Onko ymmärrettävää, että puoliso ei halua lasta talouden vuoksi?
Ongelma on siis se, että itse haluaisin kovasti ensimmäisen lapsen, mutta mies ei vielä. Olemme seurustelleet kolme vuotta, kihloissa ja asuneet yhdessä pari vuotta. Hän perustelee kantaansa sillä, että minä olen opiskelija ja siksi talous on epävarmaa. Että vauvan syntymän jälkeen olisimme hänen palkkansa varassa, eikä hän halua sellaista elämää. En ymmärrä miksi emme tulisi toimeen, koska eihän vauva kuluta paljon rahaa. Saisin kuitenkin noin tuhat euroa kuussa vanhempainrahaa, jolla olisi myös hyvä opiskella. Lisäksi miehellä on aika hyvä palkka.
Onko miehen kanta teistä ymmärrettävä? Olen 29-vuotias ja minulla on lääkäreiden mukaan huono ennuste hedelmällisyydessä (endometrioosi). Sen takia tilanne ahdistaa äärimmäisen paljon.
Kommentit (45)
Ymmärrän sua hyvin. Itse tein lapset kesken opiskelujen. Ja ei ne vauvat (ainakaan terveet) paljon rahaa vienyt kun ostin tarvikkeet lähinnä käytettynä. Ja monesti myin vielä samaan hintaan eteenpäin. Kun lapset siirtyi kouluun mä siirryin työelämään. Ihan hyvin on pärjätty ja ei ole ollut huolta huomisesta.
Ainut ongelma tässä on se ettei sun miehesi halua käyttää rahojaan perheen elättämiseen. Se on hänen päätös eikä sille mitään voi. Nyt kipin kapin etsimään toista miestä tai sit sun täytyy hyväksyä ettei lapsia ehkä ikinä tule.
Sun tuloilla ei tee mitään kun pitää kaikkea hankkia vaunua ,vaippoja, jne. ja syödäkin pitää. Palkka riittää siihen että ei saa mitään ja mihinkään muuhun ei sitten riitäkään.
Miehesi on fiksu. Talous kuntoon ja sitten lapsia jos niitä haluaa.
Yksikään järkevä ei ala lapsia tekemään jos on työtön, opiskelee, asuu vanhempien luona tms.
Vierailija kirjoitti:
Kysyn teidän mielipiteitä. Mitä ajattelisitte vastaavassa tilanteessa?
Ap
Tuo endometrioosi muuttaisi asian niin, että keskustelisin puolison kanssa uudelleen. Ymmärtääkö hän mitä endometrioosi on ja miten se vaikuttaa raskaaksi tuloon?
Saa lapsi yksinäsi. Otat vastuullesi taloudellisen ja henkisen taakan. Kannusta lasta opinnoissa. Tue aikanaan lehtienjako hommissa. Joudut todennäköisesti muuttamaan halvemmalle alueelle. Roikkumaan Facen ruokakassi ja roskalava ryhmissä. Saat kumminkin 1 lapsen kasvatettua aikuiseksi. Missään nimessä et huijaa miestä isäksi. Mee klinikalle. https://www.fertimedica.pl/en/price-list-2/ ,600e/kerta
Nykyään kaikki on niin kallista ettei yhden palkka enää riitä. Ei töihin enää nykyään vain mennä jos on oltu vuosia poissa.
Ajattelisin, että mies ei halua perhettä sun kanssa. Että olet vain mukavuussuhde, sun kanssa ollaan, koska se helpottaa omaa elämää, mutta sun tarpeilla ei oo niin väliä ja perhe ei kiinnosta.
Jos mies haluaisi perheen, hän haluaisi sitä toki myös elättää ja ymmärtäisi, että jos halutaan lasta, endometrioosin takia pitäis nyt todellakin alkaa jo yrittää. Johtopäätös: mies ei halua lasta.
Miettisin sinuna mikä riittää minulle. Kelpaako lapseton suhde ja mies, joka ei ehkä muutenkaan huomioi sun tarpeita ja tunteita.
Jos sulla on endometrioosi niin ehdottomasti kannattaa aloittaa lasten hankinta heti, kun voi olla, ettet myöhemmin tule raskaaksi.
Opiskeluaikana voi olla ihan fiksua hankkia lapsia. Ei sitten töissäkäynti ja uran rakentaminen häiriinny siitä, että jää vanhempainvapaalle. Luulen, että mies ei halua lapsia (vielä) ollenkaan, mutta ei ehkä keksi mitään muuta yksittäistä perustetta kuin talouden. Toivottavasti hyväksyt vastauksen "en vain halua".
Endometrioosin takia olisi kiire yrittää lasta. Mun ystävä halusi kovasti toista lasta ja yritti sitä vähän alle 40-vuotiaana mutta endon takia ei onnistunut ja lopulta piti kohtu leikata 42-vuotiaana endon vuoksi. On silti onnellinen että ennätti tehdä edes yhden lapsen 23-vuotiaana joten ei jäänyt lapsettomaksi.
Myöhemmin voi olla tuloja enemmän mutta ehkä ne menee sit kalliisiin hedelmöityshoitoihin, eikä silti onnistuminen ole varmaa.
Eipä kuulosta siltä että mies olisi muutenkaan taloudellisesti valmis panostamaan perheeseen.
Vaikka olisit nyt jo työelämässä niin tulot tippuvat silti jonkun verran äitiys/vanhempainvapaalla. Jos mies ei halua elämää jossa eletään yhden palkan varassa niin sitten mies maksattaa puolet kaikista kuluista sulla ja sun kaikki rahat menee pelkkään elämiseen ja miehellä jää puolet palkasta omaan käyttöönsä.
Jossain kohtaa sitten huomaat että sulla ei ole mitään ja miehellä on kertynyt kaikkea kivaa. Jos tulee ero niin miehellä se tuskin vaikuttaa rahallisesti mihinkään, sä sitten olet tyhjän päällä.
Etsi siis suosiolla mies joka haluaa perheen ja on valmis siihen panostamaan.
Millä perustein saisit tonnin äitiypäivärahaa? Ei se minimi niin paljoa ole.
Vierailija kirjoitti:
Alapeukutatteko sen takia, että vauva oikeasti tarvitsee rahaa vai sen takia, että mun pitäisi ymmärtää, ettei miestä kiinnosta lapsen hankkiminen?
Ap
Alapeukutus, koska miehesi on oikeassa ja sinä väärässä.
Järkyttävän lyhyt näkemys ettei vauva kuluta paljoa rahaa. Eihän se lapsi vauvana pysy kovinkaan pitkään.
Mies epäilee saavansa aika pian maksaa ihan kaiken ja joutuvansa elatusmaksujakin maksamaan tulevaisuudessa eikä lapsen äidin työllistymisestä ole mitään varmuutta.
Nainen voi erota ja alkaa yksinhuoltajaksi nostellen hyvät yhteiskunnan tuet elatusmaksuineen. Mies tuossa vain häviää.
Jos mies ei halua elättää perhettään niin miksi tuollaisen kanssa haluat lapsen. Lähdet vain vauvakuumeisena lätkimään ja hakemaan jotain muuta suostuvaisempaa uhria.
Jos nainen hoitaa raskauden, synnytyksen, mahdollisen imetyksen, yöheräilyt ja vauvanhoidon vähintään miehen työpäivien ajan, niin eikö mies voi hoitaa edes sitä yhtä osaa ja tienata? Yleensä miehet ajattelevat, että voivat. Jos sinun miehesi ajattelee toisin, niin hänestä ei ole isäksi - ainakaan sinun lapsellesi. Eihän kukaan oleta, ettet ikinä tienaisi. Mutta vauvan kanssa nyt on vaan jonku oltava alkuun kotona, ei sitä heti voi hoitoonkaan työntää ja yleensä se joku on äiti.
Ja mitä endometrioosiin tulee, ei sinulla ole aikaa odotella. Joko miehesi ei tajua tätä tai sitten hän ei halua lasta - ainakaan sinun kanssasi.
Kuulostaa tekosyiltä mieheltä. Ei vaan ole tarpeeksi sitoutunut. Sinuna ettisin uuden miehen tai lapsen yksin, ei kannata ottaa riskiä et ton hannarin takia jäät lapsettomaksi Endo vaikuttaa hedelmällisyyteen ja kun ikää tulee niin vielä enemmän.
No se on ehkä ainoa järkevä perustelu. Jos ei ole rahaa niitä tehdä niin ette tee. Lapset siitä kärsii.
Voi sitä rahanmenoa, kun lapsi kasvaa koko ajan. Saa olla jatkuvasti ostamassa vaatteita ja kaikkea muutakin.
Alapeukutatteko sen takia, että vauva oikeasti tarvitsee rahaa vai sen takia, että mun pitäisi ymmärtää, ettei miestä kiinnosta lapsen hankkiminen?
Ap