Viikon sisällä julkaistu gallupit joissa on täysin eri tulokset. Kukaan ei tiedä mitä vaaleissa tulee tapahtumaan.
MT ja USU julkaisivat täysin erilaiset gallupit. Ei nuo kovin luotettavilta vaikuta. Muokataanko noita tuloksia jotenkin jälkeenpäin?
Kommentit (67)
Oma mielipiteeni on ollut se, että Stubbin valinta on lähes selvä asia. Mutta odotetaan nyt rauhassa YLEn ja HSn galluppeja. Ei nuolaista ennen kuin tipahtaa.
Seuraavassa gallupissa johtaa varmaan Harkimo tai Urpilainen. Olisi kiva tietää tarkemmin miten näitä gallupeja tehdään.
Itseäni ei ole koskaan haastateltu. Lieneekö syynä, että minulla on vuosia ollut tele- ja suoramarkkinointikielto. https://telemarkkinointikielto.fi/services/tele
Minun tiedoillani ei tehdä bisnestä, ainakaan helpolla.
Enkä ole ainut, joka on kyllästynyt myyntipuheluihin. Olemme avustaneet myös läheisiä ikäihmisiä tämän teossa, meno oli niin härskiä näillä puhelinmyyjillä.
Mikäli meikäläisille ei tule gallup kyselyjä, jää tietynlaiset anonymiteetistään tarkat ihmiset näiden gallupien ulkopuolelle.
Ja siis Halla-ahoa äänestin.
Ei minua haittaa gallupit, en ole koskaan äänestänyt ns. voittajien puolella -teorialla. En ole mitenkään kiihkeän poliittinen, presidenttinä voi nyt olla kuka vaan näistä. Mutta Trumpin ensimmäisestä valinnasta, kun gallupit olivat aivan väärässä, jäi mielikuva, että näillä taidetaan enemmänkin ohjailla ihmisten mieliä, kuin hakea ennakkotietoa.
Kun gallup julkaistaan, pitäisi samalla julkaista otannan suuruus ja tarkka analyysi miten se on tehty, muuten nämä menettävät merkityksensä ja ovat lähinnä vain viihdettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persuilla on hätä, niin selittävät miten gallupit on mielipiteenmuokkausta. Vaikka oikeasti mielipiteenmuokkausta on persujen parveilu palstalla, tai siis sen yrittämistä.
Jaa, persut taas vaanimassa.. 🙄
Kyse on nyt siitä ettei gallupit voi heitellä näin paljon jos ne ovat luotettavia. Ei nämä uskon asioita ole, vaan perustuu tieteeseen. Nyt on tapahtunut virhe tai joku on peukaloinut tuloksia. Kumpikin vaihtoehto on mahdollinen.
Tottakait ne voi vaihdella, kun eihän samat ihmiset ole ollut vastaamassa niihin.
Itse olen ollut ainoastaan yhdessä mielipidegallupissa ja se oli ennen joulua. Ja vapaasti sain kannattaa ketä tahansa ja kysyttiin, ketä ehdokasta äänestäisin, jos vaalit pidettäisiin nyt.
Gallupit vaihtelevat suuresti esim. aikoinaan Elisabeth Rehn kannatus oli 4% ja sieltä kannatus nousi yli 20%, mutta on käynyt myös päinvastoin, kuten Riitta Uosukaisella, jonka korkeat kannatusluvut sulivat muutamasn %..
Gallupit ei kerro totuutta, vaan ovat suuntaa antavia äänestäjien keskuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei koskaan minulta ole kysytty puhelimella tai sähköpostilla puoluekantaa tai ehdokasta ja olen 55 v. Miten nuo kyselyt tehdään ja keneltä oikeasti?
Minä olen erään gallup Forumin jäsen Vastaan säännöllisesti kyselyihin. Kyselyt tulevat sähköpostiin. Paljon tulee kyselyjä etenkin kauppoihin ja tuotteisiin liittyviä kyselyjä. Presidentti galluppiin vastasin joulukuussa.
Forum on ruotsalaisten omistama kauppakeskus Helsingissä. Ei siihen voi luottaa.
Siksi juuri kannattaa äänestää ehdokasta, jota pitää itse parhaana, ja unohtaa typerät taktikoimiset. Sitä demokratia on.
Aikoinaan järkytyin pahasti kun ymmärsin, etteivät venäläiset entiset tuttavani yhtään käsittäneet, miten demokratia toimii, vaikka he olivat asuneet jo vuosien ajan Suomessa. He vain naureskelivat miten kansa äänestää kuten käsketään. Siis Venäjän kansa, vaikka siellä on samalla tavalla vaalisalaisuus. Lampaita ja ikuisia maaorjia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perussuomalaisten kannatus on aina ollut kaksinkertainen callupeihin verrattuna eli Halla-Ahon kannatus on yli 20% tällä hetkellä ja kovassa nousussa.
Tuohan ei pidä lainkaan paikkaansa. Halla-ahoa inhoaa suurin osa kansasta jonka vuoksi siitä ei voi koskaan tulla pressaa. Sen vuoksi sitä on turha äänestää.
Voi olla että vielä tällä kerralla JHa ei voita, mutta 6 vuoden kuluttua voittaa, jos on ehdolla. Trendi on nuorten parissa selvä: Perussuomalaiset on tulevaisuuden puolue. Heillä ei ole painolastinaan vanhoja, masinoituja inhokampanjoita puolueeseen tai sen edustajiin. Kun Stubb seuraavat 6 vuotta tyrii ja haparoi, ja samaan aikaa nykyinen nuoriso kasvaa äänestysikäisiksi, alkaa uusi aikakausi (joka jo muhii nuorisossa) ja seuraavissa vaaleissa valitaan jo perussuomalainen presidentti. Ja se voi olla myös Riikka, ei välttämättä Jussi.
Vierailija kirjoitti:
Haavisto tai Rehn. Jompikumpi näistä on Suomen tuleva presidentti. Tiukille menee.
Se on ohi Rehnille. Hänellä ei ole mahdollisuuksia päästä toiselle kierrokselle.
Vierailija kirjoitti:
Oma mielipiteeni on ollut se, että Stubbin valinta on lähes selvä asia. Mutta odotetaan nyt rauhassa YLEn ja HSn galluppeja. Ei nuolaista ennen kuin tipahtaa.
MInä odotan vaalipäivän iltaa. Suomen TP valitaan vaalituloksen, ei gallupin perusteella, mutta gallup on suuntaa-antava ja kertoo ehdokkaiden gallupin tekohetkellä nauttimaa kannatusta.
Gallupit on Suomessa korkeatasoisia. Toki voi olla, että satunnaisotannassa vastaajiksi valikoituu poikkileikkaus suomalaisista toisin kuin korttelibaarin kantapöydässä, johon valikoituu työttömiä persuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persuilla on hätä, niin selittävät miten gallupit on mielipiteenmuokkausta. Vaikka oikeasti mielipiteenmuokkausta on persujen parveilu palstalla, tai siis sen yrittämistä.
Jaa, persut taas vaanimassa.. 🙄
Kyse on nyt siitä ettei gallupit voi heitellä näin paljon jos ne ovat luotettavia. Ei nämä uskon asioita ole, vaan perustuu tieteeseen. Nyt on tapahtunut virhe tai joku on peukaloinut tuloksia. Kumpikin vaihtoehto on mahdollinen.
Höpö höpö. Kaikkein todennäköisintä on, että Halla-aho on tyrinyt vaaliväittelyissä. Ihmiset eivät elä tyhjiössä, poikkeuksena tietenkin PS, jonka äänestäjäkunnasta osa ei jaksa lukea kolmea sanaa pitempiä lauseita eikä erota reaalipolitiikan tekoa servaamisesta.
PS:n koko toiminta on näkyvillä; sekä
Tuo sinun tunteellinen paasaamisen ei muutu todeksi vaikka kuinka lihavoisit tekstejäsi. Stubb voittaa selvällä erolla, oli 2. kierroksella kuka tahansa.
Galluppien tarkoitus on vaikuttaa äänestystulokseen. Ei niillä ole mitään muuta tarkoitusta. V-ttaa tämmöiset galluppien tekijät.
On varsin hyvin tiedossa, että ihmiset aloittavat taktiikkaäänestämisen, jos on joku epämieluisa menossa kärkeen galluppien mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MInä odotan vaalipäivän iltaa. Suomen TP valitaan vaalituloksen, ei gallupin perusteella, mutta gallup on suuntaa-antava ja kertoo ehdokkaiden gallupin tekohetkellä nauttimaa kannatusta.
Gallupit on Suomessa korkeatasoisia. Toki voi olla, että satunnaisotannassa vastaajiksi valikoituu poikkileikkaus suomalaisista toisin kuin korttelibaarin kantapöydässä, johon valikoituu työttömiä persuja.
Ei kannata odottaa. Vaalipäivän iltana on enää myöhäistä äänestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perussuomalaisten kannatus on aina ollut kaksinkertainen callupeihin verrattuna eli Halla-Ahon kannatus on yli 20% tällä hetkellä ja kovassa nousussa.
Tuohan ei pidä lainkaan paikkaansa. Halla-ahoa inhoaa suurin osa kansasta jonka vuoksi siitä ei voi koskaan tulla pressaa. Sen vuoksi sitä on turha äänestää.
Voi olla että vielä tällä kerralla JHa ei voita, mutta 6 vuoden kuluttua voittaa, jos on ehdolla. Trendi on nuorten parissa selvä: Perussuomalaiset on tulevaisuuden puolue. Heillä ei ole painolastinaan vanhoja, masinoituja inhokampanjoita puolueeseen tai sen edustajiin. Kun Stubb seuraavat 6 vuotta tyrii ja haparoi, ja samaan aikaa nykyinen nuoriso kasvaa äänestysikäisiksi, alkaa uusi aikakausi (joka jo muhii nuorisossa) ja seuraavissa vaaleissa valitaan jo perussuomalainen presidentti. Ja se voi o
Tottakai tulee varmasti voittamaan joskus, se on vain ajan kysymys. Maailma menee aina vain pahempaan suuntaan ja maailmassa vallitsevat arvot vaikuttavat aina siihen, millaiset johtajat kansa valitsee. Vakka kantensa valitsee.
Vierailija kirjoitti:
Väännetään kärjistäen rautalangasta.
USU, otannalla naispuoliset yliopisto-opiskelijat Helsingissä.
MT, otannalla miespuoliset vanhat jäärät maaseudulla.
Tämä. Se miten otanta tehdään vaikuttaa siihen, miten tämä joukko edustaa kaikkia äänestäjiä. Sunny gallup on tehty nettikyselynä ja äänioikeus on niilläkin ,jotka ei netissä roiku.
Vierailija kirjoitti:
Stubbin valinta on jo varma.
Pistän tämän keskustelun talteen ja nosta kun valinta on varmistunut.
Kätevämpää kun mielummin unohdat koko asian. Varmaa on ainoastaan se, että saatat olla täysin metsässä tuon asiasi kanssa....
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole raskasta elää tuollaisen persupakkomielteen kanssa? Kokoajan kaikkeen pitää jauhaa persuista. Jankuti jankuti. Liittyi asiaan tai ei.
Ylipäänsä kaikki jankuttaminen, oli asia mikä hyvänsä, viittaa vakaviin mielenterveysongelmiin. Ehkä kärsit sellaisista.
Ei sen puoleen, en ymmärrä vihervassarit jankutustakaan, sitä näkee vähemmän, kuin persuhullujen toitotusta.
Minä valehtelin gallupille äänestäväni Haavistoa. Haavisto on itsekin koijari.
Oikeasti äänestän Stubbia.
Mä olen omasta tahdostani mukana muutamassa paneelissa. Osasta saa suoraan pisteitä millä saa lahjakortteja ja mm. Taloustutkimus arpoo välillä. Kerran sain sieltä 40 euron s-lahjakortin. Näissä tulee kyselyjä ketä tai mitä puoluetta äänestäisit, kun se on ajankohtaista.
Toivon todella, ettei Stubb voita. Muistissa on vielä hänen pm-pestinsä. Ei vakuuttanut silloin, eikä vakuuta nytkään. Puhua ja esiintyä hän kyllä osaa vakuuttavasti, ikäänkuin olisi asiantuntija, ja siihen halpaan varmaan moni meneekin.
Vierailija kirjoitti:
---Olisi kiva tietää tarkemmin miten näitä gallupeja tehdään.
Itseäni ei ole koskaan haastateltu. Lieneekö syynä, että minulla on vuosia ollut tele- ja suoramarkkinointikielto. https://telemarkkinointikielto.fi/services/tele
---
Mikäli meikäläisille ei tule gallup kyselyjä, jää tietynlaiset anonymiteetistään tarkat ihmiset näiden gallupien ulkopuolelle.
Ja siis Halla-ahoa äänestin.
Kun klikkaat auki sen uutisessa olevan linkin, joka vie gallupin toteuttajan sivulle, siellä kerrotaan, miten ja milloin tutkimus on tehty. Se ei ole salatiedettä, mutta persun lukutaito ja lähdekritiikki ei tietenkään riitä vaivannäköön.
Eihän ole, kun huomioi virhemarginaalin. Tähän mennessä kaikki on ollut samansuuntaisia.
Tosin MT on tehnyt mielenkiintpisen gallupin, jossa kysyttiin, ketä et ainakaan halua Suomen presidentiksi ja kärkipaikkaa pitää Halla-aho 46%, mutta sekin oli odotettu kun huomioi muiden ehdokkaan kannatukset.