Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

18 vuotiaan korvaus kotona-asumisesta?

Vierailija
19.01.2024 |

Asun lähivanhempana kahden teini-ikäisen lapsen kanssa, joista toinen täyttää pian 18 vuotta. Hän tulee asumaan lukion takia vielä varmaan pari vuotta kotona ja elatusmaksu katkeaa (lapsilisä loppui jo viime vuonna).

Jos nuoren yhteenlasketut kuukausitulot (tuet, "kuukausiraha" isältään ja mahdollinen palkka osa-aikatyöstä) on esim. 800 euroa, niin mikä on mielestäsi oikeus ja kohtuus, että kuinka paljon voin pyytää häneltä korvausta asunnosta (pk-seudulla), ruoasta sekä päivittäistavaroista (nuori mies syö kuin hevonen!), vakuutuksesta, sähköstä, vedestä, nettiliittymästä, autokyydeistä...   ...per kuukausi? Nuori maksaa itse omat vaatehankintansa, bussilipun, vapaa-ajan rahankäytön jne. 

Kommentit (221)

Vierailija
181/221 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihinkäs takuueläkeläläinen hävisi? Tosiasiassa työkyvyttömyyseläkkeen määrään vaikuttaa työssäolovuosien tulot. Työkyvyttömyyseläkkeessä huomioidaan ne palkkatulot, joita sinulla olisi, ellet olisi sairastunut. 

Jos olit vuosia töissä, miksei se näy eläkkeessäsi?

Vierailija
182/221 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla että molemmat vanhemmat on rahavaikeuksissa, eikä kumpikaan ole osannut esim säästää? 

Meillä syy on sairaudet. Mulla on psykoosisairaus, minkä takia olen työkyvyttömyyseläkkeellä. Lasten isä sai aivoinfarktin ja asuu tuetusti. Ei ole ollut mitään mistä säästää.

Mutta lapsia on pitänyt vääntää useita?

Voitko kuvitella, että emme ole olleet aina sairaita? Niin, meillä oli ihan oikeat, vakituiset työpaikat, kun sairastuimme ja kaksi lasta siinä vaiheessa, kun minä ensin sairastuin.

Jos olit töissä ennen sairastumista, työkyvyttömyyseläke ei voi olla takuueläkkeen suuruinen. Työkyvyttömyyselä

Sain vakityön vasta vuosi ennen sairastumistani, joten pätkää ja epätyypillistä tein siihen asti. Kevasta saan 228 € ja loput Kelalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/221 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihinkäs takuueläkeläläinen hävisi? Tosiasiassa työkyvyttömyyseläkkeen määrään vaikuttaa työssäolovuosien tulot. Työkyvyttömyyseläkkeessä huomioidaan ne palkkatulot, joita sinulla olisi, ellet olisi sairastunut. 

En tiedä miten asian kuuluisi mennä? Kuuluisiko minun siis saada enemmän? Exän eläke on isompi, miten se sitten lienee laskettu?

Olin lasten kanssa pitkään kotona, joten sillä varmasti on merkitystä.

Vierailija
184/221 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä miten asian kuuluisi mennä? Kuuluisiko minun siis saada enemmän? Exän eläke on isompi, miten se sitten lienee laskettu?

Hyvänen aika, kai sä nyt itse tiedät, miten eläkkeesi on laskettu? Googlaa, miten työkyvyttömyyseläke lasketaan. Sairastumista edeltävät työtulot vaikuttavat. 

Jos molemmat oli töissä, kumpikaan ei saa pelkkää takuueläkettä. Siksikin on vaikea uskoa, ettei lasten elättämiseen heru kummaltakaan mitään.

Vierailija
185/221 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla että molemmat vanhemmat on rahavaikeuksissa, eikä kumpikaan ole osannut esim säästää? 

Meillä syy on sairaudet. Mulla on psykoosisairaus, minkä takia olen työkyvyttömyyseläkkeellä. Lasten isä sai aivoinfarktin ja asuu tuetusti. Ei ole ollut mitään mistä säästää.

Mutta lapsia on pitänyt vääntää useita?

Voitko kuvitella, että emme ole olleet aina sairaita? Niin, meillä oli ihan oikeat, vakituiset työpaikat, kun sairastuimme ja kaksi lasta siinä vaiheessa, kun minä ensin sairastuin.

Ja psykoosisairaus tuli puskista??? Ei yhtään sukurasitetta? Mitkä teidän koulutukset on? Oliko säästöjä?

Ihan tavan duunareita oltiin ja kyllä, psykoosi tuli ihan puskista, työmaalta ambulanssi haki suoraan osastolle. Niinkin voi käydä. Ei ole sukurasitetta, jos sillä nyt edes mitään merkitystä on. 

Vierailija
186/221 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvänen aika, kai sä nyt itse tiedät, miten eläkkeesi on laskettu? Googlaa, miten työkyvyttömyyseläke lasketaan. Sairastumista edeltävät työtulot vaikuttavat. 

Jos molemmat oli töissä, kumpikaan ei saa pelkkää takuueläkettä. Siksikin on vaikea uskoa, ettei lasten elättämiseen heru

Ex asuu tuetusti vuokralla ja kaikki menee, mitä tulee, vuokraan, ruokaan, hoitotarvikkeisiin ja niin edelleen. Olen nähnyt edunvalvojan laskelmat, eikä mitään jää. Omasta tilanteestani olen kertonut. 

Enpä tosiaan tiedä, miten eläkkeeni on muodostunut, kun on ollut muuta tekemistä. Olin kymmenen vuotta kuntoutustuella ensin. Samansuuruisena olen eläkkeen saanut, kuin mitä kuntoutustuki oli ja olen olettanut sen olevan oikein, kun siinä Kevankin osuus on mukana kuitenkin.

Vierailija
187/221 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa sitten, että sitä niittää mitä kylvää. Omat vanhemmat eivät enää kustantaneet edes lukiokirjoja ja kävelin joka kelissä kouluun noin neljän kilometrin koulumatkan, sillä vanhempia kiinnosti vain oma napa ja alkoholi. No enpä ole nyt aikuisena montaa kertaa käynyt noita katsomassa. 

Vierailija
188/221 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus mukautuu joka viestissä viimeisimpään kysymykseen sopivaksi.

Vierailija
189/221 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla AP nainen ku näin saatanan tyhmiä kyselee.....

Vierailija
190/221 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä, että pienituloisten on pakko pyytää rahaa lapsilta, jos lapsilla on tuloja, koska lasten katsotaan täysi-ikäisinä elättävän itseään ja lasten tulot vaikuttavat tukiin. Ei monellakaan ole muuta vaihtoehtoa. Mutta sitä en ymmärrä, että hyvin toimeentulevat niistävät lastensa tulevaisuudesta pyytämällä rahaa. 

Vierailija
191/221 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa lasten olla lapsia. Ei ole oikein vaatia lapselta rahaa.

Vierailija
192/221 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sössit ihan itse asiasi.

No, sovitaan niin. Tietysti pyysin sairastua, samoin ex. 

Vierailija
193/221 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me olemme lukiolaiselle kerrottu, että saa asua kotona, kunnes lukion käynyt loppuun. Rikkaita emme ole, ylläpidon maksamme, vaikka kävisi töissä. 

Hän on ajatellut muuttaa kotoa pois armeijaan mennessä. 

Miksi ei saa asua kotonaan lukion jälkeen?

Jatkan vielä. Itse lukiolaisena ahdistuisin, jos minulle ilmoitettaisiin, että saan asua kotona, kunnes olen lukion käynyt loppuun. Suomessa on outo kulttuuri viskata lapset ulos kodistaan.

Mitä et ymmärtänyt? Mikä suomalainen kulttuuri. Lukiolaiselle annetaan mahdollisuus asua kotona koulun loppuun asti. Eli EI vaadita kotoa pois muuttamista, kuten suomalaisessa kulttuurissa, kunhan 18v, täyttää. 

Moni nuori haluaa itsenäistyä 18v täytettyään. Niin meidänkin nuori. Haluamme, että käy koulun loppuun kotoa käsin. 

NUORI ITSE SUUNNITTELEE kotoa pois muuttamista armeijaan mennessään, vaikka SAA asua myös tuon ajan kotona. 

Vierailija
194/221 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isä haluaa maksaa 18 vuotissynttärien jälkeen "elatusmaksun" rahan nuorelle, eikä minulle. Kuulemma oppii käyttämään rahojaan kun koko talous ei "pyöri kauttani".

Tuohan tarkoittaa sitten sitä, että lapsi ostaa omat ruokansa ja vaatteensa ja hygieniatarvikkeet sun muut, maksaa itse parturin/kampaajan, puhelinlaskunsa ja mitä näitä menoja nyt nuorilla on. Ihan hyvä ajatus isällä, mutta vaatii toki vähän miettimistä, miten nuo ruoka-asiat perheessä hoidetaan. 

Ehkä voitte yhdessä miettiä, mitä nuori viikon mittaan syö ja laskea ruokakulut siitä? Herkut sitten omaan piikkiin. 

Vierailija
195/221 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen pakotettu ottamaan lapsiltani rahaa ruokaan ja asumiseen, koska olen työkyvyttömyyseläkkeellä. Menoja on heistä kummastakin, mutta mitään tukia en enää heistä saa. Laskin juuri, että kun toinenkin lapsi täyttää 18, niin tulomme laskevat 660 euroa, kun asumistuki lähtee, sekä elatustuki. Se on meidän vuokran tai ruokien suuruinen summa, joten joko maksavat minulle tai muuttavat omilleen, ei ole vaihtoehtoja. 

Vanhempi lapsista saa opintorahaa+palkkatuloja, nuorempi saa kuntoutusrahaa, joten heillä on tuloja. 

No niin. Saan takuueläkkeen 976 euroa. Siitä pois vuokra 700 ja jäljelle jää 276 euroa. Miten ajattelitte, että maksan kahden kotona asuvan nuoren ja omat kuluni tuolla summalla? Ihan kiinnostaa tietää, että miten hoitaisitte? Ettei tarvitsisi lapsilta ottaa rahaa.

Jos sinulla ei ole merkittävää määrää omaisuutta eikä muita tuloja, niin sinun pitäisi noiden tietojen perusteella saada useita satoja euroa kuukaudessa eläkkeensaajan asumistukea sitten, kun molemmat lapsesi ovat täysi-ikäisiä eikä heitä enää lasketa Kelan tukia määrättäessä samaan talouteen kuuluviksi. Olen eläkeläisen edunvalvoja. Päämieheni saa yli 300 €/kk eläkkeensaajan asumistukea, vaikka hänen eläkkeensä on sinua suurempi ja vuokransa pienempi kuin sinulla. Lisäksi hänellä on niin paljon säästöjä, että ne pienentävät asumistukea (eläkkeensaajan asumistukeen omaisuus vaikuttaa). Tarkat summat riippuvat kuitenkin siitä, millä paikkakunnalla asut, koska huomioon otettavat asumismenot vaihtelevat paikkakunnan mukaan.

Ymmärrän kyllä, että tästä huolimatta voit joutua pyytämään lapsiltasi rahaa. Tilanne ei ole kuitenkaan niin huono kuin mitä tunnut ajattelevan.

Vierailija
196/221 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen pakotettu ottamaan lapsiltani rahaa ruokaan ja asumiseen, koska olen työkyvyttömyyseläkkeellä. Menoja on heistä kummastakin, mutta mitään tukia en enää heistä saa. Laskin juuri, että kun toinenkin lapsi täyttää 18, niin tulomme laskevat 660 euroa, kun asumistuki lähtee, sekä elatustuki. Se on meidän vuokran tai ruokien suuruinen summa, joten joko maksavat minulle tai muuttavat omilleen, ei ole vaihtoehtoja. 

Vanhempi lapsista saa opintorahaa+palkkatuloja, nuorempi saa kuntoutusrahaa, joten heillä on tuloja. 

No niin. Saan takuueläkkeen 976 euroa. Siitä pois vuokra 700 ja jäljelle jää 276 euroa. Miten ajattelitte, että maksan kahden kotona asuvan nuoren ja omat kuluni tuolla summalla? Ihan kiinnostaa tietää, että miten hoitaisitte? Ettei tarvitsisi lapsilta ottaa rahaa.

Jos s

Asumistuki lasketaan asunnossa asuvien pääluvun mukaan. Eli vaikka toinen lapseni oli täysi-ikäinen, niin sain hänen osuutensa asumistuesta. En voi saada eläkkeensaajan asumistukea niin kauan kuin asunnossa asuu muita, jotka eivät ole oikeutettuja em. tukeen. Näin olen ymmärtänyt. 

Toimeentulotuessa sen sijaan meidät lasketaan omiksi yksiköiksi, eikä toistemme tulot vaikuta.

Vierailija
197/221 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin. Saan takuueläkkeen 976 euroa. Siitä pois vuokra 700 ja jäljelle jää 276 euroa. Miten ajattelitte, että maksan kahden kotona asuvan nuoren ja omat kuluni tuolla summalla? Ihan kiinnostaa tietää, että miten hoitaisitte? Ettei tarvitsisi

Jos asuisin yksin, niin saisin Kelan laskurin mukaan yli 300 euroa asumistukea, jos vuokrani olisi 500. Nyt emme saa mitään.

Vierailija
198/221 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin. Saan takuueläkkeen 976 euroa. Siitä pois vuokra 700 ja jäljelle jää 276 euroa. Miten ajattelitte, että maksan kahden kotona asuvan nuoren ja omat kuluni tuolla summalla? Ihan kiinnostaa tietää, että miten hoitaisitte? Ettei tarvitsisi

Sittenhän sun suorastaan kannattaa laittaa lapset omilleen. Saisitte kaikki asumistukea. Tosin lapset joutuisivat ehkä ottamaan opintolainaa, mutta niin se menee.

Vierailija
199/221 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulot nyt:

nettopalkka 2300 (vaihtelee hieman kuukausittain)

lapsilisä 168 

elatusmaksut 380 +470

yhteensä 3318

Menot:

Asuntolaina 1050 eur

yhtiövastike 310 eur

ruoka + päivittäistavarat 1000 eur

vesi + sähkö 250 eur (koko vuoden keskiarvo, talvella paljon kalliimpi)

bussiliput 50 eur

vakuutukset 30 eur

netti ja kännykät 110 eur

auton kulut, bensa, vakuutus, huolto 200

Yhteensä 3000 euroa

Menosta puuttuu vielä esim. pienen koiran kulut, nuoremman lapsen ainoa harrastus, vaatteet/kengät jne., lääkkeet jne jne jne. Yritän säästää 100 euroa/kk "pahan päivän varalle". 

Nyt jos noista tuloista katoaa 470 euroa/kk, niin menee joka kuukausi miinukselle ja kunnolla. Sitten ei kesälomalla lähdetä kotipihaa pidemmälle, eikä tehdä mitään maksullista vapaa-ajanviett

Tuo ruoka ja päivittäistavarat ovat sinulla ap ihan sen 400e yläkanttiin. Lapsethan saa koulussa 5 päivänä viikossa lämpimän aterian. Meitä on kaksi kuntoilevaa aikuista jotka syödään superterveellistä kotiruokaa kaikkina päivinä, ei todellakaan pihistellä ja ei mene kuin neljäsataa euroa yht kuukaudessa , usein vähemmänkin. Tilaa s-kaupan omia merkkejä paljonkin, ja siinä säästää ,kun ruokakassit tuodaan kotiin ja teet ruuan isoissa satseissa. Säästyy aikaa , vaivaa ja ennenkaikkea rahaa. Kaitpa sinulla on kunnon pakastin.hanki ,jos ei ole.Niitä saa edullisesti.

Vierailija
200/221 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee ruokaan ja hygieniaan 500 kuussa. Kaksi aikuisra, kaksi teiniä ja kaksi koiraa.