18 vuotiaan korvaus kotona-asumisesta?
Asun lähivanhempana kahden teini-ikäisen lapsen kanssa, joista toinen täyttää pian 18 vuotta. Hän tulee asumaan lukion takia vielä varmaan pari vuotta kotona ja elatusmaksu katkeaa (lapsilisä loppui jo viime vuonna).
Jos nuoren yhteenlasketut kuukausitulot (tuet, "kuukausiraha" isältään ja mahdollinen palkka osa-aikatyöstä) on esim. 800 euroa, niin mikä on mielestäsi oikeus ja kohtuus, että kuinka paljon voin pyytää häneltä korvausta asunnosta (pk-seudulla), ruoasta sekä päivittäistavaroista (nuori mies syö kuin hevonen!), vakuutuksesta, sähköstä, vedestä, nettiliittymästä, autokyydeistä... ...per kuukausi? Nuori maksaa itse omat vaatehankintansa, bussilipun, vapaa-ajan rahankäytön jne.
Kommentit (221)
Eli ap:n ex on kustantanut ap:n asuntolainaa vuosikaudet.
Vierailija kirjoitti:
Miten ap pärjäät kun lapsi muuttaa pois, kun et saa enää rahaa isältä etkä lapselta?
Silloinhan ap:n kulut myös pienenevät ainakin 400 €/kk, kun lapsen ruoka-, vesi- ja sähkölaskut jäävät pois.
Miten paljon ap on itse maksanut vanhemmalleen kotona asumisesta saman ikäisenä?
Vierailija kirjoitti:
Meillä asuu 19-vuotias lukiolainen ja 21-vuotias yo-opiskelija.
Kumpikaan ei todellakaan maksa mitään meille vnahemmille, vaikka vanhempi käy jopa säännöllisessä työssä. Me maksamme molempien kaikki asumiskulut, ruoan, vakuutukset, vaatteet, kampaajan, hygieniatarvikkeet. Vanhempi käy omilla rahoilla ulkona.
Minun äitini pölli jopa orvon eläkkeeni kun olin samanikäinen. Ja kävin iltalukion kun oli pakko mennä päivätöihin.
En ikinä tekisi omille lapsilleni niin!
Entinen kaverini itki aina lapsuuttaan kun isän maksamilla rahoilla ja lapsilisillä tehtiin kaikkea muuta kuin lapsille hyvää. Miten kävikään? Itse ihan samanlainen rahastaja nykyään, ja siinäpä tuli meillekin välirikko kun sanoin että hänhän on ihan kuin äitinsä joka kieli pitkällä aina odotteli tilipäiviä. Tämä äiti tienaa normisti ja asuu ihan hyvin tienaavan miehen kanssa yhdessä, eli rahasta ei ole kiinni vaan asenteesta että lapset on vain kuluerä jouden hoidosta hänelle pitää maksaa palkkaa.
Ei ole tarkoitus että ex maksaa asuntolainaasi ap. Muuta vuokralle niin asumiskulut pienenee 400€. Lisäksi jää väliä kämpän myymisestä jolla voit sitten kesälomalla matkustella.
Vierailija kirjoitti:
Eli ap:n ex on kustantanut ap:n asuntolainaa vuosikaudet.
Näin se kuule menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ap pärjäät kun lapsi muuttaa pois, kun et saa enää rahaa isältä etkä lapselta?
Silloinhan ap:n kulut myös pienenevät ainakin 400 €/kk, kun lapsen ruoka-, vesi- ja sähkölaskut jäävät pois.
Ei todellakaan pienene, ja sen hän tulee huomaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vesilasku pari-kolmekymppiä, sähkölasku tuskin paljonkaan (jos ei nuori ollut perheen ainut saunoja), ruokalasku tietenkin pienenee, mutta ap:llahan on myös toinen kasvava teini, jonka ruokakulut varmaan lisääntyvät ja jossain vaiheessa hänkin täyttää 17 ja 18, jolloin tulot taas pienenevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä ap-lle. Tuntuu että osa kommentoijista ei ymmärrä sun tilannetta ja että et yritä hyötyä lapsestasi, vaan selvitä kk kuluista.
No kyllä tässä on selvät hyötymisfibat päällä. Nuoren rahoja tarvitaan mm. Äidin asuntolainat maksuun jne.
Ainoa Ap:n luetteleminen kuluista, jotka minkään moraalin mukaan kuuluisi nuorelle itselleen on puhelinkulut. Ja siis puhtaasti hänen oman puhelimensa kulut.
Totta. Äidin asuntovelan maksu kasvattaa omaa pääomaa. Sen kasvattamiseen ei ole lapsella mitään velvollisuutta, mutta vanhemmalla on kylläkin elatusvelvollisuus opiskelevaan lapseensa.
Minullakin sattui silmään tuo iso asunto ja kovat lainanlyhennykset. Ilmeisesti asutaan isossa kaupungissa hyvällä paikalla. Ok, ymmärrettävää tietyllä tapaa jos ennen eroa asuttu siinä ja lasten elinpiirin vuoksi haluttu jäädä siihen eron jälkeen. Tilanne kuitenkin on, että se 18-vuotias tulee muuttamaan kuitenkin parin vuoden sisällä omaan asuntoon. Ja sama sisaruksen kanssa siitä muutaman vuoden päästä. Meinaako ap jäädä asumaan isoon kolmioon kun lapset ovat lähteneet pois pesästä? Vai meinaa rahastaa asunnon sitten? Laskeeko ap, että asunnon laina olisi maksettu kokonaan siinä vaiheessa kun molemmat lapset ovat aikuisia?
Joku täällä ehdottikin, että muuttaa pienempään niin kulutkin laskevat. Sitten asutaan ahtaammin tai esikoinen muuttaa omaan asuntoon. Toki jos esikoinen ilmaisee halun jatkaa kotona asumista ja isä maksaa hänelle avokätistä koulutustukea, niin jonkinlainen kohtuullinen kuluihin osallistuminen olisi kohtuullista. Esimerkiksi osa vastikkeesta, vedestä ja sähköstä eli ns. juoksevista kuluista.
Ai niin ja ne ruokakulut? 375 euroa kuussa?!?! Harva täysikasvuinen mieskään syö noin kalliilla per kuukausi. Tuolla rahalla söisi joka päivä ulkona buffet-lounaan! Käyttekö ostoksilla jossain Herkussa tai muussa kalliissa kaupassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolet nuoren osuudesta tottakai, kuten kirjoitinkin. Eli jos arvioidaan, että nuoren ruoka ja päivittäistavarakulut on 350 euroa/kk (nuori mies syö paljon!), niin minä maksan puolet eli 175 euroa ja nuori toisen puolikkaan 175 euroa isänsä rahoista.
ap
Näpit irti nuoren rahoista! Isältä saaduilla rahoilla hän kustantaa vaatteet + vapaa-ajan elämän, sinä maksat asumis + ruokakulut.
Eikö sinua Ap yhtään hävetä, että suunnittelet kavaltavasi rahaa omalta lapselta, joka vielä opiskelee?
Eli ennen 18v synttäriä isä osallistui lapsen asumis- ja ruokakuluihin, mutta 18v synttärien jälkeen äiti maksaakin 100%? Siinä alkaa jo pienempi sisaruskin kärsiä, kun aletaan säästämään kuluissa tiukasti (esim. ainoa harrastus loppuu, ruoka huononee, kulkee liian pienissä vaatte
Mulla on vähän sama tilanne. 18-vuotiaan nuoren isä oli sitä mieltä, että ei enää mitään tarvii maksaa täysi-ikäisyyden jälkeen. Ymmärrän, ettei halua mulle maksaa, ja se on ihan ok. Mutta ei mene mun tajuntaan, millä logiikalla isä kuvittelee lukion viimeistä vuotta käyvän elävän pyhällä hengellä?
Isä ei olisi millään maksanut myöskään nuorelle itselleen. Pitkin hampain isä maksaa nyt sitten 150 € /kk, mistä nuori maksaa omia menojaan, kuten vaatteita, kavereiden kanssa ulkona käymistä ym. Minä maksan kaiken muun, asumisen, ruuan, autoilun (jos ajaa mun autolla). ollaan kyllä pärjätty, ja saan isältä elatusmaksua nuoremmalle sisarukselle myös, mutta sekään ei ole se, mitä tulojen mukaan hänen kuuluisi maksaa. Mutta minkäs teet, kun neuvotella ei voi, alkaa vain julmettu huuto mun ahneudesta. Jännä nähdä, mitä tapahtuu kun nuorempikin täyttää 18.
Otan sen mikä menisi jos asuisi tuossa ihan naapurissani yksiössä. Huomioin tietysti oletetun asumistuen. Ja tämä ihan siksi, että kun muuttaa lopulta omilleen niin ei ylläty miten kaikki maksaa ja osaa säädellä jo oman taloutensa kulutusta. Ei tule sitten mitään yllätyksiä vaan kaikki jatkuu kuten ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hae jatkoa sille elatusmaksulle, olette toisen vanhemman kanssa ihan yhteisesti elatusvelvollisia siitä nuoresta toisen asteen koulutuksen päättymiseen. Ja sitten varsinainen kysymykseni: Miten tätä samaa asiaa jankataan täällä palstalla ihan päivittäin? Kenelle tämä on niin paha asia, että tätä täytyy jauhaa? Koska epäilen, että jauhajalla itsellään ei ole minkään ikäisiä lapsia, ollut tai tule koskaan olemaankaan.
Elatusmaksua ei saa yli 18 v
Saa vaikka 30v ikäinen jos vanhemmat siihen suostuvat. Ja tosiaan kun se elatusvelvollisuus loppuu vasta sinne toisen asteen loppuun, jos etävanhempi alkaa kiukutella, sen päätöksen voi hakea sitten oikeudesta.
Eipä tulisi mieleenkään vaatia 18 vuotiasta nuorta maksamaan ruuasta tai asumisesta kotona. Miksi hankkia lapsia, jos ei ole varaa elättää heitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ihmeen tuet?
Kotona asuvan alle 19 vuotiaan opintoraha sekä vammaistuki.
Vammaistuki on tarkoitettu nuoresi vammasta tai sairaudesta aiheutuviin kustannuksiin, ei kotinne pyörittämiseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hae jatkoa sille elatusmaksulle, olette toisen vanhemman kanssa ihan yhteisesti elatusvelvollisia siitä nuoresta toisen asteen koulutuksen päättymiseen. Ja sitten varsinainen kysymykseni: Miten tätä samaa asiaa jankataan täällä palstalla ihan päivittäin? Kenelle tämä on niin paha asia, että tätä täytyy jauhaa? Koska epäilen, että jauhajalla itsellään ei ole minkään ikäisiä lapsia, ollut tai tule koskaan olemaankaan.
Elatusmaksua ei saa yli 18 v
Saa vaikka 30v ikäinen jos vanhemmat siihen suostuvat. Ja tosiaan kun se elatusvelvollisuus loppuu vasta sinne toisen asteen loppuun, jos etävanhempi alkaa kiukutella, sen päätöksen voi hakea sitten oikeudesta.
Eipäs taas kirjoitella puutaheinää. Lähi ei voi hakea yhtään mitään oikeudesta kun ei ole oikeutettu senttiinkään.
Nuori voi maksaa itse puhelin/nettiliittymät, laitteet, vaatteensa, huvituksensa, matkat ym. Ruuan ja asumisen saisi luontaisetuna koska opiskelee.
Vierailija kirjoitti:
Nuori voi maksaa itse puhelin/nettiliittymät, laitteet, vaatteensa, huvituksensa, matkat ym. Ruuan ja asumisen saisi luontaisetuna koska opiskelee.
Onneksi sinulla ei ole lapsia. Jättäisit koulua käyvän nuoren ilman vaatteita, nettiä ja puhelinta.
Vierailija kirjoitti:
Eipä tulisi mieleenkään vaatia 18 vuotiasta nuorta maksamaan ruuasta tai asumisesta kotona. Miksi hankkia lapsia, jos ei ole varaa elättää heitä?
Tulotonta voi elättää. 18v taas ei ole lapsi sen enempää kuin 45 vuotiaskaan joten jos on tuloja voi maksaa elämisensä itse.