Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Astioiden tiskaus käsin

Vierailija
20.01.2024 |

Tätä varmaan jotkut tekee edelleen.

Ongelmana tomaattiruokien kattilat/vuoat. Tiskiharja värjääntyy punaiseksi pestessä ja sitä ei meinaa saada valkoiseksi millään. Kikkakolmosia? Kiehuvaa vettä ja pesuainetta kokeiltu, vaalenee vähän, ei kokonaan. Ei huvittaisi joka tiskauksen jälkeen vaihtaa harjapäätäkään... 

Kommentit (88)

Vierailija
21/88 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti kaikilla ei ole tiskikonetta, vaikka sellaista yli kaiken toivookin. Jotkut joutuvat tahtomattaan tiskaamaan kaiken käsin. Se on tuskasta, hidasta, tiskit on vaikea saada puhtaaksi ja pilaa kädet.

Käsintiskaus on helppoa ja mukavaa kun tekee sen heti eikä kerää tiskivuorta, en voi sietää likoavia astioita altaassa ja tasoilla tai niiden keräämistä koneeseen. Tiskaan käsin heti kaikki kattilat pannut ym kun olen valmistanut ruuan ja lautaset ym heti ruokailun jälkeen.

Tomaattipohjaisien ruokien valmistuksessa käytetty kattila tai pannu puhdistuu vaivattomasti huuhtomalla se heti ruuan valmistuttua ja pyöräytys harjalla perään astianpesuaineen kanssa, sama lautasien kanssa.

Vinkkinä uuniruokien valmistukseen, uunivuokaan voi laittaa pohjalle leivinpaperin ja vuoka on helppo puhdistaa.

Vierailija
22/88 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On taas vastauksia, kysytään käsin tiskaamisesta niin vastauksena on "laita koneeseen". Järki jätti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/88 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain mt-ongelmaiset jotka pelkää sähkölaitteita pesee käsin. 

Alapeukuttakaa vaan mutta tunnen useitakin mt-ongelmaisia naisia jotka pelkäävät sähkölaitteita. 

Vierailija
24/88 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla Sinin harjat käytössä. Oletan että hyvälaatuisia. Mutta värjääntyvät jos pesen vaikka paistinpannun jossa ollut tomaattipohjainen kastike.

Näihin todella jää värjäytymiä. Harjakset on minusta pehmeämpiä kuin muissa harjoissa, joten varmaan imevät väritkin helpommin itseensä.

Vierailija
25/88 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti kaikilla ei ole tiskikonetta, vaikka sellaista yli kaiken toivookin. Jotkut joutuvat tahtomattaan tiskaamaan kaiken käsin. Se on tuskasta, hidasta, tiskit on vaikea saada puhtaaksi ja pilaa kädet.

Käsintiskaus on helppoa ja mukavaa kun tekee sen heti eikä kerää tiskivuorta, en voi sietää likoavia astioita altaassa ja tasoilla tai niiden keräämistä koneeseen. Tiskaan käsin heti kaikki kattilat pannut ym kun olen valmistanut ruuan ja lautaset ym heti ruokailun jälkeen.

Tomaattipohjaisien ruokien valmistuksessa käytetty kattila tai pannu puhdistuu vaivattomasti huuhtomalla se heti ruuan valmistuttua ja pyöräytys harjalla perään astianpesuaineen kanssa, sama lautasien kanssa.

Vinkkinä uuniruokien valmistukseen, uunivuokaan voi laittaa pohjalle leivinpaperin ja vuoka on helppo puhdistaa.

Itse en edes tee mitään tomaattipohjaisia ruokia ja käytän leivinpaperia, mutta silti uunivuoat ovat todella likaisia ja vaikeasti puhdistettavaa ja silti se tiskaaminen on täyttä tuskaa.

Vierailija
26/88 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kloriitti valkaisee.

27/88 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain mt-ongelmaiset jotka pelkää sähkölaitteita pesee käsin. 

Mä ajan työkseni sähkölaitteita, ja tiskaan käsin 😎 

Vierailija
28/88 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tiskaan käsin, koska tykkään niin tehdä. Tiskiharja tosiaan voi värjääntyä, mutta kun se on muuten puhdas niin eipä tuo haittaa. Käytän yleensä sientä tiskauksessa. Kovimmin ruokaa tarttuneet astiat liotan ennen pesua.

Vierailija
29/88 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkki 

Huuhtele ensin vedellä kädellä auttaen enimmä tähteet. Sitten vasta harja/ sieni ja pesuaine. Voit myös liottaa astiaa vähän aikaa.

Vierailija
30/88 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uuniruokien valmistuksessa vuoan voi myös voidella voilla. Ei tule ainakaan outoja makuja tai kemikaaleja, kuten levinpaperista.

Vierailija
31/88 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole käsintiskattaessa niitä kovia myrkkyjä joita konetuskiaineet ovat.

Vierailija
32/88 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan ongelman, pesen harjan tiskien jälkeen runsaalla tiskiaineella ja kuumalla vedellä sormin hankaamalla ja vaahdottamalla.

Vierailija
33/88 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esihuuhtelu mahdollisimman pian astian ruuasta tyhjennyksen jälkeen. 

Vierailija
34/88 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiskiharjoja on myös mustia. 

Vierailija
35/88 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei jumankauta :D Teen etätöitä eli olen paljon kotona, ruoat teen itse. Pesen astiat yleensä kahden päivän välein johon kuluu 10min kerrallaan. Eikä mitään ongelmaa saada tiskejä puhtaaksi. Käsieni iho voi hyvin (osaan käyttää kosteusvoidetta.) 

Vierailija
36/88 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritäpä pestä ruistaikinakulhoa ja katso sitten sitä harjaa!

En pese taikinakulhoa heti, vaan annan kuivaa. Kuivat taikinaroippeet talouspaperilla roskikseen.  Helppoa kuin heinänteko. Ole hyvä, saat käyttää ohjetta ihan ilmaiseksi ;)

"Märkä" taikina tukkii viemärinkin!

Vierailija
37/88 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnistan ongelman, pesen harjan tiskien jälkeen runsaalla tiskiaineella ja kuumalla vedellä sormin hankaamalla ja vaahdottamalla.

Onkohan noissa harjoissa vuosikymmenten saatossa materiaalit muuttuneet kuinka paljon? Lapsuudenkodissa 80-luvulla ei tiskikonetta ollut, taisi mennä pitkälle 90-lukua ennen kuin vanhemmat sellaisen hankkivat. Ruuanlaitossa ei kyllä mitään raaka-aineita karteltu, lautasille päätyi tomaatit, punajuuret, mustikat yms. värjäävät, mutta ei se tiskiharja samalla tavalla sittaantunut kuin nykyisin, vaan puhdistui viimeisistä vaahtorippeistä vaan pikaisella huuhtaisulla.

Vierailija
38/88 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uusavuttomuutta.

Vierailija
39/88 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jumankauta :D Teen etätöitä eli olen paljon kotona, ruoat teen itse. Pesen astiat yleensä kahden päivän välein johon kuluu 10min kerrallaan. Eikä mitään ongelmaa saada tiskejä puhtaaksi. Käsieni iho voi hyvin (osaan käyttää kosteusvoidetta.) 

Tuo ei vaan ole mahdollista. Itselläni kuluu tiskaamiseen aina joku 2-3 tuntia ja aina en jaksa edes kaikkea kerralla tiskata. Tiskaamisen lisäksi tiskit pitää myös huuhdella ja osa kuivata. Harvoin tiskaamisen jälkeen jaksan ruokailuvälineitä kuivata. 

Vierailija
40/88 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tiskaan käsin, koska tykkään niin tehdä. Tiskiharja tosiaan voi värjääntyä, mutta kun se on muuten puhdas niin eipä tuo haittaa. Käytän yleensä sientä tiskauksessa. Kovimmin ruokaa tarttuneet astiat liotan ennen pesua.

Kukaan ei voi pitää käsin tiskaamisesta. Se on hirvein kotityö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän