Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi tuollaiset 50-60+ henkilöt herkästi poistavat kavereista Facessa jos et tarjoa heille sisältöä?

Vierailija
19.01.2024 |

Olet itse siis laiska käyttäjä etkä tee päivityksiä tai tykkäile muittenkaan jutuista ja sitten huomaat että joku tällainen yleensä vanhempi ihminen onkin poistanut tai estänyt sinut kokonaan.

Näin teki esim. vanhempani uusi puoliso, vähän outoa. Olisi kai sitä voinut kaverina pysyä vaikkei ole tekemisissä Facebookissa kun livenä kuitenkin on...

Kommentit (157)

Vierailija
141/157 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huhhuh. Tämä ketju taas vahvistaa sen miksi en hyväksy kaveriksi kuin irl kavereita, miksi en jaa kaverilistaani, en lataa perhekuvia jne. Mitä kyttääjiä tässäkin ketjussa on ja vielä pokkana valittavat kun eivät saa kaikkea tietää! 😮

En ole valittanut mitään. :D

... Ja kuvittelet että olet monikko ja kaikki puhuu aina sinusta?

Vierailija
142/157 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on tosi outo ajattelutapa, että ne jotka eivät postaa mitään, ovat kyttäämässä. Joo, katselen kyllä mielelläni silloin tällöin kavereiden ja tuttujen postauksia, mutta olen luullut että he ovat ihan vapaaehtoisesti pyytäneet tai hyväksyneet minut kaveriksi, joten heille olisi ok että näen heidän postauksiaan eikä siinä olisi mitään pahaa että niitä katselen. On mukava nähdä julkaisuja vähän vieraammiltakin tyypeiltä, mutta en niitä välttämättä kommentoi tai tykkäile koska ei tunneta kovin hyvin eikä kuuluta toistemme elämään muuten. 

Itse postaan harvoin, enkä ole tajunnut että se voisi jotakuta haitata. Jos joltakulta omalta kaveriltani ei näy postauksia, en edes huomaa niitä kaivata. Ei silti haittaa yhtään että hän siellä kaverilistalla on ja näkee, vaikka joskus postaisinkin. Senhän takia postaan, että kaverilistallani olevat näkisivät. Mutta toki minut

Jos näet näitä tyyppejä jossain irl niin kysytkö ja kuuntelet innolla mitä heille kuuluu, mutta et kerro mitään itsestäsi vaan jatkat kiireellä matkaa jos haluaisivat tietää sinun kuulumisiasi?

En, koska en siirrä somen käyttäytymismalleja suoraan muuhun elämään enkä muun elämän käyttäytymismalleja suoraan someen. Jos näen kaverini irl, en myöskään nosta innolla peukkua ylös aina kun hän jotain sanoo, vaikka somessa voin niin tehdäkin.

Muutenkin outo vertaus, koska jos kysyn kuulumisia irl, niin on normaalia että toinen myös kysyy vastavuoroisesti minulta. Somessa en ole kysynyt keltään mitään, eikä kukaan minulta. Kaikki kaverilistallani olevat postaavat ihan pyytämättä, ja niin teen minäkin silloin kun postaan. Jos joku postaa jotain ja sen satun näkemään, olisi omituista jos tuon postauksen näkemisellä minulle syntyisi velvollisuus postata myös jotain koko kaverilistalleni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/157 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy häneltä.

Minä poistin kaikki Facebookista. Pidän muulla tavalla yhteyttä ihmisiin.

Vierailija
144/157 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä  poistan ihmiset, jotka ei itse koskaan päivitä mitään tai edes millään tavalla koskaan reagoi omiin julkaisuihini. Joskus kun katson kaverilistaa, niin raakkaan sieltä kaikki, joiden en edes tietäisi olevan kavereistani, ellen listaa katsoisi. Vaikka en mitään henkilökohtaisia juttuja kirjoittele, niin jotenkin oudolta tuntuu, että joku voi seurata minun elämääni jakamatta mitään omastaan.

Kukin tavallaan, mutta olen ajatellut myös niin, että tuskin tällaiset edes huomaavat tulleensa poistetuiksi saati että se heitä häiritsisi. Enkä todellakaan laita tällaisia joidenkin suosimia "siivoan kaverilistaani"- ilmoituksia.

Vierailija
145/157 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on tosi outo ajattelutapa, että ne jotka eivät postaa mitään, ovat kyttäämässä. Joo, katselen kyllä mielelläni silloin tällöin kavereiden ja tuttujen postauksia, mutta olen luullut että he ovat ihan vapaaehtoisesti pyytäneet tai hyväksyneet minut kaveriksi, joten heille olisi ok että näen heidän postauksiaan eikä siinä olisi mitään pahaa että niitä katselen. On mukava nähdä julkaisuja vähän vieraammiltakin tyypeiltä, mutta en niitä välttämättä kommentoi tai tykkäile koska ei tunneta kovin hyvin eikä kuuluta toistemme elämään muuten. 

Itse postaan harvoin, enkä ole tajunnut että se voisi jotakuta haitata. Jos joltakulta omalta kaveriltani ei näy postauksia, en edes huomaa niitä kaivata. Ei silti haittaa yhtään että hän siellä kaverilistalla on ja näkee, vaikka joskus postaisinkin. Senhän takia postaan, että k

En, koska en siirrä somen käyttäytymismalleja suoraan muuhun elämään enkä muun elämän käyttäytymismalleja suoraan someen. Jos näen kaverini irl, en myöskään nosta innolla peukkua ylös aina kun hän jotain sanoo, vaikka somessa voin niin tehdäkin.

Muutenkin outo vertaus, koska jos kysyn kuulumisia irl, niin on normaalia että toinen myös kysyy vastavuoroisesti minulta. Somessa en ole kysynyt keltään mitään, eikä kukaan minulta. Kaikki kaverilistallani olevat postaavat ihan pyytämättä, ja niin teen minäkin silloin kun postaan. Jos joku postaa jotain ja sen satun näkemään, olisi omituista jos tuon postauksen näkemisellä minulle syntyisi velvollisuus postata myös jotain koko kaverilistalleni.

Jep. Facebookissa julkaiseminen omalle kaverilistalle ei ole sama asia kuin yksittäisen henkilön kuulumisten kysyminen livenä. Ja sitäpaitsi voihan Facessakin kysyä yksittäisen ihmisen kuulumisia yksärillä, eikö se olisi parempi vertailukohta? Eihän se niin voi olla, että jos joku mun kaveri julkaisee jotain omalla seinällään, niin mun pitää tehdä samoin tai muuten loukkaan häntä ja hän luulee etten vastaa hänelle. Toihan on ihan järjetöntä.

Vierailija
146/157 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on yksi sosiaalisuuden pointti että ollaan yhdessä sosiaalisia, jaetaan asioita. 

Jos ette halua jakaa omia kuulumisianne vaan pelkästään lukea muiden kuulumisia ja katsella heidän kuviaan, eihän teitä silloin myöskään haittaa jos teidät heivataan kaverilistoilta. Sehän on täysin järkevä ja ymmärrettävä ratkaisu heiltä.

Vierailija
147/157 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on yksi sosiaalisuuden pointti että ollaan yhdessä sosiaalisia, jaetaan asioita. 

Jos ette halua jakaa omia kuulumisianne vaan pelkästään lukea muiden kuulumisia ja katsella heidän kuviaan, eihän teitä silloin myöskään haittaa jos teidät heivataan kaverilistoilta. Sehän on täysin järkevä ja ymmärrettävä ratkaisu heiltä.

Ei tietenkään haittaa. Itse en vaan niin tekisi, koska en näe mitään syytä. Ei mulla olisi edes aikaa käydä kaverilistaani säännöllisesti läpi ja taulukoida onko kukin jakanut kuulumisiaan tarpeeksi usein säilyttääkseen paikkansa kaverilistallani. Jos ei huvita postata itse niin ihan fine jos vaan lukee muiden postauksia. Olen hänet kuitenkin listalleni pyytänyt tai hyväksynyt joten olen sillä ilmaissut että mielestäni hän on ok tyyppi ja ne asiat joita jaan, saa hänkin nähdä. Mitään velvollisuuksia en hänelle aseta tai määrää miten hänen tulee itse someaan päivittää.

Vierailija
148/157 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoa sisältöä? Ei helevetti.

Vierailija
149/157 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään haittaa. Itse en vaan niin tekisi, koska en näe mitään syytä. Ei mulla olisi edes aikaa käydä kaverilistaani säännöllisesti läpi ja taulukoida onko kukin jakanut kuulumisiaan tarpeeksi usein säilyttääkseen paikkansa kaverilistallani. Jos ei huvita postata itse niin ihan fine jos vaan lukee muiden postauksia. Olen hänet kuitenkin listalleni pyytänyt tai hyväksynyt joten olen sillä ilmaissut että mielestäni hän on ok tyyppi ja ne asiat joita jaan, saa hänkin nähdä. Mitään velvollisuuksia en hänelle aseta tai määr

Hyvä että vauvapalstalle jää rutkasti aikaa kuitenkin 😄

Vierailija
150/157 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi missään pitäisi roikottaa turhia ihmisiä tai asioita? Nuoremmille taitaa olla tärkeää kuinka monta kaveria tai seuraajaa on, vanhemmille sillä ei ole väliä. Oikeasti aidot pidetään mukana. 

Vierailija
151/157 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en jaa sisältöä muutamalle face- kaverille, jotka eivät ikinä jaa itse mitään, eivät kommentoi mun juttuja mitenkään mutta sitten näyttävät olevan joka ikisessä arvonnassa mukana. Ajattelen, että näköjään mun jutut eivät sitten kiinnosta niin ei truutata niitä heille.

Voisiko olla että asetukset on niin ettei Face jaa sinun kuvia heidän uutisvirrassa? Facebookhan muutti joku aika sitten että ainoastaan monia tykkäyksiä saavia postauksia jaetaan kaikille, ja ne joilla on vain vähän suraajia, heidän postauksia ei  näy edes kaikkien uutisissa. Itsekin olen ihmetellyt miten Fb selvästi hallitsee kierosti sen mitä näen. Esim. kaverin kuvat näen 3 pivän päästä, en silloin kun hän sen postaa. Jotain outoa.

Näin on käynyt, en nähnyt jossain vaiheessa kenenkään postauksia ja poistin koko tilin aikapäiviä sitten sen jälkeen kun avasin facebookin lähdekoodin ja järkytyin pahanpäiväisesti.

Sinne_ei_kannata_kirjoittaa_MITÄÄN_henkilökohtaista, ei edes privana eikä kannata jaella tykkäyksiä koska profiloivat niidenkin perusteella.

En ihmettele miksi facen entisillä työntekijöillä ei ole tiliä eikä heidän tutuillaankaan. 

Vierailija
152/157 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Some on monelle tuon ikäiselle jotenkin hankalasti hahmotettava asia. Tiedäthän nämä tyypit vaikka feissarimokista, jotka luulevat että somessa kaikki on henkilökohtaisesti tarkoitettu ja kaikella halutaan osoittaa jotain juuri heille. Jos et postaa, mökötät heille tai olet piilottanut postauksesi heiltä. Ja tähän sitten reagoidaan osoittamalla mieltä passiivis-aggressiivisesti eli poistamalla kavereista, mikä on heille itselleen suurin mahdollinen loukkaus.

Tavallaan somessa on jotain luonnotonta, mitä monen on hankala sisäistää jos ei ole siihen nuoresta oppinut. Se, että ollaan tavallaan yhteydessä mutta ei kuitenkaan olla, kerrotaan asioita osoittamatta niitä kenellekään, huudellaan tyhjyyteen jossa tiedetään kuitenkin olevan toisia ihmisiä mutta et välttämättä koskaan saa tietää heidän reaktioitaan, toisten henkilökohtaiset suhteet

Moneen faceryhmään on tosi vaikea päästä. Itsekin yritin johonkin paikalliseen Vantaan ryhmiin, ennen pääsyä piti todistella sitä ja valokuvassa näkyä tätä ja tota että todistat olevasi aito kaupunginosalainen.

Itse jätin moisen nöyristelyn välistä, mutta ymmärrän niitä jotka kiittävät pääsystä, koska valtaosa ryhmien ylläpitäjistä on selkeästi päähänpotkittuja koulukiusattuja joilla valta noussut hattuun.

Vierailija
153/157 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebook seuraa esimerkiksi jopa sitä kuinka nopeaa scrollaat, eli selaat jonkun jutun läpi. Lisäksi ihmiset lokeroidaan omiksi ryhmiksi. Heillä on profiloinnin myötä sinusta enemmän tietoa kuin keskivertoisella psykiatrilla. Yksityisetkin viestit ovat ylläpidon tiedossa + nekin profiloidaan. Luoja yksin tietää mihin tarkoituksiin kaikkia noita tietoja voidaan vielä käyttää tai mihin tutkimuksiin niitä on myyty. 

Vierailija
154/157 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Facebook seuraa esimerkiksi jopa sitä kuinka nopeaa scrollaat, eli selaat jonkun jutun läpi. Lisäksi ihmiset lokeroidaan omiksi ryhmiksi. Heillä on profiloinnin myötä sinusta enemmän tietoa kuin keskivertoisella psykiatrilla. Yksityisetkin viestit ovat ylläpidon tiedossa + nekin profiloidaan. Luoja yksin tietää mihin tarkoituksiin kaikkia noita tietoja voidaan vielä käyttää tai mihin tutkimuksiin niitä on myyty. 

Ja olet ladannut sovelluksen niinkö?

Vierailija
155/157 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olennaista on se, pyysitkö sinä vai vanhempasi uusi puoliso Face-kaveruutta. Mikäli sinä pyysit, muttet kuitenkaan ole valmis jakamaan elämästäsi mitään, ymmärrän poiston. Miksi silloin ylipäätänsä pyysit Face-kaveriksi? Näettehän kaiketi silloin tällöin muutenkin.

Mua ärsyttää stalkkaajat, jotka pyytää kaveriksi, mutta eivät postaa mitään. Facebook-perustuu jakamiseen. Jos et jaa itsestäsi mitään, joko poistan sinut kavereistani tai näkyvyyden kaikista päivityksistäni. Simple as that.

En ole facessa, mutta jos olisin, niin en tietenkään pitäisi kavereissa ihmisiä, jotka seuraa vain minua, mutta ei kerro itsestään yhtään mitään. 

Miksi haluaisin paljastaa sellaisille mitään.

Vierailija
156/157 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poistanut

Vierailija
157/157 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poistanut

Ja sitä ennen ladannut sen itsellesi ja antanut luvat kaikkeen mitä kerroit. Ei mitään järkeä. Selaimen kauttakin voi käyttää. Sulla tietysti myöhäistä.