Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omistusasunnosta asoon?

Vierailija
15.12.2023 |

Tällainen mielessä mutta mietin, onko järkeä. Perusteluna se, että saisin samalta alueelta aso-rivarikolmion samalla hinnalla kuin mitä nyt maksan kerrostalokolmiosta, siis kun huomioidaan kaikki asumiskulut. Omistusrivaria ei täältä yhden ihmisen palkalla saa. En haluaisi vaihtaa aluetta, koska lapsi on täällä koulussa ja alemman hinnan perässä pitäisi muuttaa todennäköisesti eri paikkakunnalle.

Kokemuksia vastaavasta tilanteesta?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myin kerran omistusrivarin ja vaihdoin asoon ja olin oikein tyytyväinen.

Vierailija
2/14 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ajoitit vanhan asunnon myynnin? Asoon kun ei taida voida mitään ehdollista sopimusta tehdä vaan se on voivoi ja asunto seuraavalle..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksipä ei, asumismukavuudesta voi myös maksaa. Kaiken elämässä ei tarvitse olla aina pelkästään taloudellisesti järkevää. 

Vierailija
4/14 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin kokoomus on lopettamassa aso- järjestelmän?

Vierailija
5/14 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ajoitit vanhan asunnon myynnin? Asoon kun ei taida voida mitään ehdollista sopimusta tehdä vaan se on voivoi ja asunto seuraavalle..

Otin ason ja muutin sinne ja sit möin vanhan asunnon pois.

Vierailija
6/14 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asoon saa tarvittaessa tukeakin. Omaan ei. Itse vaihdoin ja tuen jälkeen kaksiossa paremmalla paikalla asuminen maksaa satasen vähemmän kuin omassa. Asunto on myös parempi. Tätä hallitus tilasi.

Vierailija
7/14 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asoon saa tarvittaessa tukeakin. Omaan ei. Itse vaihdoin ja tuen jälkeen kaksiossa paremmalla paikalla asuminen maksaa satasen vähemmän kuin omassa. Asunto on myös parempi. Tätä hallitus tilasi.

Tämä on hyvä pointti. Yksinhuoltajana voi joskus tulla tarve asumistuelle.

Vierailija
8/14 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otin ason ja muutin sinne ja sit möin vanhan asunnon pois.

Siis maksoit päällekkäin kahta asuntoa hetken aikaa? Huolettaa että jos en saakaan asuntoa myytyä. Kaksi vuotta sitten täällä meni asunnot heti kaupaksi mutta nyt myyntiajat ovat pidentyneet.

Vierailija
9/14 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa googlata onko niissä varallisuus ja tulorajoja. Vai oletko jo yli 55-vuotias? Silloin varallisuusrajat eivät koske sinua.

Vierailija
10/14 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa googlata onko niissä varallisuus ja tulorajoja. Vai oletko jo yli 55-vuotias? Silloin varallisuusrajat eivät koske sinua.

En ole tuon yli. Luin asoa koskevaa lainsäädäntöä ja ymmärsin asian siten, ettei saa omistaa vastaavaa asuntoa samalta alueelta. Tiedä sitten katsotaanko kerrostalo vastaavaksi asunnoksi. Omaan rivariin ei tosiaan ole varaa. Toki asia ratkeaisi myymällä oman asunnon, jos ei muuten ole mahdollisuutta asoon

Vierailija
11/14 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin kokoomus on lopettamassa aso- järjestelmän?

Ei sitä noin vain pystytä lopettamaan, sen sijaan uusien asojen rakentamisen hallitus aikoo jäädyttää joskus 24 jälkeen.

Vierailija
12/14 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ason ehtona on, että ei saa omistaa puolikasta vastaavasta asunnosta. Luulisin, että kerrostalokolmio arvotetaan vastaavaksi kuin rivitalokolmio. Sitä en tiedä, otetaanko laina huomioon omistusosuuden laskemisessa. Itse sain asumisoikeusasunnon vaikka omistin puolikkaan vastaavan kokoisesta, koska muita hakijoita ei ollut. Asoasunnossa oli parempi sijainti ja kunto kuin omistusasunnossani 

Asumisoikeusasunnoissa voi olla jonoa, tai sitten ei. Jos haluaa välttää kahden asunnon loukkua, niin yksi vaihtoehto on muuttaa väliaikaisesti vuokra-asuntoon, jossa on lyhyt irtisanomisaika.

Vierailija
13/14 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ason ehtona on, että ei saa omistaa puolikasta vastaavasta asunnosta. Luulisin, että kerrostalokolmio arvotetaan vastaavaksi kuin rivitalokolmio. Sitä en tiedä, otetaanko laina huomioon omistusosuuden laskemisessa. Itse sain asumisoikeusasunnon vaikka omistin puolikkaan vastaavan kokoisesta, koska muita hakijoita ei ollut. Asoasunnossa oli parempi sijainti ja kunto kuin omistusasunnossani 

Asumisoikeusasunnoissa voi olla jonoa, tai sitten ei. Jos haluaa välttää kahden asunnon loukkua, niin yksi vaihtoehto on muuttaa väliaikaisesti vuokra-asuntoon, jossa on lyhyt irtisanomisaika.

Niin, vaikea sanoa mikä on samanarvoinen asunto. Ei millään viitsisi myydä ns varmuuden vuoksi, koska nykyinen asunto on ihan hyvä ja muuttamisessa on kauhea vaiva. Hakemuksessa kyllä kysyttiin varat ja velat ja sinne laitoin tietysti asunnosta olevan velkaosuuden.

Vierailija
14/14 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ettei. Aso asunnossa pääsee remonttien ym. suhteen osittain helpommalla. Toki materiaalivalinnat ym. rajoitettu.

Taloyhtiössä saattaa joutua maksamaan asioita, joista ei itselle ole mitään hyötyä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä neljä