja puhdistuu?
Mulla on käytössä kaksi tiskiharjaa: toisessa valkoinen harjapää, ja toisessa musta. Mustalla harjapäällä pesen pannut yms. kattilat joissa sellaista ruokaa joka voisi värjätä harjan. Ei ainakaan näy mustassa harjassa. Ja toki pesen tiskiharjat tiskikoneessa aika ajoin.
Vierailija kirjoitti:
Vain mt-ongelmaiset jotka pelkää sähkölaitteita pesee käsin.
No, neuvohan minua mt-ongelmaista? kun asunnossa ei ole tiskikonetta. Sinä viisaana tiedät varmaan toisen tavan. Nuolenko vai miten..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti kaikilla ei ole tiskikonetta, vaikka sellaista yli kaiken toivookin. Jotkut joutuvat tahtomattaan tiskaamaan kaiken käsin. Se on tuskasta, hidasta, tiskit on vaikea saada puhtaaksi ja pilaa kädet.
Ei jumankauta :D Teen etätöitä eli olen paljon kotona, ruoat teen itse. Pesen astiat yleensä kahden päivän välein johon kuluu 10min kerrallaan. Eikä mitään ongelmaa saada tiskejä puhtaaksi. Käsieni iho voi hyvin (osaan käyttää kosteusvoidetta.)
Tuo ei vaan ole mahdollista. Itselläni kuluu tiskaamiseen aina joku 2-3 tuntia ja aina en jaksa edes kaikkea kerralla tiskata. Tiskaamisen lisäksi tiskit pitää myös huuhdella ja osa kuivata. Harvoin tiskaamisen jälkeen jaksan ruokailuvälineitä kuivata.
Älä anna tulla tiskivuorta niin ei tiskaamisessa mene kauaa. Jos menee 2-3 tuntia niin siinä on jo monen viikon tiskit.
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa. Mulla ei ole tiskikonetta, käsin tiskaaminen ei kauaa vie, eikä ole "tuskaista ja hidasta". Ei mitään ongelmaa pestä myöskään tomaattipohjaisia juttuja. Esim. Eilen tein lasagnea, taisi mennä ihan viisi sekuntia kun pesin sen kasarin puhtaaksi. En tajua miksi kaikesta tehdään nykyään niin vaikeaa. Tiskaaminen on yhtä jännää kuin vaikka hiusten pesu. Ja joo, kädetkin on ihan kunnossa.
Mitäs tiskaat astioita, vaikka niissä on ruoan jämät vielä jäljellä. Ne kuuluu ensin poistaa mahdollisimman hyvin. Jo senkin takia, ettei viemäri mene tukkoon.
Vain astianpesukoneeseen laitettaessa astiat voi jättää esikäsittelemättä. Silti moni käsittelee nekin.
Vierailija kirjoitti:
Laitan tiskiharjan välillä tiskikoneeseen niin putsaantuu.
Mihin koneeseen? Onko sulla vaikeuksia luetunymmärryksessä vai muussakin ymmärryksessä? Ap:lla ei ole tiskikonetta.
Vierailija kirjoitti:
Patapata kattilaan ja konetiskiaineessa liotus yiskiharjalle
Entäs jos on pinnoitettu kattila? Patapata ei käy kuin teräskattilaan,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jumankauta :D Teen etätöitä eli olen paljon kotona, ruoat teen itse. Pesen astiat yleensä kahden päivän välein johon kuluu 10min kerrallaan. Eikä mitään ongelmaa saada tiskejä puhtaaksi. Käsieni iho voi hyvin (osaan käyttää kosteusvoidetta.)
Tuo ei vaan ole mahdollista. Itselläni kuluu tiskaamiseen aina joku 2-3 tuntia ja aina en jaksa edes kaikkea kerralla tiskata. Tiskaamisen lisäksi tiskit pitää myös huuhdella ja osa kuivata. Harvoin tiskaamisen jälkeen jaksan ruokailuvälineitä kuivata.
Tiskaat vain kerran kuukaudessa? Muuten tuo ei ole mahdollista!
Heh, yksinasuvana tiskaan vain kattiloita, pannuja ja mukeja. Inhoan tiskaamista! Siksi käytän kertakäyttöastioita.
Vierailija kirjoitti:
Mulla Sinin harjat käytössä. Oletan että hyvälaatuisia. Mutta värjääntyvät jos pesen vaikka paistinpannun jossa ollut tomaattipohjainen kastike.
Peter liian kuumalla vedellä? Ei nuo kyllä normaalilämpötiloossa värjäydy.
Tiskit pitää liottaa etukäteen niin tiskaaminen on helppoa ja nopeaa. Eli laitat niihin vettä seisomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei vaan ole mahdollista. Itselläni kuluu tiskaamiseen aina joku 2-3 tuntia ja aina en jaksa edes kaikkea kerralla tiskata. Tiskaamisen lisäksi tiskit pitää myös huuhdella ja osa kuivata. Harvoin tiskaamisen jälkeen jaksan ruokailuvälineitä kuivata.Älä anna
Ehkä parin päivän tiskit tuossa on. Itse käytän lähinnä vain yhtä uunikulhoa, josta yleensä myös välttääkseeni tiskiä ja muutamaa haarukkaa ja lusikkaa, mutta joudun asumaan sukulaiseni kanssa, joka sotkee paljon astioita, jotka joudun tiskaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuttakaa vaan mutta tunnen useitakin mt-ongelmaisia naisia jotka pelkäävät sähkölaitteita.
Vaikka sinä tunnet sellaisia useitakin et voi vetää johtopäätöstä että VAIN ko mt-ongelmasta kärsivät tiskaisivat käsin.
On monia syitä miksi joillakuilla ei ole astianpesukonetta eikä niihin liity mielenterveysongelmat tai irrationaaliset pelot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuttakaa vaan mutta tunnen useitakin mt-ongelmaisia naisia jotka pelkäävät sähkölaitteita.
Mutta sinä väitit kaikkia käsintiskaajia mt-ongelmaisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytä kuivauskaappia ja aterimille oma kuivausteline. Vai olitko niin pölhö, että uskoit sisustusblogien mantraa, että keittiö näyttää paremmalta ilman yläkaappeja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ihan ne tiskihanskatkin on keksitty juuri tämän ongelman ratkaisuksi jos on kovin herkkäkätinen.
Kuuma vesi. Säästätkö sähköä ja peset liian haalealla?
Käsintiskaus oli kamalaa silloin, kun piti tiskata ulkona otsalampun valossa räntäsateessa, tai talven tultua otsalampun valossa pihasaunassa 😄
Mutta nyt kun on keittiö sisällä talossa niin ei tuossa mitään kamalaa ole. Kahden ihmisen tiskit parin päivän välein, ei paha. Usein tiskaan esimerkiksi jonkun teams-infon aikana.
Meillä astiapesukoneettomuuden syy on se, että kahta konetta ei mahdu, vaan piti valita astianpesukone tai pyykinpesukone. Ja paljon mieluummin pesen käsin astiat, kuin kaikki pyykit 😄
Pyyhin ensin paperilla ja huuhtelen mutta silti jää. Liottamalla vähiten mutta olen kai liian tarkkasilmäinen. Tuoreeltaan toki lähtee, mutta aina ei jaksa heti tiskata 😄