Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

18 vuotiaan korvaus kotona-asumisesta?

Vierailija
19.01.2024 |

Asun lähivanhempana kahden teini-ikäisen lapsen kanssa, joista toinen täyttää pian 18 vuotta. Hän tulee asumaan lukion takia vielä varmaan pari vuotta kotona ja elatusmaksu katkeaa (lapsilisä loppui jo viime vuonna).

Jos nuoren yhteenlasketut kuukausitulot (tuet, "kuukausiraha" isältään ja mahdollinen palkka osa-aikatyöstä) on esim. 800 euroa, niin mikä on mielestäsi oikeus ja kohtuus, että kuinka paljon voin pyytää häneltä korvausta asunnosta (pk-seudulla), ruoasta sekä päivittäistavaroista (nuori mies syö kuin hevonen!), vakuutuksesta, sähköstä, vedestä, nettiliittymästä, autokyydeistä...   ...per kuukausi? Nuori maksaa itse omat vaatehankintansa, bussilipun, vapaa-ajan rahankäytön jne. 

Kommentit (221)

Vierailija
161/221 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen pakotettu ottamaan lapsiltani rahaa ruokaan ja asumiseen, koska olen työkyvyttömyyseläkkeellä. Menoja on heistä kummastakin, mutta mitään tukia en enää heistä saa. Laskin juuri, että kun toinenkin lapsi täyttää 18, niin tulomme laskevat 660 euroa, kun asumistuki lähtee, sekä elatustuki. Se on meidän vuokran tai ruokien suuruinen summa, joten joko maksavat minulle tai muuttavat omilleen, ei ole vaihtoehtoja. 

Vanhempi lapsista saa opintorahaa+palkkatuloja, nuorempi saa kuntoutusrahaa, joten heillä on tuloja. 

No niin. Saan takuueläkkeen 976 euroa. Siitä pois vuokra 700 ja jäljelle jää 276 euroa. Miten ajattelitte, että maksan kahden kotona asuvan nuoren ja omat kuluni tuolla summalla? Ihan kiinnostaa tietää, että miten hoitaisitte? Ettei tarvitsisi lapsilta ottaa rahaa.

Vierailija
162/221 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teillä vanhemmilla on elatusvelvollisuus hänestä siihen asti kun hän täyttää 20. Tämä on ihan laissa.

Öö, entä jos isä on maksukyvytön? Ei siis pysty maksamaan mitään? Voinko jättää ruoan ostamatta lapselle sillä perusteella vai olisiko sittenkin parempi, että lapsi maksaa mulle ruoastaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/221 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sinun isoin haaste tilanteessa on se, että olet laskenut teidän perheen elämisen elatustukien varaan, ja kun ne häviää talous ei ole enää tasapainossa. Lasten elatustuki on tottakai tarkoitettu lapsen elatukseen, mutta lähihuoltajana sitä saa ainoastaan siihen saakka kun lapsi on 18-v. Toisen asteen opiskelijan (lukiolaisen) on mahdollista saada tukea opiskeluun, ja lapsi voi hakea sitä molemmilta vanhemmiltaan. Tässä tapauksessa isä kuitenkin näyttää vapaaehtoisesti maksavan osuutensa. Millä osuudella itse ajattelit osallistua lapsen kuluihin?

Voit laskea menojasi muullakin tavalla kuin pyytämällä lapselta rahaa, jos haluat. Lainakulut ovat iso osa menojasi, joten voit pyytää lyhennysvapaata tai pienentää lainan kuukausilyhennyserää siihen saakka kun lapsi on valmistunut lukiosta ja muuttanut pois kotoa. 18-vuotiaan kohdalla puhutaan kuitenkin vain yhdestä vuodesta. Isompi asia mikä sinun pitäisi oikeasti miettiä, on mitä tapahtuu kun nuoremmanki  lapsen lapsilisä ja elatustuki loppuu kokonaan, tai entä kun hänkin muuttaa pois kotoa? Aiempi 850€ (kahden lapsen lapsilisä) ja 100€ lapsilisä loppuu kokonaan. Miten aiot asua silloin? Aiotko muuttaa pienempään asuntoon? Miten aiot pärjätä sen vuoden kun hän ehkä asuu kotona ja et saa elatustukia etkä lapsilisää? Onko siinä tilanteessa vielä nykyinen asunto mitoitettu järkevästi sinun tuloihisi nähden? Itse pyrkisin välttämään rahan pyytämistä lapselta ja antaa hänen säästää mahdollisimman paljon oman elämän alkuun ja toimisin samalla tavalla molempien sisarusten suhteen.

Vierailija
164/221 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen pakotettu ottamaan lapsiltani rahaa ruokaan ja asumiseen, koska olen työkyvyttömyyseläkkeellä. Menoja on heistä kummastakin, mutta mitään tukia en enää heistä saa. Laskin juuri, että kun toinenkin lapsi täyttää 18, niin tulomme laskevat 660 euroa, kun asumistuki lähtee, sekä elatustuki. Se on meidän vuokran tai ruokien suuruinen summa, joten joko maksavat minulle tai muuttavat omilleen, ei ole vaihtoehtoja. 

Vanhempi lapsista saa opintorahaa+palkkatuloja, nuorempi saa kuntoutusrahaa, joten heillä on tuloja. 

Sinun kaltaisesi köyhät ovat asia erikseen.

Ap:n tapauksessa etä on maksanut Ap:n mitä ilmeisemmin liian korkean elintason ja nyt on tainnut kyllästynyt tähän. Näin ollen etä haluaa tästä lähtien maksaa rahat suoraan nuorelle itselleen. Mahtaakohan etä tietää Ap:n suunnitelmista nyhtää nuorelta rahat, kun rahahana muuten uhkaa ehtyä?

Ap:n tapauksessa kannattaisi sopeuttaa kulutuksensa pikimmiten tulotasoon. Se tilipäivä siitä nuoremmastakin päättyy nimittäin jonain päivänä. Tai sitten hoitotyössä olevana alkaa tekemään lisävuoroja tai esim. Enemmän yövuoroja.

Vierailija
165/221 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä vanhemmilla on elatusvelvollisuus hänestä siihen asti kun hän täyttää 20. Tämä on ihan laissa.

Öö, entä jos isä on maksukyvytön? Ei siis pysty maksamaan mitään? Voinko jättää ruoan ostamatta lapselle sillä perusteella vai olisiko sittenkin parempi, että lapsi maksaa mulle ruoastaan?

Olisko parempi, että menet töihin? Jos et voi mennä töihin, hae toimeentulotukea.

Vierailija
166/221 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin. Saan takuueläkkeen 976 euroa. Siitä pois vuokra 700 ja jäljelle jää 276 euroa. Miten ajattelitte, että maksan kahden kotona asuvan nuoren ja omat kuluni tuolla summalla? Ihan kiinnostaa tietää, että miten hoitaisitte? Ettei tarvitsisi lapsilta ottaa rahaa.

Tosiasiassa saat myös asumistuen. Lisäksi todennäköisesti toimeentulotukea.

Vierailija
167/221 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä näkee taas nuorten epätasa-arvon. Toisille vanhemmat säästävät opiskelurahoja. Toisilta vanhemmat nyhtävät rahaa.

Itse mieluummin myisin persettäni kuin vaatisin koulua käyvän nuoren tuovan minulle rahaa.

Vierailija
168/221 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisko parempi, että menet töihin? Jos et voi mennä töihin, hae toimeentulotukea.

Niin, en voi tosiaan mennä töihin. En saa toimeentulotukea, koska se lasketaan vain minun kohdalleni, koska täysi-ikäiset lapset eivät kuulu enää samaan toimeentulotukiperheeseen. Näin ollen myös lapseni hakevat toimeentulotukea omilla hakemuksillaan. Vanhemmalla lapsella on opintoraha ja palkkatuloja ja opintolaina lasketaan hänelle myös tuloksi (vaikka ei ole sitä hakenut), joten oikeutta tt-tukeen ei synny. Nuorempi lapsi saa kuntoutusrahaa, jolloin oikeutta tt-tukeen ei myöskään synny. En pysty takuueläkkeen suuruisella summalla elättämään meitä kaikkia, joten olen pakotettu ottamaan lapsiltani rahaa, halusin tai en.

Vierailija
169/221 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosia

En saa. Meidät lasketaan omiksi yksiköiksemme. Lapsillani on tuloja ja ne vaikuttavat kaikkiin etuuksiin. Asumistukeen ei synny oikeutta, ei myöskään tt-tukeen. 

Onko tässä tilanteessa oikeutettua pyytää lapsilta rahaa?

Vierailija
170/221 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tekee mukuloita, niistä pitää myös huolehtia. Teit mukulan yksipuolisella päätöksellä, kysymättä siltä kiinnostaako sitä syntyä, mutta silti yrität keplotella itsesi ulos maksuvastuusta, joka kyllä sulle kuuluu. Olisi kannattanut kysyä mukulalta etukäteen. Jälkeenpäin on vähän turha valittaa, että mukulasta aiheutuukin kuluja ja vastuuta, kun omalla yksipuolisella päätöksellä niitä teit. Mukula ei pystynyt tähän vaikuttamaan eikä siten ole sulle velkaa mistään.

Vierailija
171/221 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, en voi tosiaan mennä töihin. En saa toimeentulotukea, koska se lasketaan vain minun kohdalleni, koska täysi-ikäiset lapset eivät kuulu enää samaan toimeentulotukiperheeseen. Näin ollen myös lapseni hakevat toimeentulotukea omilla hakemuksillaan. Vanhemmalla lapsella on opintoraha ja palkkatuloja ja opintolaina lasketaan hänelle myös tuloksi (vaikka

Sinun tilanne on kyllä vaikea. On väärin, että lukiolaisen pitää ottaa opintolainaa. Se tuo ison velkataakan nuorena jo ennen jatko-opintoja.

Vierailija
172/221 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa kyllä sanoa. Kaikki omat lapsemme asuvat vielä kotona. Taloudellinen tilanteemme sellainen, että pärjätään. 

Vanhin on 23-vuotias ja opiskelee yliopistossa. Puhtaasti taloudellisten syiden takia asuu vielä kotona, säännöllinen kulu hänellä on bussilippu naapurikaupunkiin, jossa siis yliopisto. Ei maksa asumisestaan tai muusta meille vanhemmille. Tämä on meidän tapamme tukea hänen opiskelujaan, ei ole tarvinnut opintolainaa ottaa.

Keskimmäinen on 20-vuotias ja jo ammattiin valmistunut, vakityö. Nyt armeijassa. Todennäköisesti armeijasta kotiuduttuaan lähtee aika pian omilleen. Toisaalta armeija-aika syönyt säästöjä, eli voi olla, että kerää hetken puskuria ennen omilleen lähtöä. Ei siis hänkään maksa meille mitään. On ostanut oman auton työnsä takia, sen kaikki kulut toki huolehtii itse. 

Kuopus on 16-vuotias ja aloittanut lukion. 

Vierailija
173/221 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla että molemmat vanhemmat on rahavaikeuksissa, eikä kumpikaan ole osannut esim säästää? 

Vierailija
174/221 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, en voi tosiaan mennä töihin. En saa toimeentulotukea, koska se lasketaan vain minun kohdalleni, koska täysi-ik. ä  iset lapset eivät kuulu eää samaan toimeentulotukiperheeseen. Nin ollen myös lapseni hakevat toimeentulotukea milla hakemuksillaan. Vanhemmalla lapsella on opintoraha ja palkkatuloja ja o

Olemme kuitenkin sikäli onnellisessa asemassa, että vanhemman lapsen lukio-opiskelujen ajan pärjäsimme vielä joten kuten, joten hänen ei tarvinnut ottaa lainaa lukiota varten. Hän on saanut töitä ja pystynyt säästämäänkin ja töitä on riittänyt opintojen rinnalla sopivasti tähän asti. Kaikilla ei ole näin hyvin.

Nyt kun nuorempi täytti 18, niin tilanne muuttui olennaisesti ja olen pakotettu ottamaan rahaa lapsilta, koska heidän tulojensa takia emme saa mitään tukea, emme asumistukea tai tt-tukea. Nuorempi saa kuntoutusrahaa.

Lapset ovat säästäneet kaiken mahdollisen ja heillä on mukava pieni pesämuna tulevaisuutta ajatellen. Nyt tilanne on vain muuttunut sellaiseksi, että heidän on itse vastattava menoistaan, koska en pysty heitä enää elättämään.

Vierailija
175/221 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla että molemmat vanhemmat on rahavaikeuksissa, eikä kumpikaan ole osannut esim säästää? 

Meillä syy on sairaudet. Mulla on psykoosisairaus, minkä takia olen työkyvyttömyyseläkkeellä. Lasten isä sai aivoinfarktin ja asuu tuetusti. Ei ole ollut mitään mistä säästää.

Vierailija
176/221 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä syy on sairaudet. Mulla on psykoosisairaus, minkä takia olen työkyvyttömyyseläkkeellä. Lasten isä sai aivoinfarktin ja asuu tuetusti. Ei ole ollut mitään mistä säästää.

Mutta lapsia on pitänyt vääntää useita?

Vierailija
177/221 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elatusapu loppuu 18v. Lapsilisä 17v.

Vierailija
178/221 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitko kuvitella, että emme ole olleet aina sairaita? Niin, meillä oli ihan oikeat, vakituiset työpaikat, kun sairastuimme ja kaksi lasta siinä vaiheessa, kun minä ensin sairastuin.

Vierailija
179/221 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitko kuvitella, että emme ole olleet aina sairaita? Niin, meillä oli ihan oikeat, vakituiset työpaikat, kun sairastuimme ja kaksi lasta siinä vaiheessa, kun minä ensin sairastuin.

Ja psykoosisairaus tuli puskista??? Ei yhtään sukurasitetta? Mitkä teidän koulutukset on? Oliko säästöjä?

Vierailija
180/221 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olit töissä ennen sairastumista, työkyvyttömyyseläke ei voi olla takuueläkkeen suuruinen. Työkyvyttömyyseläke määräytyy ansioiden perusteella. Jokin tässä tarinassa ei täsmää.