Miksi tuollaiset 50-60+ henkilöt herkästi poistavat kavereista Facessa jos et tarjoa heille sisältöä?
Olet itse siis laiska käyttäjä etkä tee päivityksiä tai tykkäile muittenkaan jutuista ja sitten huomaat että joku tällainen yleensä vanhempi ihminen onkin poistanut tai estänyt sinut kokonaan.
Näin teki esim. vanhempani uusi puoliso, vähän outoa. Olisi kai sitä voinut kaverina pysyä vaikkei ole tekemisissä Facebookissa kun livenä kuitenkin on...
Kommentit (157)
Onneksi FB ei ole ollut olemassa aina. Äitini (80) on sellainen stalkkaaja ja riidankylväjä, että hänen sotansa olisivat siirtyneet myös digialustoille.
Tai sitten hänet olisi hurmannut natoupseeri/perttimikälieauervaara, jota olisi pitänyt rahallisesti tukea.
Huhhuh. Tämä ketju taas vahvistaa sen miksi en hyväksy kaveriksi kuin irl kavereita, miksi en jaa kaverilistaani, en lataa perhekuvia jne. Mitä kyttääjiä tässäkin ketjussa on ja vielä pokkana valittavat kun eivät saa kaikkea tietää! 😮
Poistin syksyllä puhelimestani Facebookin sovelluksen. Sen jälkeen olen käynyt pari kertaa läppärin selaimella Facebookissa ja totesin, että minun ei tarvitse nähdä sitä roskaa ollenkaan. Samoin Instagramin poistin, enkä ole menettänyt yhtään mitään.
Mun mielestä hiljaiset kyttääjät on fb:ssa pelottavia. Ei tartte kauhean kauaa olla kaverini, jos ei omalla tilillä tapahdu yhtään mitään, niin poistan kyllä. En tykkää siitä painostavasta olosta, jonka tällaiset hiljaiset kyttääjät saavat aikaan.
En tosin ole ihan vielä viisikymppinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Some on monelle tuon ikäiselle jotenkin hankalasti hahmotettava asia. Tiedäthän nämä tyypit vaikka feissarimokista, jotka luulevat että somessa kaikki on henkilökohtaisesti tarkoitettu ja kaikella halutaan osoittaa jotain juuri heille. Jos et postaa, mökötät heille tai olet piilottanut postauksesi heiltä. Ja tähän sitten reagoidaan osoittamalla mieltä passiivis-aggressiivisesti eli poistamalla kavereista, mikä on heille itselleen suurin mahdollinen loukkaus.
Tavallaan somessa on jotain luonnotonta, mitä monen on hankala sisäistää jos ei ole siihen nuoresta oppinut. Se, että ollaan tavallaan yhteydessä mutta ei kuitenkaan olla, kerrotaan asioita osoittamatta niitä kenellekään, huudellaan tyhjyyteen jossa tiedetään kuitenkin olevan toisia ihmisiä mutta et välttämättä koskaan saa tietää heidän reaktioitaan, toisten henkilökohtaiset suhteet on näkyvillä, kuka kommentoi ja reagoi kenenkin p
Mitä ihmettä? 😄 Ne nyt viiskymppisethän siellä Facebookissa eka oli!
Niin, mutta heillä (meillä, olen itsekin viisikymppinen) oli takana vuosikymmeniä suoraa kommunikaatiota joka on hyvin erilaista kuin some. Me emme ole syntyneet somen maailmaan eikä meidän oppimia vuorovaikutuksen tapoja voi suoraan siirtää someen, vaan siitä syntyy juuri näitä vainoharhoja kun kuvitellaan että somessa merkitykset olisivat samanlaisia kuin livenä. Esimerkiksi tässäkin ketjussa on näkemyksiä, joiden mukaan somessa hiljainen on siellä "kyttäämässä" ja livenähän olisikin outoa jos vain toinen kertoisi kuulumisensa ja toinen täysin tuppisuuna reagoimatta yhtään mitenkään. Mutta ainakaan minun tuntemani nuoret eivät edes odota somessa livetilanteiden kaltaista vastavuoroisuutta, vaan ennemmin koettaisiin kiusallisena jos joku reagoi ja kommentoi joka asiaan jonka itse julkaisee. Heillä myös on pitkät kaverilistat eikä tule varmaan mieleenkään tutkia onko joku postannut niin ja niin pitkään aikaan, ja sitten poistaa jos ei ole, koska kyseinen kaveri ei ole "kertonut kuulumisia".
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä hiljaiset kyttääjät on fb:ssa pelottavia. Ei tartte kauhean kauaa olla kaverini, jos ei omalla tilillä tapahdu yhtään mitään, niin poistan kyllä. En tykkää siitä painostavasta olosta, jonka tällaiset hiljaiset kyttääjät saavat aikaan.
Tämä. Instassa helppoa, kun julkaisujen määrän näkee. Jos on nolla, niin turha seurata tai antaa seurata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Some on monelle tuon ikäiselle jotenkin hankalasti hahmotettava asia. Tiedäthän nämä tyypit vaikka feissarimokista, jotka luulevat että somessa kaikki on henkilökohtaisesti tarkoitettu ja kaikella halutaan osoittaa jotain juuri heille. Jos et postaa, mökötät heille tai olet piilottanut postauksesi heiltä. Ja tähän sitten reagoidaan osoittamalla mieltä passiivis-aggressiivisesti eli poistamalla kavereista, mikä on heille itselleen suurin mahdollinen loukkaus.
Tavallaan somessa on jotain luonnotonta, mitä monen on hankala sisäistää jos ei ole siihen nuoresta oppinut. Se, että ollaan tavallaan yhteydessä mutta ei kuitenkaan olla, kerrotaan asioita osoittamatta niitä kenellekään, huudellaan tyhjyyteen jossa tiedetään kuitenkin olevan toisia ihmisiä mutta et välttämättä koskaan saa tietää heidän reaktioitaan, toisten henkilökohtaiset suhteet
Niin, mutta heillä (meillä, olen itsekin viisikymppinen) oli takana vuosikymmeniä suoraa kommunikaatiota joka on hyvin erilaista kuin some. Me emme ole syntyneet somen maailmaan eikä meidän oppimia vuorovaikutuksen tapoja voi suoraan siirtää someen, vaan siitä syntyy juuri näitä vainoharhoja kun kuvitellaan että somessa merkitykset olisivat samanlaisia kuin livenä. Esimerkiksi tässäkin ketjussa on näkemyksiä, joiden mukaan somessa hiljainen on siellä "kyttäämässä" ja livenähän olisikin outoa jos vain toinen kertoisi kuulumisensa ja toinen täysin tuppisuuna reagoimatta yhtään mitenkään. Mutta ainakaan minun tuntemani nuoret eivät edes odota somessa livetilanteiden kaltaista vastavuoroisuutta, vaan ennemmin koettaisiin kiusallisena jos joku reagoi ja kommentoi joka asiaan jonka itse julkaisee. Heillä myös on pitkät kaverilistat eikä tule varmaan mieleenkään tutkia onko joku postannut niin ja niin pitkään aikaan, ja sitten poistaa jos ei ole, koska kyseinen kaveri ei ole "kertonut kuulumisia".
Lisään vielä, että nuorten somekäyttäytymisellä tarkoitan myös muita alustoja kuin Facebookia, koska siellähän harva nuori edes on. Enkä ihmettele miksi, koska se nyt on sellainen meidän keski-ikäisten ja vanhempien temmellyskenttä ja vainoharhojen lähde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein huvittavinta on kun aviopuolisot onnittelee toisiaan Facebookin seinällä, vaikka asuuvat samassa kodissa ja ovat siis yhdessä. Sehän tehdään vain että muut näkisi sen, muiden takia. Ymmärrän tietysti että halutaan mahdollisimman paljon onnitteluja seinälle merkkipäivinä, mutta onhan tuo vähän outoa.
Mä ihmettelen pariskuntaa joka on vaikka mökillä. Mies laittaa kuvan saunalta ja tekstin josta nainen tykkää heti. Samaan aikaan nainen laittaa vähän eri kulmasta otetun kuvan samalla tekstillä ja mies tykkää siitä heti. Miksi 😂
Koska heillä on eri kaverilistat? Toki varmaan osin samatkin, mutta eipä siinä mitään outoa ole että molemmat haluaa jakaa kuvan samasta tilanteesta, jotta myös ne näkee jotka ei ole puolisonkin kavereita. Toki toi olisi helpompi hoitaa merkitsemällä toinen kuvaan, niin menee molempien kavereille kerralla.
Vai toi tykkääminenkö siinä on outoa? Mun mielestä olisi oudompaa jos en tykkäisi mieheni laittamasta kuvasta, ja vieläpä tilanteesta jossa olen itse mukana. Paitsi jos haluaisin osoittaa että ihan paskaa tuolla oli, en tykkää eikä kiinnosta :'D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan somessa on jotain luonnotonta, mitä monen on hankala sisäistää jos ei ole siihen nuoresta oppinut. Se, että ollaan tavallaan yhteydessä mutta ei kuitenkaan olla, kerrotaan asioita osoittamatta niitä kenellekään, huudellaan tyhjyyteen jossa tiedetään kuitenkin olevan toisia ihmisiä mutta et välttämättä koskaan saa tietää heidän reaktioitaan, toisten henkilökohtaiset suhteet
Käsittääkseni meta ei ole laatinut sääntöjä, kuinka noita somealustoja käytetään oikein. Antaa siis nuorten käyttää tavallaan ja vanhempien tavallaan, mitä tuota vertailemaan. Harvoin nämä ryhmät toisiaan somessa kohtaa.
No siksi
kun 50-60 vuotiaan OMASSA elämässä ei tapahdu mitään.
Nää vaan kyylää niitä joilla tapahtuu somessa.
Jännittävintä näille on lottoarvonnan tulos saunan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan somessa on jotain luonnotonta, mitä monen on hankala sisäistää jos ei ole siihen nuoresta oppinut. Se, että ollaan tavallaan yhteydessä mutta ei kuitenkaan olla, kerrotaan asioita osoittamatta niitä kenellekään, huudellaan tyhjyyteen jossa tiedetään kuitenkin olevan toisia ihmisiä mutta et välttämättä koskaan saa tietää hei
Käsittääkseni meta ei ole laatinut sääntöjä, kuinka noita somealustoja käytetään oikein. Antaa siis nuorten käyttää tavallaan ja vanhempien tavallaan, mitä tuota vertailemaan. Harvoin nämä ryhmät toisiaan somessa kohtaa.
Ap kysyi miksi 50-60 vuotiaat niin herkästi poistavat somesta. Tämän ketjun aihe siis on se, miten eri tavalla 50-60 vuotiaat ja nuoremmat käyttävät somea.
Vierailija kirjoitti:
No siksi
kun 50-60 vuotiaan OMASSA elämässä ei tapahdu mitään.
Nää vaan kyylää niitä joilla tapahtuu somessa.
Jännittävintä näille on lottoarvonnan tulos saunan jälkeen.
50-60-vuotias on vielä täysin työelämässä kiinni oleva henkilö. Joillakin lapset jo maailmalla, joillakin vielä teinejä kotona. Terveyttä ja nuoruutta vielä jäljellä. On vuosikausiin aikaa ja myös rahaa itselle ja omien tarpeiden toteuttamiselle. Moni tuttu on viisikymppisenä lähtenyt toteuttamaan pitkäaikaisia haaveita lisäkouluttautumalla tai jopa alaa vaihtamalla. Tai sitten toteutetaan johonkin muuhun elämän osa-alueeseen liittyviä haaveita. Ja moni on tyytyväinen elämäänsä ihan tässä ja nyt ilman muutoksia. Jotenkin vaikea just tähän ikäryhmään sijoittaa tuo ei mitään omaa elämää.
Vierailija kirjoitti:
Ethän myöskään pyydä ketään, joka ei oikeasti ole ystäväsi fb kaveriksi? Myös nämä iholle tunkeutujat ovat epämiellyttäviä.
Minusta on tosi outo ajattelutapa, että ne jotka eivät postaa mitään, ovat kyttäämässä. Joo, katselen kyllä mielelläni silloin tällöin kavereiden ja tuttujen postauksia, mutta olen luullut että he ovat ihan vapaaehtoisesti pyytäneet tai hyväksyneet minut kaveriksi, joten heille olisi ok että näen heidän postauksiaan eikä siinä olisi mitään pahaa että niitä katselen. On mukava nähdä julkaisuja vähän vieraammiltakin tyypeiltä, mutta en niitä välttämättä kommentoi tai tykkäile koska ei tunneta kovin hyvin eikä kuuluta toistemme elämään muuten.
Itse postaan harvoin, enkä ole tajunnut että se voisi jotakuta haitata. Jos joltakulta omalta kaveriltani ei näy postauksia, en edes huomaa niitä kaivata. Ei silti haittaa yhtään että hän siellä kaverilistalla on ja näkee, vaikka joskus postaisinkin. Senhän takia postaan, että kaverilistallani olevat näkisivät. Mutta toki minut saa myös poistaa, jos alkaa tuntua että "kyttään", kun minulle jaettuja julkaisuja näen :D En mä välttämättä edes huomaa jos joku minut poistaa, ajattelen vaan että hänkin on harventanut tai lopettanut julkaisemisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein huvittavinta on kun aviopuolisot onnittelee toisiaan Facebookin seinällä, vaikka asuuvat samassa kodissa ja ovat siis yhdessä. Sehän tehdään vain että muut näkisi sen, muiden takia. Ymmärrän tietysti että halutaan mahdollisimman paljon onnitteluja seinälle merkkipäivinä, mutta onhan tuo vähän outoa.
Mä ihmettelen pariskuntaa joka on vaikka mökillä. Mies laittaa kuvan saunalta ja tekstin josta nainen tykkää heti. Samaan aikaan nainen laittaa vähän eri kulmasta otetun kuvan samalla tekstillä ja mies tykkää siitä heti. Miksi 😂'
Miksipä ei. Ei kai tuo ketään häiritse, jos jotkut toimii noin. Kas kun sitä Facebookia voi kukin käyttää ihan niin kuin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ethän myöskään pyydä ketään, joka ei oikeasti ole ystäväsi fb kaveriksi? Myös nämä iholle tunkeutujat ovat epämiellyttäviä.
Hah, mulla on noin puolet FB-kavereista ihmisiä eri puolilta maailmaa, joihin olen tutustunut keskusteluryhmissä FB:n ulkopuolella, ennen kuin siihen liityin. EIvät ole tunkeneet iholle, mutta on kiva kun on kontakti mukaviin ihmisiin. Joidenkin kanssa kuulutaan FB:ssä samaan ryhmään, joidenkin kanssa ei. Kukin tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Se painostus on sun korvien välissä.
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh. Tämä ketju taas vahvistaa sen miksi en hyväksy kaveriksi kuin irl kavereita, miksi en jaa kaverilistaani, en lataa perhekuvia jne. Mitä kyttääjiä tässäkin ketjussa on ja vielä pokkana valittavat kun eivät saa kaikkea tietää! 😮
En ole valittanut mitään. :D
Vierailija kirjoitti:
Minusta on tosi outo ajattelutapa, että ne jotka eivät postaa mitään, ovat kyttäämässä. Joo, katselen kyllä mielelläni silloin tällöin kavereiden ja tuttujen postauksia, mutta olen luullut että he ovat ihan vapaaehtoisesti pyytäneet tai hyväksyneet minut kaveriksi, joten heille olisi ok että näen heidän postauksiaan eikä siinä olisi mitään pahaa että niitä katselen. On mukava nähdä julkaisuja vähän vieraammiltakin tyypeiltä, mutta en niitä välttämättä kommentoi tai tykkäile koska ei tunneta kovin hyvin eikä kuuluta toistemme elämään muuten.
Itse postaan harvoin, enkä ole tajunnut että se voisi jotakuta haitata. Jos joltakulta omalta kaveriltani ei näy postauksia, en edes huomaa niitä kaivata. Ei silti haittaa yhtään että hän siellä kaverilistalla on ja näkee, vaikka joskus postaisinkin. Senhän takia postaan, että kaverilistallani olevat näkisivät. Mutta toki minut saa myös poistaa, jos alkaa tuntua että "kyttää
Jos näet näitä tyyppejä jossain irl niin kysytkö ja kuuntelet innolla mitä heille kuuluu, mutta et kerro mitään itsestäsi vaan jatkat kiireellä matkaa jos haluaisivat tietää sinun kuulumisiasi?
Myös narsistien uhrit ovat jättäneet fb:n, tai joutuneet jättämään. Myös kaikki kaverinsa muutenkin ja kaikenlaiset kanssakäymiset muiden kanssa.