18 vuotiaan korvaus kotona-asumisesta?
Asun lähivanhempana kahden teini-ikäisen lapsen kanssa, joista toinen täyttää pian 18 vuotta. Hän tulee asumaan lukion takia vielä varmaan pari vuotta kotona ja elatusmaksu katkeaa (lapsilisä loppui jo viime vuonna).
Jos nuoren yhteenlasketut kuukausitulot (tuet, "kuukausiraha" isältään ja mahdollinen palkka osa-aikatyöstä) on esim. 800 euroa, niin mikä on mielestäsi oikeus ja kohtuus, että kuinka paljon voin pyytää häneltä korvausta asunnosta (pk-seudulla), ruoasta sekä päivittäistavaroista (nuori mies syö kuin hevonen!), vakuutuksesta, sähköstä, vedestä, nettiliittymästä, autokyydeistä... ...per kuukausi? Nuori maksaa itse omat vaatehankintansa, bussilipun, vapaa-ajan rahankäytön jne.
Kommentit (221)
Miksi vain toinen vanhemmista maksaa lapselle kuukausirahaa ja minkälainen vanhempi alkaa haaveilemaan kiskovansa opiskelevalta lapselta rahaa kotona asumisesta Kk-raha puoliksi kummaltakin vanhemmalta ja toki lapset nyt kotonaan saavat asua ilman mitään maksuja. Kaikenlaisia oman edun tavoittelijoita sitä tuleekin hankkineeksi lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tulisi mieleenkään vaatia 18 vuotiasta nuorta maksamaan ruuasta tai asumisesta kotona. Miksi hankkia lapsia, jos ei ole varaa elättää heitä?
Tulotonta voi elättää. 18v taas ei ole lapsi sen enempää kuin 45 vuotiaskaan joten jos on tuloja voi maksaa elämisensä itse.
Toista astetta koskee oppivelvollisuus, joten ei se 18-vuotias itseään voi samaan aikaan elättää ja mennä töihin. Vanhemmilla on elatusvelvollisuus.
Silloin kun itse aikoinaan olin 18-20-vuotias, asuin maksutta vanhempieni kanssa, ja tiettyinä jaksoina vielä jopa noin 25-vuotiaaksi asti. Näin oli myös puolisoni syntymäkodissa.
Nyt maksamme tuon noin 30 vuotta sitten syntyneen "elatusvelan" omille lapsillemme, joilla on aina tarvittaessa paikka syntymäperheessään.
Näin tämä toimii kätevästi, sukupolvesta toiseen.
Meidän lukiolainen käyttää ihan johonkin satunnaisiin kahvilareissuihinsa ja suklaapatukoihin ja muuhun herkkuun kesätyötienestejään.
Kela maksaa koulumatkat ja tietokoneen ja kirjat saa ilmaiseksi.
Me maksamme ihan kaiken muun.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vain toinen vanhemmista maksaa lapselle kuukausirahaa ja minkälainen vanhempi alkaa haaveilemaan kiskovansa opiskelevalta lapselta rahaa kotona asumisesta Kk-raha puoliksi kummaltakin vanhemmalta ja toki lapset nyt kotonaan saavat asua ilman mitään maksuja. Kaikenlaisia oman edun tavoittelijoita sitä tuleekin hankkineeksi lapsia.
Tuota ihmettelen minäkin. Isä haluaa maksaa nuorelle käyttörahaa, mutta äiti ei halua ostaa edes ruokaa, kun haluaa kupata lapsen rahat.
Minä maksan lähes kaiken. Lukiolainen maksaa itse joskus herkkuostoksiaan ja elokuvalipun. Kesätöihin kyllä patistan ja ne rahat hän säästää. Minusta hänellä on oikeus asua kotona maksutta. Kun eihän lukiosta ammattia saa.
Toinen aste on pakollinen. Silloin ei Kelan pitäisi vähentää, nuoren pieniä palkkatuloja muun perheen ruokarahoista eli mahdollisesta toimeentulotuesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ihmeen tuet?
Kotona asuva saa toimeentulotukea melkein 500€/kk
No ei saa tietenkään toimeentulotukea lainkaan kun äidillä on normaalit tulot. Haloo.
"Jos 18 vuotta täyttäneellä nuorella ei ole tuloja eikä omaisuutta, hän voi saada toimeentulotukea, vaikka asuisi kotonaan ja hänellä olisi varakkaat vanhemmat"
Nuorella on noin 7000 euroa säästöjä (lapsuudesta asti kerättyjä lahjarahoja tms), jotka on tarkoitettu hänen itsenäistymiseensä. Toimeentulotukea ei voi saada ilman että nuoren pitäisi käyttää nuo rahat ensin. Säästöihin ei kosketa.
t.ap
300e kuussa on kohtuullinen korvaus kaikesta. Jos hänellä on oma huone. Sinä ostat ruuat ja pesuaineet.
Jos olet varakas. Sinuna en pyytäisi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Lukiolaisen elättää vanhempi.
Nuori omaan vuokrakämppään. Kela maksaa.
Ei-huollettava ihminen tarvitsee korvausta siitä hyvästä, että asut hänen kodissaan? (Asunnon/talon omistajuudesta riippumatta.) Varmasti!
En todellakaan laskuttaisi omalta lapseltani mitään.
Ei-huollettavan ihmiden tulee tarvittaessa saada samat etuudet, kuin minkä tahansa aikuisen.
No tasan 0 euroa. Se on sun lapsi eikä mikään vuokralainen, herranjestas. Nuori luonnollisesti osallistuu kotitöihin, eli astianpesukoneen täyttö ja tyhjennys, silloin tällöin imurointi ja muu siivous ym.
Huomaattehan tyylistä, että aloitus on robotin tekemä.
"Suomen presidentinvaaleja käydään poikkeusoloissa, joissa maamme on sijaissodassa (proxy war) Venäjää vastaan.
Kuinka tähän on tultu?"
...
"Presidenttiehdokkaiden pitäisi keskustella näistä Nato-Suomeen kohdistuvista uhkista ja kertoa, kuinka he osaltaan huolehtisivat Suomen turvallisuudesta.
Tällaista keskustelua ei käydä. Vaaraa maamme joutumisesta sotaan väheksytään. Ukrainan sodan ennustetaan ja toivotaan jatkuvan pitkään.
Vallalla olevan sotapropagandan vuoksi tilannearviot ovat hataralla pohjalla.
x x x
Sodan poikkeusoloihin liittyy sekin, että valtavirrasta poikkeavan ehdokkaan osallistuminen presidentinvaaleihin voitiin rikollisin keinoin estää."
Presidentinvaalit käydään sodan varjossa https://www.paavovayrynen.fi/2024/01/17/presidentinvaalit-kaydaan-sodan-varjossa/
Vierailija kirjoitti:
"Suomen presidentinvaaleja käydään poikkeusoloissa, joissa maamme on sijaissodassa (proxy war) Venäjää vastaan.
Kuinka tähän on tultu?"
...
"Presidenttiehdokkaiden pitäisi keskustella näistä Nato-Suomeen kohdistuvista uhkista ja kertoa, kuinka he osaltaan huolehtisivat Suomen turvallisuudesta.
Tällaista keskustelua ei käydä. Vaaraa maamme joutumisesta sotaan väheksytään. Ukrainan sodan ennustetaan ja toivotaan jatkuvan pitkään.
Vallalla olevan sotapropagandan vuoksi tilannearviot ovat hataralla pohjalla.
x x x
Sodan poikkeusoloihin liittyy sekin, että valtavirrasta poikkeavan ehdokkaan osallistuminen presidentinvaaleihin voitiin rikollisin keinoin estää."
Presidentinvaalit käydään sodan varjossa https://www.paavovayrynen.fi/2024/01/17/presidentinvaalit-kaydaan-sodan-varjossa/
Jokainen pyrkijä on SODANLIETSOJA.
Minä olen pakotettu ottamaan lapsiltani rahaa ruokaan ja asumiseen, koska olen työkyvyttömyyseläkkeellä. Menoja on heistä kummastakin, mutta mitään tukia en enää heistä saa. Laskin juuri, että kun toinenkin lapsi täyttää 18, niin tulomme laskevat 660 euroa, kun asumistuki lähtee, sekä elatustuki. Se on meidän vuokran tai ruokien suuruinen summa, joten joko maksavat minulle tai muuttavat omilleen, ei ole vaihtoehtoja.
Vanhempi lapsista saa opintorahaa+palkkatuloja, nuorempi saa kuntoutusrahaa, joten heillä on tuloja.
Minä olen ottanut 240 € ruokiin, se on toimeentulotuessa ruoan osuudeksi määritelty laskennallinen summa + 200€ asumisesta. Se on summa, jonka asumistuessa "menetän" hänen tulojensa takia.
18-vuotias käy vielä koulua. Toinen aste on kesken. Ei sen ikäisellä ole useimmiten sellaisia tuloja, että voi maksaa pakollisia menojaan.