YLE:n juttu lapsiperheiden toimeentulo Suomi VS. ruotsi
miksi täällä ei voi yhtä lailla auttaa lapsiperheitä?
Kommentit (104)
Vihaan lapsia ja lapsiperheitä, kun ne saavat tukia ja minun maksamistani veroista rahoitetaan koulut ja varhaiskasvatukset yhyy olen niin katkera ja kuolen yksin 😭😭
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä aina vaan jankataan lapsiperheiden tuista ja avuista? Milloin meitä lapsettomia ja yksinasuvia avustetaan yhtälailla kuin lapsiperheitä? Tämän takia minä vihaan lapsia sekä lapsiperheitä.
Minä en vihaa mutta kyllä sinkkujakin saisi jotenkin tukea, kaiken joudut maksamaan yksin. No, tosin ei ole miestä horimassa jääkaappia tyhjäksi mutta kaikki ne muut laskut.;)
Sinkkuna voi ottaa kuitenkin paljon rennommin kun tietää että jos käy huonosti niin ei ole ainakaan elätettäviä. Asuin sinkkuna yksiössä ja rahaa jäi pienestä palkasta oikein mukavasti omaan käyttöön kun asuminen ei vienyt niin paljon kuin perheasunnossa vie. Ei meille lapsiperheenäkään tipu muita tukia kuin lapsilisä (toisesta lapsesta ei enää sitäkään vaikka on kalleimmillaan) eikä se lapsilisä riitä edes ruokaan. En laske päiväkoteja ja kouluja tähän koska yhtä lailla maksan veroista yksin asuvan juopon palvelut, hiihtolatujen kunnossa pitämiset jne. Lista on loputon.
Näppärästi vertailu katkaistaan kohtaan, jossa laina on Suomessa maksettu. Mitenkä käy, jos aikajana venytetään 20 v lisää? Sinä aikana suomalainen ei maksa asunnostaan korkoja, toisin kuin naapuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä aina vaan jankataan lapsiperheiden tuista ja avuista? Milloin meitä lapsettomia ja yksinasuvia avustetaan yhtälailla kuin lapsiperheitä? Tämän takia minä vihaan lapsia sekä lapsiperheitä.
NIinpä, jo nyt lapsellisten tuet ovat todella suuri osa veropotista. Lapsettomat maksamat toisten lapsien koulut, päiväkodit jne. ja tämäkään ei näköjään riitä.
Näin! Aina vaatimassa lisää ja lisää. Muiden pitäisi rahoittaa heidän elämänsä ja valintansa.
Koska Suonessa ei arvosteta lapsia ja ikärakenteemme on karmea.
Eipä onneksi riitä lapsivihamielisessä maassa eläkkeenmaksajia, ne lapset kun maksaa lapsettomienkin eläkkeet. Tai maksaisivat, mutta kun heitä ei ole tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsi on Suomea vauraampi maa ja sen julkinen talous on paljon paremmassa kunnossa. Suomi taas on hyvin velkaantunut maa ja täällä suurempi osa työikäisistä on työttömiä tai kokonaan työelämän ulkopuolella kuin Ruotsissa. Ruotsissa sosiaaliturvan saamiseksi on huomattavasti tiukemmat velvoitteet kuin Suomessa. Tämä kaikki mahdollistaa paremmat tuet myös lapsiperheille.
Ruotsissahan on vastikkeellinen työttömyysturva (oli ainakin jokunen vuosi sitten), ainakin silloin laitettiin työttömyystuen ehdoksi, että yksi päivä viikossa piti tehdä töitä. Siellä kadut ja ympäristö siivottiin silloin. Siksi Ruostissa on niin kaunista ja puhdasta meidän kaupunkeihin verrattuna. Meillä jotkut työttömät vain heittelevät roskia kaduille.
En tiedä ovatko siellä työttömät nyt sitten vaihtaneet tuottavampaan ammattiin, eli rötöstellyihin.
Asuntopolitiikkahan siellä on aivan hirveä, Jos tulee avioero, niin työssäkäyvän puolison siis yleensä miehen on asuttava jossain suojissa ja peseydyttävä julkisissa tiloissa.
Meillähän on maailman parhaiten asuntoja saatavina kaikille (jos nyt pystyy yleensä elämään asunnossa normaalien sääntöjen mukaan). Varsinkin jos ei ole pakko keskellä Helsinkiä asua.
Maailmalta hölkkää ihmettelijöitä, miten vähän meillä on kodittomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö lapsiperheiden vanhemmille ole omassa lapsuudessa opetettu, että jos hankkii lapsia, ne tulisi itse elättää?
Nyt hirveää määkimistä kun yhteiskunta ei maksa viuluja.
Jos hommaat lapsen, mieti ensin, onko sinulla varaa elättää hänet.
Ja jos et hommaa lasta, mieti tarkkaan kuinka vanhaksi voit elää.
Miten lapsen hommaaminen vaikuttaa oman eliniän suunnitteluun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en vihaa mutta kyllä sinkkujakin saisi jotenkin tukea, kaiken joudut maksamaan yksin. No, tosin ei ole miestä horimassa jääkaappia tyhjäksi mutta kaikki ne muut laskut.;)
Sinkkuna voi ottaa kuitenkin paljon rennommin kun tietää että jos käy huonosti niin ei ole ainakaan elätettäviä. Asuin sinkkuna yksiössä ja rahaa jäi pienestä palkasta oikein mukavasti omaan käyttöön kun asuminen ei vienyt niin paljon kuin perheasunnossa vie. Ei meille lapsiperheenäkään tipu muita tukia kuin lapsilisä (toisesta lapsesta ei enää sitäkään vaikka on kalleimmillaan) eikä se lapsilisä riitä edes ruokaan. En
On eri asia olla nuori sinkku kuin vanheneva. Sinkku vastaa yksin monista asioista eikä voi tukeutua puolisoon eikä vanhempiinsa (kuten nuoret aikuiset usein tekee).
Sinkku tarvitsee säästöjä pahan päivän, sairastumisen ja esim. sen päivän varalle, kun joutuu hoivakotiin.
Perheelliset ei anna sinkulle mitään, mutta sinkut antaa perheille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö lapsiperheiden vanhemmille ole omassa lapsuudessa opetettu, että jos hankkii lapsia, ne tulisi itse elättää?
Nyt hirveää määkimistä kun yhteiskunta ei maksa viuluja.
Jos hommaat lapsen, mieti ensin, onko sinulla varaa elättää hänet.
Ja jos et hommaa lasta, mieti tarkkaan kuinka vanhaksi voit elää.
Miten lapsen hommaaminen vaikuttaa oman eliniän suunnitteluun?
Mitenköhän mahtaisi? Ihmisten puuttuminen vaikuttaa ratkaisevasti siihen, tuleeko sinulle eläkettä vai ei. Ihmisten puuttuminen vaikuttaa moneen asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsi on Suomea vauraampi maa ja sen julkinen talous on paljon paremmassa kunnossa. Suomi taas on hyvin velkaantunut maa ja täällä suurempi osa työikäisistä on työttömiä tai kokonaan työelämän ulkopuolella kuin Ruotsissa. Ruotsissa sosiaaliturvan saamiseksi on huomattavasti tiukemmat velvoitteet kuin Suomessa. Tämä kaikki mahdollistaa paremmat tuet myös lapsiperheille.
Ruotsissahan on vastikkeellinen työttömyysturva (oli ainakin jokunen vuosi sitten), ainakin silloin laitettiin työttömyystuen ehdoksi, että yksi päivä viikossa piti tehdä töitä. Siellä kadut ja ympäristö siivottiin silloin. Siksi Ruostissa on niin kaunista ja puhdasta meidän kaupunkeihin verrattuna. Meillä jotkut työttömät vain heittelevät roskia kaduille.
En tiedä ovatko siellä työttömät nyt sitten vaihtaneet tuottavampaan ammattiin, eli rötöstellyihin.
Asuntopolitiikk
Kaikki tämä on pötyä. Ruotsissa on paljon parempi työttömyysturva kuin Suomessa. Keskituloisen ansiosidonnainen on lähes kolmanneksen korkeampi kuin Suomessa. Kodittomia Ruotsissa on hyvin vähän.
Työttömiä on Ruotsissa paljon vähemmän kuin Suomessa.
Jep. Mä asun lapsettomana parisuhteessa eli siinä tilanteessa, jossa ihmisellä usein jää hyvin rahaa käyttöön.
Mutta jos mietin keille haluaisin verorahojeni menevän, niin mm. yksin elävät ikäihmiset olisi se ryhmä, jota pitäisin paljon tärkeämpinä kuin lapsiperheitä.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Mä asun lapsettomana parisuhteessa eli siinä tilanteessa, jossa ihmisellä usein jää hyvin rahaa käyttöön.
Mutta jos mietin keille haluaisin verorahojeni menevän, niin mm. yksin elävät ikäihmiset olisi se ryhmä, jota pitäisin paljon tärkeämpinä kuin lapsiperheitä.
Ilman lapsiperheitä ei ole ketään, joka tulevaisuudessa elättää niitä ikäihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Aika ajoin Suomessakin yritetty keskustella voisiko asuntolainat olla samankaltaisia kuin Ruotsissa mutta ne on aina tyrmätty joidenkin talousasiantuntijoiden toimesta.
Riski on, että asuntojen hinnat nousevat jos siirrytään Ruotsin malliin, varsinkin jos tarjonta ei ylitä kysyntää. Tällä hetkellä Suomessa saa lainaa sen verran, minkä pystyy pankin laskelmien mukaan maksamaan takaisin 20-25 vuodessa. Ruotsissa saa lainaa sen verran, että selviää tuosta prosentin lyhentämisvelvoitteesta (kunnes lainaa jäljellä 50% asunnon arvosta) ja koroista. Ja jos ihmiset saavat suurempia lainoja, niin noin keskimäärin he ovat silloin valmiita maksamaan asunnoista enemmän.
Ostin Suomessa asunnon vuonna 2017 ja sain lainaa 150 000 €. 2019 muutin Ruotsiin, myin asuntoni Suomessa ja ostin täällä kämpän. Ruotsissa useampi pankki tarjosi minulle lainaa 260 000 €. Tulotasoni oli jokseenkin sama kuin Suomessa. Onneksi en ottanut tuota määrää, koska ajatus korkokuluista esim. 5% korkotasolla hirvitti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman lapsiperheitä ei ole ketään, joka tulevaisuudessa elättää niitä ikäihmisiä.
Ei näistä nykylapsiperheistä ole kasvattamaan sellaisia aikuisia, jotka pitää muista huolta. Ei he lähde hoiva-alalle. Ei he pidä meistä huolta, yksin tullaan olemaan ja sinkun paras turva on toinen sinkku. Mä lapsettomana olen omassa suvussani se, joka eniten auttaa vanhuksia.
"Perheelliset ei anna sinkulle mitään, mutta sinkut antaa perheille."
Mielenkiintoista. Jos ikäihmisenä joudut hoivakotiin niin sinua hoitavat? Niin ketkä sinua hoitavat? Jos kukaan ei enää tee lapsia? (ihan siksi heitin että oma lapseni opiskelee parhaillaan sairaanhoitajaksi) Onpa kerrassaan mielenkiintoinen katsantokanta...
Vierailija kirjoitti:
Minä en sinkkuna koskaan vihannut lapsia ja lapsiperheitä. Mikähän sinulla päässä viiraa?
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista. Jos ikäihmisenä joudut hoivakotiin niin sinua hoitavat? Niin ketkä sinua hoitavat? Jos kukaan ei enää tee lapsia? (ihan siksi heitin että oma lapseni opiskelee parhaillaan sairaanhoitajaksi) Onpa kerrassaan mielenkiintoinen katsantokanta...
Sinun lapsesi on ilmeisesti jo aikuinen ihminen eikä osa lapsiperhettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun lapsesi on ilmeisesti jo aikuinen ihminen eikä osa lapsiperhettä.
Hän asuu vielä kotona eikä saa edes opintotukea koska meillä vanhemmilla on liikaa tuottavia sijoituksia. Ne lapsiperheiden lapset tuppaavat kasvaa aikuisiksi. Eivät ne lapset lapsiksi jää vai mitä oikein meinaat? Harvoin pikkulapsiperheet voi sinkuille mitään antaakaan mutta eivät ne pikkulapset jää pikkulapsiksi. Siitähän tässä on kyse.
Ruotsin mallin seuraus on myös se, että ruotsalaiset kotitaloudet ovat Euroopan velkaisimpia. Suomalaisetkin ovat myös melko velkaantuneita, mutta ero ruotsalaisiin on selvä. Suomessa lainaa on keskimäärin 27 000 euroa per henkilö, Ruotsissa 42 000 euroa.
https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2023/svenskar-har-hoga-skul…
Suomessahan perinteisesti ihannoitu nopeaa asuntolainan maksamista ja kaikenlaista velattomuutta yleensäkin. Kun kaikki liikenevä raha menee asumiseen niin muuhun kulutukseen ei juuri jääkään ja sitten kun se kämppä on velaton niin viimeistään silloin vaatii jo pakolliset remontit ja arvo laskenut puoleen.
Aika ajoin Suomessakin yritetty keskustella voisiko asuntolainat olla samankaltaisia kuin Ruotsissa mutta ne on aina tyrmätty joidenkin talousasiantuntijoiden toimesta.